Hoe zijn die snelle jongens begonnen

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Ik heb toch het idee, dat mensen die direkt op een zware fiets stappen nooit echt leren motorrijden (uitzonderingen daargelaten)

Ik ben heel nieuwsgierig waar de erkende ''snelle" mannen en vrouwen mee begonnen zijn.

klik hier voor de bron

Ik ben niet van plan mezelf snel te noemen maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit.

Begin rustig bouw het op en wordt een goede rijder.
Begin op een beest en weer voorlopig bang van je motor. ( verstand lozen daar gelaten)
 
Ik ben begonnen een paar keer een fiets te huren en toen een Vmax gekocht, kon het niet laten :9 .
 
Je hebt ook mensen die goed leren rijden op een snelle machine. Of het slim is om meteen op een hele snelle te stappen zeg ik niet.
Zelf begin ik lekker rustig aan, anderhalf jaar 25kw gereden en nu dus een GSX600F met 86pk, een rustige 600cc. Daarna een 600cc met +/- 100pk of meer of een naked bike. Ben niet van plan om nu hierna ineens een 1100cc CBR te kopen ofzo.
Ik houd het denk ik altijd mooi rond de 600cc (sport) of 900-1000cc naked...
 
In den beginne had TurboTeunis een crossfiets, op 12 jarige leeftijd kwam er een crossbrommer een vespa ciao om precies te zijn :P
Op 16e jarige leeftijd een Honda MB5 (70cc top 90km/h)
Op m'n 20e m'n motorrijbewijs gehaald, en gelijk een Kawasaki KR1-S aangeschaft, 250cc 2cyl 2takt, en die heb ik naar drie jaar ingerolen voor een Suzuki GSX-R600, waar ik nu al weer drie jaar de wegen onveilig mee maak. })

Je moet klein beginnen dan komt het wel goed, want: "wie het kleine niet eert is het grote niet weert"
Als je ziet wat voor een ongein allemaal niet met die KR1-S uitgehaald hebt, vraag ik me af of ik deze periode wel overleeft had wanneer ik gelijk op een fireblad etc. was begonnen.
 
Toevallig had ik het hier vanavond net over met Yuri. Ik ben nog steeds blij om op een 400cc motor gestart te zijn, heb nog steeds het idee dat ik daardoor sneller leerde rijden.

Het was niet verstandig geweest als ik gelijk op m'n SRAD was gestapt denk ik.

Ik raad het ook iedereen aan, al moet natuurlijk ieder dat voor zichzelf bepalen. :)
 
Ja wat is wijsheid, de 1 zegt geef mij maar een oud brikkie om het te leren, en de ander zegt doe mij maar een knappe sportfiets en een ander koopt weer een nieuwe supersporter van 750cc of meer.
Maar waar leer je nou goed van rijden?. Ik denk veel km,s maken zorgen dat je verkeersinzicht oke is en rustig aan opbouwen,en volgens mij kan dat met elke motor als je je zelf maar kent.
Dit is mijn mening (Just me).
 
Ik denk veel km,s maken zorgen dat je verkeersinzicht oke is en rustig aan opbouwen,en volgens mij kan dat met elke motor als je je zelf maar kent.
Dit is mijn mening (Just me).
Mee, eens maar omdat je als beginner in je "jeugdige enthousiasme" wel eens te ver wilt gaan, is zo'n ligt "gooi en smijtfietsje" wel iets vergevingsgezinter dan zo'n "zware" fiets die niet van zijn lijn af-te-branden is.
Bovendien komt het met zo'n ligte fiets meer aan op het betere bochten werk, wil je bij blijven.
Met die snellere fietsen maak je verloren terrein wel weer op het rechte stuk goed.
Ook het schakelen komt veel nauwer, om dat je minder vermogen hebt.
En als je met deze "nadelen" leert om te gaan, heb je er later weer profijt van als je op een zware overstapt.
Maar met een 125tigje kan je jezelf netzo goed dood-rijden als met een 1000+
 
Mee, eens maar omdat je als beginner in je "jeugdige enthousiasme" wel eens te ver wilt gaan, is zo'n ligt "gooi en smijtfietsje" wel iets vergevingsgezinter dan zo'n "zware" fiets die niet van zijn lijn af-te-branden is.
Bovendien komt het met zo'n ligte fiets meer aan op het betere bochten werk, wil je bij blijven.
Met die snellere fietsen maak je verloren terrein wel weer op het rechte stuk goed.
Ook het schakelen komt veel nauwer, om dat je minder vermogen hebt.
En als je met deze "nadelen" leert om te gaan, heb je er later weer profijt van als je op een zware overstapt.
Maar met een 125tigje kan je jezelf netzo goed dood-rijden als met een 1000+
Klopt,
Een zware fiets straft je heel snel af op fouten dus je houd je wel in.
( is mijn ervaring )
 
Begonnen met rijlessen op een er5, overgestapt naar andere rijschool> gn250 en cb500. Daarna niets meer. Binnenkort maar weer verder lessen, om vervolgens over te stappen op m'n eerste eigen motor. En daar moet ik gewoon goedkoop tegen aanlopen, maar dat wordt waarschijnlijk een 600cc-er. Wel sportief en leuk en vooral een modern model. ZZR600? Of misschien een naked, maar in ieder geval niet direct een Supersport van >600cc.
 
Begonnen met Thundercat, 600 cc dus.

Eerste week rijbewijs: vorst
tweede week rijbewijs: regen en windstoten

toch in 6 maanden 26000 km gereden

daarna Super Blackbird, deze ligt 5 weken en 7000 km later in puin... maar dit is gebeurd in een bocht welke genomen is met voor die bocht lage snelheid van 80, voorwiel gleed weg over olie...

en nu heb ik mijn zinnen gezet op een Gixxer :)
 
Les heb ik op een ER-5 gehad. Daarna heb ik gelijk een zware motor gekocht Yamaha YZF-750R. Een ouder beestje met behoorlijke wat kilometers erop.
En nu heb ik dus (nog wel) wat lichters de GSX-R600.

Misschien dat ik met een lichtere motor sneller, beter had leren rijden, maar sommige dingen komen nu eenmaal op je pad, zoals de YZF!
 
Nadat mijn 2de Honda MBX in beslag was genomen ben ik onderweg naar huis maar even langs de rijschool gegaan.
Van RF600R overgestapt op de ThunderAce, wat toen nog als sport werd bestempeld. Na de R1 was het ineens een sportieve toerfiets :? ...
 
Begonnen met Thundercat, 600 cc dus.

Eerste week rijbewijs: vorst
tweede week rijbewijs: regen en windstoten

toch in 6 maanden 26000 km gereden

daarna Super Blackbird, deze ligt 5 weken en 7000 km later in puin... maar dit is gebeurd in een bocht welke genomen is met voor die bocht lage snelheid van 80, voorwiel gleed weg over olie...

en nu heb ik mijn zinnen gezet op een Gixxer :)
o toch wel een gixxer? ;)
 
gelest op een cb500 (zo'n rood ding)

XL250 10.000KM in 6 maanden gereden toen wassie op.. dus toch maar zwaarder gekocht ondanks licht rijbewijs:
CB650 6.000KM verkocht aan me pa wegens vertrek naar Oz
XJ600 25.000KM dirtroads en andere ongein *D
CB650 2.000KM geleend...
CBR600f2 '94 :9~ sinds een weekie
 
Ik rij al 21 jaar en ben nog steeds niet snel. ;)
Ben begonnen op een GT380 maar dat was een levensgevaarlijk ding, toen maar een gsx1100 gekocht, op een gegeven moment kwam toen de gsxR1100 uit en die moest ik toen hebben, die werd gejat, daarna weer een niewe gsxR, die is ook gejat en nu dan de TL, dus toch al vrij snel op een zware fiets gestapt.
 
Ik rijd nu een gs500. Volgend jaar koop ik wat anders, het liefst een 600cc racer want ik denk daarmee sneller bij te leren dan met een zwaardere.

Het is denk ik ook spannender, zo heb ik nog een ruime keuze voor weer een volgende want eens je veel cc's gewoon bent is er geen weg terug heb ik zoal gehoord ;) . Ik bouw dus graag op.
Maar die yzf750's van rond de jaren '95 zijn echt mooie moto's. Is het verschil tussen een 600 en een 750 eigenlijk groot?

edit: en eigenlijk vind ik het ook gewoon cool om, eens je écht goed bent, de zwaardere motoren eraf te rijden met je 600 })
 
och, ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het rijden me beter af zou gaan op een minder snelle fiets maar ach....daar heb ik geen zin in.. 8-) 8-)

Ik vind mezelf nog als een dweil rijden maar als ik vaker bij een dealer sta en ik kijk eens naar wat achterbandjes valt het vaak nog reuze mee. En ik rij nu net een half jaar dus nog een hele hoop leuke dingen te leren... :) :] :)
 
Dit komt volgens mij weer neer op welke fietsen heb je gehad...
En ik ben eigenlijk geen snelle jonge :P Maar toch, mijn geschiedenis...
Zooitje MT/Mbtjes....tot aan een 125cc met 24mm carb toe...
1 dag na mn 18e theorie gehaald, en 3 maanden en 2 examens later mn motorrbw gehaald...
En toen kwamen de volgende fietsen:
Kawa ZZR600 RIP door spookrijder
Kawa ZZR600 RIP door kutoma (STERF KRENG, STERF!)
Kawa ZX7R Ingeruild voor zn grotere broer
Kawa ZX9R Ingeruild voor een agressievere fiets
Yammie R1 Ingeruild omdat ik een blauwe wou hebben :P
Yammie R1 Vraag maar aan Rico :P
Yammie R1 Rij ik nog steeds op :]
 
ik moet eerst met 25 kw beginnen dus dan heb je ook niet de neiging om een snelle jongen te kopen,(die heb ik wel maar die word toch 25kw krijg je mooi een klein beetje ervaring).
 
Elke motor kan "snel" zijn, het is maar hoe je er op rijdt.

Zou niet op een supersport beginnen denk ik, je moet leren de motor onder de duim te houden, zo'n giftige bak (voor een beginner) geeft moeilijk die mogelijkheid. Sportoerder zou wel kunnen, zware jongens als de BB nagelaten dan.
 
Zo ben ik begonnen:

ikke.gif


:]
 
Ik vind mezelf nog als een dweil rijden maar als ik vaker bij een dealer sta en ik kijk eens naar wat achterbandjes valt het vaak nog reuze mee.

Het is soms verbazingwekkend hoe die banden eruit zien. Laatst een Kawa ZX9R gezien met meer dan 3 cm brede (aan beide zijden dus) glimranden achter, en voor was het nog erger. Dat terwijl die gozer er met veel poeha een veel blabla van af stapt e.d... Staat er naast eoa oud brik waar de banden volledig rond gereden zijn... altijd wel grappig om te zien.
 
Gelest op een Kawasaki ER-5, toen overgestapt op een Bandit 600N, is een naked dus ik heb maar "sport" gestemd in de poll... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan