Hoe werk ik met een draaibank?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Hallo techneuten,

We hebben een draaibank in de schuur staan waar ik eens wat op wil proberen te draaien.
Ik heb echter geen ervaring en wil graag wat basisregels weten. Op internet staat een hoop maar allemaal veel te technisch voor een noob.

Mijn vraag: op welke hoogte en hoek moet de beitel staan?
Hoe slijp ik beitels en onder welke hoek?
Welke toerentallen moet ik hanteren voor aluminium en staal?

Zijn er verder nog zaken die ik in de gaten moet houden?

Hier een plaatje van een draaibank die er veel op lijkt:

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo techneuten,

We hebben een draaibank in de schuur staan waar ik eens wat op wil proberen te draaien.
Ik heb echter geen ervaring en wil graag wat basisregels weten. Op internet staat een hoop maar allemaal veel te technisch voor een noob.

Mijn vraag: op welke hoogte en hoek moet de beitel staan?
Hoe slijp ik beitels en onder welke hoek?
Welke toerentallen moet ik hanteren voor aluminium en staal?

Zijn er verder nog zaken die ik in de gaten moet houden?

Hier een plaatje van een draaibank die er veel op lijkt:

[afbeelding]

Regel 1)
NOOIT de sleutel in de kop laten staan.

Regel 2)
Bril

Toerental voor alu....poeef 1000~1500 rpm ofzo
Eigelijk moet je de Snijsnelheid uitrekenen voor je materiaal (die kan je wel vinden op internet)

Een kleine diameter moet harder draaien dan een grote ...om dezelfde snijsnelheid te krijgen


Beitel slijpen...NO> Nieuwe beitel

en je heb meerdere soorten beitels
-Afsteekbeitel (om je werkstuk af te steken als jeklaar ben, om om diepe groeven te draaien)
-Langsdraaibeitel...die zit nu op je bankje.
^^ dat zijn wel ff de belangrijkste voor jouw

En verder niet meer dan 2mm ofzo tegelijk wegsteken...en rustig beginnen.


ennuh je heb een vrijloophoek...zoiets als hij nu op de foto staat
en de Punt van je Beitel moet precies in 't midden van je asje komen
 
Laatst bewerkt:
Ha Chrisscross,

Mooi draaibankje;)

om te beginnen is het belangrijk om de bijtel op centerhoogte te hebben. (Dit is het hard van het werkstuk)

Het toerental is afhankelijk van de diameter van het werkstuk. Om hier het juiste toerental voor te bepalen zijn hier formules voor opgesteld voor de snijsnelheid. Echter zijn er ook wel afbeeldingen te vinden waar per diameter de snijsnelheid staat vermeld (dit ter indicatie)

Wel is het zo hoe groter het werkstuk ( op het gedeelte waar je aan het draaien bent) hoe lager de draaisnelheid moet zijn.


verder is het belangerijk dat de bijtels een vrijloophoek hebben. Het puntje waar je dus mee sneid moet de langste lengte hebben, (te vergelijken met een boor) Genaamd de vrijloophoek (volgensmij ca 80 graden)

Voor de rest gewoon lekker gaan proberen en je merkt vanzelf hoe het beter gaat.
Verder niet vergeten de sleutel uit de drieklauw te halen. hier willen nog wel eens ongelukken mee gebeuren.

post anders je bevindingen even hier dan kunnen we je mogelijk feedback geven.
 
Ha Chrisscross,

Mooi draaibankje;)

om te beginnen is het belangrijk om de bijtel op centerhoogte te hebben. (Dit is het hard van het werkstuk)

Het toerental is afhankelijk van de diameter van het werkstuk. Om hier het juiste toerental voor te bepalen zijn hier formules voor opgesteld voor de snijsnelheid. Echter zijn er ook wel afbeeldingen te vinden waar per diameter de snijsnelheid staat vermeld (dit ter indicatie)

Wel is het zo hoe groter het werkstuk ( op het gedeelte waar je aan het draaien bent) hoe lager de draaisnelheid moet zijn.


verder is het belangerijk dat de bijtels een vrijloophoek hebben. Het puntje waar je dus mee sneid moet de langste lengte hebben, (te vergelijken met een boor) Genaamd de vrijloophoek (volgensmij ca 80 graden)

Voor de rest gewoon lekker gaan proberen en je merkt vanzelf hoe het beter gaat.
Verder niet vergeten de sleutel uit de drieklauw te halen. hier willen nog wel eens ongelukken mee gebeuren.

post anders je bevindingen even hier dan kunnen we je mogelijk feedback geven.

Dank jullie, as vrijdag ga ik het eens proberen en zal een foto maken.
 
Ik heb al mijn spacers van RVS gemaakt gaan 10x langer mee
Maar zeker om te proberen vooral geen RVS draaien
Kunststof is ook wel leuk om mee te spelen en miss is het nog wel belangrijk om een stop te maken zodat je beitel niet de tri klauw in loopt wanneer je de automatische voeding gebruikt, of gewoon goed opletten...
 
voor een ALU-spacerbusje afdraaien hoeft dat niet hor.

met staal en rvs is 't wel handig om koeling te gebruiken


Als je een snelstalen beitel heb wel ja, bij hardmetalen beitels en niet te hoog toerental hoef je niet te koelen. Maar als je het wel tot je beschikking heb dan wel gebruiken, maar hoeft niet! (Bij draaibanken die vaak stil staan begint koelwater te rotten, vandaar dat ze ut niet allemaal hebben)
 
Een draaibank is een heel mooi stuk gereedschap waar je hele mooie dingen mee kan maken en erg handig is
Ook een klein draaibankje heeft totaal geen enkele moeite om een vinger of hand en wees dus erg voorzichtig en doe rustig aan

Beitel slijpen is niet moeilijk als je weet hoe de beitel er uit moet zien (lees hier het een en ander over) net als een boortje slijpen niet moeilijk is (en toch kan bijna niemand dit)
Ik zelf slijp mijn beiteltjes op een bandschuurmanchientje maar een slijpsteen gaat ook goed (vrijloophoek 6-8 graden hou ik meestal aan)

Als je het echt wil leren dan zal je toch echt moeten lezen en gerichte vragen stellen en spreken met mensen die wel kunnen draaien en het niet hebben van horen zeggen

Hardmetaal is leuk als je productie draait maar voor hobby is HSS (toolbit) in mijn ogen de beste en veelzijdigste keuze (maar dan moet je wel weten hoe een beitel er uit hoort te zien en hoe je dat moet slijpen)
Een beitelplaatje verwisselen is net zo veel werk als een beitelslijpen
HSS is vele malen goedkoper dan hardmetaal alleen de beitel blijft minder lang scherp

http://techtv.mit.edu/videos/142-machine-shop-1 (OVS | Video Detail)

Kijk aub uit met de draaibank......de draaibank wint het van vingers en een vinger zit niet erg vast


Zoek maar eens op metal lathe
 
Laatst bewerkt:
Idd kan er beter begonnen worden met een HSS beitel, als je een witte steen hebt is deze eenvoudig te slijpen. Als je een boortje kan slijpen kan je ook een beiten slijpen.

Een HM (hardmetaal) beitelplaatje kan je niet slijpen, heb je geen ervaring met draaien dan zit de kans er in dat je redelijk snel de HM beitelplaat kan weggooien na deze 1-2-3 keer te hebben verdraait.
 
In de volgende beitel zit een HM beitelplaat:

3v01101.jpg


De volgende is van HSS, vaak snelstaal genoemd, deze kun je slijpen:

1840_8_DELIGE_HSS_BEITELSET-01.jpg


En de volgende is een beitel met een HM plaat ingesoldeerd/gelast, deze kun je ook slijpen.
Deze zijn prijstechnisch voor jou het beste denk ik.

1689_FOTO%20HUIB%201168.jpg
 
In de volgende beitel zit een HM beitelplaat:

[afbeelding]

De volgende is van HSS, vaak snelstaal genoemd, deze kun je slijpen:

[http://www.buitelaar.nl/uimages/1840_8_DELIGE_HSS_BEITELSET-01.jpg (afbeelding)]

En de volgende is een beitel met een HM plaat ingesoldeerd/gelast, deze kun je ook slijpen.
Deze zijn prijstechnisch voor jou het beste denk ik.

[http://www.buitelaar.nl/uimages/1689_FOTO%20HUIB%201168.jpg (afbeelding)]

Ik heb alle bovenstaande beitels. Destijds heeft mn pa een complete draaibank gekocht met een giga partij metertjes, beitels boren en toebehoren. Teveel om op te noemen en allemaal in nieuw staat alleen geen idee wat het allemaal is. :P

Dank je voor de info! Ik ga proberen wat te knutselen en slijpen.
 
Klein (logisch) tipje: neem geen enkel risico met bril, losse lange haren en wijde kleding (zoals een vest wat opengeritst is oid).
Zorg ervoor dat je altijd genoeg ruimte tussen de kop en beitel hebt, de kop is erg duur en als deze de beitel raakt is de klap niet goed voor de lagers.

Lekker oefenen op makkelijk verspaanbaar materiaal om er gevoel voor te krijgen en veel plezier *D
 
of loshangende kleding haardracht of wat dan ook, en idd nooit je sleutel erin laten staan.. dat vergeet je maar 1 keer...

desnoods een stuk schilders tape om je mouwen draaien zodat je niet gegrepen wordt door de klauw.

Sleutel pas insteken bij een STIL staande klauw, niet met je handen oid afremmen.

Geduld en verstand boven snelheid !

en uiteraard een goede schuifmaat om alles te meten !

Suc6
 
Serieus als je met je mouw zo dicht bij de klauw komt dat je je mouw moet aftapen doe je toch echt iets verkeerd. Net als haardracht, als je zo dicht bij de klauw komt dat je gegrepen wordt ben je een mooie bamischijf. (en verdien je het ook)
 
Laatst bewerkt:
Serieus als je met je mouw zo dicht bij de klauw komt dat je je mouw moet aftapen doe je toch echt iets verkeerd. Net als haardracht, als je zo dicht bij de klauw komt dat je gegrepen wordt ben je een mooie bamischijf. (en verdien je het ook)

Kun je dat even tegen de leerling vertellen die daar nog GEEN ervaring mee heeft en nu een arm mist ? (MTS Harderwijk, jaren geleden, nee ik niet.)

Kan die vast waarderen !

Je hebt nu te maken met iemand die nog iets moet leren.... (TS)

een gewaarschuwd mens....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan