Hoelang gaat het accupakket van een electrische motor mee?

Rogiert

Rookie
18 apr 2022
1
0
Ik sta op het punt een 2e handse Zero s motor te kopen. Hij komt uit 2017 en heeft 19000 op de teller gestaan. Hij was voorheen geleased.
Graag wil ik electrisch rijden maar de vraag die me snachts wakker houdt is. Hoelang gaat die accu mee?? Ik ben als de dood dat ik binnen 2 jaar een complete nieuwe power source aan moet schaffen voor duizenden euros.
Kan iemand me meer vertellen hierover? Ik woon 20km van mijn werk af en ga de motor voornamelijk gebruiken om naar het werk te rijden. Is deze €7000,- een goede beslissing???
 
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar een accu voor een elektrische trapfiets schijnt gemiddeld 5 jaar mee te gaan.
 
Mijn advies: Vraag het aan de fabrikant! Batterijen zijn aardig voorspelbare dingen, de fabrikant weet welke specificaties alles heeft.
De accu van een trapfiets zoals RR zegt is bijvoorbeeld echt niet te vergelijken met de accu van een auto of motor. Batterijen van Tesla gaan tegenwoordig echt belachelijk lang mee. Het zal dus ook van het jaartal van de motor afhangen en welke techniek erin zit.
 
Zero geeft toch maar 2 jaar op de motor en maar 5 jaar garantie op de accu? Welke garantie biedt de verkoper?
Vaak kunnen ze die accupakketten uitlezen en de staat van de accu bepalen. Als die voor langere tijd stilstaat, moet je hem tot 60% laden/ontladen en dan wegzetten om onnodige kwaliteits verlies te voorkomen. Als hij aan de lader hangt, moet je hem ontkoppelen als hij geladen is. In hoeverre heeft de leaserijder dat allemaal gedaan? Dus (laten) uitlezen van die accu om de status te bepalen, want vervangen van zo'n accu, koop je een andere motorfiets van.
 
Ik sta op het punt een 2e handse Zero s motor te kopen. Hij komt uit 2017 en heeft 19000 op de teller gestaan. Hij was voorheen geleased.
Graag wil ik electrisch rijden maar de vraag die me snachts wakker houdt is. Hoelang gaat die accu mee??
Bij goed behandelen heel heel lang.
... Als hij aan de lader hangt, moet je hem ontkoppelen als hij geladen is. In hoeverre heeft de leaserijder dat allemaal gedaan? Dus (laten) uitlezen van die accu om de status te bepalen, want vervangen van zo'n accu, koop je een andere motorfiets van.
Inderdaad laat hem uitlezen dan weet je de staat.

Een accu slijt wanneer:
Hij te heet wordt
Te lang op 100% staat (meestal is 100% geladen geen 100%)
Diep ontladen wordt.)% is echt slecht.

En dus netjes bij niet gebruiken hem tussen de 50-80% houden.
Dan gaat hij echt heel lang mee en hoef je je geen enkele zorgen te maken het is geen accuboor ;)

Ik ken het BMS van de Zero niet maar bij de Energica zorgt het BMS er netjes voor dat de accu ok blijft en hij niet te heet/ volgeladen wordt.
Zelfs leegrijden is geen 0%
Die kun je dus sowieso tweedehands zonder problemen kopen, accu is ook netjes uit te lezen.
 
Afgezien van alle maatregelen die genomen worden door een fabrikant van dit soort fietsen om die batterijen zo lang mogelijk mee te laten gaan kun je in principe gewoon het aantal laadbeurten tellen die dit soort cellen kunnen hebben.

Dus stel dat het bereik van het accupakket 200km is en de cellen volgens de specs 3000 laadbeurten kunnen hebben voordat ze nog maar 70% van hun bereik leveren, dan weet je dat het aannemelijk is dat je bij 60K km nog maar 140km aan bereik kan verwachten.

Kortom als de fiets nu 19K km gedaan heeft en jij daar 40km per dag bij gaat fietsen heb je nog wel even te gaan :t
 
welkom op mf .
die levensduur word vaak aangegeven tot 80% vd capaciteit, dus dan zou je na al die tijd/ x keer totaal laden alsnog 80% over hebben.
zeker genoeg voor die 20 km.

als je er echt niet van kan slapen zou ik er sowieso niet aan beginnen ;)
 
Misschien is een Speedelec interessanter. 20 km is niet ver. Of het zou een onaangename route moeten zijn.
maar zeg nu zelf; met een motor erheen rijden is leuker dan op zo'n trap-brommer, toch?? ;)

maar serieus: @Rogiert : het hangt er maar vanaf hoe de motor gebruikt is tijdens de lease periode.
lithium-cellen (waar de accu uit is opgebouwd) kunnen een beperkt aantal X worden opgeladen.
vanzelfsprekend gaanz e langer mee als je het laad/ontlaad proces tussen 40-80% houd.
maar zoals bekend houd niet iedere lease rijder het idee erop na om zuinig te zijn met het spul omdat na de lease periode
een particulier erop gaat rijden...

als de accu's aantoonbaar in goede conditie verkeren, en hij rijd goed.... GAS STROOM d'r op! :]
 
De mijne is net, na 6 jaar en 50000 km, doorgelicht door Zero om te kijken hoe ie er voor staat. Volgens de app heb ik van de 11.8kWh nog 11.3kWh over, maar volgens de Zero mensen is de batterijstatus 86%. Extrapolerend is de batterij bij hetzelfde gebruik over 2 jaar op 80%. Hij is te koop overigens ;)
 
Wat @frank_b zegt…

Het is onzin om een batterijpakket van een motor te vergelijken met de batterij van een fiets of van een mobieltje. De bouw, gebruiksomstandigheden en de behandeling zijn niet te vergelijken.
Als de batterij nu goed is en je behandelt hem zoals gemeld (doorgaans tussen 80% en 30% blijven, geen hitte) dan kan ie heel oud worden.
In het verleden kon ik in de App uitlezen wat de capaciteit van de batterij was, destijds was de degeneratie nauwelijks meetbaar.

Mijn Zero heeft dik 80.000 Km gereden, is 8 jaar oud. Als er al meetbare degeneratie is is dat in ieder geval niet merkbaar.
 
maar zeg nu zelf; met een motor erheen rijden is leuker dan op zo'n trap-brommer, toch?? ;)
Hangt van de route af.
Mijn fietsroute was langs een rivier op het jaagpad.
Met de motor zou het rechtdoor, kruispunt rechtsaf, rechtdoor, kruispunt rechtsaf, repeat x times geweest zijn. Plus aanschuiven in de file op enkelvaks baan zonder inhaalmogelijkheid wegens drukte in beide richtingen. En geen enkele bocht.

Keuze snel gemaakt.
 
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar een accu voor een elektrische trapfiets schijnt gemiddeld 5 jaar mee te gaan.
trapfiets verhaal;
Er zijn natuurlijk veel variabelen maar na zo'n 20.000km zijn ze gaar heb ik gemerkt. (Bosch)
Ik doe al 6 jaar lang zo'n 1500km per maand, dus heb wel wat slijtage ervaring. ;)
 
De mijne is net, na 6 jaar en 50000 km, doorgelicht door Zero om te kijken hoe ie er voor staat. Volgens de app heb ik van de 11.8kWh nog 11.3kWh over, maar volgens de Zero mensen is de batterijstatus 86%. Extrapolerend is de batterij bij hetzelfde gebruik over 2 jaar op 80%. Hij is te koop overigens ;)
Mag je mij wel een PB over sturen, jij hebt je PB uit staan ;)
 
Op Marktplaats staat een zero voor 'beste bod' met een kapotte cel in de batterij. Aanbieding nieuwe batterij was €6000.
 
3 jaar volgens energica, ze geven iig niet meer garantie dan dat. Dus alles erna is winst
 
Terug
Bovenaan Onderaan