Hoelang blijf je zitten voordat je even moet afstappen?

Ik heb gemerkt dat ik bij lange afstanden puur snelweg rijden het prettiger vind om elk uur- anderhalf uur even een paar minuten te stoppen dan een paar lange pauzes te houden. Uiteindelijk is dat ook sneller, uurtje rijden, stoppen, spieren strekken, wat drinken, rondje rond de motor lopen en weer verder (bij elkaar nog geen 5 minuten) uurtje rijden, tanken (ben je weer van de motor af), uurtje rijden, spieren strekken etc.

Verder ben ik het met Sphyrnidus eens, voluit blazen heeft geen zin dat vermoeid meer (en is dus uiteindelijk minder effectief) dan een iets gematigder tempo dat je langer volhoudt. Bovendien wordt het brandstofverbruik bij voluit rijden rap ongusntiger waardoor je weer tijd verliest bij tankstops.
 
Ik denk dat het zowel heel persoonlijk als heel situatie afhankelijk is. De ene keer kan ik echt uren rijden zonder problemen, de andere keer moet ik na een uur al even pauze nemen.
 
het ligt er helemaal aan hoe getraind je bent, hoe fit je op dat moment bent en of je tijd en zin hebt om er lang over te doen. net als sex eingenlijk
 
Zorg in ieder geval dat je doppen in je oren hebt en controleer je motor (olie, bandenspanning e.d.) voor je vertrekt.

Op m'n beemer kan ik uren blijven zitten... echter ben ik het met de Spin eens: regelmatig stoppen is het beste. Dan voorkom je vermoeidheid. Probeer je kruissnelheid op ongeveer 140- 150 te houden.. dat is ook wat zuiniger dan de gehele tijd 200 "proberen(!)" te rijden.


veel plezier.
 
Ongeveer een uur.... dan wordt het hoog tijd voor een terras...

Motorrijden is puur voor het plezier en daarbij hoort een houten kont echt niet bij...
 
Van het werk in Nijmegen of Amersfoort naar huis (Maassluis) heb ik een aantal keer iets langer dan 2 uur op de motor gezeten.

Op mijn gsx gaat dat eigenlijk wel prima. Een rugzak kan alleen wel iritant worden na die tijd.
Ook in het donker en met regen ging ik wat verkrampter zitten met een rugzak dus misschien toch maar een tasje achterop.
 
Het hangt allemaal een beetje van je motor, je zadel en je gewenning af. Vroeger op mijn Pan en nu mijn GSA, beiden met Corbin zadel hou ik het zonder problemen 4 uur uit zonder stoppen. Gelukkig redt de benzinevoorraad dat ook. Dat is wel bij voortdurend binnendoor rijden, dat vind ik toch minder vermoeiend dan snelweg rijden, waarschijnlijk vooral doordat het minder eentonig is.

Over de snelweg probeer ik me aan de 2 uur rijden en een kwartier stoppen te houden, maar in de praktijk blijf ik er ook nog wel eens 3 uur opzitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan