Hoe zijn jullie begonnen?

C-Z

MF'er
11 jun 2006
46
0
Nootdorp
Ik heb pas mijn eerste rijlessen gehad, en kom nu op het punt dat ik al wat keuzes moet maken voor aanschaf van kleding e.d.
Ik wil dus als ik mijn rijbewijs heb behaald een (2e hands) Super Sport kopen. Nu vind ik het zelf raar staan als je tijdens je les al met de mooiste spullen komt aanzetten, voordat je uberhaupt een rijbewijs hebt!

Dus ik zit in dubio wat te doen, waar ik het beste mee kan aanvangen! En wat natuurlijk een logische keuze is.

Hoe hebben jullie dit gedaan tijdens de rijlessen?
 
Als je wilt lessen loop je net zoveel risico op vallen als wanneer je je rijbewijs hebt. Vallen op een lesmotor doet ook pijn, dus ik zou het wel weten :Y

Ik heb destijds ook eerst een complete outfit gekocht, nog voor ik 1 meter gereden had. Rijschoolhouder vond het prachtig dat ik daar mee kwam aanzetten, zei iets over mijn wil en motivatie :)
 
Ik ben gewoon begonnen met het kopen van goeie spullen: eigen jas, broek, helm, laarzen... Je koopt het toch niet alleen om in te lessen, maar om straks ook op je eigen motor te dragen? Okee, dan zit je misschien een poosje in je Power Rangers-outfit op de lesmotor... Big deal, niks van aantrekken en gewoon lekker :]

Overigens schijn je bij veel examinatoren een streepje vóór te hebben als je tijdens het lessen al in eigen motorkleding rondrijdt... Je laat in ieder geval zien dat je je veiligheid serieus neemt.
 
Tijdens het lessen heb ik alleen een helm gekocht. Ik vond het namelijk gewoon vies om zo'n ding op m'n kop te zetten die iedereen al had opgehad. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor handschoenen. Maar die heb ik pas gekocht toen ik mijn rbw had.
 
Oh ja, handschoenen kreeg ik al vóór mijn eerste les van mijn vriendin... Had ze voor me gekocht toen ik verteld had dat ik ging lessen. Lief he :)
 
Ik had al een pak voordat ik rijlessen nam. Puur omdat ik ook graag eens achterop wil bij mijn vriend (eh tegenwoordig man ;) ).
Verder heeft het natuurlijk heel veel voordelen als je je eigen pak hebt.
Het zit altijd goed. Het gaat naar je lichaam staan. Geen gezeur over zoeken van de juiste maat bij de rijschool, etc.
 
Gelijk een motorpak aangeschaft tesamen met de oefenvergunning en motorfiets, dus gelijk goed voor elkaar....
 
Ik ben zo een 'powerranger' :P

Ik heb bij het kopen van mijn motor een compleet leren outfit kunnen overnemen voor een prijs die ik niet kon weigeren.
Een eigen helm had ik al en ik heb een paar dagen terug (race)handschoenen gekocht.
Enige wat ontbreekt zijn motorlaarzen maar tot die tijd gebruik ik timberland-achtige schoenen.

Bij je rijexamen ben je verplicht beschermende kleding te dragen (schoenen, broek, jas, helm, handschoenen) dus als je al je eigen kleding hebt ziet de examinator dat je je serieus met de veiligheid bezig houdt en heb je de eerste goede indruk al te pakken.
Het gaat er immers om dat de examinator een goed gevoel heeft bij jou op de weg toelaten. :Y

Niet bang zijn je eigen kleding al aan te schaffen dus, toen ik met deze snikhete dagen in volledig leer kwam aanzetten kreeg ik (na uiteraard een geintje) juist complimenten erover O-)

(succes met je lessen, zie ook 'ik heb rijlessen' topic)
 
Ik heb m'n rijlessen afgewerkt met een geleende (en iets te kleine) motorjas en een spijkerbroek. Handschoenen en helm van de rijschool geleend. Die helm vond ik niet erg, maar die handschoenen waren echt vies: stinkende en zwarte handen waren het gevolg.
Ondertussen rij ik wel rond in eigen pak (Richa jas en broek in textiel, Richa handschoenen, HJC helm). Ik was aanvankelijk van plan om de geleende motorjas te houden, maar ben toch voor een veiliger eigen exemplaar gegaan.
 
Ik ben indertijd begonnen met alleen een al flink gebruikte helm. Nu was dit wel een motorhelm (goedkoopste) maar ik gebruikte hem voor de brommer en illegale ritjes met mijn R27.
En dan heb je rijles. En een tweede rijles terwijl het goot....

Na het aantrekken van droog ondergoed ben ik onmiddelijk een motorjas (vetjas van MQP) en regenoveral gaan halen. Later heb ik dit rustigjes aangevuld met de overige noodzakelijke artikelen, immers het budget wat een student heeft voor motorkleding is niet zo bijzonder.

Na mijn eerste schuiver ben ik gaan inzien dat goede motorkleding een must is. Mijn MQP-vetjas had dikke lagen stof rond de ellebogen zitten, maar na het schuivertje was ik toch door 1 cm stof heengeschuurd.

In mensenleer-termen: tot op het bot........
 
Voor het lessen heb ik een eigen helm en handschoenen gekocht omdat deze van de rijschool echt wel vies zijn. Verder reed ik met stevige botinnes, spijkerbroek en stevige winterjas. Ik was van het principe: je moet immers nog dat rijbewijs zien te halen en als dat niet lukt zit je daar met die (dure) motorkledij.
Maar van zodra je dat rijbewijs hebt moet je uiteraard direct voor degelijke kledij gaan.
succes!
 
Oefenvergunning??? Heb ik ies gemist? Is dat nieuw of ben je al zo oud?
;)


Maarre @ TS: kun je geen kleding dragen van de rijschool?

Das nieuw,...kon tot 1985. Rijden met een klein L bordje aan je kentekenplaat vast. Je mocht dan binnen de gemeentegrens oefenen. Is niet meer!!! ;(
 
Ik had al een pak, op de handschoenen en laarzen na. Ik zat al achterop bij het vriendje zodoende. Zijn handschoenen geleend die mij wel redelijk paste, na een paar lessen eigen handschoenen gekocht. Als schoeisel had ik bergschoenen aan die waterdicht en lekker warm waren. En ze waren stevig. Die heb ik pas vervangen toen ik echt mijn rijbewijs had. Gewoon telkens wat bij kopen, bijvoorbeeld elke maand, of om de 2 maanden. Dan kom je er wel hoor. Suc6
 
Ik heb gelijk na de proefles een helm gekocht en handschoenen bij Motoport. Maar wel betaalbare dingen. Verder heb ik een leren broek en laarzen via Marktplaats gekocht. Ik moet eigenlijk alleen nog een jas. Sowieso heb ik ervoor gekozen eerst betaalbare dingen te kopen en als ik eenmaal het papiertje en motor heb, ga ik wel kijken voor iets bijpassends.

Net als de veel anderen zit ik ook graag achterop, dus ben blij met mijn spulletjes!
 
Ik moet nog beginnen met lessen, maar heb al wel een pak-helm-handschoenen-set. Dit inmiddels geregeld bij pappie achterop :P

Zeer binnenkort gaat het hele feest voor mij ook beginnen, en ik zit daarom al een tijdje te dubben hoe dat nou werkt, dat lessen in eigen kleding. Ik heb namelijk van veel motorrijders die ik ken gehoord, dat ze toch wel ergens in het lestraject onderuit gegaan zijn.
Dus, denk ik dan, als ik tijdens het lessen in m'n eigen kleding een schuivertje maak, is alles stuk. Is een rijschool op een of andere manier verzekerd, zodat ik dan een vergoeding voor m'n pak-helm-etc zou kunnen krijgen? Of kan ik daar zelf een (betaalbare) verzekering voor afsluiten?

Hoop vragen, nu de antwoorden nog O-)
 
Ik zou meteen goeie spullen kopen.
Zoals al vermeld: in je lessen kun je ook onderuit gaan.
Zelf heb ik (nog) geen motorrijbewijs, maar omdat ik achterop zit heb ik ook al goed spul. Mocht ik ooit eens zelf beginnen dan heb ik in ieder geval al goed spul en dan gaan met die banaan!!
Eigenlijk wilde ik dit jaar gaan beginnen, maar ben er toch maar op terug gekomen, misschien volgend jaar.
Ik vertrouw mezelf niet zo op een motor. _O-
 
Das nieuw,...kon tot 1985. Rijden met een klein L bordje aan je kentekenplaat vast. Je mocht dan binnen de gemeentegrens oefenen. Is niet meer!!! ;(

In België kan zoiets natuurlijk weer wel, ik moet officieel ook met zo'n L naast m'n nummerplaat rijden. Ik heb 6u rijles gevolgd (2 x 3u). Na de tweede les krijg je dan een papier mee om je voorlopig rijbewijs mee te halen. Daarmee moet je dan minstens 1 en maximum 12 maanden rondrijden. Enige beperkingen zijn: in het weekend niet tussen 22u en 7u rijden en niet in het buitenland rijden. Voor de rest mag je overal naartoe.
Is met de auto ook zo trouwens, al moet je daarvoor zelfs geen rijlessen gevolgd hebben. Ik heb bijvoorbeeld voor de auto mijn theorie-examen (15 euro) gedaan en daarna 9 maand rijles van m'n pa gehad. Daarna op praktijkexamen (30 euro) van de eerste keer geslaagd. Voor 45 euro m'n rijbewijs gehaald dus 8-) . Als ik dan denk aan vrienden van mij die het in totaal bijna 1000 euro heeft gekost...
Met de motor is het wel lastiger voor mij, nu moet ik ofwel iemand z'n motor kunnen lenen om examen mee af te leggen, ofwel nog eens 200 euro extra betalen om examen af te leggen met de rijschool. Mijn GSX-F is namelijk niet zo wendbaar, zie me er niet direct vlotjes de acht mee rijden...
 
Ben ook bezig met lessen en heb gewoon meteen goede spullen gekocht.
Al voor de eerste les. Als je besluit om te gaan lessen dan neem ik aan dat je ook gewoon wil gaan halen. Ik wel teminste dus dan maakt het voor mij niet uit of ik die kleding nou draag op een lesmotor of op mijn eigen motor. Kans op een ongeluk heeft iedereen dus daar zou ik het niet voor laten

Heb een bijpassende jas en broek van Spool gekocht bij Motorport Allebij niet gek duur maar wel gewoon goed beschermend met warme uitritsbare binnenvoering. Gewoon nieuw van de modellenlijn van dit jaar. Ik kan ook wel hele mooie Dane spullen kunnen kopen maar om nou met een combinatie van +800 Euro te beginnen vind ik wat overdreven. Goede helm heb ik en eigen handschoenen komen er deze week ook aan.

Goed te doen dus. Het is maar net hoe gek je het zelf wil maken.
 
Oefenvergunning en CB500 Four, moest met oefenvergunning binnen de gemeentegrenzen blijven :( vriendin woonde er buiten dus :]
Rijbewijs A vrij recent gehaald, in 1982.

Direct na het behalen van het papiertje overgestapt op een kawasaki Z1000 A1
Destijds DE motor :9~

Daarna alleen CBR900 en R1 :}

Wel goede kleding dragen O-)
 
Ik heb pas mijn eerste rijlessen gehad, en kom nu op het punt dat ik al wat keuzes moet maken voor aanschaf van kleding e.d.
Ik wil dus als ik mijn rijbewijs heb behaald een (2e hands) Super Sport kopen. Nu vind ik het zelf raar staan als je tijdens je les al met de mooiste spullen komt aanzetten, voordat je uberhaupt een rijbewijs hebt!

Dus ik zit in dubio wat te doen, waar ik het beste mee kan aanvangen! En wat natuurlijk een logische keuze is.

Hoe hebben jullie dit gedaan tijdens de rijlessen?

Mijn ervaring met mijn rijschool is dat je smerige gore troep krijgt, vaak is je maat bezet (voor de 'grotere' mensen) en/of je helm (voor de 'grotere' mensen) en is dat paar handschoenen dat vorige keer zo goed pastte nu verdwenen.

Ik heb daarom zo snel mogelijk zelf spullen gekocht.
 
Ik was voor de helm (Nolan)€ 155 en voor de handschoenen ( ZIP) € 30( met korting omdat ik les) kwijt. De (2ehands)broek € 60 ( Lookwell) en de (2ehands)laarzen € 30 ( Shoei ).
De 2e handsspullen zijn allemaal zo goed als nieuw. Echt een aanrader dus!!

Al met al toch € 275!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan