Hoe zit dat nu met motorrijbewijzen?

Sportmotor

Rookie
8 jan 2011
14
0
Geel -België
Konichuwa,

Ik kom voor alle duidelijkheid uit belgië, ik ben in het bezit van een rijbewijs B (auto) maar doordat ik na hard te werken in de gracht ben gesukkelt door vermoeidheid hebben ze mijn rijbewijs B voor 3maanden afgepakt en dit met het excuus dat ze geneesmiddelen in mijn bloed hebben teruggevonden die mogelijks invloed hebben op mijn rijgeschiktheid.

Alsof dat nog niet voldoende ellende was moest ik nog eens een rijgeschiktheidsonderzoek begaan. Alles was prima. Later ben ik ook weer door een tekort aan slaap opgenomen in het ziekenhuis, maar nu werd er niks teruggevonden in mijn bloed.

De conclusie van de dokter die rijgeschiktheidsonderzoeken doet was als volgt: er is de wet Landuyt die zegt dat i.g.v. 2 opeenvolgende 'epileptische aanvallen' - dus aanvallen die uitgelokt kunnen worden door slaapgebrek, alcohol, nachtwerk of druggebruik uw rijbewijs B voor 6 maanden zal worden ingetrokken.


Nu wil ik in april naar cambodja voor een avonturenreis met de motor - maar ik heb geen rijbewijs meer. Vanaf wanneer heb je een motorrijbewijs nodig?

Ik wil tenslotte liever hier in een ziekenhuis belanden dan ergens in cambodja...

Hoe kan ik mijn techniek met de crossmotor (250cc) trainen zonder autorijbewijs? Ik krijg mijn rijbewijs trouwens pas terug einde maart


Eine Whisky, vielleicht? :(
 
Heb je uberhaupt al gegoogled? Officieel mag je gewoon niet rijden omdat je rijbewijs ingenomen is heel simpel, Cambodja is natuurlijk wel een ander soort land maar daar kan je jezelf wel wat bij voorstellen.

Als je geen rijbewijs hebt mag je ook niet met een crossmotor op de openbare weg, alleen particulier.
 
Begin met je motorrijbewijs te halen, die heb je in Cambodja ook vast wel nodig en anders de technieken en handelingen die je tijdens het lessen leert wel!

En hier in NL geld je rijbewijs kwijt door epilepsie n jaar vrij zijn van aanvallen, dan mag je weer rijden zo ver ik weet. Tot die tijd ben je dus welk rijbewijs dan ook kwijt. Geen auto, geen motor :N Voor jou en ieders veiligheid ook braaf naar luisteren dan ;)

Alleen n slaap aanval is iets anders als epilepsie aanval. Vogel dat eerst eens uit. :)
 
Hier in NL komt april na maart.
Dus eind maart rijbewijs terug, april Cambodja dat heb je het rijbewijs toch terug ???
Tenzij je geen rijbewijs A heb, maar das een ander verhaal.

Tip als je dan zo hard werk dat je in de auto in slaap sukkelt, ga dan geen motor rijden.
Is iets met kreukelzone's wat de auto wel heeft en jij niet.
 
Hoe kan ik mijn techniek met de crossmotor (250cc) trainen zonder autorijbewijs? Ik krijg mijn rijbewijs trouwens pas terug einde maart


Eine Whisky, vielleicht? :(

Mensen, hij vraagt hoe hij moet oefenen niet of je met je crossmotor op de openbare weg mag zonder rijbewijs of in cambodja zonder rijbewijs mag rijden.
 
Hoe kan ik mijn techniek met de crossmotor (250cc) trainen zonder autorijbewijs? Ik krijg mijn rijbewijs trouwens pas terug einde maart

Gewoon op een afgesloten/afgelegen terrein gaan rijden. Dat is de enige manier.
Oefenen in Belgie en in Cambodja in de praktijk brengen.
Veel meer zit er niet in denk ik.
 
In Cambodja kun je gewoon rijden zonder rbws, alleen moet je wel genoeg geld hebben om een aantal keer de plaatselijke politie om te kopen. 10-15 euro zou voldoende moeten zijn, per keer dat je een agent tegen komt. Geen grap.
 
Laatst bewerkt:
Veel verschil in weg kwaliteit zal er niet zitten, jammer dat je je rijbewijs nog niet terug op anders had je een paar rondjes industrie kunnen doen rond Antwerpen en klaar was je..
 
Een invordering van rijbewijs is alleen in het land wat invordert geldig.
Jammer dat de invordering ook fysiek gebeurd, je hebt dus geen rijbewijs.

Als je kans ziet een rijbewijs in Nederland, Luxemburg of Duitsland te halen heb je weer een Europees rijbewijs. Als je die kans niet ziet, heb je pech.

Let op, met je tweede rijbewijs (ook al heb je die dan) mag je alsnog niet in België rijden. Door jouw invordering ben je (alleen hier) onbevoegd een voertuig te besturen, ook al kun je een rijbewijs laten zien.

Overigens vraag ik me af hoe verstandig het is om in Cambodja een avonturenreis te gaan ondernemen, als je hier -door medisch toedoen- al niet op de weg kan blijven..
 
In Cambodja kun je gewoon rijden zonder rbws, alleen moet je wel genoeg geld hebben om een aantal keer de plaatselijke politie om te kopen. 10-15 euro zou voldoende moeten zijn, per keer dat je een agent tegen komt. Geen grap.

Zo reed ik in India, heb je dat trouwens van mij? :+

Toch viel het wel mee, twee agenten omgekocht in 8 maanden tijd
 
Laatst bewerkt:
Omkopen zou ik dat niet noemen. Mensen hebben er gewoon andere problemen, ze moeten zich in leven weten te houden door iets te forceren en ze weten dat toeristen geld hebben. Politie agenten worden er simpelweg onderbetaald door de overheid. Er zijn wel regels in die landen maar als je een toerist bent is het logisch dat ze veel door de vingers zullen zien.

Verder denk ik dat ik beter mijn reis naar cambodja voor een jaartje uitstel en ondertussen aan mijn droge theorie begin. Voor alle duidelijkheid ik heb geen epilepsie (is bewezen) en ook geen zware slaapstoornissen, maar wel een epileptische aanval en dat kan iedereen krijgen - door uitlokkende factoren zoals een langdurig slaapgebrek, alcoholisme of illegale drugs. Hoe dan ook ik heb mijn lesje wel geleerd en heb geen zin om hierbij in detail te treden.
 
Heb je voor Cambodja geen 'internationaal rijbewijs nodig'?
Is gewoon af te halen (en betalen natuurlijk) op het gemeentehuis. Wel op vertoon van je gewone rijbewijs natuurlijk.

Zo een internationaal rijbewijs haal je trouwens beter altijd (is telkens 3/5 jaar geldig).
Als je ginder je rbw moet laten zien, vinden ze dat internationaal al meer als voldoende.
Je echte rbw hoeven ze niet te zien. O-)
 
Heb je voor Cambodja geen 'internationaal rijbewijs nodig'?
Is gewoon af te halen (en betalen natuurlijk) op het gemeentehuis. Wel op vertoon van je gewone rijbewijs natuurlijk.

Zo een internationaal rijbewijs haal je trouwens beter altijd (is telkens 3/5 jaar geldig).
Als je ginder je rbw moet laten zien, vinden ze dat internationaal al meer als voldoende.
Je echte rbw hoeven ze niet te zien. O-)

Is te halen bij de ANWB voor 15,95 en is 1 jaar geldig (en nutteloos binnen de EU).
 
_O- :+
daar lijkt het soms wel op ja
maarja, tot voor kort mocht je ook nog met je B-rijbewijs gewoon op een motor stappen.

Die types pik je er zo tussenuit. Geen goede plek-op-de-weg, slechte bochttechnieken, slecht kijken...

Anyway, ik heb mijn rijbewijs gewoon op het gemeentehuis afgehaald tussen de gratis mee te nemen informatiefolders
 
tip: ga oefenen op onverharde wegen en afgesloten wegen met veel en diepe kuilen.
het is idd een prachtig land om te doorcruizen maar kijk ook eens naar laos en dan vooral het noordelijke.
veel succes ik spaar nog ff door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan