Hoe zie je dat banden op zijn?

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Bij de meeste mensen is het zo dat je aan het profiel in het midden kunt zien dat een band minder wordt en als de slijt nokjes geraakt worden is een band op. Nu heb ik supercorsa's (die door een racer voor trainingen gebruikt zijn) op mijn motor. Ik heb hier 2 circuit dagen en 2000 km mee gereden in de Italiaanse Dolomieten.

De banden hebben beiden nog ruim voldoende profiel in het midden. Het zijn Supercorsa's en die hebben geen profiel tot aan de randen. Hoe weet ik nu hoe ver de randen op zijn?
Ik wil namelijk nog een 3e circuitdagje gaan pakken over 2 weken en dan ga ik liever niet op mijn muil doordat de banden ineens niet meer bij de les zijn.

Graag serieuze reacties.....
 
De beloofde foto's:

banden07.jpg

banden14.jpg

banden15.jpg
 
Even ter correctie, ik heb prima vertrouwen in de banden hoe ze nu zijn. Ik heb geen vertrouwen in de meetmethode waar het profiel gemeten wordt wat 2cm van de grens zit. De circuitrijder heeft er alleen trainingen mee gereden geen wedstrijd.

De banden zien er nog super netjes uit en zijn mooi rond, maar de vraag is dus of ze straks na 1 sessie op zijn of dat ze nog wel een dag meekunnen, en de vraag is dus hoe je dat ziet?

Mij gaat het vooral om de uiterste rand van de band, die je zeg maar in een lange doordraaier gebruikt.. die laatste 5-10mm. Want als die op is en op geeft.... dan lig je volgens mij.

Ik snap jouw logische beredeneringen wel en die kan ik zelf ook doen.. maar dat is meer gebaseerd op gevoel dan een goede meting met de belangrijke indicatoren.

Nu ik er nog eens over nadenk, die laatste paar mm gebruik je maar op een relatief klein deel van de baan.. Het middenstuk waar het profiel zit gebruik je meer en zeker als je (vol) op het gas bent, dus zal dat gewoon eerder slijten en is dat dus IMHO een prima indicatie voor de slijtage van de band..

Of je belt de Pirelli importeur even op om het te vragen, dan weet je het zeker, wel hier even posten, want ik ben wel benieuwd.
 
Klopt het dat je een 180 breed op een 5 inch achterwiel hebt liggen? Dat zou wel de randovergang aan de zijkant kunnen verklaren. Vind ze er zo op het eerste zicht niet echt verkeerd uitzien. Het is alleen lastig te zien op de foto of er vlakke kanten aan je band zitten.

Ik zou ze, met mijn beperkte kennis van bandentechnologie, een sessie uitproberen en zorgen voor een setje achter de hand als ze toch niet goed aanvoelen. Neem aan dat je geen bandenwarmers hebt, dus moet je de banden toch voorzichtig opwarmen. Jezelf beheersen en rustig naar het tempo gaan wat je gewend bent.

Vind de tip van AadmanZ ook wel erg nuttig, je kunt Pirelli bellen, kunnen we hier allemaal nog wat van leren lijkt mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan