Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Ja in China lopen ze voorop, maar daar hebben ze geen boodschap aan het milieu of de bevolking.
Gewoon even een miljoen accu's produceren ondanks dat de bevolking omkomt in de smog is daar geen enkel probleem.
Zouden wij een voorbeeld aan moeten nemen :W
 
Ik denk dat motoren eerder verdwijnen als vervoersmiddel doordat de overheid verkeersdoden wil uitbannen. Niet door een overgang naar een ander type aandrijving. :]
Daar is in België in geen geval sprake van! De regering is motorrijders goed gezind! Tal van voordelen* en de overheid moedigd zelfs aan tot motorrijden.

* belastingvoordelen en vrijstelling van rekeningrijden zullen uiteraard ook (deels) wegvallen als er "te veel" mensen overstappen naar motorrijden ...
 
Daar is in België in geen geval sprake van! De regering is motorrijders goed gezind! Tal van voordelen* en de overheid moedigd zelfs aan tot motorrijden.

* belastingvoordelen en vrijstelling van rekeningrijden zullen uiteraard ook (deels) wegvallen als er "te veel" mensen overstappen naar motorrijden ...
In Nederland is daar ook geen sprake van.
Het aantal ongevallen daalt nog steeds elk jaar en de doelgroep is veels te klein om daar echt resultaat mee te boeken.
 
Ons OV is zo gek nog niet, ook al zeiken we er graag over. Het is alleen best prijzig en dan mag je op sommige trajecten de hele tijd staan. Maar er zijn (alweer) nieuwe treinen besteld (Fyra 2.0) en de afgelopen jaren zijn een paar grote stations en knelpunten al flink verbouwd en uitgebreid. Als er meer mensen met de trein gaan kan de prijs van een kaartje ook eens een keer wat omlaag. Zo beloond de NS momenteel reizigers die de spits mijden dmv korting.

De jaarlijkse economische schade door files is momenteel al 1.3 miljard, en dan is de verwachting dat de verkeersdrukte de komende jaren flink toeneemt. Dat zou best een motivatie kunnen zijn om het OV nog wat aantrekkelijker te maken.

Hahahaha...oh je meent dit serieus?

Als ik met OV van mijn huis naar mijn werk ga kost dit ongeveer 20€ per dag. Daarbij mag ik de halve rit staan, en duurt mijn reis in totaal bijna 1.5 uur.
Daarbij gebeuren er om de haverklap dingen waardoor er vertraging is (dagelijks met OV en het wordt duidelijk hoe schrikbarend vaak er iets aan de hand is).

Met eigen vervoer duurt mijn rit 45 minuten en kost retour ongeveer 9€ aan benzine.

En kaartjes goedkoper met meer reizigers? Dat is zeker waarom het traject amsterdam-schiphol goedkoper is geworden de laatste jaren dankzij alle toeristen die in de overvolle treinen reizen...oh wacht nee, dat traject is ook gewoon ieder jaar duurder geworden.. hoe vreemd.
 
Hahahaha...oh je meent dit serieus?

Als ik met OV van mijn huis naar mijn werk ga kost dit ongeveer 20€ per dag. Daarbij mag ik de halve rit staan, en duurt mijn reis in totaal bijna 1.5 uur.
Daarbij gebeuren er om de haverklap dingen waardoor er vertraging is (dagelijks met OV en het wordt duidelijk hoe schrikbarend vaak er iets aan de hand is).

Met eigen vervoer duurt mijn rit 45 minuten en kost retour ongeveer 9€ aan benzine.

En kaartjes goedkoper met meer reizigers? Dat is zeker waarom het traject amsterdam-schiphol goedkoper is geworden de laatste jaren dankzij alle toeristen die in de overvolle treinen reizen...oh wacht nee, dat traject is ook gewoon ieder jaar duurder geworden.. hoe vreemd.
:^
Hier precies hetzelfde.
Met eigen vervoer maximaal 30 minuten onderweg en met openbaar vervoer 1,5 uur.
En dan ook nog 2x overstappen in de spits _O-

Zodra mensen in Nederland beginnen over het openbaar vervoer als serieus alternatief, dan begin ik altijd maar te lachen :')
 
Ja in China lopen ze voorop, maar daar hebben ze geen boodschap aan het milieu of de bevolking.
Gewoon even een miljoen accu's produceren ondanks dat de bevolking omkomt in de smog is daar geen enkel probleem.
Zouden wij een voorbeeld aan moeten nemen :W

Ze zijn zichzelf daar anders goed tegengekomen met die enorme vervuiling en grote bevolkingsaantallen.

Dit elektrificatie project doen ze dan ook niet voor de lol, ze zien daar in dat het bittere noodzaak is voor de toekomst.
 
Hahahaha...oh je meent dit serieus?

Als ik met OV van mijn huis naar mijn werk ga kost dit ongeveer 20€ per dag. Daarbij mag ik de halve rit staan, en duurt mijn reis in totaal bijna 1.5 uur.
Daarbij gebeuren er om de haverklap dingen waardoor er vertraging is (dagelijks met OV en het wordt duidelijk hoe schrikbarend vaak er iets aan de hand is).

Met eigen vervoer duurt mijn rit 45 minuten en kost retour ongeveer 9€ aan benzine.

En kaartjes goedkoper met meer reizigers? Dat is zeker waarom het traject amsterdam-schiphol goedkoper is geworden de laatste jaren dankzij alle toeristen die in de overvolle treinen reizen...oh wacht nee, dat traject is ook gewoon ieder jaar duurder geworden.. hoe vreemd.
En jou ervaring is uiteraard representatief voor de situatie in heel NL. Ik heb geruime tijd bijna dagelijks van uiterst oost naar west gereisd met relatief weinig problemen (en ook weer terug:9).

Hahaha, probleemloos met de auto die kant op meen je dat nou serieus? Een paar regeldruppels en wij staan al vast voordat we de A1 überhaupt op kunnen. Ik sta als oosterling eerder in menig stadscentrum met de trein dan geparkeerd en wel met eigen vervoer. In sommige gevallen ben je zelfs goedkoper uit, zeker als je de parkeerkosten mee rekent. Wie gaat er binnenkort weer naar de motorbeurs met de trein?

Altijd lachen, die mensen die op voorhand het OV niet als serieus alternatief zien;)
 
In Nederland is daar ook geen sprake van.
Het aantal ongevallen daalt nog steeds elk jaar en de doelgroep is veels te klein om daar echt resultaat mee te boeken.
Nog wel. Maar als er eoa zelfrijdend systeem is met nul verkeersdoden dan is de doelgroep ineens relatief veel groter.
Let wel, ik zeg als, niet wanneer.

Intussen het andere deel, de vervanging van de aandrijving, vanwege wat voor reden ook, en ook onafhankelijk van wat de nieuwe variant wordt, zal het volgens mij het gebruik van motoren niet doen stoppen.
 
Welk land legt momenteel ook de meeste zonnepanelen, en dan niet op daken oid, maar grote parken...
Ik weet niet hoe ze dan wel electriciteit op moeten wekken
Zonnepaneel parken mag niet slecht voor het millieu
kolen gestookte centrales ook slecht
kernenergie levensgevaarlijk...

Ja we willen wel electrisch, maar we moeten eerst nog een manier vinden om DAT schoon op te wekken...

Dan het OV als alternatief..
Ik woon 25 km van Boxmeer, als ik daar met mijn gezin naar toe wil heb ik de keus...
vv 6 liter LPG verstoken tegen 65ct per liter en 20 minuten later sta ik daar voor de deur
of:
Bus naar het station , 4x 2,20 euro
Trein naar nijmegen centraal...4x 2,30 euro>>>> overstappen
trein naar boxmeer 4x11 euro retour..
in boxmeer nog 20 minuten lopen...

dus 4 euro of ruim 60 euro en twee uur meer reistijd
 
Ja het openbaar vervoer is HET alternatief in Nederland.-O-:r|(

Mijn dochter moest met de bus naar groningen voor haar HBO studie. 2,5 uur reistijd enkele reis voor een afstand van 70km.
Vervolgens moest ze stage lopen in Wijster. 3,5u reistijd enkele reis voor een afstand van 45km .Tenminste als ze de belbus haalde die 4x per dag reed.
Dus reed pa of ma maar elke dag 2x op en neer.

Ik zou zeggen tegen iedereen die het openbaar vervoer zo geweldig vindt. Kom in noord oost drenthe of noord oost groningen wonen. Kijken of je het dan nog zo geweldig vindt.
 
Voordat iedereen een voorbeeld gaat noemen waarbij je 10x zolang onderweg bent tegen 100x de kosten. Ik kan net zoveel voorbeelden noemen waarbij je binnen een half uur van het ene naar het andere cetrum gaat. Het ligt er maar net aan waar je moet zijn heh.

Oh in het kostenplaatje zul je dan ook 100% alle kosten mee moeten rekenen van belasting tot onderhoud en verzekering en enz..

Ja het openbaar vervoer is HET alternatief in Nederland.-O-:r|(

Mijn dochter moest met de bus naar groningen voor haar HBO studie. 2,5 uur reistijd enkele reis voor een afstand van 70km.
Vervolgens moest ze stage lopen in Wijster. 3,5u reistijd enkele reis voor een afstand van 45km .Tenminste als ze de belbus haalde die 4x per dag reed.
Dus reed pa of ma maar elke dag 2x op en neer.

Ik zou zeggen tegen iedereen die het openbaar vervoer zo geweldig vindt. Kom in noord oost drenthe of noord oost groningen wonen. Kijken of je het dan nog zo geweldig vindt.

Als achterhoeker kan ik ook voorbeelden noemen waarbij je met het OV 2 uur doet over pak en beet 40 km oid. Met name in de buitengebieden is het idd beroerd geregeld.
 
Laatst bewerkt:
Voordat iedereen een voorbeeld gaat noemen waarbij je 10x zolang onderweg bent tegen 100x de kosten. Ik kan net zoveel voorbeelden noemen waarbij je binnen een half uur van het ene naar het andere cetrum gaat. Het ligt er maar net aan waar je moet zijn heh.

Oh in het kostenplaatje zul je dan ook 100% alle kosten mee moeten rekenen van belasting tot onderhoud en verzekering en enz..



Als achterhoeker kan ik ook voorbeelden noemen waarbij je 2 uur doet over pak en beet 40 km oid.


Ook comfort e.d zoals stinkende,appende en onbeschofte mede reizigers?
 
En jou ervaring is uiteraard representatief voor de situatie in heel NL. Ik heb geruime tijd bijna dagelijks van uiterst oost naar west gereisd met relatief weinig problemen (en ook weer terug:9).

Zoals je aan de andere reacties kunt zien, lijkt dat inderdaad wel zo te zijn en ben jij eerder de uitzondering.:)

Hahaha, probleemloos met de auto die kant op meen je dat nou serieus? Een paar regeldruppels en wij staan al vast voordat we de A1 überhaupt op kunnen. Ik sta als oosterling eerder in menig stadscentrum met de trein dan geparkeerd en wel met eigen vervoer. In sommige gevallen ben je zelfs goedkoper uit, zeker als je de parkeerkosten mee rekent. Wie gaat er binnenkort weer naar de motorbeurs met de trein?

Ik zeg niet dat de auto ideaal is, maar daarom rij ik motor :]

Altijd lachen, die mensen die op voorhand het OV niet als serieus alternatief zien;)

Op voorhand? Ik heb jaren regelmatig met het OV gereisd. Ik pak alsnog af en toe de trein als het zo uitkomt, maar een waardig alternatief op eigen vervoer is het mijn inziens absoluut niet.
 
Met name in de buitengebieden is het idd beroerd geregeld.


En dan te bedenken dat ik nog geen 10 reistijd van het centrum van Emmen af woon.Dus totaal niet in een buitengebied.
Sterker nog de buslijn loopt hier voor het huis langs maar alle aansluitingen van de ene lijn op de andere zijn echt super goed. Not dus.
Voorbeeldje. Aansluitende lijn gaat net 3 minuten eerder weg. Gevolg 57 minuten wachten.
Succes met dat schijt ov.
 
Zoals je aan de andere reacties kunt zien, lijkt dat inderdaad wel zo te zijn en ben jij eerder de uitzondering.:)



Ik zeg niet dat de auto ideaal is, maar daarom rij ik motor :]



Op voorhand? Ik heb jaren regelmatig met het OV gereisd. Ik pak alsnog af en toe de trein als het zo uitkomt, maar een waardig alternatief op eigen vervoer is het mijn inziens absoluut niet.
Dat laatste was een reactie op de post onder je.

Dat het OV hier niet populair weet is ik natuurlijk ook wel, ik zit hier niet op RailAway forum. Medestanders voor een niet populaire mening zijn zo gevonden. En dat er hier in verhouding weinig (uitgesproken:+) treinreizigers te vinden zijn is niet zo heel verrassend.

Mijn punt was alleen maar dat het wel degelijk voor veel forensen een aantrekkelijker alternatief zou kunnen zijn(!) als het bijv. wat betaalbaarder werd en als je simpelweg kon zitten. Dat laatste begon ik ook mee, en laat ik er ook maar mee eindigen. Dan worden de files misschien wat korter en kunnen wij doorrijden, daar hoor ik dan weer niemand over.

Succes met dat schijt ov.
Dankje, maak er inmiddels nauwelijks tot geen gebruik meer van_O-
 
Laatst bewerkt:
Er is onderzoek geweest naar wat het effect zou zijn als men de auto forens in het ov zou kunnen krijgen.
Resultaat was dat als slechts 1% van de auto forensen over zou stappen naar het OV dat dit helemaal vast zou lopen met enorme vertragingen als gevolg.
Het OV heeft gewoon geen capaciteit genoeg. Niet qua volume als ook niet qua hoeveelheden spoor.
De treinen rijden nu al zowat kop aan kont op het spoor.
Vergeet niet dat er ook heel veel vracht vervoerd wordt via het spoor.
Deze treinen rijden veel langzamer als het personen vervoer.
Al met al is het op het spoor hetzelfde als op de wegen. Te veel aanbod en te weinig spoor/asfalt.
 
Gewoon allemaal op en met de :] gaan, wat een ruimte zullen we dan krijgen ;)
Denk je? Al eens rond gereden op een motor in zuid-oost Azië? (oke, misschien niet meteen een correcte vergelijking)
Het is net als met alles, te veel is ook niet goed.

En over OV durf ik ook wel te klagen, maar daar zit het hem net, zoals sommigen al aanhaalden, net waar en wanneer je ergens moet zijn.
Als ik naast (of heel kort bij) het treinstation van Tienen zou wonen, vroeg ik aan op mijn werk om niet meer vóór 6u 's morgens te moeten beginnen (ja, dat kan in de mate van mogelijk), en nam ik de trein. Werkgever betaald hier OV volledig terug. Maar ik begin dikwijls ergens tussen 3 en 6 's morgens, dan zou ik de avond ervoor al moeten opgaan.

Eerder zei ik al niet echt te geloven in verbetering van het OV. Maar die verbetering heeft ook zijn grenzen natuurlijk. Ze kunnen toch moeilijk een extra bus om 2:45u langs mijn dorp sturen, enkel voor mij, en een extra trein (zelfs al was het maar 1 rijtuig) inleggen zodat ik, en misschien nog 2 andere collega's uit Tienen, zo vroeg zouden kunnen beginnen?

Met de motor zou ik aan legale snelheden in 35* minuten op het werk zijn (ik doe echter ongeveer 45 minuten), met de bus/trein kost het me, zonder vertragingen, op de snelste moment, 1:30u.
(en dat terwijl ik, ondanks in een dorp te wonen, de bus toevallig net om de hoek heb, en de trein tot onder de luchthaven rijdt, waar die een station heeft, waar je echter tot 20% meer voor betaald om daar te mogen uitstappen, maar geen probleem, werkgever betaald dat allemaal netjes voor je)
Dus, zolang ik gratis met het OV naar het werk kan, of al even gratis met de motor naar het werk, want ja, dat kan nu eenmaal (op dit moment toch nog) in België, mag je drie** keer raden wat ik verkies.


* gerekend zonder file, want ook met de motor verlies je daar tijd, zij het wel maar minimaal.
voor mij, 35 minuten, auto of motor. Tijdens de drukste momenten, 50 a 55 minuten met de motor, minstens 1,5 uur met de auto.

** mijn gevoel echter zegt dat je aan 1 keer raden echter al genoeg hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan