Hoelang duurt het voordat een ketting ingewerkt is?

Chuck_Norris

MF'er
20 mrt 2009
197
0
Hallo mensen, ik zit denk ik met een probleem.

Ik heb de ketting + tandwielen van mijn R6 uit 2000 vervangen. Dat was in april. Daarna ben ik een drietal maanden weggeweest. Nu ben ik weer terug en wil ik ritjes maken, maar nou maakt de ketting een nogal onaangenaam, zoemend geluid. Ik voel het bij mijn voeten, bij het optrekken en als ik hard rij en de koppeling ineens intrek voel ik ook bij het achterwiel de ketting als het ware rondtollen. Daarnaast hoor ik de ketting ook, alsof er een stofzuiger in de motor zit.

Kan dit nog de nieuwigheid zijn?? Nee, de ketting staat zeker niet te strak en ja, hij is ingevet. M'n R6 heeft in juli zelfs nog een beurt gehad, en die gasten van de motorzaak zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar daar ben ik nu dus echt niet zeker van:S Het achterwiel staat ook precies recht.

Kan het wellicht zijn dat dit de nieuwigheid van de ketting kan zijn en dat ik er gewoon goed mee moet gaan rijden? Of zit ik nu met een echt probleem?
 
Is je speling nu(na enkele tientallen km's) nog steeds het zelfde als toen je de set gemonteerd had?
Zit het vet op de goede plaats dus niet allemaal aan de zijkanten van de ketting?
 
De speling verandert volgens mij niet, hoewel ik dat nu niet echt kan checken omdat de motorzaak het volgens mij ook nog even afgesteld had. En waar het meeste vet zit, hhm dat is een beetje lastig te zien, maar ik zie geen enorme ophopingen aan de zijkant...zou ik daaraan iets kunnen constateren dan?
 
Als in iedergeval het vet ook maar aan de tonnetjes en tussen de tanden zit dus niet alleen aan de zijkant van de ketting.
Heb je toevallig nog over je achterbrug of ergens zo een geleidingsblok lopen die misschien door is gesleten en daar dat geluid vanaf komt?
 
Toch eens wat losser zetten?

Je weet het vast: de enige juiste manier is door zelf op de motor te gaan zitten en dan de speling meten. Liever te los dan te strak, want fijner voor je lagers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan