Hoe werkt de ontsteking?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.131
73.004
Ik heb gezocht of er al een dergelijk topic is, maar niks gevonden. Is dat er al wel, dan mag deze in de kliko.

Aanleiding is een discussie welke we vannacht hadden in het gezelligste topic alhier, waar ons aller Dep Duc het had over zijn motor waar hij elektronische ontsteking op gaat bouwen.
Daarbij ontstond een discussie over de functies van de condensator en dat lijkt me voor veel mensen echt wel interessant.

Duc heeft een opnemertje dat werkt met twee magneetjes en daarmee stuur je een pulsje naar de elektronica welke de functie van de oer contactpuntjes overneemt.

Als er nog niet zo'n topic is, dan zou ik het fijn vinden om hier dieper in te gaan op de werking van de ontsteking van ons aller brommert of ploffert. En dan mag alles langs komen, van de oer magneetontsteking van je puber Kreidler tot de ultra moderne systemen met elektronische vervroeger.

Brand maar los.
 
UpPb4j20y-H0LqwCK8Zil7wbo8ykEmBKL5NZwQ44ONDVZSzdoVsbLVm3Rv5NNyd_MjSjotb5Hdp1qMGuHhKVbSv14fsyNi0T5MFXmA58ElHgbiPbYtqYgZcIZuomwU0XtBWX2aKrRZnrWttQ28oIH24


Dit is een heel simpele voorstelling van hoe de ontsteking met contactpuntjes werkt. Je ziet dat de condensator parallel aan de contactpunten staat geschakeld.
De primaire wikkeling van de bobine krijgt spanning aan de ene kant en massa via de contactpuntjes op het moment dat die zijn gesloten.

De condensator is op dat moment dus kortgesloten en er loopt een stroom door de wikkeling, met een magnetisch veld in de kern als gevolg. Op het moment dat de puntjes openen stopt de stroom door de wikkeling en de condensator laat oa die spanning heel snel naar nul gaan. Het gevolg is een spanningpiek van wel 200 tot 600 volt, wat een puls in de secundaire wikkeling tot gevolg heeft en dat levert een spanning die hoog genoeg is om een bougie te laten vonken.

De magneetontsteking heeft geen externe spanningbron als een accu nodig. Bij de broomer waar je als puber op reed zitten er magneten in de buitenkant van het vliegwiel, welke met een tyfusgang langs de ontstekingspoel (zie het als een bobine) vliegen en zo een spanning opwekken in die spoel. Voor de rest werkt het net als bij de afbeelding.

De magneetontsteking van de oude motorfietsen werkt iets anders. Daar heb je een vaste magneet waarin het anker roteert, wat in feite een roterende bobine is en een wisselend magnetisch veld in een wikkeling genereert een spanning.

Vliegtuigen met zuigermotoren hebben meestal een dubbele magneetontsteking omdat die geen accu nodig heeft en zeer betrouwbaar is.
 
ouSmCavWp5TOC5wA1YTFaAhT7UCevgULvD8YvQR_KIk1Fu9w0f6yLHRX6DlWtZy6AlvvYFtZPFMEYohkh-70gHXvWlORUXqeyU-KRSgs


En hier een schema van een simpele elektronische ontsteking, kost ongeveer 15 euro en wordt gestuurd met een hall sensortje. Je ziet na de thyristor nog steeds een condensator en die thyristor (TIP 162) doet in feite hetzelfde als wat de contactpuntjes doen. De puntjes zijn echter een vrij slechte schakelaar, dat doet de thyristor stukken beter.

En eigenlijk kun je een dergelijke unit ook sturen met de contactpuntjes, waar dan nog nauwelijks een stroom over loopt en dus zullen ze ook niet of nauwelijks slijten.
 
ouSmCavWp5TOC5wA1YTFaAhT7UCevgULvD8YvQR_KIk1Fu9w0f6yLHRX6DlWtZy6AlvvYFtZPFMEYohkh-70gHXvWlORUXqeyU-KRSgs


En hier een schema van een simpele elektronische ontsteking, kost ongeveer 15 euro en wordt gestuurd met een hall sensortje. Je ziet na de thyristor nog steeds een condensator en die thyristor (TIP 162) doet in feite hetzelfde als wat de contactpuntjes doen. De puntjes zijn echter een vrij slechte schakelaar, dat doet de thyristor stukken beter.

En eigenlijk kun je een dergelijke unit ook sturen met de contactpuntjes, waar dan nog nauwelijks een stroom over loopt en dus zullen ze ook niet of nauwelijks slijten.
Dat is geen thyristor maar een transistor.
 
FhxygpLEKata4WOEjAurmSnzF0JLeMwtYNjwDqxqHOFGJxyvlk7tiP5J7ejTdOcvZ3gFPwoudBKrQrDyhfb_4upJZ-nFgdw


Dit is wat er ongeveer op de motor in mijn avatar zit en hoe het er echt uitziet:

k2f.gif


Je ziet rechts boven in de tekening de mechanische vervroeger, welke werkt met gewichtjes en veertjes.
Het probleem met een dergelijke magneetontsteking is dat het anker heel klein is en tijdens het starten draait met de gelft van het krukastoerental.
Hij moet dus bij heel langzaam draaien al een goede vonk kunnen leveren.

Maar op zich is het een prachtig ontwerp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan