Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Jammer dat er weer een hetze van gemaakt wordt; ik ben niet anti-elektrisch maar ook geen voorstander....nu.
Dat fossiele brandstoffen slecht zijn is intussen iedereen duidelijk, ook hen die het niet wilen horen en lekker doorgaan met struisvogelen.

Ik kraak het (huidige!!) elektrisch rijden niet af, maar zou graag willen dat iedereen er eerlijk in is; een verbrandingsmotor is vervuilend...een elektromotor uiteindelijk ook.
Een auto is milieubelastend, van ontstaan totdat hij weer wordt verwerkt in wat anders....en dan zit er geen verschil helaas tussen fossiel of elektrisch.
Misschien bedoel je het niet zo maar je wekt bij mij een verkeerde indruk door de rare onvolledige vergelijkingen.
Ja, elk product is milieu belastend. Misschien valt een auto dan nog wel mee omdat hij 15, 20 jaar meegaat. Computers die elke twee jaar vervangen worden leveren helemaal een hoop belasting op.
Maar ook hier wint een E voertuig. Je hoeft namelijk ook geen olie en filters te vervangen.
 
Mijn laatste reactie in deze discussie.
Dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit...maakt hem niet emissieloos/-vrij ; de schoorsteen van de centrale rookt!

Mijn onvolledige rare vergelijking is puur voor mezelf een omrekensom; 15 kWh komt afhankelijk van de soort overeen met 2-3,5 kilo steenkool en nee...daarin heb ik geen verliezen of winsten doorgerekend.
Het heeft ook weinig zin te vallen over futuliteiten; we willen ons verplaatsen en alles waarin wijzelf niet voor voortbeweging zorgen is milieubelastend...de ene methode meer dan de ander.
Zolang autofabrikanten niet eerlijk zijn over de werkelijke uitstoot en verbruik van hun fossiele producten, en elektrisch wel schoner maar niet schoon is...
 
Mijn laatste reactie in deze discussie.
Dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit...maakt hem niet emissieloos/-vrij ; de schoorsteen van de centrale rookt!

Mijn onvolledige rare vergelijking is puur voor mezelf een omrekensom; 15 kWh komt afhankelijk van de soort overeen met 2-3,5 kilo steenkool en nee...daarin heb ik geen verliezen of winsten doorgerekend.
Het heeft ook weinig zin te vallen over futuliteiten; we willen ons verplaatsen en alles waarin wijzelf niet voor voortbeweging zorgen is milieubelastend...de ene methode meer dan de ander.
Zolang autofabrikanten niet eerlijk zijn over de werkelijke uitstoot en verbruik van hun fossiele producten, en elektrisch wel schoner maar niet schoon is...

Maar..............Sierra November zei dat elektriciteit emissieloos KAN worden opgewekt en in Noorwegen gebeurt dat op grote schaal. Nou is dat niet 100% emissieloos, want die stuwdammen moesten ook worden gebouwd met vele machines die diesel stoken, maar in principe kan het emissieloos.

Als we ooit elektriciteit kunnen opwekken met fusiereactoren, dan wordt het interessant. Maar ook de elektrische auto moet nog steeds worden gefabriceerd met als gevolg veel uitstoot en dan heb ik het liever niet over de accu anno 2019. Hopelijk gaat dat allemaal beter en schoner worden. Tot die tijd stook ik 98 met veel plezier.
 
Jammer dat er weer een hetze van gemaakt wordt; ik ben niet anti-elektrisch maar ook geen voorstander....nu.
Dat fossiele brandstoffen slecht zijn is intussen iedereen duidelijk, ook hen die het niet wilen horen en lekker doorgaan met struisvogelen.

Ik kraak het (huidige!!) elektrisch rijden niet af, maar zou graag willen dat iedereen er eerlijk in is; een verbrandingsmotor is vervuilend...een elektromotor uiteindelijk ook.
Een auto is milieubelastend, van ontstaan totdat hij weer wordt verwerkt in wat anders....en dan zit er geen verschil helaas tussen fossiel of elektrisch.

m.a.w. de enigste echte oplossing is het afschaffen van de mensheid :+
 
Mijn laatste reactie in deze discussie.
Dat er geen uitlaat aan een elektrisch voertuig zit...maakt hem niet emissieloos/-vrij ; de schoorsteen van de centrale rookt!

Mijn onvolledige rare vergelijking is puur voor mezelf een omrekensom; 15 kWh komt afhankelijk van de soort overeen met 2-3,5 kilo steenkool en nee...daarin heb ik geen verliezen of winsten doorgerekend.
Het heeft ook weinig zin te vallen over futuliteiten; we willen ons verplaatsen en alles waarin wijzelf niet voor voortbeweging zorgen is milieubelastend...de ene methode meer dan de ander.
Zolang autofabrikanten niet eerlijk zijn over de werkelijke uitstoot en verbruik van hun fossiele producten, en elektrisch wel schoner maar niet schoon is...

Nog maar eens een keer dan:

Er wordt altijd veel geroepen over de elektriciteit komt toch gewoon uit de normale centrales.
Voor een deel is dit waar.

Echter deze keten is nog steeds veel zuiniger dan rechtstreeks brandstof stoken.

Olivier Willemse is onderzoeker en heeft uitgezocht wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto en wat dat omgerekend zou zijn in benzine en diesel verbruik.
Deze cijfers zijn gebaseerd op de Nederlandse situatie en komen uit de rapporten van TNO en CEDelft.

Hierbij heeft hij berekend wat alle uitstoot is van bron tot wiel en kan je ook zien wat de uitstoot is van grijze en de verschillende soorten groene stroom.
Immers ook groene stroom geeft uitstoot omdat bijv. het maken van zonnepanelen, windmolens en waterkracht ook CO2 uitstoot geeft.
Daarnaast is er ook een uitstoot berekening gemaakt o.b.v. de huidige Nederlandse mix tussen grijze en groene energie.
Deze lijkt mij dan nog het meest representatief voor de gemiddelde Nederlander.

Uitgaande van deze mix is de uitstoot o.b.v. de huidige energiemix voor een elektrische auto beduidend zuiniger dan dat je met een vergelijkbaar brandstof exemplaar kunt behalen. Daarnaast zie je dat veel mensen die een EV hebben ook investeren in zonnepanelen en zo ook (grotendeels) hun energie uit deze panelen halen.

Bekijk bijlage 1348319

Link naar het volledige stuk met nog veel meer cijfers en onderbouwingen.
CO2 emissions battery electric cars / CO2 emissies elektrische auto

Het klopt overigens naar ook mijn mening dat we het niet gaan redden met alleen zonnepanelen en windmolens.
Andere vormen van energie blijven nodig en daarbij zou m.i. ook gekeken moeten worden naar de modernste vormen van kernenergie.
 
Maar buiten dat, het elektriciteitsnet. Ik vraag me af hoe we dat gaan doen. Er zijn twee mogelijkheden: de kabels dikker of meerdere kabels onder de stoep, of de spanning verhogen en dat laatste lijkt me geen goed idee omdat het magnetisch veld aanzienlijk sterker en groter zal worden en inmiddels weten we dat zoiets niet gezond is voor de omwonenden.

Daarbij zullen er meer en grotere transformatoren moeten worden geplaatst.

En dan krijgen we het volgende probleem: neem een gemiddelde woonstraat aan de stadsrand. Aan beide zijden een trottor van een meter of vier en aan beide zijden van voor tot achter automobielen, die straks allemaal moeten laden. Een kabel over de stoep mag niet, dus allemaal laadpalen?

En hoe doen we dat bij woontorens met meer dan 30 verdiepingen?

Op zich heb ik geen bezwaar tegen elektrisch rijden, maar er komen m.i een aantal problemen bij die niet of zeer moeilijk oplosbaar zijn. We hebben nu al last van laadpaalklevers en dat zal alleen maar toenemen.
 
Kinderloos, dan heb je geen functie meer. Om de wereld te redden zou je euthanasie kunnen overwegen.O-)


ben jij ff gek ,ik maak er nog mooi een zooitje van :t ik zit nog te twijfelen om een hout kachel te kopen eigenlijk
 
...
En hoe doen we dat bij woontorens met meer dan 30 verdiepingen?
...
Dat is zo opgelost ...

Kan evengoed bij gewone appartementen. Een lift is er al, die kan evengoed groter gemaakt worden.
Vanwege die grotere lift, en extra ruimte in je appartement kost je appartement dan gemiddeld 257.500€ ipv 250.000€, dus wat is het probleem?

Kan ook nog eenvoudiger, in België mag het al geruime tijd niet meer, een appartementenblok zetten zonder paking onderin, of op zijn minst prive terrein met parkeerplaatsen, weg van de straat. In zo een ondergrondse parkeergarage of achterliggend parkeerterrein is een laadpaal per plaats helemaal geen probleem.
 
Maar buiten dat, het elektriciteitsnet. Ik vraag me af hoe we dat gaan doen. Er zijn twee mogelijkheden: de kabels dikker of meerdere kabels onder de stoep, of de spanning verhogen en dat laatste lijkt me geen goed idee omdat het magnetisch veld aanzienlijk sterker en groter zal worden en inmiddels weten we dat zoiets niet gezond is voor de omwonenden.

Daarbij zullen er meer en grotere transformatoren moeten worden geplaatst.

En dan krijgen we het volgende probleem: neem een gemiddelde woonstraat aan de stadsrand. Aan beide zijden een trottor van een meter of vier en aan beide zijden van voor tot achter automobielen, die straks allemaal moeten laden. Een kabel over de stoep mag niet, dus allemaal laadpalen?

En hoe doen we dat bij woontorens met meer dan 30 verdiepingen?

Op zich heb ik geen bezwaar tegen elektrisch rijden, maar er komen m.i een aantal problemen bij die niet of zeer moeilijk oplosbaar zijn. We hebben nu al last van laadpaalklevers en dat zal alleen maar toenemen.

Waar staan die auto's nu?
Gewoon ook daar paaltjes plaatsen.

Overigens is er reeds een perfecte oplossing tegen paal klevers.
Dit heet een idle fee en niet ingeplugd is een boete.

Idle fee's zie je nu al bij bijv. snelladers. Je krijgt dan ook een tarief per minuut om je oren als je volgeladen bent en je auto niet weghaalt.
 
Bij elke woning een paal? Fraai gezicht. Ik denk meer in de richting van aansluitingen in de hoge trottoirrand. Maar als er veel auto's tegelijk gaan laden, na kantoorijd bijvoorbeeld, vraag ik me af of het net dat aankan.
 
Bij elke woning een paal? Fraai gezicht. Ik denk meer in de richting van aansluitingen in de hoge trottoirrand. Maar als er veel auto's tegelijk gaan laden, na kantoorijd bijvoorbeeld, vraag ik me af of het net dat aankan.

Load Balancing...
Gebeurd nu ook al als heel veel paaltje tegelijk ziet staan.
De vaak particuliere aansluiting is dan niet instaat om alles vol vermogen aan te zetten dus worden de paaltjes iets terug geschroeft en als er weer één klaar is wordt dit vermogen weer verdeelt of de nog laden de paaltjes.
 
Bij elke woning een paal? Fraai gezicht. Ik denk meer in de richting van aansluitingen in de hoge trottoirrand. Maar als er veel auto's tegelijk gaan laden, na kantoorijd bijvoorbeeld, vraag ik me af of het net dat aankan.
En bij elke openbare parkeerplaats ook!

Lekker nostalgisch! Ipv van die oude parkeermeters krijgen we nu laadpalen! *O*

Ja, ik ben nogal snel nostalgisch ingesteld, maar ja, zo ben ik nu eenmaal :+
Werd er vroeger geklaagd over die parkeermeters? Ja, misschien wel, maar niet over het zicht, maar misschien wel over de prijs.

Dat zal dan ook zo worden met die laadpalen. Want als je thuis laadt aan 5€ voor een volle batterij, zal dat aan een openbare laadpaal 15€ zijn ...
 
De meeste mensen zullen 's nachts laden.
Dus neem al die straatverlichting weg, komt er heel wat elektriciteit vrij om voertuigen op te laden.
 
Ik ben absoluut niet tegen vooruitgang, maar als ik fossielen als Nijpels en Samson en niet te vergeten die Jessus Klaver hoor kraaien, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat het ooit goed gaat komen.

Per definitie gaat het over de uitstoot van den automobiel en dat stelt binnen het geheel verdomd weinig voor, dus de winst wordt nihil.

Het wordt wat anders met de winsten die er gemaakt gaan worden door overheden en energieleveranciers, want ga er maar vanuit dat als we allemaal om zijn, de prijzen erg gaan tegenvallen.

Ik blijf tot het bittere eind rijden met cilinders en zuigers, het blik heeft er zes met 4.2 liter inhoud en gebruikt 1 op 4 als ik netjes rijd, maar wel op LPG.
 
Per definitie gaat het over de uitstoot van den automobiel en dat stelt binnen het geheel verdomd weinig voor, dus de winst wordt nihil.

Het wordt wat anders met de winsten die er gemaakt gaan worden door overheden en energieleveranciers, want ga er maar vanuit dat als we allemaal om zijn, de prijzen erg gaan tegenvallen.
Dat zijn in mijn ogen 2 onweerlegbare feiten!
 
Ik ben absoluut niet tegen vooruitgang, maar als ik fossielen als Nijpels en Samson en niet te vergeten die Jessus Klaver hoor kraaien, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat het ooit goed gaat komen.

Per definitie gaat het over de uitstoot van den automobiel en dat stelt binnen het geheel verdomd weinig voor, dus de winst wordt nihil.

Het wordt wat anders met de winsten die er gemaakt gaan worden door overheden en energieleveranciers, want ga er maar vanuit dat als we allemaal om zijn, de prijzen erg gaan tegenvallen.

Ik blijf tot het bittere eind rijden met cilinders en zuigers, het blik heeft er zes met 4.2 liter inhoud en gebruikt 1 op 4 als ik netjes rijd, maar wel op LPG.


Dat hele uitstoot en klimaat verhaal is toch niet serieus te nemen.

De aarde bestaat zo'n 4,5 miljard jaar? En wij zorgen voor de opwarming van de aarde dankzij onze uitstoten in 100 jaar? Laat me niet lachen.

Klimaatverandering is van alle tijden, of de mens zich er nou wel of niet mee bemoeid.

Los daarvan, waar ze nu mee bezig zijn is nog niet eens een druppel op de gloeiende plaat.

Ik blijf erbij, het gaat alleen maar om geldklopperij, beste kindje willen zijn en linkse zieltjes winnen.
 
als iedereen morgen elektrisch zou rijden scheelt dat 3% uitstoot . het is net als motorgast zei geldklopperij , weg met oldtimer allemaal nieuw kopen en binnen 5 jaar graag weer een nieuwe kopen . fuck de economie , ik hou het mooi bij auto's en motor voor 1999 :) , en probeer zo vaak mogelijk in mijn dkw munga te rijden zolang het nog mag (2 takt 1000 cc :9~ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan