Hoelang kunnen we nog motorrijden?

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.763
1.802
54
tilburg
En dat is precies het hele probleem.

Het gaat niet om niet kunnen betalen, het gaat erom dat men het niet wil wéten.
Onzin,het gaat erom of je klimatologie voor waar aan neemt.
Ik volg intensief de kosmologie / astrofisica
Daar komt men wel eens fenomenen tegen die men niet kan verklaren.
Bijvoorbeeld wat is donkere materie of energie,een ster kan maar zo groot worden maar is ,tegen de theorie in groter etc
Men zegt dan ook "we weten het op het moment nog niet"
Dat geldt zeker ook voor klimatologie maar daar is niks van twijfel te merken🤔
De heilige overtuiging en gebrek aan zelfreflectie is wat mij de conclusies in twijfel doen trekken. 😒
zoals nen in de exacte wetenschappen wel doet
 
Laatst bewerkt:

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
3.042
293
al dat gemekker over transities en klimatologie....
die gasten leven in een zeepbel...
de enige transitie die ik uitvoer als de gaskraan dichtgaat is een mooie grote oliekachel plaatsen......pijpje door de muur en roken maar...lekker warm
 

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
2.519
99
Oudenbosch
Bezoek site
En dat is nog buiten de mogelijkheid van terugladen, dus elk aangekoppeld voertuig gebruiken als buffer voor het net.
En ook dat is een probleem (op dit moment) omdat de inrichting van het netwerk zo is dat stroom 1 kant op loopt (van boven naar beneden). Ga je nu vanaf onderen invoeden heb je een uitdaging ivm stromen die je niet meer meet en dus komt de stabiliteit weer in gevaar. (Denk even op een zonnige dag in een straat waar veel mensen zonnepanelen hebben. Ik denk dat er vast wel mensen zijn die weten wat er dan gebeurd)

Nog even wel een opmerking: Ik ben absoluut VOOR de afschaffing van fossiele brandstoffen omdat dit model niet houdbaar is. MAAR je moet de discussie wel goed voeren. Je kunt niet over allerlei smart oplossingen praten als je niet over de basis nagedacht hebt. Je gaat ook geen formule 1 auto ontwikkelen terwijl je alleen een weiland hebt om op te rijden!
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
18.680
6.570
58
Apeldoorn
En ook dat is een probleem (op dit moment) omdat de inrichting van het netwerk zo is dat stroom 1 kant op loopt (van boven naar beneden). Ga je nu vanaf onderen invoeden heb je een uitdaging ivm stromen die je niet meer meet en dus komt de stabiliteit weer in gevaar. (Denk even op een zonnige dag in een straat waar veel mensen zonnepanelen hebben. Ik denk dat er vast wel mensen zijn die weten wat er dan gebeurd)

Nog even wel een opmerking: Ik ben absoluut VOOR de afschaffing van fossiele brandstoffen omdat dit model niet houdbaar is. MAAR je moet de discussie wel goed voeren. Je kunt niet over allerlei smart oplossingen praten als je niet over de basis nagedacht hebt. Je gaat ook geen formule 1 auto ontwikkelen terwijl je alleen een weiland hebt om op te rijden!

:} :}:}
 
  • Like
Waarderingen: M0t0rgast

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
2.519
99
Oudenbosch
Bezoek site
Om te kunnen leveren maakt de omvormer de spanning iets hoger, dan gaat de stroom de andere kant op lopen. Als je dit 10x doet (met 10 huizen naast elkaar) loopt de spanning op van 240 VAC tot wel 250 VAC of hoger. Niet alle apparatuur vind dit leuk. De omvormer zelf schakelt ook uit boven een bepaalde spanning (norm en apparaat afhankelijk) en gaat in fout stand. Dus als iedereen zonnepanelen heeft hebben we weer een andere uitdaging :+

Leuk vak heb ik toch 8-)
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer en ivoderksen

ivoderksen

Die hard MF'er
15 mei 2012
395
56
Enschede
Nee weet ik niet, wat gebeurt er dan?
Stroomuitval, overbelasting van stations, omdat variabele opwekking(stroom en wind), tezamen met de centrales, teveel stroom genereren.
Duitsland heeft hier wel eens last van. Ze zetten dan de stroom in uitverkoop (bron)(bron)(bron).
Gelukkig ligt er een mondiaal netwerk en kan NL ook wat overnemen.

NL als niet braafste jongetje van de klas heeft maar 11% 'groene' energie waarvan 7 of 8 windenergie geloof ik en een groot deel baby stiertjes, ik bedoel uit bio 'afval'. Wij kampen af en toe met overproductie en dit is op weekniveau, maar als je het op dagniveau bekijkt is het overdag produceren en 's avonds gebruiken, ook niet in balans.

Maar het voordeel dat we niet het braafste zijn geeft ook dat wij wel hopelijk in 1x over kunnen naar een goede optie en wat stapjes overslaan(draadloos betalen was al veel langer in Hongarije dan in NL omdat daar later in is geïnvesteerd).

Wordt er momenteel wel hard gewerkt aan de verbetering van ons netwerk @F2ride2001 ? Ik heb geen idee namelijk :)
Edit:
Om te kunnen leveren maakt de omvormer de spanning iets hoger, dan gaat de stroom de andere kant op lopen. Als je dit 10x doet (met 10 huizen naast elkaar) loopt de spanning op van 240 VAC tot wel 250 VAC of hoger. Niet alle apparatuur vind dit leuk. De omvormer zelf schakelt ook uit boven een bepaalde spanning (norm en apparaat afhankelijk) en gaat in fout stand. Dus als iedereen zonnepanelen heeft hebben we weer een andere uitdaging :+

Leuk vak heb ik toch 8-)
en dit wist ik ook niet, thanks!
 

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
2.519
99
Oudenbosch
Bezoek site
Er wordt vollop gewerkt aan verbetering, maar alleen al het vergunning stelsel van de gemeentes (dat weet iedereen wel) is erg arbeids- en tijds intensief (lees: duurt lang).

Voordbeeld

Komt bij dat de fininancieele investering enorm is (daarom moet dit ook over een groter tijdsvak uitgesmeerd worden anders is er geen acceptatie).
We de mensen gewoon niet hebben en er onvoldoende kabels geproduceerd worden.

Dus ja, komt wel, maar niet binnen de komende paar jaar. Er zal nog vollop overlegt moeten worden over hoe de energie stromen moeten gaan lopen en hoe we de stabiliteit van ons netwerk vasthouden. Iedereen zo snel mogelijk over op electrisch rijden helpt dan niet echt. Gezien de stikstof en CO2 perikelen snap ik, maar zo werkt het niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Pietje1975

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.498
677
51
Het grappig is dat ik steeds dezelfde argumenten hoor.

Feit is dat de gaskraan dicht gaat en olie opraakt of schaars / heel duur wordt de komende 30-50 jaar.

Dan kijk je naar de alternatieve mogelijkheden en wordt er als argument gegeven, de klimaatdiscussie is een hoax.
Los van het feit of dit wel of niet zo is, dit is helemaal niet van belang voor de behoefte om te zoeken naar andere manieren om ons voort te bewegen.

Dus waarom niet discussiëren over de het onvermijdelijke of dat nu is om het klimaat of het feit dat het gewoon een keer ophoudt.
Doe je het voor het klimaat of luchtvervuiling dan wil je het vast eerder dan wanneer je het doet omdat het gewoon ophoudt.
Er zullen er zelfs zijn die dan zullen denken, het zal mijn tijd wel duren. Heb je echter koters dan zullen die toch echt hieraan niet ontkomen.

100 jaar geleden was de infrastructuur om te reizen met een paard ook meer gemeengoed dan voor het reizen met een auto.
Het heeft mensen echter nooit weerhouden om met een auto te gaan reizen.
Transities kosten altijd geld omdat er mensen zijn die er iets voor moeten doen.
Natuurlijk is dit vervelend en pijnlijk maar als het niet anders kan kan je wel boe gaan roepen maar helpen gaat het echt niet.
Zinniger is het dan om te kijken wat de meest elegante oplossingen zijn i.p.v. alleen maar in problemen te denken.

Ook zie je nog steeds mensen weer komen met het argument waterstof..... man, man, man....
Waterstof zal vast een functie gaan krijgen omdat het zelfs nu al een functie heeft.
Waterstof is echter een hele dure oplossing t.o.v. andere mogelijkheden.
Waterstof is leidt niet tot lichtere constructies. Zie bijv. een Toyota Mira t.o.v. een Tesla Model 3 en het leidt ook niet tot sneller kunnen tanken dan laden bij een snellader. Ja, het feitelijke tanken van waterstof gaat binnen 5-10 min maar tussen de tankbeurten in is er 30-35min nodig om weer een nieuwe lading op druk te brengen. In Californië waar veel auto's op waterstof rondrijden omdat het waterstof nog "gratis" is geeft daarom tankslots af waarbinnen je "moet" gaan tanken omdat anders je beurt voorbij is en je moet wacht op de eerst volgende vrije beurt. Meer tankstations gaat dit niet oplossen omdat deze zelfs met miljoenen subsidie per station al niet rendabel te krijgen zijn.
Daarbij is er 3x zoveel energie nodig om van bron tot wiel bij een waterstof auto t.o.v. BEV. Ga je het waterstof in een verbrandingsmotor gooien zoals sommige opperen dan heb je zelfs 9x zoveel energie nodig... O ja, met de huidige zwaar gesubsidieerde prijzen voor waterstof die geproduceerd worden d.m.v. steam reforming is er voor de pomphouder niets te verdienen dus ook die gaat dat niet volhouden.

Dan zijn er mensen die denken een huis te gaan verwarmen door het verbranden van waterstof in hun CV-ketel.
Het energieverbruik zal dan ca. 12x dat zijn van een warmtepomp dus de warmtepomp en eventuele isolatie van je huis is snel terug te verdienen.
 
Laatst bewerkt:

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.498
677
51
Stroomuitval, overbelasting van stations, omdat variabele opwekking(stroom en wind), tezamen met de centrales, teveel stroom genereren.
Duitsland heeft hier wel eens last van. Ze zetten dan de stroom in uitverkoop (bron)(bron)(bron).
Gelukkig ligt er een mondiaal netwerk en kan NL ook wat overnemen.
In NL ligt er bijv. een lijn naar Noorwegen die redelijk eenvoudig een waterkrachtcentrale kan afschakelen en ons overschot kan gebruiken.
Wanneer wij weer een moment te kort hebben, stroomt het weer de andere kant op.

Er wordt overigens nog veel te veel in hokjes en landsgrenzen gedacht.
Wanneer men dat overboord zet is het probleem een stuk kleiner.

Uit dezelfde zandbakken waar nu de olie uit komt kan je ook zonne energie halen.
Ja, die moet je bewaken en gaan garanderen maar dat moeten we nu ook met de olie.
Dus eigenlijk veranderd er niets. Er zijn ook zandbakken waar nu geen olie zit en waar het economisch niet lekker loopt met migrantenstromen tot gevolg.
Daar zou je twee problemen kunnen oplossen met één oplossing.
Altijd schijnt ergens wel de zon dus het kan maar het vraagt nog wat creativiteit en geld.
Het alternatief is echter géén energie en dat lijkt mij ook geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.784
193
57
Het groene hart
Bezoek site
En ook dat is een probleem (op dit moment) omdat de inrichting van het netwerk zo is dat stroom 1 kant op loopt (van boven naar beneden). Ga je nu vanaf onderen invoeden heb je een uitdaging ivm stromen die je niet meer meet en dus komt de stabiliteit weer in gevaar. (Denk even op een zonnige dag in een straat waar veel mensen zonnepanelen hebben. Ik denk dat er vast wel mensen zijn die weten wat er dan gebeurd)
Met de nadruk op “Op dit moment”. Dat blijft niet altijd zo.

Verder noem je de problemen die zonnepanelen geven terwijl de elektrische auto nu juist zo mooi een buffer kan vormen om dit probleem op te lossen. Elektrisch rijden is geen probleem, het is een oplossing.

Dat is wat ik hier steeds weer lees, iedereen ziet alleen maar problemen, sommigen komen hier alleen maar om te zeggen dat ze het niets vinden en dat het hun tijd wel zal duren. Daar heb je wat aan....
Maar bijna niemand ziet mogelijkheden. En er komen steeds meer mogelijkheden.
 

ivoderksen

Die hard MF'er
15 mei 2012
395
56
Enschede
Met de nadruk op “Op dit moment”. Dat blijft niet altijd zo.

Verder noem je de problemen die zonnepanelen geven terwijl de elektrische auto nu juist zo mooi een buffer kan vormen om dit probleem op te lossen. Elektrisch rijden is geen probleem, het is een oplossing.

Dat is wat ik hier steeds weer lees, iedereen ziet alleen maar problemen, sommigen komen hier alleen maar om te zeggen dat ze het niets vinden en dat het hun tijd wel zal duren. Daar heb je wat aan....
Maar bijna niemand ziet mogelijkheden. En er komen steeds meer mogelijkheden.
Klopt, de auto staat ergens stil, die kan leveren of opnemen. Of opnemen van de zon en afgeven in de avond tot het moment waarop je kilometers + marge over zijn.
Maar goed, hiervoor moet auto, paal, huis en bedrijf voor aangepast worden en het verdienmodel van energie. Veel kinkjes die lang duren, zoals alleen al vergunningen. Ik zie wel een gouden toekomst, en we zijn gelukkig al bezig met de transitie :)
 
  • Like
Waarderingen: supervaags en Hybride

DarkKnight7

DARKSPEED TRIPLE 🏍KNIGHTRIDER🤴🏻 🇬🇧
Donateur
28 mrt 2011
13.997
1.184
Midden Nederland
Zelfs als heel Nederland per vandaag een klimaat perfect land is veranderd er nog helemaal niks.

17 miljoen mensen..

Hoeveel wonen er in Rusland? Amerika? China? India? Afrika?

Nee, laten we in kleine kut landjes beginnen zoals Nederland, Denemarken etc.

En zolang er niks verplicht is, verander ik helemaal niks. Dus het is inderdaad uitstellen. Maar hoe langer het duurt, hoe meer er doorontwikkeld word , hoe goedkoper het word.
Patrick?
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.498
677
51
Nee, laten we in kleine kut landjes beginnen zoals Nederland, Denemarken etc.
Laat Nederland nu helemaal achteraan lopen in Europa en Europa loopt ver achter bij bijv. China.

Dit komt omdat democratieën geleid worden door pluche plakkers die gekozen moeten worden door schreeuwers die niet verder kijken dan het eind van hun loonzakje. Op zichzelf heel begrijpelijk maar als er iets onvermijdelijks aan zit te komen dan is dat niet de manier waarmee je daadkrachtig naar een oplossing kunt werken.
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
18.680
6.570
58
Apeldoorn
Laat Nederland nu helemaal achteraan lopen in Europa en Europa loopt ver achter bij bijv. China.

Dit komt omdat democratieën geleid worden door pluche plakkers die gekozen moeten worden door schreeuwers die niet verder kijken dan het eind van hun loonzakje. Op zichzelf heel begrijpelijk maar als er iets onvermijdelijks aan zit te komen dan is dat niet de manier waarmee je daadkrachtig naar een oplossing kunt werken.
Jij schreeuwt ook wel een beetje naar je eigen loonzakje ,je kunt/of t word w.s grotendeels voor je betaald (lease?)
een gewoon mens met een normale baan kan dat nog niet betalen en wat er allemaal nog meer aankomt helemaal niet,
dus dat er alvast wat geld achter de hand gehouden wordt lijkt me logisch ,want ook van t gas afgaan zal niet echt gratis worden lijkt me.
Mede ook wat je leest dat t e-net de capaciteit niet heeft ,lopen m.i de schreeuwers nu wel een beetje aan de ´schone´ kant.
Wat lijkt t jou dan allemaal aan de e-auto ,t gas eruit en boem! t net houdt t niet meer bij .
o ja , nu ben ik w.s een doemdenker ,ik vind dat prima .
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.498
677
51
Jij schreeuwt ook wel een beetje naar je eigen loonzakje ,je kunt/of t word w.s grotendeels voor je betaald (lease?)
een gewoon mens met een normale baan kan dat nog niet betalen en wat er allemaal nog meer aankomt helemaal niet,
dus dat er alvast wat geld achter de hand gehouden wordt lijkt me logisch ,want ook van t gas afgaan zal niet echt gratis worden lijkt me.
Mede ook wat je leest dat t e-net de capaciteit niet heeft ,lopen m.i de schreeuwers nu wel een beetje aan de ´schone´ kant.
Wat lijkt t jou dan allemaal aan de e-auto ,t gas eruit en boem! t net houdt t niet meer bij .
o ja , nu ben ik w.s een doemdenker ,ik vind dat prima .
In de eerste plaats betaal ik alles helemaal zelf.
Dit is echter het punt niet.

We gaan van het gas af want, we willen geen aardbevingen in Groningen en we willen geen gas van Putin.
Ook al omdat het maken van kosten naar het gas van Putin ook geld gaat kosten en over max. 50 jaar toch ook op is.
Regeren is iets verder vooruit kijken dus wat kunnen we dan... Zie hele discussie...

Fossiel houdt gewoon een keer op ongeacht de milieu discussie en ongeacht of je geen geld wilt of kunt steken in een andere oplossing.
Ook de opmerking die hier langskomt van: als de gaskraan dicht gaat koop ik een oliekachel...... _O-
Een oliekachel is nu al veel duurder dan een gaskachel en de olie is ook nu al duurder dan het gas.
Olie raakt ook een keer op en dus is het niet slim om daarop in te zetten al was het maar dat de kosten van olie heel hard zullen stijgen in de nabije toekomst.

Het gaat er dan ook niet om of je wel of niet wil en ook niet of je het wel of niet kunt betalen.
Het gaat gewoon gebeuren.

Dit wetende kan je maar beter gaan bedenken hoe je dit op gaat lossen voor jezelf dan gaan lopen boe roepen.
Boe roepen gaat je immers niet helpen.
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
18.680
6.570
58
Apeldoorn
In de eerste plaats betaal ik alles helemaal zelf.
Dit is echter het punt niet.

We gaan van het gas af want, we willen geen aardbevingen in Groningen en we willen geen gas van Putin.
Ook al omdat het maken van kosten naar het gas van Putin ook geld gaat kosten en over max. 50 jaar toch ook op is.
Regeren is iets verder vooruit kijken dus wat kunnen we dan... Zie hele discussie...

Fossiel houdt gewoon een keer op ongeacht de milieu discussie en ongeacht of je geen geld wilt of kunt steken in een andere oplossing.
Ook de opmerking die hier langskomt van: als de gaskraan dicht gaat koop ik een oliekachel...... _O-
Een oliekachel is nu al veel duurder dan een gaskachel en de olie is ook nu al duurder dan het gas.
Olie raakt ook een keer op en dus is het niet slim om daarop in te zetten al was het maar dat de kosten van olie heel hard zullen stijgen in de nabije toekomst.

Het gaat er dan ook niet om of je wel of niet wil en ook niet of je het wel of niet kunt betalen.
Het gaat gewoon gebeuren.

Dit wetende kan je maar beter gaan bedenken hoe je dit op gaat lossen voor jezelf dan gaan lopen boe roepen.
Boe roepen gaat je immers niet helpen.
Dat is dus al de kutstelling ,of je t kunt betalen of niet , boeit dus geen ruk dat daar mensen door in de problemen komen :?
kost wat t kost dingen erdoor drukken
en ik roep geen boe hoor , ik red me wel .
 
  • Like
Waarderingen: Miglowie

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.676
1.190
43
Vollenhove
In de eerste plaats betaal ik alles helemaal zelf.
Dit is echter het punt niet.

We gaan van het gas af want, we willen geen aardbevingen in Groningen en we willen geen gas van Putin.
Ook al omdat het maken van kosten naar het gas van Putin ook geld gaat kosten en over max. 50 jaar toch ook op is.
Regeren is iets verder vooruit kijken dus wat kunnen we dan... Zie hele discussie...

Fossiel houdt gewoon een keer op ongeacht de milieu discussie en ongeacht of je geen geld wilt of kunt steken in een andere oplossing.
Ook de opmerking die hier langskomt van: als de gaskraan dicht gaat koop ik een oliekachel...... _O-
Een oliekachel is nu al veel duurder dan een gaskachel en de olie is ook nu al duurder dan het gas.
Olie raakt ook een keer op en dus is het niet slim om daarop in te zetten al was het maar dat de kosten van olie heel hard zullen stijgen in de nabije toekomst.

Het gaat er dan ook niet om of je wel of niet wil en ook niet of je het wel of niet kunt betalen.
Het gaat gewoon gebeuren.

Dit wetende kan je maar beter gaan bedenken hoe je dit op gaat lossen voor jezelf dan gaan lopen boe roepen.
Boe roepen gaat je immers niet helpen.
Wat vind je dan van het feit dat de regering de transportsector subsidieert om op aardgas te gaan rijden ipv diesel? En de schepen die nu worden gebouwd om op aardgas te gaan varen ipv stookolie? Een vrachtwagen stookt ongeveer 100-150 kilo LNG weg per dag. Geen idee hoeveel huizen je daarvoor kunt verwarmen, maar vast veel.
 

MotorZeeRob

MF veteraan
17 mei 2017
1.498
677
51
Wat vind je dan van het feit dat de regering de transportsector subsidieert om op aardgas te gaan rijden ipv diesel? En de schepen die nu worden gebouwd om op aardgas te gaan varen ipv stookolie? Een vrachtwagen stookt ongeveer 100-150 kilo LNG weg per dag. Geen idee hoeveel huizen je daarvoor kunt verwarmen, maar vast veel.
Dat is heel debiel maar de oorzaak hiervan ligt bij schreeuwende lobbyisten van de oliemaatschappijen.
Die zien hun macht op de markt gaat afnemen en verzinnen iets om de oude structuur in tact te houden.
Daarbij is het ook geen oplossing voor langere termijn ondanks dat het op de korte termijn iets beter is voor het milieu.
Maar nogmaals deze oplossing is voor z'on korte termijn dat het vrij zinloos is en zonde van het subsidiegeld.
 
Laatst bewerkt:

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.897
783
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Ons huidige stroom netwerk kreunt en steunt nu al onder de belasting.
Er valt niet voor niets tegenwoordig regelmatig in een hele wijk de stroom uit.
Sorry, maar dat is onzin.
De stroom valt zelden uit in een hele wijk, deze wordt uitgeschakeld vanwege werkzaamheden aan het net binnen die wijk.
Toen bij ons de ingaande kabel naast de voordeur brak zaten wij zonder stroom. Nadat we gebeld hadden kwam een electriciën, en die kon al meteen vertellen waar de breuk zat (15 cm buiten de buitenmuur). Hij belde een ploeg gravers.
Voordat ze ook maar 1 spade in de grond staken ging de stroom er in de hele wijk vanaf, zonder ook maar 1 waarschuwing vooraf.
Na een half uurtje graven lag de kabel bloot, en stopten ze met werken. Bijna een 1 uur wachten verder kwam er een andere ploeg die de kabel repareerde. Toen het gat dichtgooien, en pas daarna ging de stroom er weer op. De hele wijk zat dus ca. 3 uur zonder stroom terwijl dat ook mettwee keer een kwartiertje mogelijk was geweest.

Deze storingen zijn bij ons in de regio (Waterland) verreweg de grootste oorzaak van de stroomstoringen. Simpelweg door bodemdaling.
Daar heeft de capaciteit van het netwerk helemaal niets mee te maken. Als we nu van de ene dag op de andere de capaciteit konden verdubbelen bij dezelfde vraag zou dat nog geen 5% in het aantal storingen schelen..... Wat niet wil zeggen dat we geen uitbreiding nodig hebben trouwens....
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.897
783
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Zelfs als heel Nederland per vandaag een klimaat perfect land is veranderd er nog helemaal niks.

17 miljoen mensen..

Hoeveel wonen er in Rusland? Amerika? China? India? Afrika?

Nee, laten we in kleine kut landjes beginnen zoals Nederland, Denemarken etc.

En zolang er niks verplicht is, verander ik helemaal niks. Dus het is inderdaad uitstellen. Maar hoe langer het duurt, hoe meer er doorontwikkeld word , hoe goedkoper het word.
Ofwel je begrijpt niet wat ik schreef, ofwel het kan je geen moer schelen dat wij allemaal deze wereld verzieken.
Ikke ikke ikke, en de rest van de wereld kan stikken..... Triest.
We moeten allemaal aan de bak. Het maakt geen moer uit wie dat eerst doet, we moeten allemaal.
En kom nu niet aan met dat wij weer voorop moeten lopen in Nederland, want dat doen wij niet. Wij (Nederland) lopen behoorlijk achteraan in de westerse wereld, en we hebben nog veel in te halen.
 

Toktok

Recalcitrant in de wieg
22 apr 2010
2.580
47
Heerlen
Ofwel je begrijpt niet wat ik schreef, ofwel het kan je geen moer schelen dat wij allemaal deze wereld verzieken.
Ikke ikke ikke, en de rest van de wereld kan stikken..... Triest.
We moeten allemaal aan de bak. Het maakt geen moer uit wie dat eerst doet, we moeten allemaal.
En kom nu niet aan met dat wij weer voorop moeten lopen in Nederland, want dat doen wij niet. Wij (Nederland) lopen behoorlijk achteraan in de westerse wereld, en we hebben nog veel in te halen.
Waar ben jij nu bang voor?? Dat de aarde vernield wordt of dat het menselijk ras uitsterft. Dat laatste is denk ik toch niet te stoppen op de lange termijn...
 
  • Like
Waarderingen: M0t0rgast