Hoe zuinig is een crosser?

SWijland

Rookie
9 nov 2007
18
0
Beste lezer,

Ik wil binnenkort een iets meer off-road motor kopen dan die ik nu heb. Momenteel rij ik een GSX 600F die zeker rond de 1 op 15 doet.

Hoe zit het eigenlijk met het verbruik van de zwaardere crosser? Bijvoorbeeld de Husqvarna 610 of een Kawa KLX 650 bij gebruik op de weg.
 
Een off the road kan heel zuinig zijn. Met m'n XT600 zat ik wel eens boven de 1:20. Mijn huidige DR600 haalt iets van 1:18 op de weg, in het zand meer richting 1:10.

Bedenk wel dat het niet fijn snelweg rijden is op zo'n ding, of je moet voor de 2 cilinder gaan (Transalp, KLE)
 
Mijn DR650SE loopt 1:20 met algemeen gebruik. Dat is dus normale wegen en snelwegen. Daarbij rijd ik altijd harder dan toegestaan (behalve op de snelweg vind ik het bij 120-130km/u mooi zat).

Ik vind het nog redelijk zuinig. Een Husqvarna 610 zal veel meer zuipen dan een KLX, XT of DR omdat ie meer koppel en pk's heeft. Zo'n blok is gemaakt om prestaties neer te zetten, niet om je zo zuinig mogelijk van a naar b te brengen, wat de KLX,XT en DR wel kunnen.

Ik ben destijds ook van een GSX600F naar de DR650SE gegaan. Het enige wat je inlevert zijn pk's, het koppel is nagenoeg gelijk of zelfs meer (bij mij zelfs meer koppel, heb beide motoren nog op de testbank gehad). Bij mij gaat het meer om koppel dan pk's. Enige wat ik miste was de windbescherming, maar na 4 jaar nog steeds erg veel plezier van.
 
Mijn NX 250 doet bij normaal gebruik 1:23+

Hou het niet zo heel erg bij, maar er zit maar een 9 liter tankje op, en ik tank meestal rond de 200 á 220 km op de dagteller en heb er nooit meer dan 8 liter in hoeven gooien.

Dan kom ik niet boven de 130 km/u, en dat wil je ook niet op zo'n ding :P



Dus, ook NAV van je eerdere topic -----> 250 cc is eigenlijk meer dan genoeg. ;)
 
Zit er ook nog verschil in hoe oud een motor is, of maakt dat niet veel uit. Zo zie ik namelijk een aantal nette Kawa KLX'en die aangeboden worden uit 94-95. Die staat te boek als zeer betrouwbaar, maar verder...
 
Mijn KLX650A doet zo'n 1:15 op de gemiddelde rustige allroadrit. Maar deze kan wel een carb-afstelbeurtje gebruiken; sinds ik de cylinder overnieuw heb laten nikasilen en een verse zuiger gemonteerd heb klopt er niet veel meer van de afstelling (te rijk).

Met goed afgestelde carb moet er toch wel 1:18 uit te halen zijn schat ik zo. Bij normaal rijden dan; met blazen gaat het verbruik een heel eind omhoog.

Het nadeel van de standaard tank van een KLX is dat-ie maar 8 liter is. Na 120km kun je dus lopen. De Acerbis tank heeft wel een fatsoenlijke inhoud van een liter of 17, maar die vind ik niet fijn als ik staand rijd. Krijg ik O-benen van. Keuzes, keuzes.

De XL600R die ik hiervoor had deed zo'n 1:25. Best leuk; dan kun je met je 12-liter tankje met de grote jongens (BMW R1XX0) meerijden.
 
Laatst bewerkt:
mijn xl500r loopt ook 1:25 zoiets, en ik rijd behoorlijk door.
wel jammer dat er maar 10liter in de tank zit, moet ik toch weer elke 200km tanken.

rijd een goeie 130km op top maar ik rijd altijd rond de 110 naar mn werk (snelweg) en dat gaat goed.

edit: zijn er voor mijn xl ook grotere tanken te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Vampie, hoe moet ik me het rijden op die NX 250 precies voorstellen? Als je te lang (uurtje of 2) op hoge toeren rijdt, zoals op de snelweg; slaat de motor dan niet vast vanwege de hitte?
 
Op de snelweg moet je gewoon rond de 120 a 130 aanhouden , is goed te doen.

Motor maakt dan niet al te veel toeren, in ieder geval nog lang niet de max.. :P en hij snort dan lekker.
harder kan wel, maar daar is zo'n ding gewoon niet voor gemaakt.

Te warm zal hij niet snel worden, hij is tenslotte watergekoeld.

Ik heb dit motortje uitgekozen om zijn betrouwbaarheid ( wel handig bij een pekelfiets) en zijn lage kosten.

Blokkies zijn heel erg betrouwbaar en lopen makkelijk meer dan 100.000 km zonder revisie oid. ( daar staan genoeg voorbeelden van op MF -->oa 4X2 )
Wat je bij de luchtgekoelde XR-en dan al een paar keer gedaan moet hebben als ik de verhalen moet geloven.

[edit: zie post hieronder]
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ff terugkomen op wat ik hier boven beweerde... O-)

Ik kom er net vanaf en bij 100 km/u draait hij 6000 toeren , da's best lekker tokkelen.

Max rpm van de NX250 is 9000 , 140 /a 150 is te doen maar niet aan te raden.

Voor snelwegkilometervreter is deze motor gewoon niet geschikt en gemaakt.


Die waardes die ik in mijn vorige post opgav zijn denk ik van deBMW, die rijdt "ietsje" beter op de snelweg.


Als ik jou was zou ik gewoon voor een 600 gaan, die verbruiken ook niet superveel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan