Hoelang kunnen we nog motorrijden?

De praktijk is dat je 1000km kunt reizen in 10,5u inclusief laden, plaspauze, koffie drinken, lunchen en dineren.

Dat red je meestal niet eens met een sportwagen, of mag je met een BEV tussen baustellen door, door een speciale tolpoort, of rij je alleen rondjes in Noordoost Groningen en staan je lunch, koffie en diner klaar bij het Schippertje in Delfzijl?
 
Aha, ik rij geen 150, dat maakt dus het verschil, niet of je een Tesla, Renault, Volvo of Mercedes rijdt. Sterker nog: Met een luxe E-klasse van een ton zet je de cruise net zo makkelijk op 250 als 200 of 150 en stap je net zo fris uit. Daarbij vind ik het belachelijk om zoveel extra energie te verstoken voor bijna geen tijdswinst. Want of je nu een extra hoog brandstof of electriciteitsverbruik hebt, het blijft verkwisten van energie.

Ik bedenk me ineens: Jij had het over 10u voor 1000km, ik heb 12,5u gedaan over 1200km, zonder continu 150 te blazen. Dus eigenlijk kun je zeggen dat het eigenlijk geen verschil maakt of je 150 jaagt of niet en je net zo comfortabel reist in een dikke Mégane Estate van 32k als een Tesla van 80k+
 
.... Want of je nu een extra hoog brandstof of electriciteitsverbruik hebt, het blijft verkwisten van energie....

Dus de Hummerrijder heeft gelijk als hij jou verwijt te hard te rijden op jouw elektrische fiets. Jij gebruikt immers meer energie dan strikt nodig en hij rijdt keurig 1 op 6 net als anders.

En dat vind ik dus niet terecht, als je elektrisch rijdt gebruik je grofweg een kwart van de energie die je met een benzinewagen zou gebruiken, je bespaart een giga plas brandstof en dan krijg je het op de kop als je even wat harder rijdt ?
 
Nee, het begon dat je met een EV 1,5u langer onderweg bent, maar wel uitgerust uitstapt. Dat is dus niet waar. Met eender welke reisauto, want dat is waar het in feite om gaat, kun je makkelijk 1000km op een dag doen en dat is dus onafhankelijk van het aandrijvingstype. In 2013 deed ik 1300km met een P307 SW Hdi uit 2003 en dat was wel een lange dag inclusief pontjes van D naar DK en DK naar SE, maar ook daar stapte ik redelijk ok uit. Na 9u/1000km rijden ben ik niet gesloopt, maar ga een keer pissen, draai een keer aan de radio, trek een extra boterham uit de trommel met een flesje drinken, zucht een keer en rij nog een paar uur/honderd km verder.
 
Dus de Hummerrijder heeft gelijk als hij jou verwijt te hard te rijden op jouw elektrische fiets. Jij gebruikt immers meer energie dan strikt nodig en hij rijdt keurig 1 op 6 net als anders.

En dat vind ik dus niet terecht, als je elektrisch rijdt gebruik je grofweg een kwart van de energie die je met een benzinewagen zou gebruiken, je bespaart een giga plas brandstof en dan krijg je het op de kop als je even wat harder rijdt ?

Ik ben inderdaad van mening dat je niet meer energie moet gebruiken dan nodig en dus ook dat elektrisch rijden geen excuus moet zijn om extra hard te rijden. Hummer prima, als je er een doel voor hebt dat met een ander voertuig niet zuiniger gaat. En even wat harder is wat anders dan continu 150 op de Autopilot zoals aangegeven.
 
En dat weet je omdat jij zoveel ervaring hebt met elektrisch rijden ? Sorry, ik hecht meer waarde aan het oordeel van iemand met ervaring.

Nee, dat is wederom niet wat ik bedoel. Er zijn legio auto's waarmee je genoemde afstanden comfortabel kunt rijden en 1,5u sneller bent dus. MZB gaf aan dat hij dezelfde reis met een dikke BMW diesel 1,5u sneller heeft gedaan maar gesloopt was. Dat zegt hooguit iets over de stoelen van de BMW tov de Tesla, zijn conditie toen en nu en vast nog veel meer variabelen, maar in 1,5u extra reistijd door het opladen comfortabeler aankomen is zeker niet als doorslaggevend argument of unieke feature van een elektrische auto (Tesla werd pas later genoemd) aan te wijzen.
 
De praktijk is dat je 1000km kunt reizen in 10,5u inclusief laden, plaspauze, koffie drinken, lunchen en dineren.
Nou vergeet het maar tenzij je enkele vlakke wegen heb en absoluut geen file of bergen/heuvels _O-
Ik ga 2x per jaar met een facelift model S 90d naar Zwitserland (+-800km) en dat lukt me echt niet onder de 11u zonder onderweg te eten, en dan zou ik nog 200km moeten rijden.
 

Nee, vooral de burgers een poot uit blijven trekken.


Nogmaals, we zijn knettergek met z'n allen.
En aangezien al die bedrijven filantropische instellingen zijn zullen ze de kosten natuurlijk niet doorberekenen naar de consument?
Uiteindelijk betaal je ook de investeringen van bedrijven. En dat zelfs met een stevige winstmarge.....
En we zijn inderdaad knettergek met zijn allen als wij denken dat "anderen" de kosten maar moeten betalen.
 
Precies, want soldaten zijn over het algemeen "minderen" en worden helemaal niet geselecteerd op basis van fysieke en mentale eigenschappen... oh wacht, juist wel. Bovendien volgt na een oorlog altijd een babygolf waardoor het effect maar tijdelijk is. En we weten wat de laatste golf babyboomers met dit land/deze planeet hebben gedaan.
Hee, ben je weer terug? Tijd niets van je gezien!
 
Is gewoon grote bullshit.
Bekijk bijlage 1435098
Ritje met de S75D geplukt uit mijn Google timeline van 900km exact en gereden in 9:26u inclusief 2x een koffie, laad, plaspauze, 2x eet, laad plaspauze en 1x een laad pauze om het hele weekend in Denemarken niet meer te hoeven laden.
Natuurlijk joh, de afgelopen 4x was mn horloge kapot en is 11:00u vertrekken en om 22:00 iets anders dan 11u :W
Maar lezen is ook heel moeilijk he ;)
en absoluut geen file of bergen/heuvels
die route van jou is 95% plat zonder bergen
 
Of je doet het gewoon niet goed. Langer blijven snacken dan de auto nodig heeft om te laden maakt ook dat de totale tijd wel doortikt.

Ik geloof dus best dat je er 11u over gereden hebt maar ook dat het veel sneller had gekund.

Reken even mee:
Topsnelheid van 150km maar laten we gemiddeld 130km aanhouden.
900km met 130km gemiddeld is minder dan 7uur. Er is dan tijd om 2:26 te laden.... De laadstops zijn tussen de 25 en 35min. 3x 25 en 2x 35min is... 2:25min...

Als jij 800km met 100km gemiddeld doet (terwijl 130 gemiddeld als je rijdt gemakkelijk haalbaar is) dan heb je nog eens 3 uur stilgestaan.
Met het 120 gemiddeld zou je het rijdende stuk van 800km in 6:35u hebben kunnen doen en heb je dus 4:25u zitten snacken.

Ik had idd nauwelijks file. Ik ben ook een keer naar Berlijn geweest. 700km en ik het er dik 10u over gedaan. We hebben alleen 2,5u stilgestaan in de file toen voor ons de gehele snelweg werd afgesloten door een ongeval.

Dat ligt uiteraard niet aan de BEV want het waren alleen snurkers met een ICE die op elkaar geknald waren... :+

Wat je even vergeet in je rekensommetje dat het "verbruik" van een Tesla, net als een normale auto bij berg gebruik (heuvel op) fors hoger ligt dan normaal over een platte weg van a naar b ;)
Je moet namelijk ff 2300kg omhoog tillen, daar is dus constant meer vermogen voor nodig ipv de boel in beweging houden op een rechte weg.
Nog even los van de maximum snelheden in berggebieden waardoor de reistijd nog langer wordt.

Met een benzine auto deed ik het inderdaad ook makkelijk in 6/7 uur, zeker als ik via Duitsland reed.

Maar om het een beetje OT te houden, electrische motoren gaan de komende jaren geen vervangen worden voor een benzine variant voor langere tripjes of sportief gebruik. Zelfde probleem met laadtijden, nog kortere actieradius bij normaal gebruik en nutteloze actieradius met sportief gebruik.

Laatst een stukje met mn vader wezen knallen. Ik op de gsxr, hij op zn DS Zero, mijn tank was net 1/3 leeg en hij moest weer aan de stekker om met een rustig tempo thuis te komen (veel harder dan 150 gaan ze geloof ik ook niet)
 
Gewoon met een Tesla met continu 150km/u op de autopilot in DE.
Autopilot wil helaas niet harder. 😢

Smalle baantjes van de baustellen zijn ook ideaal met de AP. Hij houdt hem bizar netjes tussen de lijntjes.
Idd wel weinig file gehad. Ook bij de baustellen gewoon 80KM/u kunnen rijden maar daar merk je weinig van omdat steeds maar kleine stukjes zijn.
Verder nog wat gespeeld met AMG's en RS-sen die je op top niet kunt bijhouden maar met tussensprints toch aardig kunt vernederen:Y
Maak jij gebruik van een katheter of een incontinentieluier?
 
Model S heeft geen trekhaak (en mag die niet hebben...), een X mag 2.268kg trekken, wat niet raar is met ±1000nm koppel.
Actieradius neemt wel af met ongeveer 50-60% als je er een caravan achter hangt
 
Terug
Bovenaan Onderaan