Hoe weet je of je niet teveel betaald?

JordyR1

Rookie
22 jan 2011
22
0
Rotterdam
Facebook
Forumleden,

Ik ben op zoek naar een tweedehands 25kw'er.. modellen die mij aantrekken zijn de racetypes. Honda cbr 600 f, zxr 400, sv650 s. Nu ben ik niet bepaald slim wat betreft motoren, dus mijn vraag is hoe weet ik dat ik niet teveel betaal?

Bouwjaar: hoelang gaan dergelijke motoren veilig mee?
Kilometerstand: wanneer heeft zo'n motor veel km's gemaakt?

Enkele motoren die ik op het oog heb, met specificaties:

Type SV 650 S
. KM STAND : 27.651
. BOUWJAAR : 1999
. KLEUR : ZWART
. PRIJS : € 2350

Merk: HONDA
Type: CBR 600 F
Bouwjaar: 1996
Teller: 35916 Km
Kleur: zwart/blauw
Prijs: € 2.950

Merk: HONDA
Type: CBR 600 F
Bouwjaar: 2000
Teller: 31107 Km
Kleur: ROOD
Prijs: € 2.950

Merk: SUZUKI
Type: GS 500 F
Bouwjaar: 2004
Teller: 40200 Km
Kleur: ZWART
Prijs: € 2.990

Ik hoop dat jullie mij tips en info kunnen geven!
 
KM stand + bouwjaar hoeft niet zoveel te zeggen, hangt vooral van het onderhoud af. SV650 is een leuke motor op 25kw vanwege het koppel.

2900 euro voor een cbr600f uit 1996? Dit vind ik zelf erg duur, voor dat geld koop je een zxr + een sv..
Ga proefrijden, en kijk ook naar bijv. het onderhoudsinterval, hoe vaak moeten kleppen gesteld worden etc.
 
Met bouwjaar en km-stand is niet alles gezegd. Zoals Cin al zegt is eigenlijk de waarde afhankelijk van het onderhoud.
Een motor uit 1995 met 10000km lijkt een goede deal vanwege de km-stand. Maar als die een aantal jaren onderhoudsvrij stilgestaan heeft kan je veel gaan vervangen.

Gewoon om de onderhoudshistorie vragen bij een aankoop. Maar met deze motoren zit je wel in de goede richting, sterke blokken en leuke 25kW motoren.
Alleen die GS500 is wel dik overpriced in mijn ogen. SV is leuk prijsje, kan echter ook een addertje onder het gras zitten. Met bijv een setje banden, zit je al snel op 250eu.

Tips voor het kopen van een 2ehands motor kan je veel vinden op dit forum, even de zoekfunctie gebruiken dus
 
Je kan niks zeggen zo.

Vervangings onderdelen moet je weten hoe die zijn,

DUs roepen een cbr 600 uit 96 is te duur voor 3000 kun je niet stellen.

Misschien zitten daar 2 nieuwe banden en ketting/tandwiel set op.

Hebbie het al gauw over 400 euro. Dan zoals eerder gezegd, welk onderhoud is gepleegd.
Het is dan belangrijk om te weten wanneer een grote beurt aan zit te komen. Is dat net gebeurt. Of komt dat er binnen 500 km weer aan. Hebbie het misschien ook over 250 euro.
 
als je bij een dealer koopt betaal je altijd teveel :+

Maar zo'n sv650 is gewoon netjes. Hoe weet je of je teveel betaalt? daar kom je meestal pas achter als je de motor een tijdje in gebruik hebt. Je kunt uiteraard de zichtbare dingen checken, als de ketting e.d. al ver over de slijtage zijn dan zegt dat ook wel wat over de rest van de motor, maar het blijft toch een gok.

Een alternatief is een aankoopkeuring, bijvoorbeeld door erik van lent. Dan weet je een stuk beter of je teveel gaat betalen of niet :P
 
Laatst bewerkt:
inderdaad is de onderhoud belangrijk. maar de hogere prijs kan ook liggen als er veel optisch is veranderd.
 
Ik kan je alleen vertellen waar je op moet letten als je een 2ehandsje koopt.

Neem een flink grote schroevendraaier of soortgelijk voorwerp mee. Start de motor en voel eerst even of hij wellicht al warm is gedraaid: sommige mensen weten precies waar ze op moeten letten. Een koude motor kan soms enorm ratelen terwijl een warme motor bijna geruisloos loopt! Als de motor loopt zet je de schroevendraaier op verschillende delen van het blok en het uiteinde tegen je hoofd (met je hand er tussen eventueel) zo kan je goed horen wat de conditie van de bewegende delen is.

Ga op de motor zitten en knijp de voorrem in, duw en trek nu fors aan het stuur zodat deze duikt en weer omhoog komt, doe dat een paar keer en luister en voel goed of je geen tik hoort. Een tik kan zijn dat er te weinig olie in zit of de vering stroef loopt, maar kan ook zijn dat er balhoofdspeling op zit..

Zet de motor op de standaard, ga ernaast zitten en pak het wiel beet, duw en trek er een paar keer aan, zijwaarts, als je speling voelt, dat merk je snel genoeg, moet je onderhandelen over de prijs (lagers vervangen is toch een hoop werk) ;)

De rest is eigenlijk optisch, bekijk de rubbers van de voorpoten, de bouten van de uitlaatophanging bij het blok.

Bij twijfel: niet doen en op naar de volgende! ;)
 
Hartstikke bedankt voor alle reacties, zo leer ik beetje bij beetje waar ik op moet letten. Ben nog niet bekend met motors, maar jullie info heeft me zeker weer een eind op weg geholpen, bedankt daarvoor.
 
je betaald bijna altijd teveel...........zeker in een motorzaak.

maja tis net wat je wilt. particulier is goedkoper(zeker als iemand zijn motor graag kwijt wil) maarja je hebt geen garantie dus goed kijken. bij een goede motorzaak heb je garantie
 
Tip: laat je niet leiden door je eigen emotie... neem iemand mee.
Het liefst iemand die kan beoordelen of de motor er netjes uitzien en gekke (mis)bruik sporen heeft.
 
Er is maar een antwoord op je vraag en dat is vergelijken met andere motoren van hetzelfde merk en model die er te koop staan. Ga dus vooral bij meerdere motoren kijken, zorg dat je van elke de vraagprijs weet en opschrijft en dan kun je zelf je afwegingen maken. Soms is het beter om een paar honderd euro meer uit te geven dan een net-niet motor te kopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan