Hoe wordt bandendiepte gemeten?

Autoreply

MF veteraan
22 okt 2006
14.295
2
Oegstgeest
Naar aanleiding van http://www.motormeuk.nl/bekijken/2705/nieuws/Laser-controleert-realtime-diepte-bandenprofiel.html (dit bericht) vroeg ik me af hoe de bandendiepte eigenlijk wordt bepaald.

Ik heb zelf BT020's en die hebben in het midden (nieuw) al bijna geen profiel zoals veel andere banden dat wel hebben. Na 1000 km is dus het middelste profiel verdwenen terwijl 1 cm verder nog zat profiel zit. Ik ben in Duitsland (min profieldiepte 1.6mm) een keer weggekomen ondanks dat ik in het midden geen profiel had en met 10 graden of meer helling nog zat.

Wat ik me afvroeg; hoe bepaalt de politie die minimale profieldiepte (1mm) en vooral, waar wordt die gemeten?

Plaatje:
dmvig4.jpg
 
Volgens mij is dat voor een motor niet te meten! je hebt zo minimaal contact met het wegdek! Ik rij zelf met supercorsa, daar zit helemaal niks in het midden. En zijn toch goedgekeurd voor de openbare weg :+
 
Ik ben dan geen baksteen, maar dan had je 'm ff moeten PM'en ofzo... ;)

In de regeling voertuigen, bij de permanente eisen staat:
art 5.4.27 lid 4: De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Wijze van controle: Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.


(linkje: Klik!)

Als ik die foto zo zie, daar kan je nog wel even mee vooruit. Al is op een foto natuurlijk wat vertekend. Ga bij twijfel ff langs je bandenboer en laat het even meten.... Of meet het ff met een proefieldieptemeter (3x woordwaarde!) of schuifmaatje oid.... :)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zijn ze op als de slijtnokjes gelijk liggen met het loopvlak
Dat klopt. Ik vroeg me echter af wanneer ik niet meer aan de eisen (profieldiepte) voldoe. Volgens mij is dat al vanaf aanschaf van een nieuwe band niet meer ;)


Bovenstaande foto is van mei, dus ik ben al weer 2 bandjes verder :$

Ik ben dan geen baksteen, maar dan had je 'm ff moeten PM'en ofzo... ;)

In de regeling voertuigen, bij de permanente eisen staat:
art 5.4.27 lid 4: De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Wijze van controle: Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.


(linkje: Klik!)

Als ik die foto zo zie, daar kan je nog wel even mee vooruit. Al is op een foto natuurlijk wat vertekend. Ga bij twijfel ff langs je bandenboer en laat het even meten.... Of meet het ff met een proefieldieptemeter (3x woordwaarde!) of schuifmaatje oid.... :)
Daar zit 'm dan ook mijn probleem; gehele omtrek betekend dus dat waar het pijltje staat hij hier al niet meer aan voldoet als je de omtrek van het loopvlak neemt van links naar rechts.

Neem je 'm van boven naar beneden dan moet iedere groef dus op enig punt meer dan 1mm diep zijn of op ieder punt? In dat eerste geval (op enig punt) kun je dus doorrijden tot op het canvas omdat er maar weinig mensen zijn die de zijkanten helemaal oprijden. In het laatste geval voldoet een nieuwe band al niet aan de eisen :?


In Duitsland werd dus het midden (!) opgemeten van een band die ongeveer net zo versleten was als deze. Mijn verweer dat er nieuw al geen profiel zat, de banden in DLD ook werden verkocht en er bij ons een limiet van 1 mm ipv 1.6 gold deden niet ter zake. Ik kwam er weliswaar met een waarschuwing vanaf, maar strafbaar was ik volgens hen wel degelijk. Dat was overigens een 100% controle van motorrijders, dus het waren geen onwetende agenten gok ik zo.
 
Laatst bewerkt:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.

[edit]
En in Duitsland hoef je als Nedelander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
:^
 
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.

[edit]
En in Duitsland hoef je als Nedelander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.

[/edit]
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.

Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.
 
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.

Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.

Da's geen kwestie van moeten of wet .... maar ingeval van een aanrijding waarbij je betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch altijd aansprakelijk, óók al stond je bij wijze van spreken stil.
 
kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.

Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.

klik! (anwb)

In Duitsland moet de auto voor­zien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden.geschikte banden maar ook voldoende ruitensproeiervloeistof en goede ruitenwissers. Deze verplichting geldt ook voor Nederlandse auto’s. De boete voor het rijden op ongeschikte banden is € 20;


Die €20,- is per band. Althans, daar ga ik vanuit... :)
 
Laatst bewerkt:
Da's geen kwestie van moeten of wet .... maar ingeval van een aanrijding waarbij je betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch altijd aansprakelijk, óók al stond je bij wijze van spreken stil.

Nee, je krijgt in Dld wel degelijk een verbaal als je zonder winterbanden rijdt.
 
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.
Fraaie reactie :}

Maar dit is buitengewoon kut. Dat betekent dus dat als je onze blauwe vrienden je moeten hebben (luide uitlaat, bijeenkomst van motorrijders, klachten van omwonenden) ze iedereen dus zo op de bon kunnen slingeren..

kijk weer wat geleerd. meende altijd dat je aan de eisen van het desbetrefende land moest voldoen.
Dat moet je in veel gevallen wel degelijk, denk aan de umweltzones en de winterbanden.

Heb ook ooit is gehoord dat je onder je auto winterbanden MOET doen als je in duitsland rijd.
Onder meer de ANWB beweert dat hier. Da's echter onzin, je moet aangepast zijn aan de omstandigheden, maar winterbanden of sneeuwkettingen zijn geen harde eis, zoals zoveel zaken (denk 130 als adviessnelheid in Duitsland) dat niet zijn. Ben je niet aangepast aan de omstandigheden dan krijg je daar overigens gewoon een boete voor en winterbanden vallen daar zeker onder.

Ik kan nergens vinden of die bandendiepte niet geld voor buitenlanders, maar eerlijk gezegd lijkt me dat sterk, de eisen in de wet worden gesteld aan motoren die zich op de weg bevinden, niet aan motoren die zich inschrijven. Toch :?
 
Laatst bewerkt:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.

[edit]
En in Duitsland hoef je als Nedelander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]

bij de APK wordt op 25% van de buitenkanten gemeten en niet in het midden ( blikken dus) 195 band dus op bijna 5 cm van de rand.

ik rij met een conti- race-attack en deze heeft aan de zijkanten geen profiel
 
'Baksteen hellup! => hoe wordt bandendiepte gemeten?' > 'Hoe wordt bandendiepte gemeten?'
 
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (Voertuigeisen voor motoren) én dan paragraaf 3.7

1 mm. is de minimum eis echter 't lullige is dat die slijtagenokjes zich op 2 mm. bevinden én dat de APK eis/norm voor auto's 1,6 mm voorschrijft over 75% van het loopvlak (óók bij autobanden zitten die nokjes op 2 mm. overigens).

Voor motoren is er bar weinig tot niks geregeld, mede ook doordat het loopvlak een niet duidelijk te definiëren iets is en er geen APK is (gelukkig), én ben je dus overgeleverd aan het humeur van een agent/controleur óf aan je eigen inzicht/vertrouwen in de band.

[edit]
En in Duitsland hoef je als Nederlander met een in Nederland geregistreerd voertuig niet te voldoen aan de duitste TÜV normen/keuringen maar moet je voldoen aan de Nederlandse normen/eisen.
[/edit]


Volgens de (permanente) voertuigeisen die 'onder' de WVW hangen is er ook voor motorfietsen van alles geregeld. In feite hetzelfde als voor auto's, maar dan met elk hun specifieke verschillen uiteraard.
De eisen voor profilering zijn wat mij betreft vrij helder en niet mis te verstaan. Als een band nieuw (veelal de sportieve banden) al niet teveel profiel over het midden van het loopvlak heeft (las al ergens de Pirelli SC, maar die heeft volgens mij juist in het midden wél profiel) kun je het beste bij de slijtnok meten. En dan niet op één plek, maar meerdere plekken links en rechts op de band. Bijvoorbeeld de Bridgestones BT020 heeft veel profiel (tourband) en wil door het gebruik (vooral (hard) remmen) snel gaan cuppen. Dan is er over het algemeen voldoende profiel, maar niet overal.
Inderdaad zal het humeur, de technische kennis, etc. van degene die de controle uitvoert afhangen of er daadwerkelijk geverbaliseerd word.
 
Nee, je krijgt in Dld wel degelijk een verbaal als je zonder winterbanden rijdt.


Da's wel heel stellig Jan.

Als er een "harde" eis ligt over winterbanden, dan zie je volgens mij altijd dat er met periodes gewerkt wordt (van 1 november tot 1 april bijvoorbeeld)

Op een zonnige winterdag, met een temperatuur van +10, zonnetje en nergens sneeuw.... krijg je nergens een bekeuring als je niet op winterbanden rijd.

Daarom staat er ook dat je banden moet hebben die voorbereid zijn op winterse omstandigheden. Op die manier hoef je geen periodes toe te kennen. In de praktijk komt het er op neer dat je eigenlijk "altijd" met winterbanden "moet" rijden, het is immers niet haalbaar om ze in de kofferbak mee te nemen en steeds te wisselen als het weer omslaat.

Mocht je vinden dat ik het helemaal verkeerd heb, dan wil ik daar graag bewijs van zien.
Thanks.
 
Nee, je krijgt in Dld wel degelijk een verbaal als je zonder winterbanden rijdt.

Sorry ... was even naar een verjaardag... maar:

Been there, Done That.... Dat soort verbalen kún je als Nederlander met een Nederlands voertuig gewoon met succes aanvechten. Het enige wat je dan weer niet kunt aanvechten zijn de gevolgschades die er ontstaan zijn bij een ongeval waarbij je betrokken bent geweest terwijl je geen "M&S" profielbanden had in een tijd dat ze in Dld. wél verplicht gesteld zijn.

Kettingplicht is overigens wél gewoon toepasbaar op de NL. voertuigen als daar borden voor geplaatst zijn op de diversen wegvakken / passen.
 
Laatst bewerkt:
En als aanvulling: Je banden dienen op dat moment natuurlijk wél te voldoen aan de in Nederland geldende normen en keuringseisen. Niet dat je dadelijk met een setje slicks in de winter door Dld. gaat toeren en gaat denken dat je in je recht staat ;)

Sowieso blijf ik van mening dat je eigen verstand je eigenlijk al zou moeten zeggen dat je niet die kant in zou moeten willen rijden zónder je voertuig te voorzien van een set geschikte M&S banden ..... maar dan spreek ik weer puur als (ex) keurmeester/monteur.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel heel stellig Jan.
Als er een "harde" eis ligt over winterbanden, dan zie je volgens mij altijd dat er met periodes gewerkt wordt (van 1 november tot 1 april bijvoorbeeld)
Op een zonnige winterdag, met een temperatuur van +10, zonnetje en nergens sneeuw.... krijg je nergens een bekeuring als je niet op winterbanden rijd.
Daarom staat er ook dat je banden moet hebben die voorbereid zijn op winterse omstandigheden. Op die manier hoef je geen periodes toe te kennen. In de praktijk komt het er op neer dat je eigenlijk "altijd" met winterbanden "moet" rijden, het is immers niet haalbaar om ze in de kofferbak mee te nemen en steeds te wisselen als het weer omslaat.
Mocht je vinden dat ik het helemaal verkeerd heb, dan wil ik daar graag bewijs van zien.
Thanks.

Quote ANWB:
Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?
Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.

Wat zijn winterse omstandigheden?
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden.

De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof.

Geldt er voor gebruik van winterbanden een vaste periode?
Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Finland en Oostenrijk kennen wel een vaste periode. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november tot 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek toebrengt. In Finland zijn winterbanden verplicht van 1 december tot 1 maart.

Overigens was de vraag niet in welke periode winterbanden al dan niet verplicht zijn of onder welke omstandigheden, de vraag was of je er een boete voor kon krijgen. Volgens de ANWB en vele andere sites dus wel......
 
profiel wordt gemeten waar het profiel het meest is versleten.
Dus niet waar geen profiel hoort te zitten.
Dit is eigenlijk wel logisch omdat heel simpelweg daar de meeste slijtage is en dat daar dus het meest op gereden wordt.
Nu zijn er natuurlijk weer slimmerikken die denken dat een voorband op het midden het meest slijt, maar je zal zien dat er meestal de meeste slijtage is op net links van het midden.
Dit komt door de afwatering van de wegen.
De weg is nl nooit helemaal recht omdat dan het water op de weg blijft liggen ipv naar de zijkant weg te stromen.
En wat ook wel belangrijk is dat de voorband het water wegpompt voor de achterband en daarom hebben de meeste achterbanden geen profiel meer in het midden.
En waar profiel zit zit geen rubber dus geen wegcontact dus geen grip.
Vroeger monteerde ik weleens een profielband voor en een slick achter voor een regenwedstrijd.
En ook een middenprofiel van een achterband geeft vaak wat instabiel rijgedrag en extra slijtage.
En de minimale profieldiepte moet 1 mm zijn voor motorbanden.
 
Da's hier allemaal al voorbij gekomen, maar je verhaal klopt niet, het is niet duidelijk omschreven waar die profieldiepte wordt gemeten. Zoals anderen en jij zelf ook aangeven, in het midden hebben veel banden nieuw al geen profiel, dus dan zou je na het omleggen al een boete kunnen krijgen :N

@ JanB, Boy, andere politieagenten;

Weten jullie hoe hier in de praktijk mee wordt omgesprongen? Is het een groot aandachtspunt bij motoren?
 
Laatst bewerkt:
Even 2 algemene mis-gedachtes uit de wereld helpen

APK EISEN ZIJN GEEN WETTELIJKE NORMEN.....
Het is op diverse punten zo dat de APK eisen de wettelijke norm ontsteigen, dus wat de wet als minimum ziet, is in diverse gevallen al APK afkeur, anderzijds wat de APK afkeur is kan heel goed niets met de voertuigeisen te maken hebben....

Voorbeeld:
Uitlaat onder de auto moet van voor tot achter gasdicht zijn...
heb al eens net voor een steekproef de achterste demper eraf gehaald omdat daar een gaatje inzat, en een nieuwe 4 dagen levertijd had..
Oplossing demper eraf, steekproef OKE, wettelijk zit je fout.

zo zijn er legio voorbeelden....

Winterbanden in Dld

Indien het onder de 7 graden is, OF de omstandigheden verlangen het, worden winterbanden voorgeschreven in Dldl, maar dit is geen harde wet!!!!!
Voorbeeld...april/mei... temp al rond de 14/16 graden, kan het zomaar nog een keer flink hagelen/natte sneeuw/ nachtvorst...
Dus in principe moet je dan weer je winterbanden erop hebben, maar je kunt niet elke plotselinge weersverandering even je banden verwisselen...
DUS HOE ZIT DAT...
Alleen bij een ongeval ( maar ook bij b.v. vast komen zitten in de sneeuw, en je blokkeerd een weg of uitrit) wordt er gekeken of de banden van invloed zijn geweest op het ongeval, en dan kan daar een PV voor gegeven worden, wat het voor de tegenpartij makkelijker maakt te procederen. Dit kan b.v. nooit zo zijn als je op zomerbanden rijdt, en er rijdt iemand achter op je in de file.

Dan de profieldiepte meten volgens de APK...

De band wordt visueel helemaal gecontroleerd, daarna trekt men een denkbeeldige lijn precies over het midden van de band, en over 70% van de dan gemeten breedte, moet het profiel minimaal 1,6 mm zijn, dus de buitenst 15% van de banden tellen niet mee...
 
Quote ANWB:Overigens was de vraag niet in welke periode winterbanden al dan niet verplicht zijn of onder welke omstandigheden, de vraag was of je er een boete voor kon krijgen. Volgens de ANWB en vele andere sites dus wel......

Klopt, maar je krijgt alleen een boete als de weersomstandigheden vereisen dat je met winterbanden rijdt.... De manier waarop je je stelling opschreef doet vermoeden dat je altijd op winterbanden moet rijden in Dld en dat klopt niet...
 
Even 2 algemene mis-gedachtes uit de wereld helpen

APK EISEN ZIJN GEEN WETTELIJKE NORMEN.....
Maar het komt op hetzelfde neer, je moet er gewoon aan voldoen.

Alleen bij een ongeval ( maar ook bij b.v. vast komen zitten in de sneeuw, en je blokkeerd een weg of uitrit) wordt er gekeken of de banden van invloed zijn geweest op het ongeval, en dan kan daar een PV voor gegeven worden, wat het voor de tegenpartij makkelijker maakt te procederen. Dit kan b.v. nooit zo zijn als je op zomerbanden rijdt, en er rijdt iemand achter op je in de file.
Zoals door diverse mensen hier gemeld krijg je er wel degelijk een boete voor, ook zonder ongeval, als je je niet aanpast aan de omstandigheden, wat wettelijk wel verplicht is. Juridisch een verschil, in de praktijk niet, bij winterweer moet je gewoon winterbanden hebben op straffe van een boete en gedoe met de verzekering.
Dan de profieldiepte meten volgens de APK...
Tsjah, heb jij wel 's gehoord van een APK voor motorfietsen? Je opmerking is dus volstrekt irrelevant :9
 
Ik ben dan geen baksteen, maar dan had je 'm ff moeten PM'en ofzo... ;)

In de regeling voertuigen, bij de permanente eisen staat:
art 5.4.27 lid 4: De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.

Wijze van controle: Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. In geval van twijfel wordt de profieldiepte gemeten met de profieldieptemeter.


(linkje: Klik!)

Ik ben wel Baksteen :+ en zeg :^

*D



Zal t een dezer dagen nog eens voor de zekerheid navragen bij de echte technische specialisten, vind het wel een leuk gevonden vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan