Hoe wordt het olieniveau geregeld met Dry Sump

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.260
112.223
Rèswèk
Hoef ik eigenlijk hier die vraag niet neer te zetten.

Maar omdat mijn FZR1000 zo nu en dan een drupje olie aan het milieu toevertrouwd lijkt het me misschien handig om 'm uit te rusten met een Dry Sump systeem.
Daar hoef ik waarschijnlijk niets voor uit te vinden omdat ik bij cmsnl een amerikaanse versie tegenkwam en tot mijn varbazing stond daar een "Oil Tank" in de catalogus... verder nog niet gezocht voor delen maar het lijkt een mooie modificatie...
Is het zo dat de pomp die olie uit het blok trekt zoveel eruithaalt tot de zuigtuit boven olielevel zit? Of is het geavanceerder
Is het met een dry sump sowieso beter geregeld, ook voor wat betreft het regelmatig bijvullen? Wordt die interval groter?

Er vanuitgaande dat die olie voorin uit het blok getrokken wordt: als je van rustig 0 tot 250 km optrekt ligt het voor de hand dat de olie achter in het blok zit, er ordt dan olie bijgepompt, minder afgevoerd eigenlijk. Als je dan vervolgens van het gas afgaat zou er ineens een hele guts olie naar voren lopen, of wordt dat net zo snel weer afgepompt?
 
Oplossing
....
Ik vraag me wel af hoe de versnellingsbak gesmeerd wordt bij zo'n ombouw. Normaal is dat spatsmering maar als er geen olie staat spat er natuurlijk ook niets.

De olie wordt er op gespoten/gesproeid d.m.v Olieleidingen die naar de versnellingsbak lopen.
Onderstaand ff een snelle screengrab van hoe het loopt bij een KTM LC8 blok
2BD60D1A-B7FF-4C06-AF00-305675031F62.png
Die Oil Tank zou ook zomaar een uitkomst zijn om ook met een wet-sump altijd een litertje olie bij te hebben... Semi dry sump :+
 
Honda CB750 Four heeft dry sump.....semi dacht ik.

En bij mijn auto met dry-sump systeem wordt het oliepeil geregeld doordat de zuig pomp naar de olietank een grotere capaciteit heeft dan de druk pomp; dus 2 oliepompen. Oliepeilen wordt bij warme motor in de olietank gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat niet, maar een dry sump tank lijkt me een grotere buffer als wat er in het carter zit, dus om de 1600 een liter erbij ipv elke 400 een kwart
 
Kan je niet beter gewoon zon osco of scottoiler met groter reservoir op je vuldop aansluiten ? T word ff klooien om hem afgesteld te krijgen, dat wel :+

Of, je fixt het olieverbruik...maar dat is minder leuk-O-
Wel leuk om te doen maar hij loopt te mooi om uit elkaar te halen...
Zoon origineel tankje zie je niet, scottoler wel. Tis wel een idee
 
in principe is bij een drysump het carter normaal leeg (of bijna leeg). daarvoor moet de afzuig pomp een grotere capaciteit hebben als de drukpomp en er ook tegen kunnen dat hij droog loopt of lucht meezuigt met de olie en daar kan een normale pomp niet tegen want die heeft de olie zelf ook nodig om gesmeerd te worden. en de afzuig pomp is normaal behoorlijk overbemeten want tijdens stilstand wil er nog wel eens behoorlijk wat olie uit het reservoir naar het carter lopen en omdat de carterpan niet ontworpen is om olie vast te houden draait de krukas dan door een plas olie tijdens het starten en maakt heel snel olieschuim van de olie. die ingelopen olie moet er daarom zo snel mogelijk uit om te voorkomen dat het olieschuim wordt want dat smeert niet.
je kan de bijvul interval wel vergroten als je een groter reservoir monteert. je hebt een bepaalde minimum maat nodig om de olie voldoende tijd te geven om wat af te koelen en meegezogen lucht af te scheiden maar alles wat je het reservoir groter maakt kan je dus verliezen voordat de drukpomp problemen krijgt met lucht aanzuigen.
 
in principe is bij een drysump het carter normaal leeg (of bijna leeg). daarvoor moet de afzuig pomp een grotere capaciteit hebben als de drukpomp en er ook tegen kunnen dat hij droog loopt of lucht meezuigt met de olie en daar kan een normale pomp niet tegen want die heeft de olie zelf ook nodig om gesmeerd te worden. en de afzuig pomp is normaal behoorlijk overbemeten want tijdens stilstand wil er nog wel eens behoorlijk wat olie uit het reservoir naar het carter lopen en omdat de carterpan niet ontworpen is om olie vast te houden draait de krukas dan door een plas olie tijdens het starten en maakt heel snel olieschuim van de olie. die ingelopen olie moet er daarom zo snel mogelijk uit om te voorkomen dat het olieschuim wordt want dat smeert niet.
je kan de bijvul interval wel vergroten als je een groter reservoir monteert. je hebt een bepaalde minimum maat nodig om de olie voldoende tijd te geven om wat af te koelen en meegezogen lucht af te scheiden maar alles wat je het reservoir groter maakt kan je dus verliezen voordat de drukpomp problemen krijgt met lucht aanzuigen.


Vandaag ben ik weer een stukje wijzer geworden.

Bedankt!
 
Voordeel van Dry sump is dat het motorblok lager kan worden gebouwd omdat je geen carterpan nodig hebt. Bovendien kan je beter koelen omdat de tank een groter oppervlak kan hebben.
Ik vraag me wel af hoe de versnellingsbak gesmeerd wordt bij zo'n ombouw. Normaal is dat spatsmering maar als er geen olie staat spat er natuurlijk ook niets.
 
....
Ik vraag me wel af hoe de versnellingsbak gesmeerd wordt bij zo'n ombouw. Normaal is dat spatsmering maar als er geen olie staat spat er natuurlijk ook niets.

De olie wordt er op gespoten/gesproeid d.m.v Olieleidingen die naar de versnellingsbak lopen.
Onderstaand ff een snelle screengrab van hoe het loopt bij een KTM LC8 blok
2BD60D1A-B7FF-4C06-AF00-305675031F62.png
 
Oplossing
Daar heb je een punt. Maar omdat het geen echte dry dump is, zal het carter ook niet zover leeggepompt worden als bij de LC8 (aanname, dus kan verkeerd zijn). Kan zo snel ook niets vinden over het olie systeem van de FZR1000, maar als er tanks voor te krijgen zijn er vaker zijn omgebouwd, zal het wel werken.
 
Dat leek mij ook... Maar als het specifiek OIL-TANK heet... Zelfs in de sheet...

Maar dat kan het verschil zijn tussen de 2RG en 3JH.

Door dit plaatje was mijn eerste gedachte om het niet als DRY-SUMP te installeren maar het tankje te gebruiken om altijd olie bij me te hebben. Maar als er dan toch een dry sump uitvoering had bestaan... ligt het voor de hand de hobby daar naar toe af te buigen
 
Terug
Bovenaan Onderaan