Hoe werkt deze benzinemeter en is hij nog te repareren?

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Ik heb hier een benzinemeter / indicator van een Ducati 750 Sport uit 1990. De vlotter mist en ik heb geen idee hoe het systeem werkt. Heb met een multimeter geprobeerd of er ergens weerstand / contact ontstaat maar ik kan niks vinden.

Zo staat hij op de onderdelenlijst:

123bpxl.png


Nu is op mijn foto te zien dat het vlottertje dus weg is. (Nb. op de foto ligt hij ondersteboven)

j6rdrb.jpg


Aan de onderkant is een 4 polige aansluiting waarvan 2 polen op het draadje uitkomen voor de voeding van de benzinepomp. De andere 2 moeten dus op de een of andere manier een signaal doorgeven, waarschijnlijk contact maken zodra de vlotter zakt zodat het lampje gaat branden. Er zit geen meter op het dashboard maar gewoon een "reserve"lampje.

Hoe werkt dit? Kan ik zelf een vlotter kopen/maken? Dit complete ding kan ik namelijk nergens vinden.
 
Het lijkt een beetje op een olieniveausensor van een BMW...

[img=500]http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/U5AAAOSwdpxUXW2b/$_35.JPG[/img]

Het zwarte cilindertje kan tussen de twee segerringen heen en weer schuiven. Ben alleen even vergeten hoe zo'n ding ook al weer werkt, ze gaan nooit kapot namelijk... :+
 
Laatst bewerkt:
Heb wel eens een vlottertje gemaakt van een stuk hard foam.
( het soort dat in zwemvesten zit )

LET OP !

Het lijkt me dus sterk dat dit spul tegen benzine kan, dus zou dat niet proberen.

Máár.. zelf een vlottertje maken, dat kan zeker wel.
Denk dat het meer de moeilijkheid word om iets te vinden wat tegen benzine kan.
 
Heb wel eens een vlottertje gemaakt van een stuk hard foam.
( het soort dat in zwemvesten zit )

LET OP !

Het lijkt me dus sterk dat dit spul tegen benzine kan, dus zou dat niet proberen.

Máár.. zelf een vlottertje maken, dat kan zeker wel.
Denk dat het meer de moeilijkheid word om iets te vinden wat tegen benzine kan.

Precies, ik vermoed ook dat het originele vlottertje door de ethanol en andere meuk die voor benzine moet doorgaan is opgegeten.
 
trixo kon wel eens gelijk hebben, het lijkt op een reed contact.
Maar dan zou het magneetje nog onder in de tank moeten liggen.

Ja en dan de magneet en je controle !

Ik ken 2 soorten magneten: AlNiCo en TiCoNal , omdat er hier koper wordt gebruikt zal er een bepaalde magneet worden gebruikt, die niet op koper werkt.

Succes met zoeken
 
Is het zwarte ringetje een (verstelbare?) aanslag of is deze verschuifbaar, dus echt los en zou dat dus ook de magneet/actuator kunnen zijn?

Ik stel me voor dat je in zo'n klein vlottertje niet eenzijdig een gewichtje (magneet) gaat ophangen i.v.m. schranken/vastlopen.
 
Als daar enkel een reed contact in zit kan je er geen meter mee aansturen, enkel een reserve lampje.
Als die motor een niveau meter had is het geen contact.
 
Ligt aan het aantal reed relais dat erin gemonteerd zijn, bij 1tje: laag niveau.
Bij meerdere een soort digitaal stapje meters
Er zitten maar twee draadjes aan de meter. Ik vermoed een veldwikkeling die beïnvloed wordt door een spoeltje,weekijzer, magneetje in het vlottertje.

De werking maakt ook niet uit. De magie zit hem in het vlottertje, als dat ontbreekt werkt het niet.
Als de bovenste clip of andere borging van het staafje is zal het vlottertje vrij door de tank gaan zweven.
 
Zo! Weer effe tijd gehad om er aan te klooien. Trixo had gelijk! Als je een magneetje net boven het zwarte ringetje houd ontstaat er contact. En er zit idd geen meter op deze motoren maar gewoon een lampje wat gaat branden zodra het peil laag wordt.

Nu ergens een vlotter vinden en aan een magneetje vastmaken...
 
Vorige eigenaar hier: Ja, er zit een reedcontact in. Ik weet niet waarom je het niet aan de praat krijgt, maar door een magneetje over de as te halen moet hij werken.

Hoi Jan! Ik had beloofd je op de hoogte te houden maar tot nu toe is het eigenlijk alleen nog maar poetsen, standaardonderhoud/controle geweest. Paar dingen vervangen, schokdemper laten reviseren en alles weer opgebouwd op de kuipen na. Nu moet ik alleen nog de achterste tanksteun laten lassen en de tank weer opbouwen. Hoop deze maand te klaar te zijn. Tzt update in het Ducati supersport topic. Zal je ook pm'en dan.
 
Heb wel eens een vlottertje gemaakt van een stuk hard foam.
( het soort dat in zwemvesten zit )

LET OP !

Het lijkt me dus sterk dat dit spul tegen benzine kan, dus zou dat niet proberen.

Máár.. zelf een vlottertje maken, dat kan zeker wel.
Denk dat het meer de moeilijkheid word om iets te vinden wat tegen benzine kan.

Koper, kun je heel mooi solderen.
 
Nou, na 2 uur kloten met stukjes magneet ('t vuile kreng was ook nog behoorlijk kieskeurig qua sterkte) en een poging om van een klein benzinefiltertje een vlotter te maken heb ik de strijd opgegeven.

Mijn vraag "Hoe werkt deze benzinemeter en is hij nog te repareren?" is dus beantwoord. Ik weet nu hoe het werkt. En hij is te repareren. Alleen niet door mij. :+

Het benzinemetertje zwemt inmiddels in de super en de motor heeft zijn brul voor de eerste keer aan mij laten horen. Voorlopig maar even op de dagteller rijden.

Na een keer stil te hebben gestaan met lege tank zal ik wel een nieuw type benzinemeter kopen alleen ik weet niet 100% zeker of hij past en het grapje kost ook nog 160 euro... :/

59210161a.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan