Hoe ziet de output van een CDI eruit?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Mijn Arduino toerenteller wil niet echt vlotten. Ik ben een heel eind gekomen maar ik loop nu tegen het volgende probleem: De teller wil niet echt meer aangeven dan 4000-4500rpm. Daaronder werkt het soepel en foutloos. De teller zelf is het probleem niet want met een pulsgenerator (dus los van de motor) werkt het apparaat prima. Het gaat mis in het stuk tussen CDI en Arduino.

De vraag is nu, wat voor output geeft een CDI naar de bobine? Ik heb helaas geen oscilloscoop anders had ik het gewoon kunnen meten en zichtbaar maken. Het gaat om een GS500. Als iemand mij kan tippen hoe de output van een dergelijke motor CDI er ongeveer uitziet kan ik die informatie wellicht gebruiken om het circuit tussen CDI en Arduino zodanig aan te passen dat ik over de volledige range 0-12,500rpm een goede weergave krijg.

Dit is het circuit dat ik gebruik:

ignitionpulsepickup.png


Hier een filmpje van de versnelling indicator, hier een filmpje van wat random toerentallen op de teller.
Hier een sfeerplaatje van de hardware:

handarbeit.png
 
als dat het schema is van jouw motor geeft de CDI niet een signaal aan de bobine maar onderbreekt hij de stroom die door de bobine loopt op het moment dat hij een vonk wil hebben. er loopt dus continu stroom door de bobine als het contact aan staat en als de CDI een vonk wil hebben schakelt hij de massa aansluiting van de bobine uit.
 
als dat het schema is van jouw motor geeft de CDI niet een signaal aan de bobine maar onderbreekt hij de stroom die door de bobine loopt op het moment dat hij een vonk wil hebben. er loopt dus continu stroom door de bobine als het contact aan staat en als de CDI een vonk wil hebben schakelt hij de massa aansluiting van de bobine uit.

Klopt, maar de onderbreektijd is vrij lang, dus dat hij makkelijk moeten kunnen meten. Het probleem zit m volgens mij in de toegevoegde diode, de weerstand, de zener diode en de C van 100nF. Het signaal van je bobine moet door de C van 100nF heen om bij de arduino te komen. En daar zit je probleem. Je moet dat signaal min of meer rechtstreeks van de CDI naar de arduino brengen, maar dan spanning begrensd op 5 volt of zo.
Ik heb vroeger digitale toerentellers gemaakt met cmos hardware, pakte het signaal ook bij de bobine weg, en bracht dat via een paar weerstanden naar de CMOS teller.

ALs je wilt zien hoe je cdi signaal eruit hang dan een led aan de plus van de accu en met een weerstand van 1k aan de cdi. Als de CDI de spanning de uitgang naar massa trekt brandt je ledje. Een CDI geeft meestal een redelijk mooie blokgolf. .
 
albert ik weet niet over welke meet apparatuur jij beschikt maar maar TS geeft aan dat hij geen oscilloscoop heeft en dan wordt de vorm van een spanning of stroom meten van 10Hz of meer best lastig. en lang uitschakelen is ook relatief als je in acht neemt dat in en uitschakelen samen niet meer als 0,1 seconde in beslag neemt bij stationair draaien. en dat wordt alleen maar korter als het toerental op loopt. en als jij dat soort dingen met een multimeter weet te meten heb je een zeer bovengemiddeld goede multimeter nodig.
 
als dat het schema is van jouw motor geeft de CDI niet een signaal aan de bobine maar onderbreekt hij de stroom die door de bobine loopt op het moment dat hij een vonk wil hebben. er loopt dus continu stroom door de bobine als het contact aan staat en als de CDI een vonk wil hebben schakelt hij de massa aansluiting van de bobine uit.

Correct, dat schema komt uit het wph van de GS500. Dat er constant 12v op de bobine staat en dat de CDI hem naar gnd trekt is mij bekend. Het schema daarna heb ik overigens niet zelf bedacht maar komt van deze site.


Klopt, maar de onderbreektijd is vrij lang, dus dat hij makkelijk moeten kunnen meten. Het probleem zit m volgens mij in de toegevoegde diode, de weerstand, de zener diode en de C van 100nF. Het signaal van je bobine moet door de C van 100nF heen om bij de arduino te komen. En daar zit je probleem. Je moet dat signaal min of meer rechtstreeks van de CDI naar de arduino brengen, maar dan spanning begrensd op 5 volt of zo.
Ik heb vroeger digitale toerentellers gemaakt met cmos hardware, pakte het signaal ook bij de bobine weg, en bracht dat via een paar weerstanden naar de CMOS teller.

ALs je wilt zien hoe je cdi signaal eruit hang dan een led aan de plus van de accu en met een weerstand van 1k aan de cdi. Als de CDI de spanning de uitgang naar massa trekt brandt je ledje. Een CDI geeft meestal een redelijk mooie blokgolf. .

Tussen de Arduino en die diode/weerstand/zener zit nog een optocoupler. De Arduino ziet die als aan/uit schakelaar (zit nog een pullup weerstand bij die niet is getekend).

Dat deze CDI een mooie blokgolf produceert betwijfel ik. Ik heb een losse pulsgenerator die een blokgolf geeft en daarmee werkt het getekende systeem foutloos. Bij die pulsgenerator kan ik de dutycycle aanpassen en als deze te groot of te klein wordt gaat het de mist in. Opvallend daarbij is dat ik het gedrag op de motor niet kan simuleren dus kom ik tot de conclusie dat de CDI geen nette blokgolf uitgeeft.
 
CDI geeft niks uit maar neemt in (Stroom). en die wordt blokvormig geschakeld dat klopt maar de spanning komt van de accu door de bobine. en een bobine is een verzameling spoelen en een staalpakket. en het nadeel van een spoel en een staalpakket is dat dat die niet werkt met blokvormige stroom. door het inductie effect van de spoel zal de spanning aan de CDI kant dus ook niet blokvormig wisselen tussen 0 en 12V maar meer een zaagtand worden met een vaste opbouw curve die naarmate de beschikbare tijd tussen schakelingen korter wordt waarschijnlijk steeds verder weg zal blijven van de 12V omdat hij de tijd niet heeft om hem te bereiken. en dan heb je ook nog de secondaire spoel die een beetje vervuiling in het signaal zal brengen.
 
CDI geeft niks uit maar neemt in (Stroom). en die wordt blokvormig geschakeld dat klopt maar de spanning komt van de accu door de bobine. en een bobine is een verzameling spoelen en een staalpakket. en het nadeel van een spoel en een staalpakket is dat dat die niet werkt met blokvormige stroom. door het inductie effect van de spoel zal de spanning aan de CDI kant dus ook niet blokvormig wisselen tussen 0 en 12V maar meer een zaagtand worden met een vaste opbouw curve die naarmate de beschikbare tijd tussen schakelingen korter wordt waarschijnlijk steeds verder weg zal blijven van de 12V omdat hij de tijd niet heeft om hem te bereiken. en dan heb je ook nog de secondaire spoel die een beetje vervuiling in het signaal zal brengen.

Dat klinkt logisch. Ik kreeg elders de suggestie om een zener te gebruiken met lagere weerstand, dan geeft dat denk ik zoiets?

zener.png


bij hogere toerentallen (in dit geval >4000rpm) wordt de zenerspanning misschien niet meer bereikt en gaat de led in de optocoupler nooit aan.

Er komt overigens inderdaad ruis binnen maar dat heb ik effectief kunnen filteren mbv wat handige code.
 
Laatst bewerkt:
of de zener spanning niet meer bereikt wordt moet je kunnen zien want dan valt de toerenteller terug naar nul en je kan het ook makkelijk genoeg meten met een redelijke multimeter met een fast piek meting in een treu RMS meter. desnoods kan je natuurlijk de effecten van de bobine meten in een test opstelling door met de blokgenerator een optocoupler te schakelen die de massakant van de bobine schakelt (dan heb je de zelfde schakeling als op de motor) bougie is het circuit opnemen en je kunt naar harte lust experimenteren zonder dat je de hele tijd de motor hoeft te laten lopen.
 
Dit is geen CDI maar IDI. Best wel een groot verschil.
Met name amerikanen (en dus ook veel op het web) noemen elk "onstekingskastje" een CDI box. Dat maakt het nog niet correct.

Waarom wil je jouw signaal bij de bobines weghalen? Ik zou de puls bij de bron ophalen, in jouw tekening Br of G/W.
I
 
waarom sla je niet gewoon een paar slagen koperdraad om je bougiekabel, heb je een inductiespoel, moet probleemloos werken volgens mij

Daar heb ik ook naar gekeken. Dan wordt het een timing light waarbij het lichtje dan in de optocoupler zit. Leek me niet de eerste keus omdat je dan met extreem hoge voltages zit en mogelijk meer ruis?


of de zener spanning niet meer bereikt wordt moet je kunnen zien want dan valt de toerenteller terug naar nul en je kan het ook makkelijk genoeg meten met een redelijke multimeter met een fast piek meting in een treu RMS meter. desnoods kan je natuurlijk de effecten van de bobine meten in een test opstelling door met de blokgenerator een optocoupler te schakelen die de massakant van de bobine schakelt (dan heb je de zelfde schakeling als op de motor) bougie is het circuit opnemen en je kunt naar harte lust experimenteren zonder dat je de hele tijd de motor hoeft te laten lopen.

Heb helaas geen losse bobine en ik gebruik de motor te vaak om er een af te schroeven. Hoe ik het nu doe is gewoon aanpassen, op de motor aansluiten en bij de eerstvolgende rit kijken of het werkt.

Dat het toerental naar 0 zou moeten gaan als de zenerspanning niet wordt bereikt klopt natuurlijk. Nu je dat zegt betwijfel ik dat dat het probleem is want hij blijft 4000-5000rpm geven ook al zit ik daar in werkelijkheid ver boven. (6500rpm bijv)


Waarom wil je jouw signaal bij de bobines weghalen? Ik zou de puls bij de bron ophalen, in jouw tekening Br of G/W.
I

Ja geen idee, dat is hoe het in dat schema stond :P Wat gebeurt er bij die pickup spoeltjes? Geen idee hoe dat werkt. Staat er constant 12v of wisselt dat?
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook naar gekeken. Dan wordt het een timing light waarbij het lichtje dan in de optocoupler zit. Leek me niet de eerste keus omdat je dan met extreem hoge voltages zit en mogelijk meer ruis?
Je werkt helemaal niet met hoge spanningen, die zullen juist erg laag zijn. De hoogte bepaal je door het aantal windingen rond de bougiekabel.
Ja geen idee, dat is hoe het in dat schema stond :P Wat gebeurt er bij die pickup spoeltjes? Geen idee hoe dat werkt. Staat er constant 12v of wisselt dat?
Als ik het scema moet geloven zijn die pickup spoeltjes zuiver spoeltjes waar op het goede moment een magneet langs komt. Dat wekt een spanning op in het spoeltje dat dan gebruikt wordt om de bobine aan te sturen.
 
je zou het nog eens kunnen navragen op:
https://www.circuitsonline.net/forum/section/24
daar zitten veel electronica mensen.

al merk ik wel dat er too ook veel van weet.

als je het signaal van de pick-up spoel gebruikt (wat ook mijn voorkeur heeft), dan zou ik met een hardware schakelingetje er een mooie blokgolf van maken en dit aanbieden aan de arduino.
eigenlijk is een scoop hier onmisbaar, om b.v. te kunnen zien of het signaal echt goed is of dat je op het randje zit, wat nu nog net goed is kan in b.v. in de winter of in een hete zomer net niet meer goed zijn.
een 2e handse scoop is niet duur <100 euro, en omdat electronica jou intresse heeft een goede inverstering.
 
Laatst bewerkt:
Je werkt helemaal niet met hoge spanningen, die zullen juist erg laag zijn. De hoogte bepaal je door het aantal windingen rond de bougiekabel.Als ik het scema moet geloven zijn die pickup spoeltjes zuiver spoeltjes waar op het goede moment een magneet langs komt. Dat wekt een spanning op in het spoeltje dat dan gebruikt wordt om de bobine aan te sturen.

Bij mijn weten komt daar geen magneet langs. Het is gewoon een stalen ding met een uitsteeksel dat je op de krukas schroeft.

s-l400.jpg


een 2e handse scoop is niet duur <100 euro, en omdat electronica jou intresse heeft een goede inverstering.

Momenteel zijn veel dingen te duur inclusief een scoop van <€100. Het hele projectje is ook super lowbudget, het is niet meer dan een oude teller en een paar dubbeltjes voor wat elektra zooi van ali. Aanschaffen gaat hem niet worden en helaas ken ik niemand die er een te leen heeft.
 
Laatst bewerkt:
@kapiteikoek: waar woon jij ( ongeveer) ?
Ik heb een dso (dig scope met ingebouwde signaalgen) en een fluke 87 , als je bij mij kunt komen is er wel eea te meten enz....
Ik woon omgeving alkmaar.

Een pickup heeft overigens altijd een magneet, die kan er langs bewegen maar de pickup zelf kan ook de maneet bevatten en dan beweegt er een stuk ijzer langs de magneet, komt op hetzelfde neer, de output is kwa vorm een sinus die nijgt naar een blokgolf, de stijg en valtijden van de golf worden bepaald door de afmetingen van de pickup en gever en de luchtspleet tussen deze twee.

Jij bent een knutselsmurf dus dan is het iig handig om een peak voltage adapter te maken zodat je enigszins correct en frequentie onafhankelijk aan wisselspanning kunt meten zonder een dure trms-peak multimeter.

Een pva maak je met een schottky diode met een zo laag mogelijke fw diode drop en een condensatortje, schemaatjes zijn makkelijk te vinden als je googelt op peak voltage adapter, ik heb er ook wel ergens een schemaatje voor.
Een pva is dus eigenlijk gewoon een gelijkrichter waarmee je de wissel gelijkricht en afvlakt waarna je de gelijkspanning meet en via een rekensommetje terug rekend naar een rms waarde.
Omdat de diode spanning snoept en dus het meetresultaat beinvloed wil je een diode die zo weinig mogelijk spanning val heeft, dat is bv een schottky of een ouderwetse germanium diode, de spanningval daarvan ligt tussen 0,1 en 0,4 volt.
Hele kleine spanningen meten zoals bv van een pickup kan dus een relatief grote meetfout bevatten van de diode.
 
Laatst bewerkt:
@kapiteikoek: waar woon jij ( ongeveer) ?
Ik heb een dso (dig scope met ingebouwde signaalgen) en een fluke 87 , als je bij mij kunt komen is er wel eea te meten enz....
Ik woon omgeving alkmaar.

Een pickup heeft overigens altijd een magneet, die kan er langs bewegen maar de pickup zelf kan ook de maneet bevatten en dan beweegt er een stuk ijzer langs de magneet, komt op hetzelfde neer, de output is kwa vorm een sinus die nijgt naar een blokgolf, de stijg en valtijden van de golf worden bepaald door de afmetingen van de pickup en gever en de luchtspleet tussen deze twee

Helaas woon ik daar bijna een uur bij vandaan dus dat gaat hem niet worden. Desalniettemin dank voor het aanbod.

Die sinus output, gaat dat richting 12v of moet ik daar het circuit nog voor aanpassen?
 
Daar vraag je helaas net te veel, de tijd dat ik die metingen ooit gedaan heb was aan een TZ250 in 1989, ik kan me nog vaag herinneren wat en hoe maar waardes zo diep uit het zaagsel naar boven trekken mislukt :')

Er staat me bij dat het iig niet erg hoog was, iets van rnd de 1 volt.
Dat was overigens wel met een Daleman race ontsteking.
Ik zal vanavond even mijn service manual opzoeken van mijn huidige motor( sh300), ik dacht dat deze het pickup voltage vermeld in de het fout-zoek- diagram.

Lees mijn vorige post nogmaals , ik deed een ninja edit :$
 
Laatst bewerkt:
Helaas woon ik daar bijna een uur bij vandaan dus dat gaat hem niet worden. Desalniettemin dank voor het aanbod.

Die sinus output, gaat dat richting 12v of moet ik daar het circuit nog voor aanpassen?


Moet ik de scoop eens aan mijn motor hangen?

FLuke 105B, kan aan de PC gehangen worden om de beelden over te zetten. Of je komt een keer langs in Brabant?

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan