Hoe werkt motoronderhoud in de derde wereld?

heb pas nog een verhaal gehoord van een taxichauffeur in Egypte.
tijdens een rit stopte ie opeens in de berm , kroop onder z,n taxi en draaide de aftapplug los.
daarna de filter eraf en liet alle olieshit weglopen .
haalde een nieuwe filter uit z,n koffer en monteerde die.
daarna 2 bussen olie in dat motorblok en starte om zo de rit met klant te vervolgen.
naderhand vertelde hij dat er om de 15K olie ververst moest worden .
daar hield ie zich dan ook precies aan......... _O-


Mijn zwager heeft tijdje in de Arabische landen gewerkt/gewoond.

Daar was het motto, het komt uit de grond, dus het kan er ook weer terug in :)
 
ja vind ook appart wat hier gebeurt is (ben zelf vrachtwagen chauffeur )
en nog nooit gezien dat alle 2 de voorste wielen op de stuuras af knappen bij het lager punt
beetje appart (mja foto's zeggen vaak meer ) en zand doet ook een hele hoop met een wagen (in combo met slecht onderhoud (of geen)
en ps dode hoekspiegel is al verplicht van af 2003 (in nl )
en in europar PAS van af 2011 (buiten de eu weet ik het niet maar zou ongetweifeld minder goed geregeld zijn )

ontopic
onderhoud in 2e wereld landen zal idd wel jan lek me het vestje zijn ja
olie gaat gewoon 4 a 5 keer langer mee filters vervangen zullen ze pas doen als het verstopt is
en de rest hoeft pas vervangen te worden als het stuk is
als het loop loopt het

Ik heb ook niet echt veel verstand van vrachtwagens, maar ik heb me daar echt elke dag verbaasd over wat daar op de weg rond rijdt. Bijna alles is overladen (60t zand geladen op een tipper trailer is normaal). sommige trailers lopen wel een halve meter uit spoor achter de trekker... Verder zijn sommige drempels die ze daar hebben echt achterlijk hoog, zelfs met een dikke SUV (a la Escalade, Yukon) kun je er maar stapvoets overheen. Onze theorie over bovenstaande was dat 'ie volbeladen was, heeft zitten maffen en dus de drempel niet zag en toen vol in de remmen is gaan hangen. vervolgens komt al het gewicht op de vooras. Preventief onderhoud kennen ze niet daar, dus wie weet wat voor speling er overal op zit door de honderden overbeladen ritjes die er al mee gemaakt zijn.

Dergelijke ongelukken gebeuren daar bijna elke dag. Als ik verder 1 euro voor elke klapband kreeg die ik daar in de 1,5 jaar dat ik er was gezien heb kon ik nu een leuke motor kopen ;)
 
Oke, nog eentje ter lering ende vermaeck

Rechte weg, niet echt lastig zou je denken....

P1010172.jpg

P1010173.jpg

P1010174.jpg


Nu maar weer gauw on-topic dan....
 
Ja, maar dan hou je toch geen meer over? Kijk bv eens naar noord afrika.. daar zie je echt massa's en massa's peugeot 504 taxi's rondrijden. Daar komen geen nieuwe van bij, dus die moeten toch een keer op zijn zou je zeggen..

Kijk eens naar Cuba.

Daar mogen geen auto's van na 1954 ofzo gereden worden (tenzij je heel hoog op de ladder zit misschien). Dat blijft rondrijden hoor.

Alleen gaat 'ie steeds vaker naar de garage
 
Pakkingen gewoon nat/monteren met olie vet (afhankelijk van toepassing), dan blijven ze meestal heel bij demontage en kan je ze opnieuw gebruiken.

Maargoed TS, als je een indruk wil krijgen moet je "Chop shop" op Discovery is kijken. Daar komen al die winkeltjes met 2dehands onderdelen wel voorbij, en hoe ze met 2 steigerpijpen en 4 man een motor uit een chassis tillen ipv. met motortakel en noem het maar op.

lol, dat wilde ik net zeggen, ik heb dubbel gelegen bij die revisie bedrifjes daar, maar ja, als je ziet dat op die manier alles evengoed blijft rijden voel je je hier wel weer genaaid na een beurt bij de dealer.
 
Pakkingen gewoon nat/monteren met olie vet (afhankelijk van toepassing), dan blijven ze meestal heel bij demontage en kan je ze opnieuw gebruiken.

Maargoed TS, als je een indruk wil krijgen moet je "Chop shop" op Discovery is kijken. Daar komen al die winkeltjes met 2dehands onderdelen wel voorbij, en hoe ze met 2 steigerpijpen en 4 man een motor uit een chassis tillen ipv. met motortakel en noem het maar op.


Daar moest ik ook aan denken :Y Kleine winkels, bom bom bomvol met allerhande onderdelen voor alle auto's. Hebben ze het niet, dan vliegen er drie gastjes alle kanten op, op zoek naar zo'n winkeltje die het wel heeft.
En gewoon alles namaken, ter plekke.

Briljant. Zou wel wat zijn voor een stage voor NL-monteurs :)
 
heb pas nog een verhaal gehoord van een taxichauffeur in Egypte.
tijdens een rit stopte ie opeens in de berm , kroop onder z,n taxi en draaide de aftapplug los.
daarna de filter eraf en liet alle olieshit weglopen .
haalde een nieuwe filter uit z,n koffer en monteerde die.
daarna 2 bussen olie in dat motorblok en starte om zo de rit met klant te vervolgen.
naderhand vertelde hij dat er om de 15K olie ververst moest worden .
daar hield ie zich dan ook precies aan......... _O-
_O- _O-
 
Hier een stuk uit een aflevering van Chop shop wat een aardige indruk moet geven.


Auto word op kant tegen de muur gezet omdat ze geen brug hebben.

Zoeken ze een motor uit, word die buiten op de stoep gezet en laten ze hem proeflopen etc.
 
Aha.. dat is dan gelijk een mooie bron van goedkope reservedelen. Oude CBtjes worden trouwens vast ook nog wel ergens in china gemaakt, die chinese brommertjes hebben tenminste ook nog ss50 blokjes.. dan zullen ze de zwaardere ook wel gebruiken.


De laatste keer dat ik in China was in het diepe zuiden, stikte het van de 125 en 250 cc motorfietsjes, met meestal honda blokjes, die hier in de jaren 70 onder de cb tjes hingen.
Simpele betrouwbare techniek, die makkelijk is te repareren en lang meegaat. In met name zuid China is het aantal motoren inmiddels zo groot, dat in bepaalde steden geen vergunning meer wordt afgegeven voor een motor als deze 10 jaar oud is. Zo hoopt men de hoeveelheid een beetje in te dammen. China is op dit moment trouwens een land met 2 gezichten. In de grote steden hypermodern en op het platteland 3e wereld achtig.
 
Ik herinner me nog een stukje uit "the long way down" dat ze gestrand waren in Mongolie (denk ik) vervolgens komen 2 aardige mannen helpen....

Je bedoelt waarschijnlijk "Long way round" waar idd een van de motoren aan de kant van de weg gerepareerd is, was trouwens wel de motor van de cameraman die ze ter plekke gekocht hadden nadat zijn eigen BMW kaduuk gereden was.
 
Wij overdrijven gewoon met onze 5k beurten, keuringen etc.

Gewoon rijden, en als het niet meer rijdt dan nog gewoon doorrijden. :P
 
Mijn schoonouders wonen in Suriname. Daar doen ze niet aan onderhoud, ze rijden net zo lang tot er iets stuk gaat, dan bellen ze naar Nederland om een onderdeel te sturen of als het er niet meer is, iets wat er op lijkt. Dan maken ze het wel pas.
 
Wij overdrijven gewoon met onze 5k beurten, keuringen etc.
Gewoon rijden, en als het niet meer rijdt dan nog gewoon doorrijden. :P
Die beurten om de 5k is ook achterhaald. Met auto's zijn al zo vaak tests gedaan waarbij ze 100K rijden zonder beurten. Alleen olie in de gaten houden en bijvullen. Kan makkelijk. Met een motor is 100K rijden zonder beurt misschien moeilijker, maar 20K moet kunnen.
Wij overdrijven met meer dingen. In Marokko zie je bv alleen buitenlanders met 4x4 voertuigen rijden. Marokkanen zelf hebben gewoon een oude Mercedes en daar komen ze overal mee. Uiteraard zijn er gebieden waar het terrein zodanig is dat het zonder 4x4 niet lukt, maar ik heb er niet veel gezien. En we zijn op behoorlijk avontuurlijke wegen geweest. Ook brommertjes doen het daar prima. Offroads zie je daar alleen met buitenlands kenteken.
 
heb pas nog een verhaal gehoord van een taxichauffeur in Egypte.
tijdens een rit stopte ie opeens in de berm , kroop onder z,n taxi en draaide de aftapplug los.
daarna de filter eraf en liet alle olieshit weglopen .
haalde een nieuwe filter uit z,n koffer en monteerde die.
daarna 2 bussen olie in dat motorblok en starte om zo de rit met klant te vervolgen.
naderhand vertelde hij dat er om de 15K olie ververst moest worden .
daar hield ie zich dan ook precies aan......... _O-
En dat allemaal zonder de aftapplug weer te monteren? })
 
Ik zeg ook niet dat het een derde wereld land is, maar je moet ook niet uit gaan wat je in je vakanties ziet, op tv tegen komt etc. Ben je wel eens in het Oosten van turkije geweest ? dat ziet er meteen anders uit dan zuiden en westen kan ik je vertellen.

abBuzzer
Precies. Westen van Turkije valt onder Europa, zo gauw je ten oosten van de Bosporus komt is het Azië, en daar is het grootste deel van Turkije gesitueerd. Dus waarom dat land bij de EU zou moeten horen is (niet alleen) mij een raadsel })
 
lol, dat wilde ik net zeggen, ik heb dubbel gelegen bij die revisie bedrifjes daar, maar ja, als je ziet dat op die manier alles evengoed blijft rijden voel je je hier wel weer genaaid na een beurt bij de dealer.
Begin dit jaar heb ik (met hulp van een collega :} ) mijn eigen Toyota straatslet een grote beurt gegeven. Dus olie, filter en bougies vervangen. Bovendien de remblokken en V-snaar vervangen. kosten aan onderdelen waren 75 Euro. laat dat eens doen bij de officiële dealer, dan ben je minstens het 4-voudige kwijt.
 
Daar hoef je niet voor naar Afrika. In Spanje bijv. zijn ze ook vrij laks met onderhoud en verklaren ze ons voor gek dat we elke zoveel km de olie weer verversen.

Met mijn auto's kap ik om de zoveel tijd een litertje olie erbij, dan is ie op een gegeven moment ook wel vervangen. Ook nooit problemen mee gehad trouwens.

Met de Ducati is het een ander verhaal ;) Daar houd ik me maar wel aan de voorschriften ;)
 
ik vind de chop shop minder, sinds ze naar londen zijn verhuisd... in bangladesh waren ze ook echt leuk en goed!
 
die lui zijn 30x handiger als westerse monteurs.
en van niet autogerelateerde onderdelen maken ze zo autoonderdelen.


Hey fubaar
Ik wil jouw motor ook wel op hun manier repareren en onderhouden hoor O-) , maar ik geloof niet dat jij dat echt wel wil :N
 
Hey fubaar
Ik wil jouw motor ook wel op hun manier repareren en onderhouden hoor O-) , maar ik geloof niet dat jij dat echt wel wil :N

mijn motor is voor de fun.
snel optrekken, hard remmen, bochtjes.

daar in die landen is het voor vervoer.

hoeven niet goed te kunnen remmen met 250 km/h
 
Terug
Bovenaan Onderaan