Hoelang blijven rijden bij oplossen file?

oh ja... als die automobilist een ongeluk veroorzaakt terwijl de automobilist 80-90 reed en de motorrijder 100 tussen de verkeer door (ik noem dan echt geen file meer), is de motorrijder volledig verantwoordelijk voor zijn gedrag.

Neenee, het blijft de automobilist die van rijbaan wisselt en geen voorrang geeft. Er kunnen hooguit verzachtende omstandigheden zijn waardoor die automobilist niet volledig verantwoordelijk wordt gesteld.
 
Hangt helemaal van de situatie af.. Ik probeer bij afdoende bumper-afstand tussen de auto's weer de gewone rijbaan op te zoeken. Dat varieert van 30-60 km afhankelijk van de weg, de ruimte, het weer, en wat voor kansloos verkeer ik al eerder meegemaakt heb die dag. (Soms heb je gewoon dagen dat het percentage retards heel erg toeneemt... dan neem ik minder risico (probeer ik althans ;) ))
 
Is dat zo!? Ik denk dat de vraag dan gaat worden aan welke kant van de streep je je op dat moment reedt. Ik zou zeggen altijd aan de andere kant dan de auto in kwestie. Waarom, in file (ook bij 100) mag je immers de ander op de andere baan passeren (?).
Tussen de files doorrijden wordt gedoogd, is niet legaal.
In beide gevallen, zowel fysiek als qua regels, ben je in het nadeel.
Het komt dus aan op zo goed mogelijk anticiperen en het snelheidsverschil niet te veel op te laten lopen. Die koekblikken willen soms ineens van baan verwisselen en tja ... ze "vergeten" (retarded?) wel eens in de spiegels en over de schouders te kijken.
Als je gewoon in de rij rijdt of dus net weer in de rij bent ingevoegd is er geen sprake meer van "tussen de file door rijden" en dan gelden gewoon weer alle regels.

On-topic:
Zo rond de 50 a 60 voeg ik weer duidelijk zichtbaar in, om geen misverstanden te krijgen.
 
Het is net als met de seizoenen ... deze discussie komt ook iedere keer terug ;)

Overigens schuif ik wel weer in de rij wanneer het overige verkeer een redelijke snelheid heeft.
 
:N :N Als jij als motor bestuurder de regels al niet kent moet je je diep schamen.... |( :(
:^
www.mag-nl.org/verkeer/file :Y

gedragscode_file.jpg


Iedereen al lid van de MAG? Het is nog steeds nodig! :X
 
Tussen de files doorrijden wordt gedoogd, is niet legaal.

Het is wel degelijk legaal. Sinds 1994 is het toegestaan om met twee voertuigen op één rijstrook naast elkaar te rijden en dat is de legale basis voor het filerijden.

Het enige waar je voor bekeurd kunt worden is het kapstokartikel 5 uit de WVW. In principe is dat in eerste instantie aan de beoordeling van de bekeurende agent. Om daar wildgroei in te voorkomen (veel agenten hebben geen ervaring met motorrijden en dan lijkt het al snel gevaarlijker dan het is) is de gedragscode opgesteld. Als je je daar aan houdt zul je niet bekeurd worden, en mocht dan wel zo zijn, dan kun je er onderuit komen.

Maar dat heeft niets met gedogen te maken.
 
ok thanx, maar aan de ene kant dan ik die automobilisten niets kwalijk nemen als ze in de file niet even aan de kant gaan, het is niet verplicht. maar als je ze toch vriendelijk aan de kant gaan dan is mijn dank groot en zwaai ik even..
 
Ik rij ook veel file... eerst Almere-Amsterdam en nu Almere-Hilversum.. Wat een verademing is dat zeg... de A27 is heerlijk breed en mensen houden rekening met je...

Het is gewoon altijd oppassen geblazen als je bij op -en afritten bent... dan kan je nogal "onverwachte" banenwissels krijgen.

Zodra de file oplost zoek ik een leuk plekje op om in te voegen en als ik dan ff gas moet geven om daar te komen so be it. Maar meestal is dat rond de 60 km/u.

Tuurlijk ben ik zelf ook al een paar keer bijna omver gereden door iemand die niet keek...(adrenalineshot en flink vloeken in die helm) gelukkig bijna en dat probeer ik zo te houden. :]
 
Gevarenlichtjes aan en dan er tussendoor, ligt er bij mij per situatie aan tot hoe snel. Hoe sneller hoe meer risico je neemt, kans is er natuurlijk altijd dat er een auto zonder te kijken zonder te knipperen ineens naar een andere baan duikt. Maar ook al rij je niet in de file dan heb je nog van die automobilisten die dat doen.
 
Dat zichtbaarder zijn wil ik betwijfelen...Ik beschouw het eerder als verwarrender dan veiliger. Je koplamp ietsje beter afstellen (nml omhoog) maakt dat je veel eerder gezien gezien wordt vanuit de auto.
Ik heb tegenwoordig zgn. 'runninglights' op mijn motor en dat maakt wel degelijk verschil in de zichtbaarheid!!
Vanmorgen kwamen er overigens 2 politiemotoren tussen de 2 rijen auto's op de N11 en zij reden ook allebei met hun gevarenlichten aan.

Over het invoegen: dat hangt helemaal van de situatie af. Maar meestal voeg ik weer in als ik minimaal 60/70 kan blijven rijden.
 
Als het onder de 100 komt (iig waar 120 mag) is het voor mij een file.
De definitie van een file: wanneer het verkeer niet ongehinderd door kan rijden noemt men dit een file 8-)
Maar om een klein beetje water bij de wijn te doen hou ik het op 20 km lager dan de toegestane snelheid :)
 
Het is toch altijd file? :+

Het hangt er een beetje vanaf wanneer ik weer terug ga.. aan de hand van de hoeveelheid ruimte en de snelheid. Meestal bij 50~60 km ga ik weer terug.. maar soms bij 30 al
 
Terug
Bovenaan Onderaan