Hoe wordt het olieniveau geregeld met Dry Sump

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.262
Rèswèk
Hoef ik eigenlijk hier die vraag niet neer te zetten.

Maar omdat mijn FZR1000 zo nu en dan een drupje olie aan het milieu toevertrouwd lijkt het me misschien handig om 'm uit te rusten met een Dry Sump systeem.
Daar hoef ik waarschijnlijk niets voor uit te vinden omdat ik bij cmsnl een amerikaanse versie tegenkwam en tot mijn varbazing stond daar een "Oil Tank" in de catalogus... verder nog niet gezocht voor delen maar het lijkt een mooie modificatie...
Is het zo dat de pomp die olie uit het blok trekt zoveel eruithaalt tot de zuigtuit boven olielevel zit? Of is het geavanceerder
Is het met een dry sump sowieso beter geregeld, ook voor wat betreft het regelmatig bijvullen? Wordt die interval groter?

Er vanuitgaande dat die olie voorin uit het blok getrokken wordt: als je van rustig 0 tot 250 km optrekt ligt het voor de hand dat de olie achter in het blok zit, er ordt dan olie bijgepompt, minder afgevoerd eigenlijk. Als je dan vervolgens van het gas afgaat zou er ineens een hele guts olie naar voren lopen, of wordt dat net zo snel weer afgepompt?
 
Oplossing
....
Ik vraag me wel af hoe de versnellingsbak gesmeerd wordt bij zo'n ombouw. Normaal is dat spatsmering maar als er geen olie staat spat er natuurlijk ook niets.

De olie wordt er op gespoten/gesproeid d.m.v Olieleidingen die naar de versnellingsbak lopen.
Onderstaand ff een snelle screengrab van hoe het loopt bij een KTM LC8 blok
2BD60D1A-B7FF-4C06-AF00-305675031F62.png
Terug
Bovenaan Onderaan