Hoe werkt BOVAG garantie (ofzo)

KawaNinja600

MF veteraan
7 aug 2003
2.388
0
Utrecht
Hoi :]

Even een vraagje: Toen ik mijn bike kocht zat er 6 maanden garantie bij (BOVAG garantie noemen ze dat geloof ik) en nu vroeg ik mij het volgende af. Stel dat er iets aan mijn bike versleten is, geldt dan die garantie nog steeds? Mij lijkt het dat het alleen onderdelen betreft die foutief door hun zijn vervangen of afgesteld...

Kijk, ik snap dat wanneer je je bike zelf laat stuiteren of iets dergelijks, dat dan de garantie op de onderdelen die DAARDOOR kapot zijn gegaan niet meer geldt, maar is dit dus ook zo voor onderdelen die versleten/kapot waren bij aanschaf (zo exteem veel heb ik er nog niet mee gereden).

Groetjes,
KawaNinja :]
 
Het blijft een wazig gebied ja, wat nog onder de garantie valt in die 6 maanden.

Ze noemen het altijd als het binnen het "redelijke" valt, dus geen schade die je zelf veroorzaakt hebt. Lijkt me logisch. Ook als je in die 6 maanden, ik zeg maar wat, 20.000 km hebt gereden, en er is iets me de ketting, dan kun je er de donder op zeggen dat het voor jezelf is.

Maar dingen zoals iets elektrisch of een ander defect verhelpen ze in principe.
 
Er wordt nooit garantie op banden, lichten, remmen ed gegeven.
Wanneer je motor in de soep loopt binnen 6 maanden is het een ander verhaal maar dingen die aan normale gebruiksslijtage onderhavig zijn zoals bovengenoemde zal een dealert nooit in behandeling nemen.

Check anders: http://www.bovag.nl/smartsite.dws?id=11900
Google is je vriend ;)
 
BOVAG is een afkorting van : BOnd VAn Garagehouders, dus die zijn er voor het geld, en NIET voor jou!!, en middels het mooi in te pakken, lijkt het ook nog wat!
 
niet helemaal..de BOVAG is inderdaad een overkoepelende organisatie, deze heeft echter tot doel om het kaf van het koren te scheiden. Wat BOVAG garantie inhoud kan je bij de BOVAG opvragen en als jouw garage zich er niet aan houd dan kan je dat ook bij de BOVAG melden. Een garage moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen om lid te mogen worden en blijven van de BOVAG, de garage's die zich niet aan de regels houden worden eruit geknikkerd.Het is dus een soort van kwaliteitsmerk voor garage's, als je niet happy bent kan je het bij de BOVAG melden en als je gelijk heb dan wordt het ook verholpen/opgelost door de BOVAG.
 
BOVAG is een afkorting van : BOnd VAn Garagehouders, dus die zijn er voor het geld, en NIET voor jou!!, en middels het mooi in te pakken, lijkt het ook nog wat!

Dat ligt dus ook helemaal aan jezelf! Heb al diverse motoren en auto's gekocht met BOVAG-garantie en daar alleen maar positieve resultaten mee gehad. Als je motordealer bijvoorbeeld beweert dat hij de motor een afleveringsbeurt geeft, dan dienen ook slijtageonderdelen onderzocht en zonodig vervangen te worden. Dit zou je dus moeten vrijwaren van 'verrassingen' na afloop van de garantietermijn. Procedure die ik steevast heb gevolgd, is de motor een maand voor de garantieafloop ter keuring aanbieden aan een DEKRA (en vroeger de ANWB) voor een garantieafloopkeuring. Met het keuringsrapport ga je dan naar de dealer en wijst hem op deze wijze op zijn garantieverplichtingen in relatie tot de geconstateerde (verborgen) gebreken. In redelijkheid dienen ze de problemen op te lossen. Heeft mij toch regelmatig wat opgeleverd in de vorm van vervanging van remschijven, stuurdempers, kapotte lagers en dergelijke. Als ze hun BOVAG-erkenning willen behouden zijn ze maar al te bereid om mee te werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan