Hoe zet je een toertocht uit ?

suzuki gsx600f

Die hard MF'er
25 feb 2003
913
0
Capelle aan den IJssel
Hoe zet je een toertocht uit.
Wat zijn nuttige tips.

En de route markeren, hoe kan je dat het beste doen.
Wat is een veilig aantal om met een toertocht mee te doen.
Wat is een verantwoord aantal km op zo'n dag.

Hoelang van te voren moet je de route voorrijden en uitzetten.

En waar moet ik nog meer rekening mee houden.


:)
 
Zo'n 200-300 km (afhankelijk van aantal stops).

Voorbereiding:
- Op kaart leuk wegen uitzoeken
- Route rijden en overal aantekeningen maken (km-standen, wegwijzers etc.)
- Route controleren en van routebeschrijving rijden (nog beter...laten rijden).

Ook op internet staan veel routes...wel even voorrijden ter controle.

Groepgrootte hangt van snelheid af...als je flink wilt doorrijden is 6 of 7 wel het maximale. Bij een sufkuttentempo mag de groep groter zijn.

Verder rekening houden dat de snelst rijders achteraan moeten zitten (moeten vaak bijtrekken).
 
:^

Idd met het koekblik '(

[*]Thuis globaal route bekijken/uitzetten op de kaart
[*]Met 2 of 3 personen met de auto route uitzetten (1tje rijden, 1tje kaartlezen en 1tje routepunten en kilometerstanden uitschrijven ... kaartlezen en uitschrijven kan ook door 1 persoon gedaan worden) Is wel zo gemakkelijk, omdat je niet bij ieder punt hoeft te stoppen en onderweg kunt overleggen.
[*]Route uitwerken op de pc
[*]Met de motor de route narijden of alle punten kloppen (bij voorkeur laten doen door iemand die de route niet uitgezet heeft, omdat je als uitzetter de route al kent en daardoor punten over het hoofd kunt zien)

Succes
 
Niemand de routebeschrijving geven en zeggen dat iedereen maar achter jou moet aanrijden. Rijdt je nooit verkeerd! Doen het zelf al jaren zo. Gaat altijd goed!!
 
idd, zoals er al staat, vanuit een auto is het het toch het makkelijkst
Wel zou ik t aantal km niet te hoog doen, maar ligt ook aan over welke wegen je rijdt, laatst een route gehad van allemaal b-weggetjes met veel bochten enz en dan is 250 veels te veel.
Regel een paar stops, overleg dus dat je met een x aantal personen komt lunchen/eten. Anders kan je uren wachten op je eten en duurt het uren voordat je weer kan verder rijden.

EN !!!!! geef wel iedereen een route, ze hoeven er niet op te kijken maar je bent dan niet verantwoordelijk voor als er schade onstaat in de groep !!!!!

VFRiendelijke groetuh en succes.
Speedy
 
Met de auto de route uitzetten en dan op een bandrecorder inspreken hoe de route loopt en wat herkennigspunten en dergelijke zijn. Wel een kaart erbij gebruiken uiteraard!
 
Yep met de auto (omdat je dan eenvoudig een blaadje naast je kan leggen). Eerst leuke route op kaart zoeken, of route nemen die je zelf graag rijdt. Bij begin punt teller op 0, dan rijden tot eerste afslag of bijzondere situatie. Hier stop je, schrijf je de gereden afstand op, de richting die je gaat, eventuele straatnamen/wegwijzers. Teller weer op 0 en op naar het volgende punt daar hetzelfde. Dan kan het er zo uit gaan zien: http://home.planet.nl/~pikaa008/OBBT/OBBTRoute.doc

Maximale afstand: heel afhankelijk met hoeveel je rijdt, hoe groter de groep hoe minder. Bij de OBT 4 zijn we om 10:30 met 29 motoren vertrokken, hebben een half tot 3 kwartier koffie gedronken, een korte tankstop gedaan en een uur pannekoeken gegeten. Uiteindelijk waren we om 15:30 klaar en hadden 132 km gereden. Nu hebben we rustig gereden, was een tourrit. Maar ook als je harder rijdt kan je echt niet veel meer dan een kilometer of 180 rijden, tenzij je een snelwegrace gaat doen. Over binnenwegen is 180 km op een dag al erg veel! Onderweg wil je toch wel even een keer stoppen of te eten of wat te drinken. Denk er ook aan dat er misshcien mensen van ver moeten komen, dus niet te vroeg beginnen en niet te laat eindigen. Dan route in de computer zetten en narijden. Dit door ieder punt netjes af te vinken. Daarna liefst door iemand die de rit niet kent de rit na te laten rijden.

Rekening houden: reserveer van te voren de horeca gelegenheden waar je wilt eten of drinken als je met een grote groep gaat. Laat de mensen 's ochtend doorgeven wat ze willen eten en fax dit naar je eetpunt (tenzij het eenvoudig de MacD is) met verwachtte aankomsttijd. Zorg dat die tijd klopt. Het restaurant kan er dan voor zorgen dat het eten (bijna) klaar is en je dus snel kunt eten. Als iedereen nog moet bestellen zit je zomaar 2 uur!

Als het mogelijk is kan je een "onderweg opstappunt" maken. Dit voor mensen die te laat zijn. Als je ergens een snelweg of doorgaande weg kruist zou je dat kunnen doen. Laat bij het beginpunt ook wat routebeschrijvingen achter. Mensen die te laat zijn kunnen dan de route alleen rijden en jullie in halen. Een alleen rijdende rijder rijdt sneller dan de groep.

Rij met het follow-up systeem (zie de obt-route). Dit werkt echt heel goed! En vooral: rij als voorste rijder niet te hard! Als de voorste 80 rijdt, moet de achterste van een groep van 15 al gauw 100-120 rijden. Als de voorste in een grote groep gaat racen, kan de rest het absoluut niet bijhouden.
 
a) op je landkaart de globale route bepalen
b) met de auto die route verkennen en rijden
c) aantekeningen maken
d) aantekeningen uitwerken (bolletje-pijltje systeem)
e) nog een keer rijden met uitwerkte aantekeningen bij voorkeur met iemand die
niet de route heeft uitgezet
f) dag voor de toertocht nog een controleren op kermissen, werkzaamhden en dat
soort ongein.

Inderdaad ff afspraken maken met horeca, tankstations vastleggen, niet al te grote groepen maximaal 8 motoren, baksteengewijs rijden en iedereen wijzen op haar/zijn verantwoordelijkheid.
 
En dan doe je alles goed, heb je de route de dag van te voren nog een keer nagereden of laten narijden, en wat kom je tegen?

Wegens festiviteiten dorpscentrum afgesloten, doorgaande weg over de brug afgezet wegens onderhoud. Sommige zaken kun je niet voor zijn.

Als je het heel slim wilt doen stuur je iemand met een mobieltje vroeg op weg om te kijken of alles nog klopt.
 
Route uittekenen in MS AutoRoute Europe, "Get Directions" aanklikken, uitprinten voor op de tanktas, uploaden naar ipaq en klaar...
 
Let er ook op dat je startpunt makkelijk te vinden is (bij een snelweg bv). Ook een eindpunt in de buurt van wat doorgaande wegen is makkelijk voor mensen om hun weg naar huis te vinden.
 
En het voorrijden het liefst een dag vantevoren doen. Tijdens de Dvnnt 1.01 stonden we ineens voor een brug die er niet meer was. De week daarvoor bij het voorrijden was ie er nog wel! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan