Hoe werkt motoronderhoud in de derde wereld?

Wat mij in Afrika (Kenia, met name het droge noorden -Turkana district- is nog behoorlijk in ontwikkeling) ook opviel, was dat ze met veel dezelfde techniek rondreden.
Dus heel veel motors en auto's met min of meer hetzelfde blok erin. Buitenkant mag er dan anders uitzien, maar de techniek is sterk vergelijkbaar.

Veel garage's daar kennen die 'paar' motorblokken als hun broekzak en aan onderdelen is makkelijk te komen. Ik denk dat je met een gestrande Benelli Tornado niet ver komt in Kenia. Een DT-125-R daarentegen.......

Ik sprak daar ook een man die baalde dat Toyota een type busje niet langer op de markt bracht. Er was een nieuw model gekomen met een compleet ander blok. Da's dus verrot, want alleen in de steden kan je dan aan onderdelen komen. Als je diep in het noorden van Kenia dan een onderdeel moet hebben kun je weken wachten. Met het oude model kan iedere werkplaats je helpen.
 
ach ik kom best vaak in griekenland en ik zie daar de meest vreemde dingen. er is daar een kerel die op een soort van houte kar rijd met een motorblokje voor (open en blood) op 4 kleine wieltjes en waarvan het stuur deels van touw is. :+ vorige zomer zag ik een kerel waarvan zijn auto niet starte hij pakte een hamer van de achterbank deed de motorkap open en sloeg ergens tegenaan en hij starte vervolgens weer :P en een kerel die zelf iets van een scooter heeft gebouwt die letterlijk met ducktape in elkaar zit en waarvan de benzine tank een oud melkbus is. die mensen geven er gewoon geen reed om of het nieuw is :) volgende keer neem ik een paar foto's mee van dat karretje :]
 
(tis trouwens niet echt de 3de wereld maar ze hebben gewoon geen geld in dat deel) :z
 
mooi gedaan toch ,door marokko zagen we ook veel barrels.
maar allemaal de zelfde.
dikke fietsen zoals hier zijn er niet , en een beurt geven ?
nah doen ze daar niet echt aan.
 
Wat mij in Afrika (Kenia, met name het droge noorden -Turkana district- is nog behoorlijk in ontwikkeling) ook opviel, was dat ze met veel dezelfde techniek rondreden.
Dus heel veel motors en auto's met min of meer hetzelfde blok erin. Buitenkant mag er dan anders uitzien, maar de techniek is sterk vergelijkbaar.

Veel garage's daar kennen die 'paar' motorblokken als hun broekzak en aan onderdelen is makkelijk te komen. Ik denk dat je met een gestrande Benelli Tornado niet ver komt in Kenia. Een DT-125-R daarentegen.......

Ik sprak daar ook een man die baalde dat Toyota een type busje niet langer op de markt bracht. Er was een nieuw model gekomen met een compleet ander blok. Da's dus verrot, want alleen in de steden kan je dan aan onderdelen komen. Als je diep in het noorden van Kenia dan een onderdeel moet hebben kun je weken wachten. Met het oude model kan iedere werkplaats je helpen.
Ik denk dat je met een Benelli al gauw een probleem hebt, waar je ook staat.. :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan