Hoe werkt motoronderhoud in de derde wereld?

Het klimaat in de derde wereld landen is over het algemeen ook een stuk gunstiger, dat scheelt iig flink in roest etc.

En ik kan me ook voorstellen dat er wellicht wat rustiger wordt gereden, niet dat de wegen zo mooi zijn, maar minder snel de toeren in etc., mensen zijn wat minder gehaast, en juist door die slechte wegen en soms flinke belading kan je niet rijden zoals de gestresste leaserijder hier in NL.

En er gewoon vrede mee hebben dat je motor niet altijd gelijk start, of op tijd remt bij een noodstop scheelt ook al heel wat onderhoud ;)
 
Mijn BSA m21 heeft decennia in het nabije oosten gereden.
een greep; de tandwielen waren scherp als een vlijm, de wielen met lagers waren slecht. de naaf was uitgekottert zodat er andere lagers in konden. er zat een jikov carburateur op(veel beter dan amal) en geen luchtfilter(in de woestijn..)
er lag een reep matras over de motor zodat het hele gezin er op kon.
De zuiger was van een diesel, de pistonpen scheef ingedrukt zodat 1 kant van de cylinder mm's diepe stootrand had, versn bak schakelwals was uitgekotterd en nwe noppen op gezet, de sluven op deze maat uitgevijld.
En zo kan ik nog wel doorgaan...

Indrukwekken wad dat de nokvolgers geen speling hadden(fabrieksorigineel)
ook aan de nokkenasjeslagering en oliepomp hoefde ik nix te doen.
 
mijn motor is voor de fun.
snel optrekken, hard remmen, bochtjes.

daar in die landen is het voor vervoer.

hoeven niet goed te kunnen remmen met 250 km/h
Vergeet ook niet dat dingen daar ook vaak stilstaan omdat er geen geld of kennis is om ze te onderhouden.
 
Vergeet ook niet dat dingen daar ook vaak stilstaan omdat er geen geld of kennis is om ze te onderhouden.
Daarom willen ze geen moderne zooi, maar juist die oude bakken. Elke Handige Hendrik kan een eenvoudige bak draaiende houden. Je ziet er nog oude Bedfords rijden uit de jaren '60. Iedereen die wat van motoren weet, kan daar iets mee. Dus stilstaan is zeldzaam.
 
Ja, ik rijd ook dagelijks 250km/h :]

ik ken dan meerdere mensen die in de landen waar de ts over praat hebben rondgereden in zowel auto's als op motoren.

de wegen zijn zo belabberd dat je soms blij mag zijn dat je 50 km/h kunt halen.
dat kun je nog wel doen met trommelrem af
 
ik vind de chop shop minder, sinds ze naar londen zijn verhuisd... in bangladesh waren ze ook echt leuk en goed!
ik heb eens gegoogled.. grappig, die afleveringen in bangladesh kende ik helemaal niet, alleen die uit londen. Leuke filmpjes.
 
Daar hoef je niet voor naar Afrika. In Spanje bijv. zijn ze ook vrij laks met onderhoud en verklaren ze ons voor gek dat we elke zoveel km de olie weer verversen.

Met mijn auto's kap ik om de zoveel tijd een litertje olie erbij, dan is ie op een gegeven moment ook wel vervangen. Ook nooit problemen mee gehad trouwens.

Met de Ducati is het een ander verhaal ;) Daar houd ik me maar wel aan de voorschriften ;)
Italie zit volgens mij op dezelfde lijn als spanje. Vreemd eigenlijk dat ze in een land met een dergelijke kijk op onderhoud ook van die gevoelige juweeltjes maken.
 
Daarom willen ze geen moderne zooi, maar juist die oude bakken. Elke Handige Hendrik kan een eenvoudige bak draaiende houden. Je ziet er nog oude Bedfords rijden uit de jaren '60. Iedereen die wat van motoren weet, kan daar iets mee. Dus stilstaan is zeldzaam.
Dat zal allicht helpen, maar er staan zat apparaten in die landen, die gewoon niet meer gefixt kunnen worden en dus maar wegrotten.
 
Dat zal allicht helpen, maar er staan zat apparaten in die landen, die gewoon niet meer gefixt kunnen worden en dus maar wegrotten.
Tuurlijk, uiteindelijk geeft alles de geest. Maar in een bergdorp in Iran zul je ook niet zo snel een Golf V tegen komen met boordcomputer die al begint te klagen als je het verkeerde merk lampjes gestoken hebt. Eerder een Golf I die ze gewoon 35 jaar op Koenraads Kleefpasta laten lopen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet zo snel zullen beginnen aan een modern voertuig waar ze de kennis niet voor hebben om te repareren. Als iets stilstaat en wegrot, is het gewoon omdat ie niet meer te maken is, en niet omdat ze het niet kunnen. Zij gebruiken de spullen helemaal op. Wij gooien een schoen weg als de zool loszit of als de mode verandert. Zij lappen het op totdat de hele schoen om hun voet uit elkaar valt.
 
Tuurlijk, uiteindelijk geeft alles de geest. Maar in een bergdorp in Iran zul je ook niet zo snel een Golf V tegen komen met boordcomputer die al begint te klagen als je het verkeerde merk lampjes gestoken hebt. Eerder een Golf I die ze gewoon 35 jaar op Koenraads Kleefpasta laten lopen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet zo snel zullen beginnen aan een modern voertuig waar ze de kennis niet voor hebben om te repareren. Als iets stilstaat en wegrot, is het gewoon omdat ie niet meer te maken is, en niet omdat ze het niet kunnen. Zij gebruiken de spullen helemaal op. Wij gooien een schoen weg als de zool loszit of als de mode verandert. Zij lappen het op totdat de hele schoen om hun voet uit elkaar valt.
Ik weet niet met zekerheid of het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat bij (semi) moderne auto's die die kant uitgaan vaak preventief injectie e.d. eruit gehaald wordt en er een carburateur ingezet wordt. Op zich zou dat een aardige workaround zijn, al vraag ik me af hoe ze dat precies met de ontsteking doen. Mechanische contacpuntontsteking lijkt me er erg moeilijk in te zetten ivm timing, maar misschien is een eenvoudig universeel setje voor elektronische ontsteking wel een haalbare optie.
 
Zo erg 3e wereld is alles wat hier gepost is nog niet eens. De Poolse chauffeur stonden vroeger ook op de parking in Duitsland ff de zuigerveren ed te vervangen. Tegenwoordig met het EU geld hebben ze ook duurdere nieuwere auto's dus zie je het niet meer. Maar die redden zich ook uitstekend.
 
Ja ach, je ziet het hier in Nederland ook zo vaak bij mensen de normaal gewend zijn een ezel te rijden.
Diezelfde logica wordt op voertuigen toegepast.
Ezeltje eten geven, ezeltje loopt, ezeltje niet kunnen lopen, ezeltje ziek, doktertje erbij.
Voor de auto/motor is het dan:
Motortje benzine geven, motortje loopt, motortje niet kunnen lopen, motortje stuk, reparateur erbij.....
 
Auto-onderhoud in 3e Wereld landen is veel meer een financiële afweging dan hier.
De auto moet rijden, alleen de rijke maken zich druk om originiele onderdelen of de exacte onderhoudsintervallen.
En als er iets kapot gaat, dan gaat iedereen voor de goedkoopste oplossing en dan bedoel ik de allergoedkoopste. Dat kan daar ook omdat de verhouding tussen arbeidsloon en productiviteit helemaal anders ligt dan hier. Hier gaat een monteur niet een uur lopen pielen op een lagertje: het is gewoon goedkoper en makkelijker om dan maar die hele unit te vervangen.
Daarnaast is een auto op een andere manier een status-symbool. Hier in NL tel je pas mee als je een gloednieuwe Mercedes of zo hebt, in de 3e Wereld ben je al de man als je überhaupt een auto hebt. En als je dan ook nog een 4x4 hebt, dan ben je helemaal de man. In de meeste 3e Wereld landen zijn de afstanden binnen het land (veel) groter dan in NL en is OV er niet of is onbetrouwbaar of duurt idioot lang voordat je er bent vergeleken met een auto.
 
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet zo snel zullen beginnen aan een modern voertuig waar ze de kennis niet voor hebben om te repareren. Als iets stilstaat en wegrot, is het gewoon omdat ie niet meer te maken is, en niet omdat ze het niet kunnen. Zij gebruiken de spullen helemaal op. Wij gooien een schoen weg als de zool loszit of als de mode verandert. Zij lappen het op totdat de hele schoen om hun voet uit elkaar valt.

Helemaal mee eens. Stel je eens voor : je bent met je motor bezig met een wereldreis en je staat stil midden in een afgelegen Nepalees dorp. Dan vraag je liever aan de lokale monteur of hij nog een bougie voor je heeft ipv "kun je mijn ontstekingsunit even resetten".

(vind sowieso dat er teveel elektrieke toverij in moderne auto's en motoren zitten maar dat is een discussie op zich)
 
In de meeste 3e Wereld landen zijn de afstanden binnen het land (veel) groter dan in NL en is OV er niet of is onbetrouwbaar of duurt idioot lang voordat je er bent vergeleken met een auto.
Het OV is af en toe ook een gelegenheidszaak. Ik zag in Marokko trekkers rijden met een grote bakwagen erachtern en daarin de bevolking van een klein dorp. Die gingen naar het grotere dorp voor het vrijdagmiddaggebed. OV op maat.

Het is erg grappig om te zien hoe ze daar de voertuigen rijdende houden. Waar wij ons zorgen maken over de invloed van slechte wegen op ons onderstel, lassen zij gewoon een paar bladveren onder een oude Mercedes (die al 250K erop had zitten als taxi in Duitsland) en volgens mij doen ze ook iets met het differentieel waar ik geen verstand van heb (vastzetten oid). En wij maar voorzichtig doen...zij gaan gewoon. Voor hen zijn het meer gebruiksvoorwerpen en die gebruiken ze dan ook optimaal. Wij hebben nog teveel het 'heilge koe' en statussymbool verhaal. Dat is daar duidelijk niet het geval. Hoewel een Mercedes wel the car to have is...
 
Tuurlijk, uiteindelijk geeft alles de geest. Maar in een bergdorp in Iran zul je ook niet zo snel een Golf V tegen komen met boordcomputer die al begint te klagen als je het verkeerde merk lampjes gestoken hebt. Eerder een Golf I die ze gewoon 35 jaar op Koenraads Kleefpasta laten lopen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet zo snel zullen beginnen aan een modern voertuig waar ze de kennis niet voor hebben om te repareren. Als iets stilstaat en wegrot, is het gewoon omdat ie niet meer te maken is, en niet omdat ze het niet kunnen. Zij gebruiken de spullen helemaal op. Wij gooien een schoen weg als de zool loszit of als de mode verandert. Zij lappen het op totdat de hele schoen om hun voet uit elkaar valt.
Ja, maar als ze geen carburateur kunnen vinden, of de aandrijfas gaat stuk en die kunnen ze niet krijgen omdat hij gewoon te duur is, of er geen importeur is, wat dan?

Ik begrijp je punt wel hoor, staan overal in die kleine dorpjes Lasapparaten om even iets te fixen, maar er is een moment dat het ophoudt.
 
Voor werk zit ik met enige regelmaat in Angola. Je lacht je rot daar. Langs de weg kun je alle merken olie kopen, plastic zakje met een elastiekje eron als dekseltje.

Overal van die busjes (ken het merk niet maar zijn daar taxi's), her en der een volledig gestript exemplaar, of een met 4 "monteurs" eromheen die blijkbaar zonder gereedschap het een en ander er uit aan het slopen zijn.

Vindingrijkheid is daar gewoon veel groter als hier, wij kunnen goede spullen kopen (ok niet alles is betaalbaar), zij hebben geen keus als prutsen. Probeer maar eens iets groot en zwaar te verplaatsten zonder kraan, een hollander denkt dat kost me een week omdat te doen met handtakels. 3 filepijnen stormen er op af schreeuwen wat en voor je weer weg kan lopen staat het op zijn plek.
 
Ja, maar als ze geen carburateur kunnen vinden, of de aandrijfas gaat stuk en die kunnen ze niet krijgen omdat hij gewoon te duur is, of er geen importeur is, wat dan?
Dan bel je naar je kids in Nederland om er een te sturen. _O-

Althans, dat doen mijn schoonouders altijd en alle Surinamers die ik ken doen het op dezelfde manier.
 
Dan bel je naar je kids in Nederland om er een te sturen. _O-

Althans, dat doen mijn schoonouders altijd en alle Surinamers die ik ken doen het op dezelfde manier.
Dat kan ook niet overal, maar is voor Suriname misschien wel een optie. Wordt vervelend als je in een land zit waar echt geen geld is..
 
Wij gooien een schoen weg als de zool loszit of als de mode verandert. Zij lappen het op totdat de hele schoen om hun voet uit elkaar valt.

Nou... het touwtje kun je nog wel hergebruiken hoor!

water-bottle-sandal.jpg
 
Ja, maar als ze geen carburateur kunnen vinden, of de aandrijfas gaat stuk en die kunnen ze niet krijgen omdat hij gewoon te duur is, of er geen importeur is, wat dan?

Ik begrijp je punt wel hoor, staan overal in die kleine dorpjes Lasapparaten om even iets te fixen, maar er is een moment dat het ophoudt.

Yep, en als het ophoudt (20 x nadat de auto in het Westen zou zijn afgeschreven) trek je de auto die ermee ophoudt helemaal uit elkaar voor onderdelen zodat je er 10 andere auto's mee op de weg houdt. Je hebt gelijk, zo vindingrijk als dat je kunt zijn, eens is het afgelopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan