Hoe zet jij je motor uit?

Nee die knop is daar niet voor het heet niet voor niets NOODstopknop die is alleen voor in noodgevallen. Die schakelaar die erin zit is niet gemaakt voor veelvuldig gebruik. ( door de abrupte onderbreking van de stroomtoevoer naar de motor krijg je een vonk in de schakelaar waar die niet goed tegen kan en de schakelaar kan er zelfs door kapot gaan )

Ik zet hem ook altijd met de jiffy uit, heel soms met de sleutel ( wat eigenlijk de bedoeling is bij een motor)
 
De rode stopknop op motorfietsen is van mindere kwaliteit dan het kontaktslot, het is dus beter om het contactslot te gebruiken. Over het algemeen gebruik ik het contactslot of de standaard...
 
Contactslot is de enige manier om uit te zetten, met jiffy blijft bij mij me contact nog altijd aanstaan. :9
 
t wordt saai , maar :^
De rode knop heb ik wel eens gedaan , maar dat doe ik na het lezen van bovenstaand maar niet mee.
Met de jiffy heb ik nooit gedaan , weet wel dat ie uitval als ik probeer weg te rijden met dat ding uitgeklapt.
 
Op maandag 19 augustus 2002 10:14 schreef Harley het volgende:
Nee die knop is daar niet voor het heet niet voor niets NOODstopknop die is alleen voor in noodgevallen. Die schakelaar die erin zit is niet gemaakt voor veelvuldig gebruik. ( door de abrupte onderbreking van de stroomtoevoer naar de motor krijg je een vonk in de schakelaar waar die niet goed tegen kan en de schakelaar kan er zelfs door kapot gaan )

Ik zet hem ook altijd met de jiffy uit, heel soms met de sleutel ( wat eigenlijk de bedoeling is bij een motor)
Waar staat dat? Bij mij staat er runstop en geen emergency stop! Lijkt mij trouwens dat een kontaktslot meer slijt dan een eenvoudige schakelaar. Als je jezelf dan toch aan je theorie wilt houden gebruik dan ook de jiffy niet om de motor uit te zetten, is volgens mij hetzelfde als de rode knop. Ik zet al 20 jaar mijn motoren uit met de knop, nog nooit iets van stuk gegaan hoor.
 
Ik heb het geleerd bij rijlessen.
en bij iedere motor die we verkopen vertellen we het ook nog een keer. Je wilt niet weten hoe vlug zo'n schakelaar ineens kapot kan gaan ( binnen de 3 of 6 maanden garantieperiode. )
 
Wat onvermeld blijft is dat als je hem met de Jiffy uitzet de motor gelijk op de handrem staat (want nog in z'n een).
Als je zoals ik een paar ondernemende jongens van 7 en 9 hebt rondlopen is het ook meteen een startbeveiliging voor als ze de verleiding van de sleutels niet kunnen weerstaan.
 
Ik heb het geleerd bij rijlessen.
en bij iedere motor die we verkopen vertellen we het ook nog een keer. Je wilt niet weten hoe vlug zo'n schakelaar ineens kapot kan gaan ( binnen de 3 of 6 maanden garantieperiode. )
Toch lijkt het me sterk dat het knopje van de richtingaanwijzer wel degelijk is en de runstopknop niet. Elk schakelaartje of relais kan toch wel 100000-en keren schakelen tegenwoordig. Kan me niet voorstellen dat ze daar een schakelaar inzetten die maar 100x meegaat.
 
Waar staat dat? Bij mij staat er runstop en geen emergency stop! Lijkt mij trouwens dat een kontaktslot meer slijt dan een eenvoudige schakelaar. Als je jezelf dan toch aan je theorie wilt houden gebruik dan ook de jiffy niet om de motor uit te zetten, is volgens mij hetzelfde als de rode knop. Ik zet al 20 jaar mijn motoren uit met de knop, nog nooit iets van stuk gegaan hoor.
Contactslot wordt wel rekening gehouden met veelvuldig gebruik, schakelaar in de standaard ook (anders zou je 'm niet kunnen gebruiken, de standaar bedoel ik dan dus :) ), maar de enginestop is niet bedoeld voor veelvuldig gebruik en waarschijnlijk ook niet zo robuust uitgevoerd als die andere schakelaars.
 
maar wat gebeurt er dan als je die dodemansknop indrukt dan gaat ie uit terwijl die nog op contact staat????en daarna doe je dan toch de sleutel uit et contact dus waaarom doe je em dan niet gewoon uit met et contact,of heb ik et nou helemaal fout??? :?
 
Ik zet em ook uit dmv het contactslot. Een keer had ik em onbewust uitgezet mbv de noodknop bij een benzinestation, ik heb bijna een half uur gezocht naar hoe ik dat ding weer aan kon krijgen. |(

gr,

Mark
 
Contactslot wordt wel rekening gehouden met veelvuldig gebruik, schakelaar in de standaard ook (anders zou je 'm niet kunnen gebruiken, de standaar bedoel ik dan dus :) ), maar de enginestop is niet bedoeld voor veelvuldig gebruik en waarschijnlijk ook niet zo robuust uitgevoerd als die andere schakelaars.
Okee, maar waar staat dat die schakelaar niet geschikt is voor veelvuldig gebruik, ik ben het nog nooit tegengekomen, en waarom heet het dan "engine stop" en geen "emergency stop"?
Ik kom altijd bij mijn flat aanrijden, zet hem in z´n vrij, motor uit, door laten rollen tot ik op mijn plekkie sta, dan pas kontakt uit.
 
Okee, maar waar staat dat die schakelaar niet geschikt is voor veelvuldig gebruik, ik ben het nog nooit tegengekomen, en waarom heet het dan "engine stop" en geen "emergency stop"?
Ik kom altijd bij mijn flat aanrijden, zet hem in z´n vrij, motor uit, door laten rollen tot ik op mijn plekkie sta, dan pas kontakt uit.
Tja ik heb het zelf nergens gelezen, maar m'n rij-instructeur vertelde mij dit verhaal. Hij zal er wel ervaring mee hebben lijkt mij...
 
Meestal met de sleutel. Die is daarvoor toch? Soms met dat mooie rode knopje, makkelijk bij hellinkjes (voorrem in, koppeling in, motor in 1, knopje omzetten & hendeltjes los...)

Jiffy zou ook kunnen, maar dan moe'k ook nog de koppeling op laten komen... Dus dat doen we maar niet :)
 
Ik zet em ook uit dmv het contactslot. Een keer had ik em onbewust uitgezet mbv de noodknop bij een benzinestation, ik heb bijna een half uur gezocht naar hoe ik dat ding weer aan kon krijgen. |(

gr,

Mark

Dat ken ik: ik wil op een vroege ochtend op de motor naar het werk. Alles klaar gemaakt wil starten, niks... Potverdikkie, heb ik weer! Nog een paar keer proberen, technisch kijken. Niet aan de gang te krijgen. Licht e.d. deed het wel, dus geen accuprobleem. Plotseling mijn vrouw in al haar wijsheid: "kijk eens naar de dodemansknop". Ja, dat was hem dus..... Doe je één keer in je leven fout....

Ik gebruik overigens het kontaktsleuteltje.
 
Bij het lessen zette ik hem uit met de dodemansknop, was m'n instructeur ook niet blij mee.

Gebruik zelf altijd de contactsleutel. Wil hem op stuurslot hebben dus sleuteltje draaien moet dan toch. Heb er verder nog niet over nagedacht om hem anders uit te zetten.
 
Eerst dodemansknop/noodknop/rooieding en dan alsnog je contact uitzetten? Da's lekker dubbelop! Wat is het voordeel daar nou van :?
 
Eerst dodemansknop/noodknop/rooieding en dan alsnog je contact uitzetten? Da's lekker dubbelop! Wat is het voordeel daar nou van :?
Als je 'm dan ook nog eens in de versnelling zet en op z'n jiffy, dan weet je tenminste zeker dat ie uit is. (al die opties hebben ze volgens mij gemaakt, omdat nederlanders anders bang zijn dat ie toch stiekum benzine staat te verbruiken...)
 
Als je 'm dan ook nog eens in de versnelling zet en op z'n jiffy, dan weet je tenminste zeker dat ie uit is. (al die opties hebben ze volgens mij gemaakt, omdat nederlanders anders bang zijn dat ie toch stiekum benzine staat te verbruiken...)
Oei! Mijn zet-de-motor-uit-als-hij-in-zijn-versnelling-staat-en-de-jiffy-uitgeklapt-wordt-schakelaar doet het niet. Zou 'ie dan benzine verbruiken? :+ Om dat te voorkomen haal ik dan voortaan ook maar de tank eraf!
 
Terug
Bovenaan Onderaan