Hoe zeker zijn dat startmotor rond gaat

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoihoi

Mijn knutselwerkje staat momenteel zonder tank op de brug...
Ik zou willen weten of mijn vliegwiel/rotor/dynamo goed gemonteerd zitten...

als ik zonder benzine hem "doe starten", wat moet ik dan juist horen?
(startmotor hoor ik alleszins).

Kan ik de kap van de dynamo/rotor even weglaten om te kijken of de startmotor de krukas wel mooi rond krijgt?

Of kan ik beter tank monteren, benzine ingooien en proberen?
 
Draai de bougies eruit, en hou een vinger op een bougiegat. Dan merk je aan de luchtdruk wel of er iets beweegt binnenin.

:^

Dit is de manier.


Als de startmotor goed werkt en alles zit goed gemonteerd moet je pufjes lucht uit het bougiegat voelen komen.
Dit is de luchtverplaatsing van de zuiger die op en neer gaat in de cilinder.

5 minuten werk.
 
Ok, vrijdagavond heb ik weer wat tijd,
dan ga ik met een goede accu, (en zonder bougies) eens proberen.

Kga de 2 startmotoren eens proberen...
en misschien om het visuele te hebben het even testen zonder het dynamo/rotor deksel erop?
 
Als een startmotor draait dan hoor je dat zeker, met bougies eruit gaat het allemaal wat lichter vooral als de accu weing spanning heeft. Als de start motor draait maar niet ingrijpt op de starterkoppeling (afhankelijk van het merk model meerdere mogelijkheden) dan werkt dat systeem niet goed en zul je de startmotor moeten demonteren, en mogelijk nog veel meer, afhankelijk van de motor/model.
Met een slechte accu zul je waarschijnlijk alleen het startrelais horen klikken. Zou beginnen om de accu eens goed te laden. Zonder accu kun je verder weinig uitproberen. Na 5 jaar zal die trouwens wel niet goed meer zijn.
 
Laatst bewerkt:
Startkoppeling?
Eerste keer dat ik daarvan hoor?
(ow, klinkt weer dom :D )


Alleszins, als ik vliegwiel ronddraai (met de hand),
draait krukas mooi mee en krijg ik pufjes. (bougies eruit)

ik ga volgende keer bougies eruithalen als ik met batterij probeer en eens goed voelen.

Thx!
 
Je bedoeld dat er net achter de startmotor een startkoppeling hangt?

Als dat ding vastgeroest zit, of defekt is, loopt de startmotor vrij, en neemt ie de krukas niet mee.

Anders snap ik niet wat je precies bedoeld. Wat voor motor is het eigenlijk?


Startkoppeling?
Eerste keer dat ik daarvan hoor?
(ow, klinkt weer dom :D )


Mwaaa, is niet helemaal zo.
Gisteren heb je er voor het eerst van gehoord.
 
Het is op zich makkelijk te horen.

Als de startmotor 'whiiiiiiiiiiiiiiii' doet zonder veranderingen in de toeren (het geluid), dan drait 'ie los rond en neemt de krukas niet mee.

Als de krukas wel meegenomen wordt, moet de startmotor het blok door de compressie heen trekken. En dan hoor je dus 'whiwiwiwiwiwiwiwiwiwi'.

Tenzij je de bougies eruit hebt gehaald. Dan is er geen compressie en wordt het moeilijk om aan de startmotor te horen of de krukas meegaat. Maar als de bougies eruit zijn hoor je 'floepfloepfloepfloepfloep' als de krukas mee gaat.

:)

Stond op het punt exact dit te beschrijven, alleen ging ik voor Njèèèèèè en NjèNjèNjèNjè :+
 
Laatst bewerkt:
We kunnen hem blijkbaar beide gebruiken ;)


Vrijdagavond kan ik alleszins weer testen,
en kom ik hier dus zeker op terug (misschien met meer basiskennis ofzoiets :D )


Even voor de duidelijkheid als je me nog eens een keer tegenkomt:

Als ik grapjes (probeer) maak, betekend het meestal dat ik de vraagstelling niet helemaal snap. (Bijv. het verhaal 3 keer moeten lezen, en dan kan ik nog steeds linksom of rechtsom.)
Soms komt het ook voor dat ik een paar biertjes op heb en/of ik verveel me gewoon.
Grapjes overdag betekend meestal dat het bij mij niet helemaal doordringt wat iemand nu precies bedoeld. Kan dus ook aan mezelf liggen. :?

Veel plezier met je projektje :Y
 
Laatst bewerkt:
Ach geen probleem hoor,

maar ik begrijp dat er een taalverschil is tussen Belgen en Nederlanders,
maar 't is lastig als ik echt geholpen wil worden en enkel rare reacties krijg (zoals die van "je hebt geen basiskennis, dus stop ermee").

verder zien we wel weer ;)
 
Ach geen probleem hoor,

maar ik begrijp dat er een taalverschil is tussen Belgen en Nederlanders,
maar 't is lastig als ik echt geholpen wil worden en enkel rare reacties krijg (zoals die van "je hebt geen basiskennis, dus stop ermee").

verder zien we wel weer ;)

Die snappen het niet helemaal, hi hi. Niks opuit doen.

Meestal is het grappig bedoeld.

Gisteren lag het systeem trouwens plat en net ook. Is dat in belgie ook zo? :/
 
even kicken die hap:

daarnet auto batterij aangehangen,
startrelais hoor je duidelijk klikken (en vrij luid),
startmotor hoor je soms wel iets doen,
maar komt niet overtuigend over.

zou ik de kabel die van startrelais naar startmotor gaat,
een de batterij + hangen en de batterij - aan het kader?
(om te kijken of startmotor inderdaad de klus kan klaren? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan