Hoe werkt motoronderhoud in de derde wereld?

TijnOnlijn

MF veteraan
7 mei 2007
1.324
9
Sittard
Je ziet in de derde wereld heel wat oud russisch en japans spul op twee wielen rondrijden, en eigenlijk geldt hetzelfde voor oude auto's daar. Maar hoe houden ze die dingen nu eigenlijk precies op de weg? Dat ze bv een dekselpakking wel uit een sappak zullen maken, of niet malen om een bar meer of minder compressie kan ik nog wel inkomen.

Maar regelmatig onderhoud zoals tijdig olie verversen en dergelijke zit er volgens mij toch niet in daar, en dat moet haast wel resulteren in ernstigere motorschade zoals vastlopers. Dat vereist weer dure reserveonderdelen die je niet uit een pak sap kunt maken, en het strippen van soortgenoten houdt ook een keer op aangezien er dan niet zoveel oud spul zou rondrijden. Daarnaast zit je nog met allerlei vrij specifieke rubbertjes of duurdere/sterkere pakkingen zoals koppakkingen die aardig aan de prijs zijn en die niet zo heel makkelijk zelf na te maken zijn.

Weet iemand hoe ze dit doen? Moet je dan aan lokaal gefabriceerde heel goedkope imitatiecilinders en lagers denken?
 
Ze doen het niet.

Parasiteren op andere (donor)fietsen. En iedere 5k olie vervangen? _O- Gewoon doorrijden.
 
zo lang het rijd, rijdt het -> niks aan doen

daarnaast zijn die speciale rubbertjes en schroefjes daar voor een paar cent te koop omdat ze daar gemaakt worden en wij er hier 10x te veel voor betalen maar het nergens anders aan kunnen komen.
 
Ze doen het niet.

Parasiteren op andere (donor)fietsen. En iedere 5k olie vervangen? _O- Gewoon doorrijden.
Ja, maar dan hou je toch geen meer over? Kijk bv eens naar noord afrika.. daar zie je echt massa's en massa's peugeot 504 taxi's rondrijden. Daar komen geen nieuwe van bij, dus die moeten toch een keer op zijn zou je zeggen..
 
ik heb niet heel veel ervaring als het op dit onderwerp aan komt

maar ben echt vaak in turkije geweest en heb daar ook dagelijk auto gereden in de periode dat ik daar was.

er is me opgevallen dat garages daar allemaal 2 a 3 hulpjes hebben (jochies van 10 tot 14 soms zelfs jonger). die hulpjes kunnen op die leeftijd al dingen doen die ervaren monteurs hier in Nederland nog nooit van gehoord hebben.

hier worden de onderdelen vaak meteen vervangen, terwijl ze dat daar op een hele simpele manier kunnen repareren.

wij willen hier echt alles perfect hebben en hun niet. ojah wat betreft die goedkope of imitatie onderdelen, ze hebben inderdaad olie daar waar ik nooit iets van heb gehoord ook zijn er veel lokale ateliers die onderdelen goedkoop produceren.

abBuzzer
 
die lui zijn 30x handiger als westerse monteurs.
en van niet autogerelateerde onderdelen maken ze zo autoonderdelen.
 
ik heb niet heel veel ervaring als het op dit onderwerp aan komt

maar ben echt vaak in turkije geweest en heb daar ook dagelijk auto gereden in de periode dat ik daar was.

er is me opgevallen dat garages daar allemaal 2 a 3 hulpjes hebben (jochies van 10 tot 14 soms zelfs jonger). die hulpjes kunnen op die leeftijd al dingen doen die ervaren monteurs hier in Nederland nog nooit van gehoord hebben.

hier worden de onderdelen vaak meteen vervangen, terwijl ze dat daar op een hele simpele manier kunnen repareren.

wij willen hier echt alles perfect hebben en hun niet. ojah wat betreft die goedkope of imitatie onderdelen, ze hebben inderdaad olie daar waar ik nooit iets van heb gehoord ook zijn er veel lokale ateliers die onderdelen goedkoop produceren.

abBuzzer
ik weet niet waar jij was tijdens aardrijkskunde lessen, maar turkije is niet bepaald een 3de wereld land. en nee, ik kom niet uit turkije! |(
 
Ja, maar dan hou je toch geen meer over? Kijk bv eens naar noord afrika.. daar zie je echt massa's en massa's peugeot 504 taxi's rondrijden. Daar komen geen nieuwe van bij, dus die moeten toch een keer op zijn zou je zeggen..

kloptnie :N

Productie van de P504 duurde in Europa in 1983

In Argentinie tot 2002
In Kenya & Nigeria tot 2008
In China tot begin dit jaar, 2009 dus, als pickup versie
En nu nog steeds in Iran, maar met een eigen carrosserie design.

De autowereld is blijkbaar ietsje groter dan Europa alleen ... maar we beseffen het niet.
 
heb pas nog een verhaal gehoord van een taxichauffeur in Egypte.
tijdens een rit stopte ie opeens in de berm , kroop onder z,n taxi en draaide de aftapplug los.
daarna de filter eraf en liet alle olieshit weglopen .
haalde een nieuwe filter uit z,n koffer en monteerde die.
daarna 2 bussen olie in dat motorblok en starte om zo de rit met klant te vervolgen.
naderhand vertelde hij dat er om de 15K olie ververst moest worden .
daar hield ie zich dan ook precies aan......... _O-
 
ik weet niet waar jij was tijdens aardrijkskunde lessen, maar turkije is niet bepaald een 3de wereld land. en nee, ik kom niet uit turkije! |(


:^

Maar de infrastructuur (en de centen) zijn buiten de grote steden zodanig dat soms wat inventiviteit nodig is om een en ander te repareren .... net zoals in Rusland, ook geen 3eW. land.
 
kloptnie :N

Productie van de P504 duurde in Europa in 1983

In Argentinie tot 2002
In Kenya & Nigeria tot 2008
In China tot begin dit jaar, 2009 dus, als pickup versie
En nu nog steeds in Iran, maar met een eigen carrosserie design.

De autowereld is blijkbaar ietsje groter dan Europa alleen ... maar we beseffen het niet.
Aha.. dat is dan gelijk een mooie bron van goedkope reservedelen. Oude CBtjes worden trouwens vast ook nog wel ergens in china gemaakt, die chinese brommertjes hebben tenminste ook nog ss50 blokjes.. dan zullen ze de zwaardere ook wel gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
heb pas nog een verhaal gehoord van een taxichauffeur in Egypte.
tijdens een rit stopte ie opeens in de berm , kroop onder z,n taxi en draaide de aftapplug los.
daarna de filter eraf en liet alle olieshit weglopen .
haalde een nieuwe filter uit z,n koffer en monteerde die.
daarna 2 bussen olie in dat motorblok en starte om zo de rit met klant te vervolgen.
naderhand vertelde hij dat er om de 15K olie ververst moest worden .
daar hield ie zich dan ook precies aan......... _O-
Dan sta je wel vreemd te kijken _O-

ik hoef zeker niet te vragen of hij de olie opgevangen heeft he? :')
 
tja, ze rijden zoveel mogelijk met Honda's en Toyota's :)

Dit is een motorzaak in Cambodja:

P1120302.JPG


P1110295.JPG


En dit zijn benzinepompen:

P1100147.JPG


P1080084%20%28Large%29.JPG
 
Ik weet uit eigen ervaring in het midden-oosten dat de omstandigheden vaak niet al te best zijn, onderdelen niet beschikbaar en het technische vernuft niet altijd om over naar huis te schrijven is. zie onderstaande "werkplaats".


P8220100.jpg



Bovenstaande + geen APK = Onderstaande resultaten.....


P1010046.jpg

P1010042.jpg

P1010105.jpg


Dit was ongeveer een jaar geleden in Qatar, toch een land waar niet echt een gebrek aan geld is...

Verder is vooral in Afrika de handel in originele Caterpillar verpakkingen levendig. Ja, inderdaad alleen de originele verpakkingen ja. De inhoud echter is van dermate inferieure kwaliteit dat bv. de hydrauliek-olie je na een uurtje draaien om de oren spuit..... (ook mede het gevolg van de supply strategy van Caterpillar zelf)
 
ik weet niet waar jij was tijdens aardrijkskunde lessen, maar turkije is niet bepaald een 3de wereld land. en nee, ik kom niet uit turkije! |(

Ik zeg ook niet dat het een derde wereld land is, maar je moet ook niet uit gaan wat je in je vakanties ziet, op tv tegen komt etc. Ben je wel eens in het Oosten van turkije geweest ? dat ziet er meteen anders uit dan zuiden en westen kan ik je vertellen.

abBuzzer
 
Ik weet uit eigen ervaring in het midden-oosten dat de omstandigheden vaak niet al te best zijn, onderdelen niet beschikbaar en het technische vernuft niet altijd om over naar huis te schrijven is. zie onderstaande "werkplaats".


[afbeelding]


Bovenstaande + geen APK = Onderstaande resultaten.....


[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit was ongeveer een jaar geleden in Qatar, toch een land waar niet echt een gebrek aan geld is...

Verder is vooral in Afrika de handel in originele Caterpillar verpakkingen levendig. Ja, inderdaad alleen de originele verpakkingen ja. De inhoud echter is van dermate inferieure kwaliteit dat bv. de hydrauliek-olie je na een uurtje draaien om de oren spuit..... (ook mede het gevolg van de supply strategy van Caterpillar zelf)
Bizar, het zijn toch niet echt bejaarde vrachtwagens. Maar er zit iig wel een dode-hoekspiegel op :P

Wat bedoel je precies met die supply strategy van catterpillar?
 
Ik herinner me nog een stukje uit "the long way down" dat ze gestrand waren in Mongolie (denk ik) vervolgens komen 2 aardige mannen helpen. En wonder boven wonder werkt de motor weer na een tijdje. Dat zie ik in Nederland niet gebeuren ;)
 
Ik weet uit eigen ervaring in het midden-oosten dat de omstandigheden vaak niet al te best zijn, onderdelen niet beschikbaar en het technische vernuft niet altijd om over naar huis te schrijven is. zie onderstaande "werkplaats".


[afbeelding]


Bovenstaande + geen APK = Onderstaande resultaten.....


[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit was ongeveer een jaar geleden in Qatar, toch een land waar niet echt een gebrek aan geld is...

Verder is vooral in Afrika de handel in originele Caterpillar verpakkingen levendig. Ja, inderdaad alleen de originele verpakkingen ja. De inhoud echter is van dermate inferieure kwaliteit dat bv. de hydrauliek-olie je na een uurtje draaien om de oren spuit..... (ook mede het gevolg van de supply strategy van Caterpillar zelf)


ja vind ook appart wat hier gebeurt is (ben zelf vrachtwagen chauffeur )
en nog nooit gezien dat alle 2 de voorste wielen op de stuuras af knappen bij het lager punt
beetje appart (mja foto's zeggen vaak meer ) en zand doet ook een hele hoop met een wagen (in combo met slecht onderhoud (of geen)
en ps dode hoekspiegel is al verplicht van af 2003 (in nl )
en in europar PAS van af 2011 (buiten de eu weet ik het niet maar zou ongetweifeld minder goed geregeld zijn )

ontopic
onderhoud in 2e wereld landen zal idd wel jan lek me het vestje zijn ja
olie gaat gewoon 4 a 5 keer langer mee filters vervangen zullen ze pas doen als het verstopt is
en de rest hoeft pas vervangen te worden als het stuk is
als het loop loopt het
 
Ze hebben daar gewoon vervoer nodig, en als dat maar rijdt is het goed. "Wij" moeten alle opties hebben, vinden het belangrijk dat onze spullen mooier zijn dan die van de buren, enz enz. Apk zal er ook mee te maken hebben, vervangingsindustrie moet ook rendabel zijn.

Als het voor mij van A naar B gaat, is het goed..
 
Weet ook niet hoe ze het doen, maar die lui die reviseren daar een blok midden op straat met een oude hamer en schroevendraaier :}
 
Pakkingen gewoon nat/monteren met olie vet (afhankelijk van toepassing), dan blijven ze meestal heel bij demontage en kan je ze opnieuw gebruiken.

Maargoed TS, als je een indruk wil krijgen moet je "Chop shop" op Discovery is kijken. Daar komen al die winkeltjes met 2dehands onderdelen wel voorbij, en hoe ze met 2 steigerpijpen en 4 man een motor uit een chassis tillen ipv. met motortakel en noem het maar op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan