Hoe werkt een compressiemeting?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
De titel zegt het eigenlijk al: hoe werkt een compressiemeting bij een motor? Waar sluit je de meters aan, warm/koud blok, vol gas/half gas, hoe werken die meters zelf etc.

Gewoon effe nieuwsgierig... :)
 
Volgens mij maakt het allemaal niet uit of je blok koud of warm is.
Je duwt het metertje in het gat waar normaal je bougie ingaat. Dan motor zonder bougies startknop indrukken en het metertje geeft aan wat de compressie in de cilinder is. Dit vergelijken met het boekje.
 
bougie's verwijderen, ipv bougie komt meetplug, motor laten ronddraaien met volgas, anders niet voldoende vulling van cilinders, dus verkeerde meting.

Bij goede waarde compressie okee en geen lekkage.
Waarde verkeerd, nogmaals meten, maar eerst een beetje olie in cilinder laten lopen, nu weer meten, compressie beter, dan heb je compressie verlies via zuigerveren.
Verandert niets aan compressie, dan heb je lekkage via kleppen.
 
Ralfie: Degene die ik ooit gebruikt heb had een papiertje en pennetje waar de uitslag op stond.


Gizmmo: Waarom vol gas? de kleppen sluiten toch op hetzelfde tijdstip als bij stationair? Dus de druk in de cilinder is toch ook gelijk?
 
Ralfie: Degene die ik ooit gebruikt heb had een papiertje en pennetje waar de uitslag op stond.


Gizmmo: Waarom vol gas? de kleppen sluiten toch op hetzelfde tijdstip als bij stationair? Dus de druk in de cilinder is toch ook gelijk?
omdat de cillinders zich dan vullen met brandstof. brandstof is vloeibaar en dus niet samen persbaar => compressie wordt hoger.
 
Op vrijdag 19 juli 2002 11:55 schreef Gizzmo het volgende:
bougie's verwijderen, ipv bougie komt meetplug, motor laten ronddraaien met volgas, anders niet voldoende vulling van cilinders, dus verkeerde meting.


Bij goede waarde compressie okee en geen lekkage.
Waarde verkeerd, nogmaals meten,
correct.

maar eerst een beetje olie in cilinder laten lopen
niet echt nodig.

, nu weer meten, compressie beter, dan heb je compressie verlies via zuigerveren.
Verandert niets aan compressie, dan heb je lekkage via kleppen.
dit kan je beter herschrijven!!!!! beetje onduidelijk.



meeting is altijd bij bedrijfstemperatuur motorblok
als een of meerdere cilinder niet aan de opgegeven waarden voldoen, als opgegeven door de fabriekant, dan kan er compressie verlies zijn langs/door
-zuigerveren (versleten)
-kleppen (verbrande klep of verkeerde klepspeling)
-lek langs de cilinderkop/pakking naar
a. andere cilinder(s)
b. olie kanaal
c. koelvleoistof kanaal
d. naar buiten het motorblok

als houvast mag het onderling verschil van de cilinders niet groter zijn als 1bar.

wil je uiteidelijk weten waar de lekkage zit, zal je een lektest moeten uitvoeren.


NB. er is altijd een zekere lekkage (10~20%) omdat er altijd lucht langs de zuigerveren kan.
de zuiger sluit de cilinder niet 100% af omdat ie moet kunnen bewegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan