Hoelang kunnen we nog motorrijden?

D86AC42E-366B-48F2-BA31-0B41CF452287.jpeg
 
Is dit denigrerend ? :?

Joh, lees eens terug wat ik allemaal over me heen krijg, daarbij vergeleken ben ik héééél erg netjes...


Ik vind jou in andere discussies vaak briljant, maar in deze discussie ga je in mijn beleving wel eens vrij ver.

Meningen mogen verschillen, gelukkig mag dat in dit land en als we het ergens over oneens zijn is dat geen beletsel om gezellig bier te zuipen met elkaar.
 
Jongetjes,

Maak je niet zo druk. Ik ben al wat ouder en toen ik nog een klein akakootje was kwam onze premier Joop den Uyl op tv vertellen dat de olie bijna op was. Wij moesten daar veeeel zuiniger mee omgaan dan wij tot dan deden. En we mochten op zondag ook niet meer auto rijden want voor je het wist was alle olie op en konden we helemaal niet meer autorijden. De regering verwachtte dat zo rond 1995 alle olie wel op zou zijn.

Een paar jaar later was er een probleem met zure regen, daarvan gingen alle bomen dood. En wij daarna dus, want geen leven op onze planeet zonder bomen. Dat werd veroorzaakt door uitlaatgassen van auto’s en de uitstoot van de industrie.

Nog een paar jaar later hadden we een gat in de ozonlaag. Als wij op de manier waarop we toen leefden door zouden gaan, nou dan zouden we allemaal levend verbranden.

En nu stoten we teveel cee oo dinges uit.

Maar morgen is het mooi weer en start Akako zijn 34 jaar oude Guzzi op om eens een lekker eindje te gaan rijden. En dat hou ik echt nog wel een tijdje vol. Cee oo discussie of niet.
Je vergeet El Nino nog ?
 
Ik heb het net sinds maanden weer geprobeerd: Het lukt niet meer, ben het motorrijden verleerd. De topicvraag is daarmee beantwoord.
 
Wat belangrijk is voor alledag? Ik heb vanmorgen boodschappen gedaan voor de hele week bij de supermarkt hier op 400 meter afstand en omdat ik twee kratten boodschappen meeneem, een koelbox en een paar kratten bier ga ik met de auto want dat kan ik niet sjouwen.

In dit geval de Peugeot 206 van 16 jaar oud die ik al 14 jaar heb en het altijd probleemloos heeft gedaan. Maar morgen ga ik met de hond naar het bos en dan gaan we met de Mazda MX5 en met het dak open, want dat is veel leuker, heeft een hogere genotsfactor zeg maar.

En idd is zo'n stoomlocomotief niet handig en voordat je rijdt ben je uren bezig. Maar ga er maar eens mee rijden en bedien dat monster maar eens, dan praten we verder.
Dit topic gaat over de toekomst van motorrijden. Een stoommachine mag dan machtig zijn, je hebt er niets aan voor het motorrijden behalve dat er technieken van zijn geleend.
Jij hebt een elektrische motor en je bent er heel tevreden mee en dat vind ik oprecht heel fijn voor je. Maar je hebt niet in de gaten dat je ons, wij die jouw mening niet delen, min of meer neerzet als onbenullig, nietweters. En ik ben overtuigd van je goede bedoelingen hoor, maar meningen verschillen heel simpelweg gewoon en ik geniet van een 62 jaar oude Norton, waar ik samen met mijn prachtige freule 53 jaar geleden mooie reizen mee maakte. Dat geeft een heel goed gevoel en ik voel haar in gedachte achter me zitten.
Wat jij beschrijft is nostalgie. Prima, ik gun het je van harte en ik leef met je mee waar het om je freule gaat.
Ik ben ook wel eens te vinden op historische festivals, oude techniek vind ik ook mooi.

Maar we hebben het over de toekomst van het motorrijden.
Zie de beginpost, het gaat meteen over “Moulinex ding” en over “motoren die we gewend zijn”.
Alsof er met andere niet te rijden is...

Dat heeft verder niks met de techniek te maken hoor, maar ik weet tot in detail hoe die motor functioneert, hoe de dynamo werkt in samenwerking met de mechanische/elektrische spanningregelaar, hoe de magneetontsteking werkt, hoe de carburateur werkt en ik kan alles zelf doen aan zo'n motor.

Dat fascineert mij en met alle respect: een elektrische motor vind ik net zo interessant als de stofzuiger en de wasdroger, maar dat is mijn strikt persoonlijke mening.

Ik dring jou die mening niet op, sterker: ik raad je dringend af om zo'n klassieke Engelse twin te gaan rijden want hij is net iets moderner dan die stoomlocomotief, maar niet erg handig voor het dagelijkse van A naar B geneuzel.

Wat ik wel bespeur bij de fans van de elektrische voertuigen is dat ze die min of meer aan ons proberen te 'verkopen' en ik krijg het gevoel dat wij, die daar geen fan van zijn een beetje als achterlijk worden beschouwd.

:? Jij vindt dat ik jou als achterlijk neerzet ?

Dit hele topic is doorspekt met vooroordelen en onkunde over elektrisch vervoer. Van alles wordt er bij gehaald om elektrisch maar af te kraken en zwart te maken. Lees maar terug....
Ik krijg zelfs de indruk dat dit normaal gevonden wordt, elektrisch hoort te worden afgekraakt anders is het niet echt.
Lees die posts ook eens !

Slechts een paar mensen gaan daar tegenin, niet door terug te schelden maar door uit te leggen hoe het dan wél zit. Ik hoor bij die paar.
En dan komen we natuurlijk bij het klimaat. Welnu, de elektrische auto was er 100 jaar geleden al en als je nu met een elektrische auto/ motor gaat rijden om het milieu te plezieren, vergeet het maar. Het is niet eens een druppel op de gloeiende plaat, het is een molucuul op de gloeinde plaat want je rijdt langs een bedrijf dat per uur vele kilo's bende de lucht in blaast, je rijdt langs een vliegveld die tonnen troep de lucht ik blaast en je komt langs een paar kolencentrales die....enfin.
De elektrische auto was er al meer dan 100 jaar geleden, maar net als met de brandstofauto moest er nog veel gebeuren om er een heden ten dage goed bruikbaar ding van te maken.
Nu met de ontwikkeling in de batterijtechniek en zeker ook de vermogenselektronica zijn het heel bruikbare voertuigen geworden die de benzine concurrenten niet alleen evenaren maar ook op veel punten verslaan. Niet op alles maar dat hoeft ook niet direct. Je moet ergens beginnen.

Je hebt mijn eerste post in dit topic blijkbaar niet gelezen....

Ook al zou de elektrische aandrijving niets doen voor duurzaamheid dan nog zou ik elektrisch willen rijden. Het rijdt namelijk een hele klasse beter dan benzine ooit zal kunnen. Dat moet je blijkbaar ervaren.
Ik lees zo vaak van mensen die zich dat niet kunnen voorstellen, dat komt omdat ze het niet hebben meegemaakt.

En in die eerste post schreef ik ook al dat alleen mijn motor geen zoden aan de dijk zet, een miljoen zulke motoren ook nauwelijks. Wat wél zoden aan de dijk zet is de ontwikkeling van de benodigde techniek.
Als niemand ooit een elektrische auto of motor koopt zal er ook nooit iets nieuws op dat gebied worden bedacht, gemaakt en verbeterd.

Als we ze wél kopen ontstaat er vraag en springen er meer partijen in dat gat in de markt, zo ontstaat concurrentie en krijgen we uiteindelijk betere en goedkopere produkten. Er komt nu eindelijk concurrentie voor mijn motor van alweer bijna 5 jaar oud.
Jouw auto’s zijn ook niet ontwikkeld voor mensen die liever met een paard blijven rijden.

En die kolencentrale hebben we het over gehad, als de elektriciteit gebruikt wordt voor elektrisch vervoer is het nog steeds winst boven elk zijn eigen laag rendement koud stationair draaiende benzinemotor in de file. En ook voor gunstiger onstandigheden. Liever natuurlijk schonere energie en daar gaan we langzaam naar toe, alhans hier.

En ik zal alleen dan weinig invloed hebben, als iedereen zo denkt en doet gebeurt er nooit iets.

En het kan niet meer zeg je? Nee hoor, het lukt mij prima om die zuigers op en neer te krijgen en als ik vanavond besluit om even naar Parijs te rijden, dan stap ik in de Peugeot, tank hem vol om de hoek in drie minuten en rijd in een keer naar Parijs en als ik onderweg stop hoef ik niet te wachten bij de laadpaal, maar ga ik ff pissen, neem een bakkie leut en een stuk dood dier en rijd vrolijk weer verder, de kachel op lekker warm en ik hoef geen jas aan om stroom te besparen.

Wat je leuk en mooi vindt mag je helemaal zelf weten.

O, het kán wel, maar dat bedoel ik er ook niet mee.
Waar het om gaat is de toekomst van het motorrijden, wat rijden we over 25 en over 50 jaar... (en inderdaad, dan ben ik al lang dood)
Maar ik ben niet de laatste op deze wereld.

Eigenlijk vind ik de hele vraagstelling vreemd “kunnen we straks nog motorrijden”. Het antwoord is volmondig ja, ik doe het nu al.
 
Is dit denigrerend ? :?

Joh, lees eens terug wat ik allemaal over me heen krijg, daarbij vergeleken ben ik héééél erg netjes...




Gisteren om 20:59 reageerde je op precies dezelfde quote heel anders.
Wat is het nu🤔🤗
 
Als ik de kans krijg ga ik komend voorjaar een elektrische motor proefrijden en dan laat ik het je weten.
 
Gisteren om 20:59 reageerde je op precies dezelfde quote heel anders.
Wat is het nu🤔🤗
Ja klopt. Beide zijn goed hoor.

Ik zie niet in hoe een vergelijking met een andere oude techniek denigrerend kan worden opgevat.
Maar als jij begint over denigrerend weet ik ook nog wel een paar voorbeelden...

Nu duidelijk ?
 
Ik vind jou in andere discussies vaak briljant, maar in deze discussie ga je in mijn beleving wel eens vrij ver.

Meningen mogen verschillen, gelukkig mag dat in dit land en als we het ergens over oneens zijn is dat geen beletsel om gezellig bier te zuipen met elkaar.
Ik geloof ook helemaal niet dat dat een probleem is van mijn kant...

Dit topic valt nog mee maar ik zie jou ook wel eens in andere topics waar elektrisch rijden aan bod komt. Moet ik een opsomming maken van alle neerbuigende reacties die ik krijg, moet ik namen gaan noemen van mensen die eigenlijk alléén maar zulke haatreacties plaatsen ?

Ik ben altijd voor een eerlijke discussie, ik ben altijd voor het uitleggen hoe het wél zit, ik ben er ook voor om vanuit ervaring te praten en niet vanuit horen zeggen. Dat laatste doen er al veel te veel...
 
1005907_535258169857409_7967641_n_zpsaa493891.jpg


Ik ben er achter, ik heb nog een Jaguar motor in de berging staan, 245 pk en 384 Nm. Freempie er omheen en rijden maar. :Y
 
Als ik de kans krijg ga ik komend voorjaar een elektrische motor proefrijden en dan laat ik het je weten.

Ik waardeer jouw voornemen.

Je hebt een hoop ervaring met verschillende auto’s en motoren, dan weet je ook dat bij een ander voertuig vaak een andere rijstijl hoort.
Als je benzine gewend bent en je komt in een diesel is er (of wás er, zeker vroeger) groot kans dat je het niets vindt, een diesel vraagt om een andere rijstijl, meer onderin, meer op koppel rijden. Zodra je er aan gewend bent ga je het waarderen en kan het zomaar zijn dat je niet terug wilt.

Als je een handbak gewend bent en je komt voor het eerst in een automaat moet je er ook enorm aan wennen. Een automaat vraagt om weer een andere rijstijl, zodra je er aan gewend bent ga je het waarderen.

Zo is het ook met elektrisch, best kans dat je het eerst maar twijfelachtig vindt, maar zodra je er langer en vaker mee rijdt ga je het meer en meer waarderen. Geef het dus de tijd. Oordeel niet te snel.
 
Ik waardeer jouw voornemen.

Je hebt een hoop ervaring met verschillende auto’s en motoren, dan weet je ook dat bij een ander voertuig vaak een andere rijstijl hoort.
Als je benzine gewend bent en je komt in een diesel is er (of wás er, zeker vroeger) groot kans dat je het niets vindt, een diesel vraagt om een andere rijstijl, meer onderin, meer op koppel rijden. Zodra je er aan gewend bent ga je het waarderen en kan het zomaar zijn dat je niet terug wilt.

Als je een handbak gewend bent en je komt voor het eerst in een automaat moet je er ook enorm aan wennen. Een automaat vraagt om weer een andere rijstijl, zodra je er aan gewend bent ga je het waarderen.

Zo is het ook met elektrisch, best kans dat je het eerst maar twijfelachtig vindt, maar zodra je er langer en vaker mee rijdt ga je het meer en meer waarderen. Geef het dus de tijd. Oordeel niet te snel.

Ik heb ongeveer alles gereden, van Fiat 500 tot de Cadillac Eldorado met 8.2 liter, jaren diesel gereden voor de baas en heel veel verschillende motorfietsen. De verschillen zijn idd enorm.
 
Ik heb ongeveer alles gereden, van Fiat 500 tot de Cadillac Eldorado met 8.2 liter, jaren diesel gereden voor de baas en heel veel verschillende motorfietsen. De verschillen zijn idd enorm.

Dan kan zo n elektrische motor er ook nog wel bij, respect dat je t gaat proberen :t
 
De regen is inmiddels minder zuur geworden en het gat wordt langzamerhand kleiner. Dat is niet zomaar vanzelf gekomen, maar doordat overheden allerlei maatregelen doorgevoerd hebben (rookgasontzwavelingsinstallaties, katalysatoren op voertuigen, verbod op CFK's)
Er is dus weldegelijk iets aan gedaan, zonder dat iedereen aan de bedelstaf is geraakt en motorrijden doen we ook nog steeds.
Ook aan de CO2 moet iets gedaan worden. Er zullen vast dingen veranderen, maar we moeten er ook niet te dramatisch over blijven doen.


Dan maar gewoon niets doen en het aan de anderen overlaten? Als iedereen er zo over denkt komen we niet ver...
Overigens is Nederland niet bepaald het beste jongetje in de klas, ook al denken sommigen hier van wel: Nederland onderaan EU-lijst duurzame energie


We lopen inderdaad enorm achter in Nederland en we vergeten dat en kijken graag naar uitwegen om nergens aan mee te doen. We wijzen gewoon graag naar anderen.
Electrische motoren zullen echt niets uitmaken voor voor het milieu, het is meer de beleving die je krijgt, ander geluid, fenomenale acceleratie, zo goed als geen dure onderhouds kosten en behoorlijk goedkoper dan fossiele brandstof.
Maar 200nm koppel over het gehele toerengebied is serieus heerlijk. Wat laden betreft is het een beetje omdenken en even kijken hoe en waar. Dan kom je erachter dat er meer laadpunten zijn dan benzine pompen.
Het is gewoon probleemlozer en gebruiksvriendelijker.
Ook ik moest bij mijn eerste rit enorm wennen, maar na een week stapte ik op mijn ZRX1200S en ontdekte hoeveel handelingen je moet doen om alleen maar weg te kunnen rijden en hoe beperkt het toerenbereik is waar je nuttig vermogen hebt.
Gelukkig rij ik op alles. en ook de ice zowel de ev hebben hun charme,s.
Gelukkig kunnen en mogen we kiezen wat we willen en kunnen rijden.
 
Er zou helemaal geen geld naar de tesla rijders moeten gaan, als je zo begaan bent met het klimaat dan betaal je er ook maar voor. Dubbel het liefst.
De reden van die subsidie is niet de groenen sponsoren, maar types die het normaal niet kunnen betalen over te halen om electrisch te gaan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan