Hoe zie je dat banden op zijn?

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Bij de meeste mensen is het zo dat je aan het profiel in het midden kunt zien dat een band minder wordt en als de slijt nokjes geraakt worden is een band op. Nu heb ik supercorsa's (die door een racer voor trainingen gebruikt zijn) op mijn motor. Ik heb hier 2 circuit dagen en 2000 km mee gereden in de Italiaanse Dolomieten.

De banden hebben beiden nog ruim voldoende profiel in het midden. Het zijn Supercorsa's en die hebben geen profiel tot aan de randen. Hoe weet ik nu hoe ver de randen op zijn?
Ik wil namelijk nog een 3e circuitdagje gaan pakken over 2 weken en dan ga ik liever niet op mijn muil doordat de banden ineens niet meer bij de les zijn.

Graag serieuze reacties.....
 
Bij de meeste mensen is het zo dat je aan het profiel in het midden kunt zien dat een band minder wordt en als de slijt nokjes geraakt worden is een band op. Nu heb ik supercorsa's (die door een racer voor trainingen gebruikt zijn) op mijn motor. Ik heb hier 2 circuit dagen en 2000 km mee gereden in de Italiaanse Dolomieten.

De banden hebben beiden nog ruim voldoende profiel in het midden. Het zijn Supercorsa's en die hebben geen profiel tot aan de randen. Hoe weet ik nu hoe ver de randen op zijn?
Ik wil namelijk nog een 3e circuitdagje gaan pakken over 2 weken en dan ga ik liever niet op mijn muil doordat de banden ineens niet meer bij de les zijn.

Graag serieuze reacties.....

Heb je een schuifmaat? Schuif hem een stukje (ca 1 cm) uit en duw de pen aan de achterkant in het profiel aan de zijkant. Duw nu de achterkant gelijk met de band. Nu kun je ongeveer je profile diepte aflezen.

Wettelijkminimum is 1 mm. Aanbevolen wordt 1,6 cm.

Je kan ook de dezelfde wijze de slijtnokjes opmeten. (eerst het slijt nokje tov de band en dan het profile tov van de band. Trek van elkaar af en je weet de hoogte van hetslijtnokje.
 
misschien even een foto posten, maakt het allemaal wat duidelijker.

Ik kijk zelf bij mijn supercorsa's of ze nog goed rond zijn. Op het circuit slijten ze toch vaak meer aan de ene of aan de andere kant. slijtnokjes zijn toch ook een indicatie. En daarnaast let ik er zelf op of de band nog steeds zeker aanvoelt. Versleten banden gaan meer smeren en dan is het tijd om te wisselen. Mijn ervaring met mijn eigen supercorsa's is dat ze niet opeens grip verliezen.
Verder zorg ik er ook voor op het moment dat ik het idee heb dat mijn banden wat versleten zijn, dat ik een vers setje bij heb die ik op de dag zelf er om kan laten leggen (als bandenservice aanwezig is). Gebruik zelf ook gebruikte banden en dan zijn het mijns inziens de kosten niet om een set op reserve te hebben.
 
Volgens de verkeerswet is een minimum profieldiepte voor van 1,6 millimeter verplicht. Dit is makkelijk te controleren door de slijtage indicatoren te checken. U vindt deze indicatoren in de rillen van het profiel ter hoogte van de markering TWI (op de zijkant van de band). Aanbevolen wordt de band bij een profieldiepte van 2 mm al te verwisselen.
 
Het profiel

De profieldiepte moet wettelijk minimaal 1 millimeter bedragen. Komt de profieldiepte echter onder de 2 millimeter, dan bestaat het gevaar dat de waterafvoer in het gedrang komt. Vervanging van banden met een profieldiepte van minder dan 2 millimeter is aan te raden.
 
hanzzz, lees nog ff een keer
wat peerke zegt klinkt mij logisch immers, in de motoGP (jaja, niet te vergelijken) en andere racerij gaat de band op zijn einde grip verliezen. zal met straatbanden niet anders zijn.

en profieldiepte doet er nu niet toe, hij wil weten hoe je aan de PROFIELLOZE oppervlaktes kunt zien waneer de band weg moet
 
regeling voertuigen , vanaf 1 mei 2009

Artikel 5.4.27
1. De wielen van motorfietsen moeten zijn voorzien
van luchtbanden.

2. De banden mogen geen beschadigingen
vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.

3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.

4. De profilering van de hoofdgroeven van de
banden moet over de gehele omtrek van het
loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met
uitzondering van slijtage-indicatoren.


5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van
naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren
zijn weggesneden, indien de profielvorm van de
groef afwijkt van de originele profielvorm, of
indien in de bodem van de groef het karkas van
de band zichtbaar is.

6. Het loopvlak van de banden mag geen metalen
elementen bevatten die tijdens het rijden
daarbuiten kunnen uitsteken.

7 De op de band aangegeven draairichting moet
overeenkomen met de draairichting van de band
in voorwaartse rijrichting van de motorfiets.
 
Heel leuk dat gedoe over profieldiepte, maar TS geeft aan dat de supercorsa niet helemaal geprofileerd is tot aan de zijkant van de band (dit is af fabriek zo).
Of een band op is voor gebruik op het circuit kun je niet alleen meten aan het aantal mm profiel dat je nog hebt. Het is ook afhankelijk van de heatcycli die een band gehad heeft, de rubbersamenstelling, de motor waar je op rijdt, het circuit, de bandenspanning, temperatuur en het talent van de bestuurder.
Ben overigens absoluut geen pro op dat gebied, dus hoop dat iemand mogelijk een nog meer zinnig antwoord kan geven.

Hij heeft de band van iemand gekocht die er mee getraind heeft, voor hem was de band naar alle waarschijnlijkheid op, omdat hij er niet zijn beste tijd meer mee kon halen of zijn vermogen er niet mee op de weg kwijt kon. Dat betekent echter niet dat gewone stervelingen, zoals ik in ieder geval, er niet nog leuk een paar dagen mee kunnen rijden voordat ook voor ons de band 'op' is.
 
Laatst bewerkt:
hanzzz, lees nog ff een keer
wat peerke zegt klinkt mij logisch immers, in de motoGP (jaja, niet te vergelijken) en andere racerij gaat de band op zijn einde grip verliezen. zal met straatbanden niet anders zijn.

en profieldiepte doet er nu niet toe, hij wil weten hoe je aan de PROFIELLOZE oppervlaktes kunt zien waneer de band weg moet


Jij hebt het begrepen! Maar ik heb nog steeds geen zinnig antwoord... Doet iedereen dit dan op goed geluk of hoe moet ik het zien?
 
even goed van bovenaf langs de band kijken, als je een V vorm begint te zien (of een plat stuk aan een kant), dus als de bolle vorm niet meer mooi is vervangen. Voor de weg kunnen ze dan nog wel geschikt zijn (het midden slijt nauwelijks op het circuit en circuitbanden staan dan ook nog vaak voor weinug te koop op marktplaats).
Kijk ook naar de dot code op de band (wanneer geproduceerd) en hoeveel heat cycles ze doorlopen hebben (vooral op circuit van belang om grofweg zelf te weten)
en voor de moraalridders, profiel is alleen zinnig als het regent, een slick heeft meer grip bij droog wegdek *D
 
even goed van bovenaf langs de band kijken, als je een V vorm begint te zien (of een plat stuk aan een kant), dus als de bolle vorm niet meer mooi is vervangen. Voor de weg kunnen ze dan nog wel geschikt zijn (het midden slijt nauwelijks op het circuit en circuitbanden staan dan ook nog vaak voor weinug te koop op marktplaats).
Kijk ook naar de dot code op de band (wanneer geproduceerd) en hoeveel heat cycles ze doorlopen hebben (vooral op circuit van belang om grofweg zelf te weten)
en voor de moraalridders, profiel is alleen zinnig als het regent, een slick heeft meer grip bij droog wegdek *D

Volledig mee eens, als je ‘t over een circuit band hebt.
Heb je het over een straatband en je profiel is weg, dan kan je er donder op zeggen dat die band al wat meegemaakt heeft en zelfs op droog wegdek zal die band zijn eigen leven willen gaan leiden
 
Bij slicks zitten er kleine gaatjes in de band (1-2mm doorsnee) die als indicator werken.. Heeft een Supercorsa die niet?

Gebruikte ze vroeger ook en kan het me ook niet herinneren eerlijk gezegd..
 
Kijk eens naar de profieldiepte op de grens van het profiel en het profielloze stuk. Wat ik bij de vrienden die met SuperCorsa's rijden heb gemerkt/gehoord is dat dat toch ook een redelijke indicatie is. Immers... dat gedeelte gebruik je ook in bochten en bij uitaccelereren.
En als je het niet vertrouwt.... vervangen!!!! Tussen de oren moet het namelijk volledig in orde zijn met het vertrouwen in je banden, anders rijd je toch niet met plezier? En aangezien je het over gebruikte banden hebt... zo duur kan het niet zijn. Niet duurder dan een circuitdag en al helemáál niet duurder dan een klapper maken.
 
Bij slicks zitten er kleine gaatjes in de band (1-2mm doorsnee) die als indicator werken.. Heeft een Supercorsa die niet?

Gebruikte ze vroeger ook en kan het me ook niet herinneren eerlijk gezegd..

Deze indicatoren hebben deze banden niet. Anders was dat mooi duidelijke geweest.

Supercorsa's hebben van 2 cm tot de rand van de band geen profiel, dus ik heb er eigenlijk niet echt vertrouwen in om het begin van dat profiel als indicatie te gebruiken.

De opmerking van Fazero over preventief vervangen begrijp ik ook wel, maar houdt dit dan in dat iedereen met supercorsa's of vergelijkbare banden vervangt zonder te weten of ze op zijn?
Kortom mogelijk gooit iedereen supercorsa's weg die nog maar 50% versleten zijn??!!!
Zuinig zijn en daardoor meer risico lopen is neit de bedoeling, maar als je niet eens weet wat je vervangt, waar ben je dan mee bezig?
 
Laatst bewerkt:
Volgens de verkeerswet is een minimum profieldiepte voor van 1,6 millimeter verplicht.
Echt... dit komt in het ene na het andere topic naar voren... Als je de regels niet kent, of wellicht regels van vorige eeuw, zeg dan niets! En verdiep je nog eens in de verkeersregels, want als je dit niet weet, zijn er ongetwijfeld meer regels die je niet kent...

Voor motoren is het minimum profiel 1 mm, voor auto's 1.6 mm.
En voor motoren is het verstandig om eerder dan bij 1 mm te vervangen.
 
Deze indicatoren hebben deze banden niet. Anders was dat mooi duidelijke geweest.

Supercorsa's hebben van 2 cm tot de rand van de band geen profiel, dus ik heb er eigenlijk niet echt vertrouwen in om het begin van dat profiel als indicatie te gebruiken.

De opmerking van Fazero over preventief vervangen begrijp ik ook wel, maar houdt dit dan in dat iedereen met supercorsa's of vergelijkbare banden vervangt zonder te weten of ze op zijn?
Kortom mogelijk gooit iedereen supercorsa's weg die nog maar 50% versleten zijn??!!!
Zuinig zijn en daardoor meer risico lopen is neit de bedoeling, maar als je niet eens weet wat je vervangt, waar ben je dan mee bezig?
Denk je dat je alleen op die laatste 2 cm rijdt in een bocht? Je band vervormt in een bocht dus ook het stuk van je profiel pak je nog mee. En al helemaal met uitaccelereren, wat je doet als je de motor alweer rechterop zet.

Bovendien, gebruikte banden van een circuitrijder, jij een paar dagen op het circuit mee doorgebracht én 2000 km dolomieten... de kans is groot dat ze toch redelijk heen zijn.
De circuitrijder heeft ze immers ook al weg gedaan.
En als je een aantal factoren bij elkaar optelt, de profieldiepte aan de rand, de dingen die je hier vertelt.... en dat je er geen vertrouwen in hebt....
Maar goed, je begint het vanzelf te merken als ze op raken (heb ik begrepen van anderen), dan gaan ze vanzelf glijden.
 
Denk je dat je alleen op die laatste 2 cm rijdt in een bocht? Je band vervormt in een bocht dus ook het stuk van je profiel pak je nog mee. En al helemaal met uitaccelereren, wat je doet als je de motor alweer rechterop zet.

Bovendien, gebruikte banden van een circuitrijder, jij een paar dagen op het circuit mee doorgebracht én 2000 km dolomieten... de kans is groot dat ze toch redelijk heen zijn.
De circuitrijder heeft ze immers ook al weg gedaan.
En als je een aantal factoren bij elkaar optelt, de profieldiepte aan de rand, de dingen die je hier vertelt.... en dat je er geen vertrouwen in hebt....
Maar goed, je begint het vanzelf te merken als ze op raken (heb ik begrepen van anderen), dan gaan ze vanzelf glijden.

Even ter correctie, ik heb prima vertrouwen in de banden hoe ze nu zijn. Ik heb geen vertrouwen in de meetmethode waar het profiel gemeten wordt wat 2cm van de grens zit. De circuitrijder heeft er alleen trainingen mee gereden geen wedstrijd.

De banden zien er nog super netjes uit en zijn mooi rond, maar de vraag is dus of ze straks na 1 sessie op zijn of dat ze nog wel een dag meekunnen, en de vraag is dus hoe je dat ziet?

Mij gaat het vooral om de uiterste rand van de band, die je zeg maar in een lange doordraaier gebruikt.. die laatste 5-10mm. Want als die op is en op geeft.... dan lig je volgens mij.

Ik snap jouw logische beredeneringen wel en die kan ik zelf ook doen.. maar dat is meer gebaseerd op gevoel dan een goede meting met de belangrijke indicatoren.
 
Even ter correctie, ik heb prima vertrouwen in de banden hoe ze nu zijn. Ik heb geen vertrouwen in de meetmethode waar het profiel gemeten wordt wat 2cm van de grens zit. De circuitrijder heeft er alleen trainingen mee gereden geen wedstrijd.

De banden zien er nog super netjes uit en zijn mooi rond, maar de vraag is dus of ze straks na 1 sessie op zijn of dat ze nog wel een dag meekunnen, en de vraag is dus hoe je dat ziet?

Mij gaat het vooral om de uiterste rand van de band, die je zeg maar in een lange doordraaier gebruikt.. die laatste 5-10mm. Want als die op is en op geeft.... dan lig je volgens mij.

Ik snap jouw logische beredeneringen wel en die kan ik zelf ook doen.. maar dat is meer gebaseerd op gevoel dan een goede meting met de belangrijke indicatoren.

Je banden verliezen echt niet ineens grip, een en ander hangt ook van jouw eigen rij niveau af, als je beginner bent maakt het nog niet zo heel veel uit want dan ligt je bochtensnelheid nog niet erg hoog en je hellingshoek zal ook nog niet indrukwekkend zijn.
Als je gevorderde bent zou je deze vragen niet stellen en vervang je je band als je wat begint te glijden in de bochten en/of als er een vlakke kant in komt en/of als ie te hard wordt (donkerblauw verkleurt)
 
Als je gevorderde bent zou je deze vragen niet stellen en vervang je je band als je wat begint te glijden in de bochten en/of als er een vlakke kant in komt en/of als ie te hard wordt (donkerblauw verkleurt)

Ik dacht altijd dat donkerblauw kleuren niet direct betekent dat de band versleten is. Die kleur kan toch ook komen bij het gebruik van bandenwarmers?

En TS doe eens wat piccies van je band posten, misschien dat mensen je dan een antwoord kunnen geven waar je wel tevreden mee bent.
 
Ik zal vanavond eens foto's maken. Het is overigens niet de bedoeling om ondankbaar over te komen, maar veel van de aangedragen oplossingen zijn zaken die ik zelf ook al bedacht had maar ik zelf eigenlijk afgewezen had. Dit omdat ik de manier van meten niet precies genoeg vind of dat ze meer te maken hebben met gevoel dan met meten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan