Hoe werkt Ride by wire ???

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Ik heb een R6 uit 2006. Dit model heeft ride by wire en schijnbaar heb ik dit principe nooit goed begrepen ben ik net achter.

Omdat ik de gas respons nooit helemaal lekker heb gevonden (vooral niet bij het wegrijden uit stilstand of wanneer je er langzaam mee moet rijden, bijv 15 km\h ofzo) ben ik wezen googlen naar iets mbt "throttle".

Zo kwam ik uit bij "snelgas" en ben daar verder in gedoken. Op mijn vorige straatfiets (600RR) had ik ook snelgas. Mijn circuitmotor heeft het ook en het bevalt dus ik dacht, wellicht vind ik iets.

Zodoende terecht gekomen in het werkplaatshandboek in het hoofdstuk mbt het gasklephuis om het een en ander te checken.

Nu komt het... ik zie in het wphb dat 2 kabels vanaf de gashendel naar het gasklephuis lopen.
Net zoals bij mijn Honda. Acceleratie en deacceleratie.... Hu?!?!! Ride by wire is niet "draadloos" "kabelloos" ? :?


Wat doet dit nu ?? Als er 2 kabels lopen dan is het toch gewoon "traditioneel"??

Als die kabel de kleppen opentrekt dan staan ze toch open lijkt mij. Wat kan er dan nog elektronisch geregeld worden? De inspuiting ofzo?

Ik had altijd het idee dat er geen kabels meer tussen de gashendel en het gasklephuis zaten en dat de gashendel tegen de ecu vertelde hoever die open gedraaid was en dat de ecu het gasklephuis weer vertelde hoever die open moest.

Dit lees ik ook wanneer ik google naar ride by wire.

Schijnbaar niet bij de R6..... :/

Iemand die dit kan verduidelijken?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me leuk om over 25 jaar als zo'n ride by wire motor eindelijk weer cool is geworden
En je nog ergens een oud schuurtje 20 liter benzine hebt gevonden
Je zo'n ding op gang wil slingeren en er achter komt dat het gashandel niet meer werkt
Ik weet het ben een ouwe lul met bij behorende ouwe motors
En ik begrijp dat een hoop mensen gelukkig worden als ze steeds het nieuwste van het nieuwste willen rijden
Maar het lijkt me techniek wat over 15 jaar niemand meer kan repareren als het kapot is , bijv als de ecu er mee ophoud
 
Lijkt me leuk om over 25 jaar als zo'n ride by wire motor eindelijk weer cool is geworden
En je nog ergens een oud schuurtje 20 liter benzine hebt gevonden
Je zo'n ding op gang wil slingeren en er achter komt dat het gashandel niet meer werkt
Ik weet het ben een ouwe lul met bij behorende ouwe motors
En ik begrijp dat een hoop mensen gelukkig worden als ze steeds het nieuwste van het nieuwste willen rijden
Maar het lijkt me techniek wat over 15 jaar niemand meer kan repareren als het kapot is , bijv als de ecu er mee ophoud
Ombouwen naar carburateurs. :Y :+

(Andersom staat deze te koop Bandit 600 van Carb naar Injectie met Megasquirt ECU )
 
Lijkt me leuk om over 25 jaar als zo'n ride by wire motor eindelijk weer cool is geworden
En je nog ergens een oud schuurtje 20 liter benzine hebt gevonden
Je zo'n ding op gang wil slingeren en er achter komt dat het gashandel niet meer werkt
Ik weet het ben een ouwe lul met bij behorende ouwe motors
En ik begrijp dat een hoop mensen gelukkig worden als ze steeds het nieuwste van het nieuwste willen rijden
Maar het lijkt me techniek wat over 15 jaar niemand meer kan repareren als het kapot is , bijv als de ecu er mee ophoud

Draadjes slijten niet als ze goed liggen. Gaskabels wel.

Een injectiesysteem verstopt niet, carburateurs wel.

Etc.

Elk systeem heeft voor en nadelen. Maar in dit topic en elders op dit forum hebben ik en anderen vaak zat het verschil uitgelegd tussen gaskabels en ride-by-wire, en carburateurs en injectie. Als je een beetje logisch nadenkt is het enige nadeel vaak dat het nieuw cq 'anders' is (en bij nieuwe technieken zijn de dealers vaak de enige met kennis van zaken), en biedt het voor de rest alleen maar voordelen. Aftermarket diagnosesystemen voor de hobbyist zijn er al jaren en de keuze neemt alleen maar toe, en het is ook prima betaalbaar. Stug zaken afzeiken omdat je iets anders dan een 30 jaar oude platte schroevendraaier moet gebruiken om werkzaamheden te verrichten aan zo'n nieuwe techniek lijkt me nogal onredelijk.
 
Laatst bewerkt:
Draadjes slijten niet als ze goed liggen. Gaskabels wel.

Een injectiesysteem verstopt niet, carburateurs wel.

Etc.

Elk systeem heeft voor en nadelen. Maar in dit topic en elders op dit forum hebben ik en anderen vaak zat het verschil uitgelegd tussen gaskabels en ride-by-wire, en carburateurs en injectie. Als je een beetje logisch nadenkt is het enige nadeel vaak dat het nieuw cq 'anders' is (en bij nieuwe technieken zijn de dealers vaak de enige met kennis van zaken), en biedt het voor de rest alleen maar voordelen. Aftermarket diagnosesystemen voor de hobbyist zijn er al jaren en de keuze neemt alleen maar toe, en het is ook prima betaalbaar. Stug zaken afzeiken omdat je iets anders dan een 30 jaar oude platte schroevendraaier moet gebruiken om werkzaamheden te verrichten aan zo'n nieuwe techniek lijkt me nogal onredelijk.

Als jij denkt dat een 15 jaar ouwe ecu er niet mee op kan houden
 
Ik denk dat hij zegt dat innovatie en nieuwe technieken goede ontwikkelingen zijn en dat het niet best zou zijn wanneer wij nu nog carburateur (oftewel; oude meuk) motoren moesten kopen.
 
Als jij denkt dat een 15 jaar ouwe ecu er niet mee op kan houden
Ja, want alle auto's van 15 jaar oud hebben ook allemaal een kapotte ECU??
Ik snap die angst niet zo. Auto injectiesystemen hebben we al vanaf eind jaren '70, doen het ook nog steeds. Elektronische gasklephuizen kun je al vinden in 'normale' auto's uit de jaren '90. Ook die gingen niet stuk in principe (ja, bij Volvo wel in het begin).
 
Nou de best goeie bx van mijn zus kon naar de sloop omdat de ecu kapot ging en dat ding was maar 1 jaar gebruikt dus niet gebruikt te vinden
Maar dat zal dus wel een uitzondering zijn want ik lees hier dat ze nooit kapot gaan
 
Ik denk dat hij zegt dat innovatie en nieuwe technieken goede ontwikkelingen zijn en dat het niet best zou zijn wanneer wij nu nog carburateur (oftewel; oude meuk) motoren moesten kopen.

Ik heb een Duc met ecu en een shovel zonder , een flinke zonnevlam en die shovel loopt nog wel
De Duc ook wel want ik heb een stuk of 3 reserve ecu's liggen
 
Als jij denkt dat een 15 jaar ouwe ecu er niet mee op kan houden

Alles kan er mee ophouden. Beetje een non-argument.

Een ECU heeft geen bewegende delen en slijt dus niet. Kan ie dan niet stuk? Natuurlijk wel. Kwalitatief bedroevend, verplaatst door een handige harry en natuurlijk niet inclusief eventuele rubber ophanging, etcetera.
 
Laatst bewerkt:
Een ECU heeft geen bewegende delen en slijt dus niet. Kan ie dan niet stuk? Natuurlijk wel. Kwalitatief bedroevend, verplaatst door een handige harry en natuurlijk niet inclusief eventuele rubber ophanging, etcetera.

Soldeerverbindingen vertonen op den duur ook vermoeiingsgedrag. (zowel door de thermische cycles als aanstoting door trillingen) Maar vrijwel alles is ook te repareren uiteindelijk.
 
ik denk dat wanneer dingen meer en meer electronisch worden, de het voor de fabrikant eenvoudiger word om er voor te zorgen dat dingen niet meer op "hobby" nivo te repareren zijn. ook voor de merkloze garage word het dan lastiger.
ben ook voor de "vooruitgang" maar het hobbyen en rommelen zal langzaam verdwijnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan