Hoe werkt Ride by wire ???

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.070
Ik heb een R6 uit 2006. Dit model heeft ride by wire en schijnbaar heb ik dit principe nooit goed begrepen ben ik net achter.

Omdat ik de gas respons nooit helemaal lekker heb gevonden (vooral niet bij het wegrijden uit stilstand of wanneer je er langzaam mee moet rijden, bijv 15 km\h ofzo) ben ik wezen googlen naar iets mbt "throttle".

Zo kwam ik uit bij "snelgas" en ben daar verder in gedoken. Op mijn vorige straatfiets (600RR) had ik ook snelgas. Mijn circuitmotor heeft het ook en het bevalt dus ik dacht, wellicht vind ik iets.

Zodoende terecht gekomen in het werkplaatshandboek in het hoofdstuk mbt het gasklephuis om het een en ander te checken.

Nu komt het... ik zie in het wphb dat 2 kabels vanaf de gashendel naar het gasklephuis lopen.
Net zoals bij mijn Honda. Acceleratie en deacceleratie.... Hu?!?!! Ride by wire is niet "draadloos" "kabelloos" ? :?


Wat doet dit nu ?? Als er 2 kabels lopen dan is het toch gewoon "traditioneel"??

Als die kabel de kleppen opentrekt dan staan ze toch open lijkt mij. Wat kan er dan nog elektronisch geregeld worden? De inspuiting ofzo?

Ik had altijd het idee dat er geen kabels meer tussen de gashendel en het gasklephuis zaten en dat de gashendel tegen de ecu vertelde hoever die open gedraaid was en dat de ecu het gasklephuis weer vertelde hoever die open moest.

Dit lees ik ook wanneer ik google naar ride by wire.

Schijnbaar niet bij de R6..... :/

Iemand die dit kan verduidelijken?
 
Laatst bewerkt:
Het klopt wel een beetje. Yamaha was de eerste die claimde ride by wire te hebben, maar omdat de algemene opinie daar nog heel huiverig voor was, heeft men de kabels als 'backup' gemonteerd, als het ware om je gerust te stellen. Dat is het officiële verhaal, hoe het technisch in het echt zit zou je aan je dealer kunnen vragen, als dat een Yamaha specialist is.

De tijden zijn veranderd en nu vinden we ride by wire helemaal niet eng meer, dus werkt het zoals het zou moeten/ zoals je zou verwachten: een gashendel, een draad naar de ecu en daarvandaan een signaal naar de gaskleppen die dus elektronisch geregeld worden. Voordeel is dat dat veel preciezer kan werken en dingen kan doen die je niet eens merkt. Daaronder vallen traction control, wheeliecontrole, motorrem, cruise control en verschillende mappings. Door bijvoorbeeld tractiecontrole via de gaskleppen te regelen in plaats van de ontsteking, merk je er nog veel minder van, wat dus best oké is voor het comfort. En als bonus ga je nog denken dat je zelf een heel goede rijder bent ;)

Dus je idee klopt, maar de R6 is een speciaal geval.
 
HOE WERKT RIDE BY WIRE ???
Goed! :+

Ik zag het inderdaad ook zo bij mijn RSV4..
Ben wel benieuwd hoe het bij die R6 zit. :Y

2006 is niet 2014, het systeem is ondertussen wel enorm geëvolueerd.
Ik merk zelf niets meer van gaskabels bij mijn S1000R, het gashandle is digitaal geworden.

De computer heeft de eindbeslissing en kan zodoende ingrijpen op situaties zoals doorslippen van het achterwiel, ingrijpen van het ABS, diverse storingen.

En persoonlijk vind ik de moderne koppelingsassistent helemaal het einde van Columbus.
De motor kan niet meer afslaan, het systeem geeft zelf onmerkbaar(!) gas bij met optrekken. :}

Ride by wire is dus het begin van een hele hoop ontwikkelingen.
Yamaha was er vroeg bij. :)
 
Laatst bewerkt:
Goed! :+

Ik zag het inderdaad ook zo bij mijn RSV4..
Ben wel benieuwd hoe het bij die R6 zit. :Y

2006 is niet 2014, het systeem is ondertussen wel enorm geëvolueerd.
Ik merk zelf niets meer van gaskabels bij mijn S1000R, het gashandle is digitaal geworden.

De computer heeft de eindbeslissing en kan zodoende ingrijpen op situaties zoals doorslippen van het achterwiel, ingrijpen van het ABS, diverse storingen.

En persoonlijk vind ik de moderne koppelingsassistent helemaal het einde van Columbus.
De motor kan niet meer afslaan, het systeem geeft zelf onmerkbaar(!) gas bij met optrekken. :}

Ride by wire is dus het begin van een hele hoop ontwikkelingen.
Yamaha was er vroeg bij. :)

Prachtig allemaal,totdat de storingen erin sluipen...Doe mij maar old skool :]
Slaat ook niet af bij het optrekken,kan hem helemaal zelf aan de praat houden :t
 
Prachtig allemaal,totdat de storingen erin sluipen...Doe mij maar old skool :]
Slaat ook niet af bij het optrekken,kan hem helemaal zelf aan de praat houden :t
Tot voor kort wist ik ook niet beter. :P

Geloof me dat al het voorgaande ouderwets aanvoelt. :P
En niets is perfecter om laag in toeren met koude motor op te trekken.
Tevens zijn er geen overgangen meer tussen koppeling aangrijpen en volledige tractie van de koppeling.

Je hoort dat het blok nooit thermisch of mechanisch afgeknepen wordt.

Een stoplichtsprint lukt ook altijd.
Het systeem is verbazingwekkend intelligent.
Left me flabbergasted. :} :}

Blijf vooral tevreden met wat je hebt. :t

Grapje:
Stoommachines werken ook nog. _O-
Het gemaal bij Groningen was al sinds het ontwerp in 1913 tot 1975 elektrisch.
Dat stuitte ook best op weerstand. :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg! :} :}

Ben ik toch niet helemaal gek aan het worden.

Ik ga toch eens aan de gashendel draaien wanneer ik de kabels los heb zitten. Ben wel nieuwsgierig of Yamaha geen geintjes uithaalt zoals met de 17500 rpm op mijn cockpit. :/ _O-
 
Ride-by-wire houdt in dat de ECU de gasklepopening bepaalt aan de hand van wat jij vraagt en of dat kan (en 'of dat kan' is een hele belangrijke). Er is echter geen fysieke verbinding tussen je gashendel en de gasklep.

M.a.w: Het stelt de ECU in staat om de gasstand direct zonder omwegen te kunnen beïnvloeden.

Als de ECU direct de gasklep kan bedienen geeft dat de volgende voordelen:

- Geen losse stationairregeling meer nodig.
- Geen extra rij gaskleppen nodig om de vermogensafgifte te beinvloeden (immers, die extra rij zat er zodat de ECU toch iets met het gas kon doen).
- Het geeft de ECU de mogelijkheid om minder aggressief in te grijpen als het afgegeven vermogen verminderd moet worden (zoals bij traction control) in plaats van direct brandstof of ontsteking stop te zetten, wat toch niet echt vloeiend is.
- Zaken als traction control, wheelie control, cruise control, engine brake control worden mogelijk puur omdat de ECU zelf ook met het gas kan spelen. De meeste van deze zijn ook mogelijk zonder ride-by-wire maar vereisen dan allerlei randapparatuur zoals een servo met een extra gaskabel die ook aan de gaskleppen trekt (cruise control), traction-control is lastiger want zoals gezegd kan de ECU dan alleen de ontsteking of brandstof afknijpen wat toch een 'botte bijl' methode is.
- De maximale diameter van de throttle bodies kan veel groter. Normaal gesproken is de diameter altijd een compromis tussen stroomsnelheid op lage toeren, en maximale cilindervulling op hoge toeren. Te kleine diameter kost topvermogen, te grote diameter en de gasstroom valt stil op lage toeren. Met ride-by-wire gooit de ECU de gaskleppen pas als de motor genoeg toeren maakt 100% open, lager in toeren staan ze een stukje dicht om de stroomsnelheid in stand te houden. Dat is ook de reden dat sommige mensen die 'godverdomme mijn gaskleppen gaan pas bij 6000tpm helemaal open' (veel) minder vermogen hebben nadat ze denken het beter te weten en de mapping (laten) aanpassen.
- De gasrespons kan veel vriendelijker. Mensen die beweren dat een 1:1 directe reactie van de gaskleppen op de gashendel ideaal is hebben nul verstand van zaken. Ook in de MotoGP rijden ze op een >230pk fiets met een lichte vertraging in het gas. Dit maakt de motorfiets te beheersen als je op het gas gaat in een bocht. Ooit afgevraagd waarom vlakschuifcarburateurs dood en begraven zijn? Omdat je fiets er minder rijdbaar van wordt.

Bij de eerste ride-by-wire systemen liepen er nog gewoon gaskabels van de gashendel naar de throttle bodies. Echter zit de potentiometer die je gasstand meet dan gewoon ook op die throttle bodies, maar er is nog steeds geen directe/fysieke verbinding tussen je gashendel en de gaskleppen (met contact uit bewegen je gaskleppen dan ook niet). Heden ten dage zie je dat die potentiometer nu direct in de gashendel zit. In die gevallen zit er alleen een kabeltje aan het gashendel en is er inderdaad geen gaskabel te vinden (nouja, een gasdraadjes dan).

Snelgas? Kan, afhankelijk van het systeem. Als er gaskabels aan je gashendel zitten kan je gewoon zoals vroeger een kleinere grotere diameter 'rol' monteren waar de gaskabels aan vast zitten. Is je gashendel helemaal elektronisch, dan moet je er een andere op prakken of softwarematig veranderen dat bijvoorbeeld 70% gas = 100% vermogensvraag.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik het zie in de praktijk:

De gashendel loopt naar het gasklep huis. Echter als je deze openschroeft ( wat ik toevallig heb gedaan vorige week voor snelgas ). Komen deze kabels uit op een asje wat deels ( wat betreft openen ) geen vat heeft op de fysieke gaskleppen, maar op een sensorhuisje. Deze bestuurd electronisch de gaskleppen. Er loopt dan ook geen sensor in je gashendel.

Wat wel mechanisch werkt is het sluiten van de gaskleppen. Op het moment dat je de gashendel sluit neemt die altijd de gaskleppen mee, ik denk dat dit een stukje veiligheid is. Als de servomotor vast /stil zou slaan in de open stand kun je altijd fysiek de gaskleppen sluiten.
 
Zoals ik het zie in de praktijk:

De gashendel loopt naar het gasklep huis. Echter als je deze openschroeft ( wat ik toevallig heb gedaan vorige week voor snelgas ). Komen deze kabels uit op een asje wat deels ( wat betreft openen ) geen vat heeft op de fysieke gaskleppen, maar op een sensorhuisje. Deze bestuurd electronisch de gaskleppen. Er loopt dan ook geen sensor in je gashendel.

Wat wel mechanisch werkt is het sluiten van de gaskleppen.Op het moment dat je de gashendel sluit neemt die altijd de gaskleppen mee, ik denk dat dit een stukje veiligheid is. Als de servomotor vast /stil zou slaan in de open stand kun je altijd fysiek de gaskleppen sluiten.

Dan is het geen ride-by-wire, of een soort halfbakken compromis tussen die twee in de tijd dat dit net bestond.

Hedendaagse systemen werken niet zo.
 
Als de fabrikant het ride-by-wire een beetje aggresief programmeert kan je nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan... Klein beetje gas geven en in een kofferbak eindigen bijvoorbeeld... :(
 
[..] dus werkt het zoals het zou moeten/ zoals je zou verwachten: een gashendel, een draad naar de ecu en daarvandaan een signaal naar de gaskleppen die dus elektronisch geregeld worden. [..]

Op mijn BMW S1000RR (uit 2010) is dat niet het geval: er lopen 2 kabels naar het gasklephuis. Het gasklephuis bevat een motor die de kleppen open trekt. Het sluiten gebeurt met de kabel (als failsafe). Het gasklephuis bepaalt zelf hoever de kleppen exact open moeten en in welk tempo. Bijvoorbeeld met een kleine vertraging, als je de regenmap hebt gekozen. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere modellen uit de S1000 serie is (RR 2012+, R en XR), maar ik ga er een beetje vanuit dat de setup vergelijkbaar is. Niet alleen wegens de veiligheid, ook vanwege de feeling.
 
Op mijn BMW S1000RR (uit 2010) is dat niet het geval: er lopen 2 kabels naar het gasklephuis. Het gasklephuis bevat een motor die de kleppen open trekt. Het sluiten gebeurt met de kabel (als failsafe). Het gasklephuis bepaalt zelf hoever de kleppen exact open moeten en in welk tempo. Bijvoorbeeld met een kleine vertraging, als je de regenmap hebt gekozen. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere modellen uit de S1000 serie is (RR 2012+, R en XR), maar ik ga er een beetje vanuit dat de setup vergelijkbaar is. Niet alleen wegens de veiligheid, ook vanwege de feeling.
Ik heb een S1000R.
Nu de regenmapping nog automatisch, ik dacht er vanochtend pas vlak bij het werk aan. :+
(Maar stond bij controle nog op dezelfde mapping als die godvergeten natte donderdag van vorige week.. )

Dit regelt, zoals je weet, niet alleen de respons van het gashandle, maar ook het topvermogen (terug naar 136 pk) , tractiecontrole en ABS.
Als het er op zit moeten we het maar gebruiken. :')
 
Ik ga het bij mijn R6 nog eens bekijken. Dit weekend te druk bezig geweest met andere dingen.
Hopelijk aankomend weekend de motor opentrekken en eens neuzen.
 
Ik ga nog eens bekijken wat die kabels precies doen. Of ze nu op een "motortje" zijn aangesloten en wat de deacceleratekabel doet. Of het is zoals Tommy beschrijft of dat dit een "zogenaamd" ride by wire systeem is.

En er zit een PC V op, maar die doet niets.


Dat is eigenlijk de reden waarom ik de boel open ga trekken en dan maar meteen naar dat ride by wire systeem kijken.

(Die PC V heeft het nooit gedaan sinds ik de motor in mijn bezit heb, maar dat is iets anders.
N.v.t. voor hier :) )
 
Laatst bewerkt:
Op mijn BMW S1000RR (uit 2010) is dat niet het geval: er lopen 2 kabels naar het gasklephuis. Het gasklephuis bevat een motor die de kleppen open trekt. Het sluiten gebeurt met de kabel (als failsafe). Het gasklephuis bepaalt zelf hoever de kleppen exact open moeten en in welk tempo. Bijvoorbeeld met een kleine vertraging, als je de regenmap hebt gekozen. Ik weet niet hoe het bij de nieuwere modellen uit de S1000 serie is (RR 2012+, R en XR), maar ik ga er een beetje vanuit dat de setup vergelijkbaar is. Niet alleen wegens de veiligheid, ook vanwege de feeling.

De 2015 heeft de demand sensor op de gashendel zitten en er lopen dus alleen een aantal draden naar het gasklephuis (nouja, de ECU).

Met veiligheid heeft het weinig te maken. Feeling wel, maar de huidige E-gashendels zijn zo goed dat je met je ogen dicht het verschil niet voelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een S1000R.
Nu de regenmapping nog automatisch, ik dacht er vanochtend pas vlak bij het werk aan. :+
(Maar stond bij controle nog op dezelfde mapping als die godvergeten natte donderdag van vorige week.. )

Dit regelt, zoals je weet, niet alleen de respons van het gashandle, maar ook het topvermogen (terug naar 136 pk) , tractiecontrole en ABS.
Als het er op zit moeten we het maar gebruiken. :')

Mijn S1000RR staat altijd in Race mode, ook met regen. Vind zelf de regenmode maar lastig: de response is niet wat ik gewend ben, dus geef ik nog wat meer gas en door de vertraging weer teveel. Ik zorg zelf voor iets minder toeren dan gebruikelijk, zelfde effect. Wellicht dat het met meer 'oefenen' beter gaat, maar ik vind de Race stand het fijnst rijden en dus blijft ie daar gewoon op.


De 2015 heeft de demand sensor op de gashendel zitten en er lopen dus alleen een aantal draden naar het gasklephuis (nouja, de ECU).

Met veiligheid heeft het weinig te maken. Feeling wel, maar de huidige E-gashendels zijn zo goed dat je met je ogen dicht het verschil niet voelt.

Goede info weer, thnx :Y
 
Mijn S1000RR staat altijd in Race mode, ook met regen. Vind zelf de regenmode maar lastig: de response is niet wat ik gewend ben, dus geef ik nog wat meer gas en door de vertraging weer teveel. Ik zorg zelf voor iets minder toeren dan gebruikelijk, zelfde effect. Wellicht dat het met meer 'oefenen' beter gaat, maar ik vind de Race stand het fijnst rijden en dus blijft ie daar gewoon op.
Misschien scheelt een 2010 ook nog wat met een 2014?
En doe je er dan woon-werk mee in de racestand? ;)
Hiervoor had ik een RSV4, dat was iets meer afzien, in de racemapping door de avondspits boemelen. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan