Dat valt wel mee: het is per definitie minder dan de energie die een liter benzine oplevert.Maar je schrikt je rot als je ziet hoeveel energie er nodig is om een liter benzine te maken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat valt wel mee: het is per definitie minder dan de energie die een liter benzine oplevert.Maar je schrikt je rot als je ziet hoeveel energie er nodig is om een liter benzine te maken.
Misschien bedoel je het niet zo maar je wekt bij mij een verkeerde indruk door de rare onvolledige vergelijkingen.Jammer dat er weer een hetze van gemaakt wordt; ik ben niet anti-elektrisch maar ook geen voorstander....nu.
Dat fossiele brandstoffen slecht zijn is intussen iedereen duidelijk, ook hen die het niet wilen horen en lekker doorgaan met struisvogelen.
Ik kraak het (huidige!!) elektrisch rijden niet af, maar zou graag willen dat iedereen er eerlijk in is; een verbrandingsmotor is vervuilend...een elektromotor uiteindelijk ook.
Een auto is milieubelastend, van ontstaan totdat hij weer wordt verwerkt in wat anders....en dan zit er geen verschil helaas tussen fossiel of elektrisch.
Waarom zou dat per definitie zo zijn?Dat valt wel mee: het is per definitie minder dan de energie die een liter benzine oplevert.
Anders is het hele proces nutteloos.Waarom zou dat per definitie zo zijn?
Mijn laatste reactie in deze discussie.
Dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit...maakt hem niet emissieloos/-vrij ; de schoorsteen van de centrale rookt!
Mijn onvolledige rare vergelijking is puur voor mezelf een omrekensom; 15 kWh komt afhankelijk van de soort overeen met 2-3,5 kilo steenkool en nee...daarin heb ik geen verliezen of winsten doorgerekend.
Het heeft ook weinig zin te vallen over futuliteiten; we willen ons verplaatsen en alles waarin wijzelf niet voor voortbeweging zorgen is milieubelastend...de ene methode meer dan de ander.
Zolang autofabrikanten niet eerlijk zijn over de werkelijke uitstoot en verbruik van hun fossiele producten, en elektrisch wel schoner maar niet schoon is...
Jammer dat er weer een hetze van gemaakt wordt; ik ben niet anti-elektrisch maar ook geen voorstander....nu.
Dat fossiele brandstoffen slecht zijn is intussen iedereen duidelijk, ook hen die het niet wilen horen en lekker doorgaan met struisvogelen.
Ik kraak het (huidige!!) elektrisch rijden niet af, maar zou graag willen dat iedereen er eerlijk in is; een verbrandingsmotor is vervuilend...een elektromotor uiteindelijk ook.
Een auto is milieubelastend, van ontstaan totdat hij weer wordt verwerkt in wat anders....en dan zit er geen verschil helaas tussen fossiel of elektrisch.
Mijn laatste reactie in deze discussie.
Dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit...maakt hem niet emissieloos/-vrij ; de schoorsteen van de centrale rookt!
Mijn onvolledige rare vergelijking is puur voor mezelf een omrekensom; 15 kWh komt afhankelijk van de soort overeen met 2-3,5 kilo steenkool en nee...daarin heb ik geen verliezen of winsten doorgerekend.
Het heeft ook weinig zin te vallen over futuliteiten; we willen ons verplaatsen en alles waarin wijzelf niet voor voortbeweging zorgen is milieubelastend...de ene methode meer dan de ander.
Zolang autofabrikanten niet eerlijk zijn over de werkelijke uitstoot en verbruik van hun fossiele producten, en elektrisch wel schoner maar niet schoon is...
Er wordt altijd veel geroepen over de elektriciteit komt toch gewoon uit de normale centrales.
Voor een deel is dit waar.
Echter deze keten is nog steeds veel zuiniger dan rechtstreeks brandstof stoken.
Olivier Willemse is onderzoeker en heeft uitgezocht wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto en wat dat omgerekend zou zijn in benzine en diesel verbruik.
Deze cijfers zijn gebaseerd op de Nederlandse situatie en komen uit de rapporten van TNO en CEDelft.
Hierbij heeft hij berekend wat alle uitstoot is van bron tot wiel en kan je ook zien wat de uitstoot is van grijze en de verschillende soorten groene stroom.
Immers ook groene stroom geeft uitstoot omdat bijv. het maken van zonnepanelen, windmolens en waterkracht ook CO2 uitstoot geeft.
Daarnaast is er ook een uitstoot berekening gemaakt o.b.v. de huidige Nederlandse mix tussen grijze en groene energie.
Deze lijkt mij dan nog het meest representatief voor de gemiddelde Nederlander.
Uitgaande van deze mix is de uitstoot o.b.v. de huidige energiemix voor een elektrische auto beduidend zuiniger dan dat je met een vergelijkbaar brandstof exemplaar kunt behalen. Daarnaast zie je dat veel mensen die een EV hebben ook investeren in zonnepanelen en zo ook (grotendeels) hun energie uit deze panelen halen.
Bekijk bijlage 1348319
Link naar het volledige stuk met nog veel meer cijfers en onderbouwingen.
CO2 emissions battery electric cars / CO2 emissies elektrische auto
Het klopt overigens naar ook mijn mening dat we het niet gaan redden met alleen zonnepanelen en windmolens.
Andere vormen van energie blijven nodig en daarbij zou m.i. ook gekeken moeten worden naar de modernste vormen van kernenergie.
Daar zeg je watm.a.w. de enigste echte oplossing is het afschaffen van de mensheid
m.a.w. de enigste echte oplossing is het afschaffen van de mensheid
Kinderloos, dan heb je geen functie meer. Om de wereld te redden zou je euthanasie kunnen overwegen.Daarom ,gelukkig kinderloos .dus ik mag nog ff door verbranden
Kinderloos, dan heb je geen functie meer. Om de wereld te redden zou je euthanasie kunnen overwegen.
Dat is zo opgelost ......
En hoe doen we dat bij woontorens met meer dan 30 verdiepingen?
...
Maar buiten dat, het elektriciteitsnet. Ik vraag me af hoe we dat gaan doen. Er zijn twee mogelijkheden: de kabels dikker of meerdere kabels onder de stoep, of de spanning verhogen en dat laatste lijkt me geen goed idee omdat het magnetisch veld aanzienlijk sterker en groter zal worden en inmiddels weten we dat zoiets niet gezond is voor de omwonenden.
Daarbij zullen er meer en grotere transformatoren moeten worden geplaatst.
En dan krijgen we het volgende probleem: neem een gemiddelde woonstraat aan de stadsrand. Aan beide zijden een trottor van een meter of vier en aan beide zijden van voor tot achter automobielen, die straks allemaal moeten laden. Een kabel over de stoep mag niet, dus allemaal laadpalen?
En hoe doen we dat bij woontorens met meer dan 30 verdiepingen?
Op zich heb ik geen bezwaar tegen elektrisch rijden, maar er komen m.i een aantal problemen bij die niet of zeer moeilijk oplosbaar zijn. We hebben nu al last van laadpaalklevers en dat zal alleen maar toenemen.
Bij elke woning een paal? Fraai gezicht. Ik denk meer in de richting van aansluitingen in de hoge trottoirrand. Maar als er veel auto's tegelijk gaan laden, na kantoorijd bijvoorbeeld, vraag ik me af of het net dat aankan.
En bij elke openbare parkeerplaats ook!Bij elke woning een paal? Fraai gezicht. Ik denk meer in de richting van aansluitingen in de hoge trottoirrand. Maar als er veel auto's tegelijk gaan laden, na kantoorijd bijvoorbeeld, vraag ik me af of het net dat aankan.
Dat zijn in mijn ogen 2 onweerlegbare feiten!Per definitie gaat het over de uitstoot van den automobiel en dat stelt binnen het geheel verdomd weinig voor, dus de winst wordt nihil.
Het wordt wat anders met de winsten die er gemaakt gaan worden door overheden en energieleveranciers, want ga er maar vanuit dat als we allemaal om zijn, de prijzen erg gaan tegenvallen.
Ik ben absoluut niet tegen vooruitgang, maar als ik fossielen als Nijpels en Samson en niet te vergeten die Jessus Klaver hoor kraaien, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat het ooit goed gaat komen.
Per definitie gaat het over de uitstoot van den automobiel en dat stelt binnen het geheel verdomd weinig voor, dus de winst wordt nihil.
Het wordt wat anders met de winsten die er gemaakt gaan worden door overheden en energieleveranciers, want ga er maar vanuit dat als we allemaal om zijn, de prijzen erg gaan tegenvallen.
Ik blijf tot het bittere eind rijden met cilinders en zuigers, het blik heeft er zes met 4.2 liter inhoud en gebruikt 1 op 4 als ik netjes rijd, maar wel op LPG.