Hoe werkt de DCT van Honda?

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.528
177
Zwolle
Ik heb wat issues met de DCT van de Goldwing.
Globaal weet ik hoe de DCT werkt (enkele versnellingsbak, dubbele koppeling).
Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat er gebeurd in de versnellingsbak/koppeling op moment dat je van versnelling wisselt?
Welke onderdelen worden daar voor gebruikt?

Ik vermoed dat er een electronische regeleenheid in zit die 2 hydraulische units aanstuurt. Iedere hydraulische unit bedient een koppeling.
Bij wisselen van versnelling zal de ene unit de koppeling op laten komen en tegelijkertijd zal de andere unit de koppeling juist ontkoppelen.
Ik vermoed dat mijn issue met de DCT hier zijn oorsprong heeft.

Wie o wie kan mij meer vertellen over de werking van DCT?
 
Als de motor volledig op temperatuur is, schakelt de motor met veel kabaal naar de vijfde versnelling. Alsof de koppelingen niet volledig synchroon lopen. Dit gebeurt in (iets) mindere mate ook in de vierde en zesde versnelling. In de sportstand heb ik er het minste last van. In de ECO stand het meeste. Wat op zich logisch is. In ECO stand wordt de bak zwaarder belast (schakelen bij lager toerental).
Hoe kouder de motor/olie hoe minder groot het probleem is.

Dit is mijn vierde motor met DCT en mijn eerste motor met dit probleem.
@RobbinG Mijn vorige DCT modellen schakelden inderdaad net zo als je AT
 
Deze reset wil ook wel eens problemen verhelpen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220331-215138_Facebook.jpg
    Screenshot_20220331-215138_Facebook.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 58
Meerdere keren.
Intussen heeft de Goldwing ook een beurt gehad waarbij de olie en filters vervangen zijn. Dit alles heeft helaas niets veranderd.
Het is een garantiekwestie maar de motorzaak is geen Honda dealer meer en daardoor geen toegang meer tot de kennis over DCT.
Volgens de motorzaak heeft een reset het probleem opgelost maar naar mijn eigen ervaring kan dit het probleem niet oplossen.

Het is overigens bijzonder dat de reset bij een Goldwing echt nodig is (minmaal 1x per jaar), terwijl dit bij mijn vorige modellen nooit is gedaan. Wellicht dat de dealer het bij de beurt heeft gedaan maar ik als eind gebruiker heb het nooit gedaan. Terwijl het bij de Goldwing normaal is dat de eindgebruiker deze reset wel zelf uitvoert.
 
Meerdere keren.
Intussen heeft de Goldwing ook een beurt gehad waarbij de olie en filters vervangen zijn. Dit alles heeft helaas niets veranderd.
Het is een garantiekwestie maar de motorzaak is geen Honda dealer meer en daardoor geen toegang meer tot de kennis over DCT.
Volgens de motorzaak heeft een reset het probleem opgelost maar naar mijn eigen ervaring kan dit het probleem niet oplossen.

Het is overigens bijzonder dat de reset bij een Goldwing echt nodig is (minmaal 1x per jaar), terwijl dit bij mijn vorige modellen nooit is gedaan. Wellicht dat de dealer het bij de beurt heeft gedaan maar ik als eind gebruiker heb het nooit gedaan. Terwijl het bij de Goldwing normaal is dat de eindgebruiker deze reset wel zelf uitvoert.
Om eerlijk te zijn; dat is toch niet jouw probleem?
 
als het fabrieksgarantie is ga je naar een dealer en laat die het probleem oplossen fabrieksgarantie is niet dealer afhankelijk. en als het occasion garantie is is het nog steeds geen probleem voor jouw maar voor het bedrijf die de motor aan je verkocht heeft, als die het niet op kan lossen door gebrek aan toegang tot informatie moet hij het maar uitbesteden op zijn kosten aan een bedrijf dat nog wel toegang heeft tot die kennis en informatie. leg het probleem dus neer waar het thuis hoort en dat is niet bij jouw.
 
Het is makkelijk om te zeggen. "Je hebt toch garantie. Dan zit het wel goed". Helaas. Recht hebben is wat anders dan recht krijgen.

- Ten eerste is dit een potentieel duur probleem om op te lossen. Dus normaal gesproken wil een bedrijf dit graag buiten de garantie gaan drukken. Ik heb nog geen bedrijven meegemaakt die dit niet doen.
- Ten tweede is het probleem zonder duidelijke oorzaak. Hierdoor willen ze van alles proberen wat niet veel geld kost. Wat een groot tijdsbestek in beslag neemt en ik wellicht dus meerdere keren terug moet naar de motorzaak.
- Ten derde is het probleem dat ik voor mijn motorvakanties opgelost wil hebben (eind April is mijn eerste). Gezien het tweede punt ben ik bang dat ik hier problemen mee ga krijgen.
- Ten vierde is mijn garantie officieel al voorbij maar de kwaal is in de garantie gemeld en gerepareerd en zal in eerste instantie ook nog als dusdanig behandeld worden. Maar het eerste punt ligt wel op de loer.
- Ten vijfde DCT problemen blijken in praktijk heel zeldzaam. Maar als het er een echt probleem is, is het vrijwel altijd kostbaar.

Volgens de motorzaak is het probleem dus al opgelost door een simpele reset. Vanwege het weer heb ik zelf nog niet kunnen proberen. Dit samen met het feit dat dezelfde reset al meerdere keren is uitgevoerd zonder enig effect. Ben ik overtuigd dat het nog niet opgelost is. Dit sterkt mijn gevoel dat het eerste punt op de nominatie staat. Ze zeggen niet zo te werken maar de praktijk is meestal weerbarstiger. De motor staat nog bij hun in de stalling en gezien het weer voor de komende paar weken (koud, zout op de weg), blijft deze daar ook nog zo staan. Ik hoop toch voor het einde van de maand mijn eerste rit gemaakt te hebben om te controleren of het probleem inderdaad opgelost is. Dat is 8 weken voor mijn eerste vakantie. Dat lijkt veel maar met onderdelen schaarste is zijn deze weken zo voorbij.

Misschien is het voor nu wel weg. Toen ik motor kocht vorig jaar juni kocht, was het er niet maar vanaf Augustus kwam het langzaam naar voren.
Als het nu ook weer 1000-2000 km duurt voordat het weer (duidelijk) merkbaar wordt, wordt het een enorm gezeur om het binnen de garantie te laten repareren. Omdat het niet naar behoren gerepareerd is, ben ik van mening dat het dan nog steeds een garantie issue is.

Ik wil in dit geval gewoon graag weten wat ik verwachten kan.
Ik vermoed dus zelf een probleem in de bediening van de koppelingen zelf. Om dit op te lossen moet het blok open. incl. onderdelen en manuren is dit een reparatie van ongeveer 2000 euro (ik schat 2 volledige dagen werk). Het is geen fabrieksgarantie (occassion). Dus de kosten zijn volledig voor de zaak zelf. Dan zijn bedrijven al gauw geneigd om dit uit garantie proberen te krijgen. Ik denk dat de motorzaak ook wel weet deze reparatie ook als mogelijkheid op de lijst staat.

@too
Dit is het tweede ding waarvoor ze contact hebben gehad met een collega Honda dealer. Hetgeen wat ze mij tot nu toe verteld hebben wat zij als antwoord krijgen van die collega Honda Dealer, geeft mij het gevoel dat die Honda dealer er niet veel vanaf weet. Of ze proberen mij gewoon met het kluitje het riet in te sturen.
 
Laatst bewerkt:
Top tip:
Ga onmiddellijk alles schriftelijk vastleggen!
Stuur hen alvast een email met daarin vermeld;
De data en verrichtte werkzaamheden én wat die werkzaamheden hebben gebracht.

Zo dek je je in tegen de gebruikelijke vertraag- en uitstel tactiek van veel dealers.
Als het oplossen van je klacht na 3 pogingen door je dealer nog steeds niet gebeurd is kun je hem juridisch dwingen om de motor terug te nemen.

Maar dan moet jouw verhaal wel dicht zitten.
 
Er zijn mensen die geprobeerd hebben in auto’s dct bakken te bouwen met een ecu om het te laten werken. Drama. Komt ontzettend veel bij kijken om het vlekkeloos te laten werken. Misschien is het vergelijkbare techniek en kun je in die hoek meer specifieke informatie vinden over de werking.
 
Top tip:
Ga onmiddellijk alles schriftelijk vastleggen!
Stuur hen alvast een email met daarin vermeld;
De data en verrichtte werkzaamheden én wat die werkzaamheden hebben gebracht.

Zo dek je je in tegen de gebruikelijke vertraag- en uitstel tactiek van veel dealers.
Als het oplossen van je klacht na 3 pogingen door je dealer nog steeds niet gebeurd is kun je hem juridisch dwingen om de motor terug te nemen.

Maar dan moet jouw verhaal wel dicht zitten.
Is inderdaad een goede tip.
Ik wacht mijn komende proefrit eerst nog af en vanaf dan kan het beschrijven van de situatie inderdaad wel eens belangrijk worden.
 
Vandaag een proefrit gemaakt. Het weer was goed genoeg.
Het probleem was minder dan voor de winter. Het duurder ook langer voordat ik het goed kon merken. Waarschijnlijk werd de olie lastiger warm.
Dit aangegeven bij de motorzaak. Na een goed gesprek is door een monteur nog een keer een goede rit gemaakt.
Hij kwam terug en vertelde dat hij het probleem inderdaad ook kon opwekken. Het probleem komt naar voren als de krachten op de koppeling maar groot genoeg zijn.
Lage toeren, voldoende gas geven en vervolgens naar een hogere versnelling schakelen. Dit komt inderdaad overeen met mijn bevindingen.
Schakel bij een iets hoger toerental of met iets minder gas open. Dan gaat allemaal soepel zoals het moet. Ook dat komt overeen met mijn bevindingen.
Conclusie. Ik ben zelf het probleem.
Er is niet mis met de DCT. Ik vraag er gewoon te veel van. Dit verklaart ook wel waarom ik er gaande het jaar het steeds beter merkte. Hoe meer kilometers je maakt hoe meer je thuisvoelt op de motor. Dit veranderd de manier hoe je motor gebruikt.
Wellicht dan een andere merk olie nog wat verbetering brengt. Dit wordt nu nog uitgevoerd.

Op de terugweg nog bij de Hondadealer langs geweest en wat langer over dit probleem gesproken dan voor de winter. Hij herkent het probleem niet direct maar kent wel verhalen van vergelijkbaar gedrag bij andere Goldwing rijders. De importeur zou ook aangegeven hebben dat er inderdaad een paar 2018 en 2019 modellen rondrijden waarbij de DCT niet altijd onder alle omstandigheden even soepel schakelt. Mechanisch is het niet nadelig. Een producteigenschap dus.

Ik moet er dus mee om leren gaan of de motor inruilen.
 
Gisteren zag ik, toevallig, een filmpje op YT van CruismanGarage. Daar vertelde hij waarom je eventueel voor een 2020+ model moest gaan en daar kwam het soepeler schakelen ook voorbij.
Er zit dus een kern van waarheid in.
 
Toch nog even een update. Ook handig voor andere gebruiker.
We zijn nu de nodige maanden verder en ook alweer de nodige kilometer gemaakt.

In de Belgische Ardennen heeft de DCT zijn vuurdoop gehad. Na een paar dagen besefte ik me eigenlijk pas hoe goed de DCT nu werkt.
De Volledige syntetische olie 10W30 heeft het probleem voor nu opgelost. Nog even de zomermaanden zien te overleven. Dan loopt de buiten temperatuur ook weer verder op.
 
Toch nog even een update. Ook handig voor andere gebruiker.
We zijn nu de nodige maanden verder en ook alweer de nodige kilometer gemaakt.

In de Belgische Ardennen heeft de DCT zijn vuurdoop gehad. Na een paar dagen besefte ik me eigenlijk pas hoe goed de DCT nu werkt.
De Volledige syntetische olie 10W30 heeft het probleem voor nu opgelost. Nog even de zomermaanden zien te overleven. Dan loopt de buiten temperatuur ook weer verder op.
Altijd top, een terugkoppeling :t

En fijn dat t goed gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan