Hoelang kan ik hiermee nog rijden

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Even een vraagje...

Momenteel ligt mijn achterwiel er (nog) af. Deze ben ik van plan om van het weekend weer erop te gaan zetten, maar wellicht is het wel zo handig om meteen een nieuwe band erop te doen.

Momenteel zit er een Bridgestone BT57 op. Deze zat er al op toen ik deze motor enkele maanden geleden kocht met redelijk wat profiel over. Voor mijn gevoel is er in de 2000km die ik er zelf nu mee gereden heb niet(s) veel vanaf gegaan, echter vraag ik me af hoelang ik hiermee ongeveer nog zou kunnen rijden (met in mijn achterhoofd dat ik in Mei 2wk naar Italie op deze motor wil... totaal 3000km ongeveer)

Dat hangt natuurlijk ernorm van mijn rijstijl af, maar die is als beginnende motorrijder nog niet zo schrikbarend voor het rubber ;) Het loopvlak is trouwens behoorlijk vlak gereden, maar dat was door de vorige eigenaar gedaan.

Hier een afbeelding van mijn huidige band. Heb zo'n markerings punt gemarkeerd
newp1000273ka1.jpg


Was vandaag toevallig bij een motordealer en heb even een prijsopgave gedaan voor een vervangende band:

Michelin Pilot Road 160/60/17
186 ex Btw
166 incl Btw (25% korting :Y )
12 monteren & balanceren
11 verwijderingsbijdrage oude band
Totaal 187,90 voor een nieuwe achterband.

Nu lijkt dit mij een redelijk prijs. Maar als het voorlopig nog niet nodig is dan wacht ik daar nog liever mee natuurlijk. Beetje zonde om nu te vervangen als ik met mijn huidige band nog een paar 100/1000 km kan rijden toch ;)

Graag hoor ik van de wat meer ervaren rijders wat ik het beste kan doen :Y
 
Mja profiel heb je nog wel opzich..
Maar als je een foto hebt recht van de achterkant?

Als k naar je hand kijk lijkt het loopvlak al aardig afgevlakt, en vierkante banden zijn kudt
smallp1000272sk0.jpg


Het rijden met een nieuwe / niet vlakke band zal wel stukken lekkerder gaan, vooral in de bochten. Maar vind het beetje zonde om nu te vervangen als ik nog redelijk wat zou kunnen rijden hiermee... eerst lekker oprijden ;)

Schatting hoeveel hiermee gereden kan worden?
 
Daarom moet je altijd goed schuin door de bocht, anders krijg je een autoband! :Y

edit:/ ik zou er lekker mee doorrijden, en dan vlak voordat je op vakantie gaat nieuwe eronder gooien.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon vervangen... niets is erger dan op vakantie gaan met een band die net niet is want (in mijn geval iig) is de vakantie toch wel het motor hoogtepunt van het jaar en dan moet alles gewoon in topconditie zijn.

btw, 11 euro verwijderingsbijdrage??? ik betaal 2,50 :?
 
Gewoon vervangen... niets is erger dan op vakantie gaan met een band die net niet is want (in mijn geval iig) is de vakantie toch wel het motor hoogtepunt van het jaar en dan moet alles gewoon in topconditie zijn.

btw, 11 euro verwijderingsbijdrage??? ik betaal 2,50 :?
Dat is helemaal waar.

Maar dan denk ik toch dat ik nog even lekker hiermee blijf rondrijden... en tegen de tijd dat ik op vakantie ga (begin Mei) de band vervangen. Scheelt me toch weer een behoorlijk aantal km's slijtage voor mn nieuwe band tov de optie om nu te vervangen ;)

En tot Mei moet mijn huidige band het nog wel volhouden denk ik zo :Y
 
Gewoon oprijden tot het markeringspunt tenzij je tijdens het rijden last hebt van een vierkante band. En wat rustiger aan als 't wegdek nat is vanwege het profiel.

Sowieso vervangen als je op vakantie gaat, da's wel prettig...
 
Vervangen.
Ik zit een beetje met hetzelfde, over 2 maanden op vakantie maar band is nog niet op.
Maarja kheb al 2 nieuwe liggen die gaan er 2 weken ofzo ervoor denk ik wel op, vlak voor (2 dagen ofzo) voor de vakantie lijkt me niet handig, mocht er iets mis zijn....Murphy maar even voor zijn, en dan bedoel ik niet het bier!

Gewoon nog ff een lekker rookgordijntje trekken met je oude.
Kijk wel eerst of er geen politie in de buurt is ;)
 
Laatst bewerkt:
Normaal optrekken bij het stoplicht en goed plat door de bochten zodat ie gelijk matig afslijt van rand tot rand.
En zo ziet ie er dan uit als ie op is. :Y

DSCF1032.jpg


En ik persoonlijk had met die band van je doorgereden tot een paar weken voor je vakantie. :]
 
Laatst bewerkt:
btw ff critisch... welke voorband heb je er nu op zitten?? ook een wat oudere bt57???
zou ik dan niet samen doen met een michelin achterop... ze hebben beide andere eigenschappen... dus of weer een bt achter of voor en achter een michelin.... enne wanneer?? wanneer jij je er het prettigst mee voelt..(weet uit ervaring dat na een 10000 km vierkante banden je een raar bochten gevoel geeft!)
 
Ondanks dat de BT57 een prima band is, zou ik hem, omdat hij vierkant is, toch vervangen.

De PR2 die je voorsteld, is een ontzettend goede toer/sport band. Absoluut een goede keuze.
Wel zou ik, zoals hierboven al voorgesteld, de voorband ook direct vervangen. Met nieuwe banden zal je een stuk lekkerder en makkelijker (leren) rijden.

De prijs is niet slecht moet ik zeggen, doe er meteen een voorband bij en je hebt een veel lekkerder sturende motor.
 
Als je met een band, die tot op de slijtindicatoren opgereden is, in een (zware) regenbui terechtkomt weet je opeens waarom je dat ding had moeten vervangen.....

dat zou je zeggen, maar met de huidige generatie banden is profiel niet echt heel belangrijk meer, de samenstelling van de band, dus de hoeveelheid silica die er zit is veel belangrijker. De BT56/57 doen het vrij goed in de regen. En een BT45 (hoe oud zijn die ;) ) en een Pilot Power bijvoorbeeld doen het zonder profiel bijna net zo goed in de regen als met.

Giga stortbuien uitgezonderd ;)
 
btw ff critisch... welke voorband heb je er nu op zitten?? ook een wat oudere bt57???
zou ik dan niet samen doen met een michelin achterop... ze hebben beide andere eigenschappen... dus of weer een bt achter of voor en achter een michelin.... enne wanneer?? wanneer jij je er het prettigst mee voelt..(weet uit ervaring dat na een 10000 km vierkante banden je een raar bochten gevoel geeft!)
Ook een BT57... jij zegt dus meteen alle twee vervangen. Zit opzich wel wat in. Maar dan is de vraag die nu in mij opkomt wat zijn goede vervangers?

Ik rij nu nog redelijk rustig, wel af en toe hardoptrekken enzo, maar in de bochten nog rustig aan. Zal wel wat meer met de bochten gaan spelen, maar voorlopig nog niet op circuit. Wat zou een goede set banden zijn dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan