Hoelang hebben de brikkers hun rijbewijs al?

In 1979 met een oefenvergunning leren motorrijden. Rijbewijs B pas in 1981 gehaald.
Rij dus al zo'n 42 jaar motor.
 
Laatst bewerkt:
De oefen vergunningen waren bij mij net afgeschaft, ik had echter wel een kennis met een rijschool ben dus op mijn 17e begonnen met lessen (auto) en heb direct erachteraan mijn motor gehaald met 18 en 1 maand haha.
Rij nu op de kop af 40 jaar motor.
 
Het topic is begonnen met vooral twintigers. Die nu allemaal midden 40 zijn.

Tussen mijn vorige post hier en deze zit iig de geboorte en de 18e verjaardag van m'n jongste. Gaat erg hard allemaal. :o
Ik zat me op de eerste pagina te verbazen over de Nicknames en hoeveel er hier nog met regelmaat rond hangen.
 
Na 6 maanden met een oefenvergunning te hebben rondgereden, deed ik in september 1980 examen op mijn eigen motor, een Honda CX500 uit 1978. De kosten waren 75 gulden. De examinator zei dan: U gaat van het terrein af, naar links. Dan de tweede straat rechts, dan komt u bij een rotonde. Die gaat u driekwart rond, en daarna stopt u en krijgt nieuwe instructies. Als u het even niet meer weet, dan stopt u op een veilige plaats en kom ik naar u toe....En dan ging je op pad. Stukje bebouwde kom, stukje snelweg...examen duurde iets van 20 minuten, en toen had ik mijn A-rijbewijs.
Kunnen elkaar een hand geven,mijne is ook uit 1980,en natuurlijk ook nog met de oefenvergunning gereden,
alleen was in ons dorp dat beperkt tot 1 weg,mijn motor was nog niet eens warm of ik kon alweer terug,dat was
ik dus heel gauw zat,mijn examen ging ook op dezelfde manier,alleen was ik al weg voordat de examinator in z,n auto
gestapt was 🤪 ,dat was dus gelijk zakken,2e keer dacht ik nou zal ik eens rustig aandoen,ook dat was volgens die Gestapo
niet goed,want hij vond dat ik meer op een brommerrijder leek dan een motorrijder,veel te langzaam volgens hem:(,
derde keer kreeg ik gelukkig een jonge gast die nog niet verzuurd was door jarenlang examens afnemen,en dus toch
nog geslaagd*O*
 
Mijn oefenvergunning was voor een nieuwbouwwijk waar de straten al aanwezig waren en lag halverwege huis en school. Je mocht de wijk verlaten voor tanken en laat er recht tegenover de school nou een tankstation liggen. Nog gereden zonder de L. Nooit gecontroleerd. Het examen werd afgenomen in het gebied waar de vorige school van mij lag en 2 jaar lang op de brommer doorkruist had. Zonder lessen en alleen een theorieboek in één keer geslaagd.
 
Ik heb ook met proefvergunning gereden, maar denk dat ik 1 van de laatste was. Ik had hem in begin 1983, volgens mij is die proefvergunning niet lang erna afgeschaft toch? Ik had dat L plaatje met een vleugelmoertje en 1 boutje vast gezet, bij de gemeente grens moertje los, L plaatje achter de kentekenplaat vast gezet en rijden maar. Ben nooit aangehouden, maar toen kon natuurlijk veel meer dan nu.
 
Ik heb ook met proefvergunning gereden, maar denk dat ik 1 van de laatste was. Ik had hem in begin 1983, volgens mij is die proefvergunning niet lang erna afgeschaft toch? Ik had dat L plaatje met een vleugelmoertje en 1 boutje vast gezet, bij de gemeente grens moertje los, L plaatje achter de kentekenplaat vast gezet en rijden maar. Ben nooit aangehouden, maar toen kon natuurlijk veel meer dan nu.
Ja zo deed ik het ook,bij ons was buiten de lokale veldwachter op een politie Sparta verder ook weinig politie,dus maar een kleine kans
om gesnaaid te worden,die Sparta hield me toch niet bij})
 
Ja zo deed ik het ook,bij ons was buiten de lokale veldwachter op een politie Sparta verder ook weinig politie,dus maar een kleine kans
om gesnaaid te worden,die Sparta hield me toch niet bij})
De lokale politie wist dat allemaal best wel(ervarings deskundige) maar lieten die jongens lekker gaan, dan haalden ze verder geen kattekwaad uit. En je gunt die jongens toch hun sterke verhalen.😊
 
Belofte maakt schuld. Het was even zoeken, maar ik heb hem gevonden; mijn oefenvergunning uit 1980. Met als bonus een plaatje van mijn Honda CX500 waar hij op zat. De ZL-98-93
20210703_130822.jpg
20210703_130835.jpg
20210703_130910.jpg
 
Hier ook met een oefenvergunning gereden in 1983 , was het laatste jaar dat je met oefenvergunning kon rijden , reed toen trouwens op mijn vader's laverda 750sf , sindsdien rijd ik dus motor.
 
"L" letje in 1977 - examen direct aangevraagd bij het CBR en eerste keer geslaagd.
Ik ben begonnen op een Yamaha CS5E (voorloper van de RD200). Ik woonde toen in Alphen ad Rijn, mega grote gemeente dus kon lekker oefenen. L kon trouwens ook wegklappen ... ;)
 
Ik heb ook met een oefenvergunning rondgereden, in Utrecht. A gehaald in 1976, was toen 19. in 79 in dienst de rest van de categorieën gehaald, overschrijven naar burgerrijbewijs kostte geloof ik iets van 15 gulden. Alles bij elkaar heeft mijn rijbewijs A t/m E iets van 150 gulden gekost. Later via mijn werkgever nog het chauffeursdiploma er bij gehaald.
 
Die oefenvergunning kan ik mij ook nog herinneren. Het was in het jaar 1982. Maar hoe kwam ik zo gauw aan een "L" letje ?
Geen nood. Ik vond nog ergens een plaatje triplex en een restje blauwe verf. Voor de witte L kwam een potje Typex zeer van pas.
Mijn oefengebied was alleen maar bebouwde kom waar ik dus niet sneller als 50 km/uur mocht.
Maar toen ik een tweedehands stuurkuipje gemonteerd had op mijn 10 jaar oude CB 500 Four wilde ik dat wel eens wat beter testen.
Dus toch maar een 80 km weggetje opgezocht net buiten de bebouwde kom van Nijmegen.
Helaas, de gemeente politie van Groesbeek had mij in de smiezen en ik werd aangehouden.
Dus ik de heren uitgelegd waarom ik daar reed en ze vonden het een heel mooi stuurkuipje.
Ze vroegen nog of ik de wegenbelasting wel betaald had en natuurlijk knikte ik ijverig van ja.
En toen mocht ik weer door na een kleine reprimande. Zo ging dat vroeger dus.
 
Ik ben van 1949 in 1967 de dag dat ik 18 werd mijn eerste rijles voor de auto en meteen examen aangevraagd ook voor motor,
volgende dag naar gemeentehuis voor een oefenvergunning. Blauwe plaatje met L achterop en gaan. vijf maanden later,
twee keer op een voormiddag theorie en rijden en beide de eerste keer geslaagd. Elf lessen voor auto nul voor motor.
Later nog vrachtwagen en aanhanger gehaald maar dat heb ik laten wegvallen omdat ik een extra keuring moest en code 95 moest gaan halen op mijn 70e.
 
Na 6 maanden met een oefenvergunning te hebben rondgereden, deed ik in september 1980 examen op mijn eigen motor, een Honda CX500 uit 1978. De kosten waren 75 gulden. De examinator zei dan: U gaat van het terrein af, naar links. Dan de tweede straat rechts, dan komt u bij een rotonde. Die gaat u driekwart rond, en daarna stopt u en krijgt nieuwe instructies. Als u het even niet meer weet, dan stopt u op een veilige plaats en kom ik naar u toe....En dan ging je op pad. Stukje bebouwde kom, stukje snelweg...examen duurde iets van 20 minuten, en toen had ik mijn A-rijbewijs.
Zo ging het bij mij ook. Een een foliovel met 5 verkeersborden, 5 open vragen en 5 verkeerssituaties geloof ik als theorie. Ik heb examen gedaan in 1981 in Rotterdam, toen ik geslaagd was, was ik zo blij dat ik zo hard naar huis reed en net na de Van Brienenoordbrug werd staande gehouden. Fl. 400,- boete voor een te hoge snelheid. Zal iets van 180 KM p/uur hebben gereden. Stom natuurlijk, maar ja, dat doe je als je jong bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan