Hoelang blijven rijden bij oplossen file?

Jantjeh

Rookie
1 sep 2006
5
0
Eindhoven
Goedeavond allemaal,

Sinds een maand of 3 verplaats ik mij ook op 2 wielen en doe dit op een suzuki gsx 600f uit 2005 *D . Omdat ik veel woon werk verkeer rijd (eindhoven-den haag) kom ik regelmatig files tegen, nu heb ik op het forum al kunnen lezen over hoe hard jullie erdoor heen gaan maar ik ben benieuwd waar het bij jullie op houd als de file aan het oplossen is? 70? 80? 90? 100? ik betrap me er zelf steeds vaker op dat ik steeds harder blijf rijden. Wanneer hou het bij jullie op?
 
Hangt er echt vanaf hoe het er verder voorstaat. Tussen hank / almkerk en werkendam wil het soms even optrekken tot 60 en dan weer remmen, dan rijdt ik stug door. Als ik er niet goed verantwoord tussen kan, rijd ik stug door. Voor de rest... :^
 
Tot 80 km /u blijf ik er tussendoor gaan.

Daarna tot de toegestane snelheid rechts inhalen waar dat kan. (Alleen op snelwegen)
 
Tot 119 km per uur zou het kunnen :] , maar meestal kijk ik liever naar medeweggebruikers dan naar snelheidsmeter. :z :Z
 
Doorgaans als het 50 - 60 km/u rijdt ga ik weer invoegen op de rijbaan. Ik zie heet als een interactie met automobilisten, waarbij je wederzijds aangepast gedrag verwacht.
 
Niet harder dan 60, maar alleen als het verderop alweer vast komt te staan. Zie ik het voor me oplossen dan plant ik mezelf er vanaf de 50 weer tussen.
 
Het is voor mij toch vooral afhankelijk van de situatie ter plaatse. De A9 is bijvoorbeeld vrij breed en als mensen je de ruimte geven kun je vrij lang door tussendoor blijven rijden (tot +/- 80 voor mij) voordat het hinderlijk wordt. De A44 bij Wassenaar is bijvoorbeeld al een heel ander verhaal. Die weg is zo smal dat het ook bij volledig stil en aan de kant staand blik al wurmen wordt om er doorheen te komen.
 
Tot 80 à 90 km/h blijf ik tussen de file rijden. Zodra het er op lijkt dat het overige verkeer ook weer mee kan voeg ik me in tussen het overige verkeer.

@Jantjeh, als beginnende file rijder let je wel goed op dat er achter je geen rijders zijn die niet op jouw snelheid door de file gaan. Maw vergeet niet regelmatig in de spiegels te kijken om (met regelmaat) ruimte te maken. Want niets is zo vervelend om achter iemand te moeten rijden (hangen) die het een stuk rustiger aan doet en bij elke 'smalle' doorgang stopt. Voorkom dus dat je een rijdend opstakel wordt ;)
 
De A44 bij Wassenaar is bijvoorbeeld al een heel ander verhaal. Die weg is zo smal dat het ook bij volledig stil en aan de kant staand blik al wurmen wordt om er doorheen te komen.


Laat ik daar nou dinsdag hebben gereden (A/N44) alarmlichtjes aan, 50km/u
en een "Bruce allmighty" scene hebben meegemaakt
Denk alleen niet dat die politiebus die op de vluchtstrook reed dat zo geweldig
vond })
 
Tot 50 km/u, dan rij ik gewoon weer met de file mee.
Daarboven ben je onverantwoord bezig :Y

Wel verleidelijk *O* , niet slim -O-

:W :W :W
 
Motorrijden is sowieso niet slim.

Wel leuk.
Ga dr zelf meestal rond de 60-70 weer uit, al blijf ik er ook wel eens vrolijk tussendoor slalommen tot wat hogere snelheden.
 
Uhm, het voordeel van alarmlichtjes zijn, dat je helemaal geen richting aan wil geven, maar gewoon een extra middel om wat zichtbaarder te zijn voor de medemens in de auto.
 
Dat zichtbaarder zijn wil ik betwijfelen...Ik beschouw het eerder als verwarrender dan veiliger. Je koplamp ietsje beter afstellen (nml omhoog) maakt dat je veel eerder gezien gezien wordt vanuit de auto.
 
Want zien doen ze je soms niet. Ik had vandaag op de A12 (ring Utrecht)een grote Volkswagen die op het laatste moment nog even een gaatje wilde vullen op de andere rijbaan.

Voor me reed trouwens een motorrijder die lekker ruimte aan het maken was en druk aan het wijzen was dat de koekblikken meer naar links moesten, bij een rode auto die heb bijna klem reed tussen auto en vrachtwagen klapte hij keurig de spiegel in :o . Was wel leuk om te zien maar ik zou het zelf nooit doen.

Ow ja, on topic.
Ik rijd meestal tot 80-90 wel door, ik houd meestal 100 aan als max. om nog van de ruimte gebruik te maken (als deze er is natuurlijk). Ik moet wel zeggen dat ik helaas een ervaren filerijder ben en toch al enkele duizenden kilometers door de file heb gereden waardoor ik goed in kan schatten wat het overige verkeer gaat doen.

Mijn advies is om de snelheid t.o.v. het andere verkeer niet te groot te maken zodat je jezelf niet in gevaar brengt, dan kun je vaak langer door blijven rijden :]
 
@ copperbal ik wil best geloven dat je een ervaren filerijder bent, maar gedragen van andere automobilisten kan je NEVER NOOIT NIET voorspellen! zo rij je met 100 tussen de verkeer, en zo lig je tegen de asfalt omdat de automobilist zag dat de linkerbaan vrij was, en totaal niet rekent op een motorrijder die tussen de verkeer rijdt...

als ik een automobilist zou zijn (en ik ben zelf motorrijder) zou ik goed hebben gelet als ik in de file van rijbaan zou wisselen.. minder goed zou ik letten als ik zelf 80 rij... je verwacht dan gewoon geen motorrijder tussen de verkeer...

oh ja... als die automobilist een ongeluk veroorzaakt terwijl de automobilist 80-90 reed en de motorrijder 100 tussen de verkeer door (ik noem dan echt geen file meer), is de motorrijder volledig verantwoordelijk voor zijn gedrag.

ikzelf voeg tussen 50-60 weer in (soms heb ik niet door en rij ik opeens 70, dan voeg ik asap in)
 
...oh ja... als die automobilist een ongeluk veroorzaakt terwijl de automobilist 80-90 reed en de motorrijder 100 tussen de verkeer door (ik noem dan echt geen file meer), is de motorrijder volledig verantwoordelijk voor zijn gedrag.
....


Is dat zo!? Ik denk dat de vraag dan gaat worden aan welke kant van de streep je je op dat moment reedt. Ik zou zeggen altijd aan de andere kant dan de auto in kwestie. Waarom, in file (ook bij 100) mag je immers de ander op de andere baan passeren (?).
 
Niet écht een zinnige vraag. De vraag zou moeten zijn of je op dat moment nog wel veilig bezig bent voor jezelf.

Onderuit gereden worden met rond de 80 a 100 km/u, in een drukke pluk verkeer dat net op gang komt na een file......
Je mag je afvragen of er dan nog genoeg van je overblijft om je druk te maken over de schuldvraag????
 
Is dat zo!? Ik denk dat de vraag dan gaat worden aan welke kant van de streep je je op dat moment reedt. Ik zou zeggen altijd aan de andere kant dan de auto in kwestie. Waarom, in file (ook bij 100) mag je immers de ander op de andere baan passeren (?).

dit komt door de simpele feit dat je op dat moment roekeloos rijdt.. een agent zou je ook van de weg plukken, en als een auto een aanrijding veroorzaakt en de motorrijder heeft harstikke roekeloos gereden, dan kan je echt niet de automobilist aansprakelijk stellen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan