Hoe word de dagwaarde van een motor berekend?

bromatewie

MF'er
5 jul 2003
93
0
Eindhoven
Wie weet er hoe de dagwaarde wordt berekend van een motor.
Bij verzekeringsites gaat het maar tot 95
Het betreft een Yamaha YZF 750R uit 93
gr

Er wordt gekeken naar de staat van je motor. En vervolgens wordt gekeken naar waar vergelijkbare motoren voor te koop staan. Staar je niet blind op de prijzen bij dealers in de showroom. Dat is inclusief afleveringsbeurt, garantie enzovoorts... En je eigen motor zal al wel uit de garantie zijn, dus...

Advies: Verzamel alle facturen van de laatste jaren, incl aankoop nota) zodat je de staat van je motor kan onderbouwen. En kijk zelf alvast goed rond wat voor prijzen er voor vergelijkbare motoren worden gevraagd!

Bij een motor van 11 jaar oud/jong is het een kwestie van vraag en aanbod. Ook kan het ene type motor vandaag heel populair zijn en morgen wil geen hond er mee gezien worden. Komt er morgen een populaire film uit met jou type motor dan heb je kans dat hij ineens in waarde verdubbeld. Wil ineens iedereen om welke reden dan ook chopper rijden dan is hij nog maar heel weinig waard. En last but not least wat een gek er voor geeft.

Gewoon even bij de diverse sites van aanbieders kijken. Zul je verbaasd staan hoeveel verschillen er kunnen zijn. Ik kocht 2 jaar geleden een Suzuki LS650 voor 1500 Euro die bijna overal tussen de 2500 en 3000 Euro werd aangeboden. Bij inruil ving ik er 2000 voor. En dat was allemaal bij dealers. Particulier ligt het weer wat anders maar kan het ook erg verschillen.

En bij motoren tot 7 jaar oud wordt gewoon het boekje gehanteerd. En daar word je over het algemeen niet vrolijk van. Kocht een Bandit 600S voor 6500 Euro die eigenlijk 7299 kostte en kreeg 18 maanden later bij de meeste nog maar 4000 terug. Uiteindelijk is het gelukt voor 5250. Je ziet het is goed zoeken en shoppen. Niet te overhaast beslissen kan heel veel geld schelen.

Succes

[edit] En niet te vergeten het jaargetijde scheelt soms ook behoorlijk. In de winter zal hij meestal minder opbrengen dan in de zomer. Niet leuk maar wel iets om rekening mee te houden. Je betaalt echter zelf ook dat verschil weer bij je eigen nieuwe aanschaf als je direct een ander koopt. [/edit]

Laatst bewerkt:
hhm
ik ben nu dus naar de dagwaarde aan het zoeken, omdat mijn motor wat schade heeft. En aangezien die schade door een ander is veroorzaakt gaat de verzekering dat betalen. Maar als de motor dus totall los is krijg ik alleen de dagwaarde. En ben ik mijn motor kwijt maar als mijn schade net onder de dagwaarde uitkomt krijg ik een vergoeding om m'te laten maken.
en dat heb ik veel liever.
Maar ja de dagwaarde is dus niet echt te zeggen.

Aha, het gaat dus om een verzekeringskwestie. Dat is andere koek. Dan zou ik zeker naar een aantal bronnen zoeken die een zo hoog mogelijke waarde aangeven en die als voorbeeld aandragen. Dat heb je natuurlijk alleen maar nodig als de verzekeraar moeilijk gaat doen. Verder hoeft het niet zo te zijn dat je je motor kwijt bent na uitbetaling. Je kunt hem vaak alsnog laten repareren, maar er wordt dan zover ik weet later niet nogmaals uitgekeerd op die motorfiets als je schade hebt. Je kunt hem dan wel WA verzekeren. Maar dat ligt ook allemaal een beetje aan de verzekeraar.

Wat ik uit het hele verhaal begreep, is dat de verzekering als de motor totallos is. Dan keren ze de dagwaarde uit en ben je je motor kwijt. Dan gaan ze kijken welke opkoper het meeste voor de motor geeft. En gaat de motor daar naartoe. Maar als ik de motor zelf wil houden kan dat. Maar trekken ze dat bedrag dus wel van de uit te keren dagwaarde af.
En daarom heb ik dus liever niet dat de motor net niet totallos is.
En daarom is de dagwaarde voor mij nu belangrijk om te weten.

Wat ik uit het hele verhaal begreep, is dat de verzekering als de motor totallos is. Dan keren ze de dagwaarde uit en ben je je motor kwijt. Dan gaan ze kijken welke opkoper het meeste voor de motor geeft. En gaat de motor daar naartoe. Maar als ik de motor zelf wil houden kan dat. Maar trekken ze dat bedrag dus wel van de uit te keren dagwaarde af.
En daarom heb ik dus liever niet dat de motor net niet totallos is.
En daarom is de dagwaarde voor mij nu belangrijk om te weten.

Dus destemeer van belang dat je jezelf goed voorbereid en kunt aantonen dat die fiets op basis van wat jij als marktwaarde hebt gevonden niet total loss is. Heb je al een indicatie van wat zij als dagwaarde hanteren en wat is het geschatte schadebedrag?

Ik zit nog een beetje met het geachatte schadebedrag. Mijn tank is niet meer leverbaar maar ik denk dat deze wel voor 500 als nieuw is.Dat ga ik morgen ff informeren. Dan kom ik op onderdelen zonder tank op 1500 euro dan nog monteren 200 euro. En dan dus nog de tank 500? is totaal 2200 euro En dan komt het moeilijke er zit een kras op mijn frame best diep 3mm of zo frame is van aluminium en kan niet hersteld worden. Maar de kras kan absoluut geen kwaad. Een nieuw frame kost 1534.69e maar gaat er natuurlijk niet op. Nu lijkt mij een vervangingswaarde van 300 wel redelijk.. Toch? En ben ik dus voor 2500 weer klaar.

Die experts worden in eerste instantie geadviseerd door de motorzaak waar je motor ter taxatie is aangeboden, daarnaast bellen ze regelmatig op om te vragen waarvoor een bepaalde motor te koop staat bij anderen.
Globaal gezien gaat een motor financieel total loss bij 2/3 schade van de dagwaarde....dus dagwaarde 3000, total loss bij 2000 schade.
Vaak is het trouwens slimmer om met je dealer een zo goed mogelijk bod van een opkoper los te krijgen en je motor in te ruilen.(al met al is het een smerig wereldje dat van de schademotoren)

Ja dat is wel ongeveer de regel die ze hanteren. Wij proberen ze als winkel meestal juist wel total loss te krijgen. Is meestal voor de klant het gunstigste.
Je kunt dan altijd nog beslissen of je het "wrak" zelf wil houden en zelf verkopen? (uitkering plus behoudt van het wrak).

Die experts worden in eerste instantie geadviseerd door de motorzaak waar je motor ter taxatie is aangeboden, daarnaast bellen ze regelmatig op om te vragen waarvoor een bepaalde motor te koop staat bij anderen.
Globaal gezien gaat een motor financieel total loss bij 2/3 schade van de dagwaarde....dus dagwaarde 3000, total loss bij 2000 schade.
Vaak is het trouwens slimmer om met je dealer een zo goed mogelijk bod van een opkoper los te krijgen en je motor in te ruilen.(al met al is het een smerig wereldje dat van de schademotoren)

mijn bike moest naar Molenaar motors( eigen keuze ), die zocht alle nieuw prijzen op van de beschadigde onderdelen, keek hoeveel uur werk het koste, en bepaalde daarmee de schade. de dagwaarde halen de experts in eerste instantie uit een boekje, daarna vragen ze het aan de motorzaak waar hij staat. dat is de reden dat ik hem bij molenaar neerzette. die heeft meestal iets hogere prijzen in de showroom staan. en zijn onderdelen prijzen zijn zeker hoger dan bij andere dealers.
Na de taxatie kwamen er 3 opkopers die een bod deden, het hoogste bod ging van de huidige dagwaarde af en het restant bedrag kreeg ik op mijn rekening. verder kreeg ik een rapport over de hoogste bieder( Groenen eindhoven in dit geval ). Ik mocht hem zelf verkopen als ik wilde. ik mocht hem ook opknappen als ik wilde, hoefde niet te keuren als hij opgeknapt was enzo
dit resulteerde met een klein beetje geld bij dat mijn zzr600 veranderde in een zx-9
Molenaar vroeg er iets van 200-250 euro voor die ik zelf mocht afrekenen en declareren bij de verzekering
Molenaar nog bedankt voor alle hulp toen

Terug
Bovenaan Onderaan