hoe zwaar moet lier op aanhangwagen zijn?

30 jun 2010
138
0
antwerpen
ik wil op mijn aanhangwagen waar ik mn dnepr met zijspan op vervoer een lier plaatsen.
zo moet ik hem er niet meer op rijden of duwen.

ik heb echter geen idee hoe sterk dit lier moet zijn.
ik heb geen echt idee hoe veel de dnepr weegt.

moet het lier meer dan 500kg kunnen trekken? (het is eventjes bergop op de oprijplaten)

hoeveel meer eventueel...

een lier heb ik vanaf 30€ maar kan dit dan wel voldoende gewicht aan, hoeveel meer moet het dan zijn?
teveel kan niet echt kwaad, maar kost gewoon meer...
 
Een dnepr span weegt hoogstens 375 kg. aangedreven MT-16 in dat geval.

Als je een liertje gebruikt til je nooit maar trek je een last de helling op. In principe is een kleintje dan al goed zat. Wat ikzelf handig vind is een liertje met lint ipv staaldraad. Geen vleeshaken en netter in het gebruik. Kies gewoon een goedkoop modelletje, die zijn al zwaar zat.

Andere optie. Vanaf een tientje of zes koop je al een elektrische hulplier. Prima geschikt voor dit doel. Trekken dan bijna allemaal een rollende last van 1000 kg of meer. Niet snel wel erg goed voor lamzakken. Enkel het knopje drukken en gewoon op het span blijven zitten bij het op de aanhanger trekken

Benno
 
electrisch lier lijkt mij een handigere leuke optie, maar twijfel hier toch aan omdat dit dan stroom nodig heeft.
hoeveel batterij heeft zo'n lier nodig? kan dit met losse goedkope autobatterij die ik af en toe oplaadt?
en ik vind ze toch nergens zo goedkoop als handmatig lier.
verschil is zover ik zie toch al gauw 150€.

ik dacht zelf ook al dat een goedkoop liertje van 500kg genoeg was, echter de verkoper raadde mij dit al af. (volgens mij omdat hij gewoon een duurder wou verkopen (175€) en ben er dus NOG niet op in gegaan)
 
Moet goedkoper lukken. Kijk maar eens op MP oid.

Bv.
http://link.marktplaats.nl/508144027

Losse autoaccu gebruiken gaat prima. reken maar uit. ca. 91 AMP MAX. Accu 40Ah is 0,4 uur op de accu. En dat is met een max. treklast van bijna 1000 kg. Ik heb er een op een aanhanger gehad waarmee we zelfs range rovers erop kregen met een losse accu van 40aH (en dat is een klein autoaccutje uit een brommobieltje geweest).
 
Laatst bewerkt:
vandaag 2dehands een handlier gekocht, nog i d verpakking en in het vet.
met een lint en dus geen kabel.
tot 1Ton, zal dus zeker wel goed lukken en was goedkoper dan een lichter handlier.

nu beetje lassen en installeren op de aanhanger.
 
Moet goedkoper lukken. Kijk maar eens op MP oid.

Bv.
http://link.marktplaats.nl/508144027

Losse autoaccu gebruiken gaat prima. reken maar uit. ca. 91 AMP MAX. Accu 40Ah is 0,4 uur op de accu. En dat is met een max. treklast van bijna 1000 kg. Ik heb er een op een aanhanger gehad waarmee we zelfs range rovers erop kregen met een losse accu van 40aH (en dat is een klein autoaccutje uit een brommobieltje geweest).

Ik zou zo iets liever met een paar klemmen op de auto accu aansluiten voor die enkele keer dat je de lier gebruikt.

Zo'n losse accu moet je iedere keer meeslepen, als die accu omvalt tijdens het rijden heb je zuur in de kofferbak, en je moet hem wel iedere keer aan de lading zetten na gebruik en af en toe in de maanden dat je hem niet gebruikt.

(maar voor 90 Ampere heb je wel dikke kabels nodig)
 
heb toch voor de handlier gekozen omwille van de stroomvoorziening, de dnepr staat in de garage ook bovenop de aanhangwagen, omdat ik anders geen plek meer heb voor de vespa en de 2 andere motoren (en al de andere zooi die in de garage staan)
nu hoop ik hem makkelijk op en af de aanhangwagen te krijgen zonder dat ik deze eerst buiten moest zetten en aan de wagen hangen enzovoort...

wss volgend weekend zal ik aan het klusje beginnen, komt wel goed denk ik.
 
Een beetje wiskunde.

De sinus van de hoek X het gewicht van de motor + een beetje extra.
Gewicht motor 400 kg met wat spullen.
De hoek waar je hem tegen op moet trekken, stel 30 graden.

dan is dat sin(30) X 400= 0,5X400 = 200 kg + 100 kg is 300 kg.

Is de hoek 45 graden.
dan is dat 0,71X400=285 kg+100kg=385 kg.

Met een liertje van 500kg moet het dus makkelijk kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje wiskunde.

De sinus van de hoek X het gewicht van de motor + een beetje extra.
Gewicht motor 400 kg met wat spullen.
De hoek waar je hem tegen op moet trekken, stel 30 graden.

dan is dat sin(30) X 400= 0,5X400 = 200 kg + 100 kg is 300 kg.

Is de hoek 45 graden.
dan is dat 0,71X400=285 kg+100kg=385 kg.

Met een liertje van 500kg moet het dus makkelijk kunnen.

vergeet de wind werking hier niet ;)
 
heb toch voor de handlier gekozen omwille van de stroomvoorziening, de dnepr staat in de garage ook bovenop de aanhangwagen, omdat ik anders geen plek meer heb voor de vespa en de 2 andere motoren (en al de andere zooi die in de garage staan)
nu hoop ik hem makkelijk op en af de aanhangwagen te krijgen zonder dat ik deze eerst buiten moest zetten en aan de wagen hangen enzovoort...

wss volgend weekend zal ik aan het klusje beginnen, komt wel goed denk ik.


klinkt herkenbaar die ruimte problematiek; zo heb ik eerst het span en 2 solo fietsen op de aanhanger geparkeerd gehad, alleen moet ik hem er wel achterwaarts inrijden (te zwaar om zelf te duwen) dus voor ik ze eraf kan krijgen moet dan eerst de trailer naar buiten worden gereden etc....

dus ik ga denk ik de trailer met een handkettingtakel (dus niet met lier ;) ) tegen de wand kantelen zodat die minder ruimte in neemt, maar toch mooi droog staat en de motoren en span gewoon naar binnen en buiten kunnen (althans dat is het plan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan