Hoelang kunnen we nog motorrijden?

Agh en in een koekblik ga ik dat wel doen, das toch maar a naar b,
Maar voor t motorrijden is t dan voor mij over en uit . :t
Spijt krijg ik daar niet van .
T is dan klaar en dat is best!
 
Het probleem is dat je helemaal geen keuze hebt. De enige keuze die je hebt is de investering uitstellen, maar hij komt beslist.
En hoe langer wij (de wereld) maatregelen uitstellen, hoe meer het gaat kosten (in geld en in inspanning).
Wij wonen de aarde uit. Vroeg of laat gaan wij mensen (en vrijwel alle dieren) hier aan onderdoor.

Het heeft geen zin om iemand als dom of als stemvee te bestempelen, maar een bewering als degene die jij stelt ("mensen die denken dat hun bijdrage hier in Nederland, dit kleine kut landje, daadwerkelijk ook maar iéts gaat bijdragen aan het hele klimaat bullshit gejank") is wel op zijn minst onnadenkend.
Het gaat er helemaal niet om wat elk individue of elk land onafhankelijk van elkaar kan bereiken. Het gaat er om wat wij allemaal bij elkaar kunnen bereiken. En door op voorhand te zeggen dat jouw inbreng niet meetelt betekend dat anderen dat ook azeggen en doen. En dus gebeurt er niets (of veel te weinig).


Zelfs als heel Nederland per vandaag een klimaat perfect land is veranderd er nog helemaal niks.

17 miljoen mensen..

Hoeveel wonen er in Rusland? Amerika? China? India? Afrika?

Nee, laten we in kleine kut landjes beginnen zoals Nederland, Denemarken etc.

En zolang er niks verplicht is, verander ik helemaal niks. Dus het is inderdaad uitstellen. Maar hoe langer het duurt, hoe meer er doorontwikkeld word , hoe goedkoper het word.
 
Hoeveel marge ziet er in het huidige Net?
Hoeveel is er nodig wanneer alles over gaat?

Ik weet wat er extra nodig is en als dat niet in het net zit dan zou je moeten schamen.


Er zit geen marge meer in het netwerk.
Wrm denk je dat wij van 220v naar bijna 240v zijn gegaan?
Dat was omdat het netwerk al op zijn tenen liep.

En de energie transitie bestaat niet alleen uit naar E auto's toe gaan. Dat percentage extra stroom zal nog wel mee vallen. Maar als alle huishoudens op stroom gaan verwarmen, koken ed dan gaan we 400% meer stroom verbruiken.
En dat gebeurt het meeste in de avond als het donker is dus byebye opbrengsten van je eigen zonnepanelen. En de stroom uit je E auto is nodig om te kunnen voorzien in de algemene stroomvoorziening dus vergeet dat opladen van de accu maar gerust.

Ruim 100 jaar geleden dachten ze dat auto's op stroom ook de oplossing was. Dit is toen een stille dood gestorven en dat gaat nu weer gebeuren.

Wil je dit echt goed oplossen dan zal men een mini kerncentrale moeten ontwikkelen die men van auto naar auto mee kan nemen om in de stroom voorziening of waterstof verzorging te voorzien.
Maar ja er is nu al een tekort aan zoet water.
 
En de energie transitie bestaat niet alleen uit naar E auto's toe gaan. Dat percentage extra stroom zal nog wel mee vallen. Maar als alle huishoudens op stroom gaan verwarmen, koken ed dan gaan we 400% meer stroom verbruiken.
En dat gebeurt het meeste in de avond als het donker is dus byebye opbrengsten van je eigen zonnepanelen. En de stroom uit je E auto is nodig om te kunnen voorzien in de algemene stroomvoorziening dus vergeet dat opladen van de accu maar gerust.
Iedereen produceert op hetzelfde moment (zonne-energie) en gebruikt op het moment dat iedereen thuis is/komt 17-19. 2x verliezen.
Een goede load balancer is dan heel misschien in staat je eigen fabriek, de auto te ontladen ter gebruik voor in je huis, maar regel de piek voor de rest zonder accupacks maar weg, in de klimaat crisis vermoed ik dat oa.a. het OV, en de Netbeheerders, al dan niet commercieel weer gaan aankloppen bij de overheid.

De accu capaciteit is nu natuurlijk wel anders hè, de vooruitgang in technologie maakt dat er daadwerkelijk vele Tesla's en de rest rijden. Stille dood? Denk het niet, en vergeet niet dat een waterstofauto niets anders is dan een elektrische auto met lomp gezegd een waterstof generator en kleinere accu.
 
Laatst bewerkt:
Ah joh, Nederland presteert het om in enkele maanden een stad zo groot als Assen aan mensen te importeren. 76.000 mensen in 8 maanden tijd en dit is al enkele jaren gaande. Maakt niet uit welk maatregel we nemen in het milieu, met een bevolkingsgroei als deze, is het dweilen met de kraan open. Dan nog niet te spreken over dat het milieu niet bij landsgrenzen stopt. +- 37% van stikstof waait vanuit Duitsland naar Nederland en nog een groter percentage fijnstof.

Daarbij is de overheid al jaren tegen de scheen van boeren aan het schoppen. Eerder probeerde de media 'vlees' als slecht te bestempelen door een onderzoek totaal uit zijn verband te trekken met de boodschap dat vleesproductie veel water kost. Dit trok niet echt de aandacht of sloeg niet echt aan bij de burger/media/politiek. Nu is het ineens de stikstof het probleem en worden alle toeters en bellen uit de kast getrokken.

Mijn theorie, is wel enorm speculeren, maar vind het soms wel eens interessant om vanuit een ander perspectief bepaalde zaken te belichtend. Zelf klinkt het mij plausibel dat de overheid/politiek de boeren het moeilijk willen maken omdat zij veel land bezitten. Als de boeren failliet raken of uitgekocht worden dan komt er een hoop grond vrij wat 'goedkoop/goedkoper' opgekocht kan worden door project ontwikkelaars. De huizenprijzen zijn in heel Europa enorm gestegen met Nederland op nummer 1. Er valt hier veel geld te winnen. En met het importeren van mensen is er een enorm woningtekort. Met de brexit in aantoch is de verwachting dat Amsterdam de hub van Europa zal worden en veel werkzoekende zal trekken. Daarnaast lijkt in heel Europa hetzelfde verhaal af te spelen op demografisch niveau. Destabiliseren van het land door nationale cultuur en saamhorigheid te doorbreken door enorme import van andere culturen en het langzaam uitwassen van nationale tradities/gewoontes/leefgebieden = meer instabiliteit/individualisme/onbegrip onder burger = meer macht voor de politiek.
 
Zelfs als heel Nederland per vandaag een klimaat perfect land is veranderd er nog helemaal niks.

17 miljoen mensen..

Hoeveel wonen er in Rusland? Amerika? China? India? Afrika?

Nee, laten we in kleine kut landjes beginnen zoals Nederland, Denemarken etc.

En zolang er niks verplicht is, verander ik helemaal niks. Dus het is inderdaad uitstellen. Maar hoe langer het duurt, hoe meer er doorontwikkeld word , hoe goedkoper het word.
En wie heeft het over alleen Nederland ? Waarom zou er op VN niveau over gepraat worden, zodat alleen Nederland maatregelen moet nemen ?!?
Absurd, en toch lees ik dit telkens weer...

China is koploper als het gaat om elektrificering.
In India gaat men per 2025 de verkoop van de daar ontelbare lichte benzinemotorfietsen verbieden, daardoor zie je nu allemaal van die lichte elektrische motortjes op de markt verschijnen.
 
Als alle auto's om NL morgen elektrisch zouden worden dan is er slechts 10% meer capaciteit nodig.
Het zou een beetje vreemd zijn als dat niet zou kunnen. Vind je ook niet.

In bijv. Groot Brittannië is dat zelfs maar 7% omdat daar al reeds meer per huishouden verbruikt wordt dan in NL.
In DE experimenteren ze met elektra abonnementen waarbij de afname per huishouden kunnen beperken op zelfs afschakelen.
De mensen die dit toestaan krijgen een lager vastrecht tarief.

Zelf heb ik een loadbalancer achter de lader van de auto waarbij provider mijn verbruik van de lader kan afknijpen als dit nodig.
Dit is nog nooit nodig geweest maar dat kan natuurlijk nog komen.

Het is niet alleen elektrisch rijden, we willen ook van het gas af, we willen ook de kolencentrales sluiten.

Maar ik ben van de simpele zielen club: Gewoon alles erop en de kolencentrales uit. Effe kijken wat er dan gebeurd.
Weten we meteen waar we staan..............................

Naast een geld kwestie om het netwerk uit te breiden speelt er nog iets
1) er zijn bij lange na niet voldoende (gekwalificeerde) mensen zijn om dit uit te voeren en die ga je ook niet uit het buitenland halen (want die hebben hetzelfde probleem)
2) ruimte, waar laten we die extra transformatoren in bijvoorbeeld binnenstad van Amsterdam
3) kabels die uitgegraven moeten worden en vervangen voor zwaarder (of parallel)
4) levertijden kabels

Maakt mijn positie als elektrotechnisch ingenieur wel tof, maar niet leuk.

Ander puntje nog: Om je een idee te geven. Afgelopen jaar is mijn zoon geslaagd HTS Elektro met specialisatie Hoogspanning. Van deze richting zijn er toen 25 voltijd leerlingen, voor HEEL Nederland, geslaagd....... Succes.

Marc
 
Het is niet alleen elektrisch rijden, we willen ook van het gas af, we willen ook de kolencentrales sluiten.

Maar ik ben van de simpele zielen club: Gewoon alles erop en de kolencentrales uit. Effe kijken wat er dan gebeurd.
Weten we meteen waar we staan..............................

Naast een geld kwestie om het netwerk uit te breiden speelt er nog iets
1) er zijn bij lange na niet voldoende (gekwalificeerde) mensen zijn om dit uit te voeren en die ga je ook niet uit het buitenland halen (want die hebben hetzelfde probleem)
2) ruimte, waar laten we die extra transformatoren in bijvoorbeeld binnenstad van Amsterdam
3) kabels die uitgegraven moeten worden en vervangen voor zwaarder (of parallel)
4) levertijden kabels

Maakt mijn positie als elektrotechnisch ingenieur wel tof, maar niet leuk.

Ander puntje nog: Om je een idee te geven. Afgelopen jaar is mijn zoon geslaagd HTS Elektro met specialisatie Hoogspanning. Van deze richting zijn er toen 25 voltijd leerlingen, voor HEEL Nederland, geslaagd....... Succes.

Marc

En dan zeggen ze dat wij kortzichtig zijn met ons "dinosap"....

Ieder weldenkend mens, met enige kennis van techniek en electra weet dat heel Nederland elektrisch onmogelijk is in kort tijdsbestek..

Maargoed, ook ik zal dat wel verkeerd zien, ben natuurlijk ook maar een domme boer.
 
Als alle auto's om NL morgen elektrisch zouden worden dan is er slechts 10% meer capaciteit nodig.
Het zou een beetje vreemd zijn als dat niet zou kunnen. Vind je ook niet.

In bijv. Groot Brittannië is dat zelfs maar 7% omdat daar al reeds meer per huishouden verbruikt wordt dan in NL.
In DE experimenteren ze met elektra abonnementen waarbij de afname per huishouden kunnen beperken op zelfs afschakelen.
De mensen die dit toestaan krijgen een lager vastrecht tarief.

Zelf heb ik een loadbalancer achter de lader van de auto waarbij provider mijn verbruik van de lader kan afknijpen als dit nodig.
Dit is nog nooit nodig geweest maar dat kan natuurlijk nog komen.
En dat is nog buiten de mogelijkheid van terugladen, dus elk aangekoppeld voertuig gebruiken als buffer voor het net.
 
Laatst bewerkt:
is waterstof al geopperd?
imo hoeft er dan weinig aan verbrandingsmotoren veranderd te worden.
met al die extra windmolens en panelen heb je de energie om dat te fabriceren...
of is dat te makkelijk....?

maar zoals het nu gaat...
NL weer het braafste vd klas,
met die trien Dijksma in 020 (mijn dorp) die alle hardwerkende medestedelingen de stad uitjaagt omdat ze straks geen elektrische auto kunnen betalen omdat mevrouw dit zo graag.. (ons de strot doorduwd)

ik ben er klaar mee...
wordt er niet beter op in 0031...
(nee, fvd en PVV is geen betere optie en ik heb ook niet voor de PvdA / groenlinks gestemd)
 
Ah joh, Nederland presteert het om in enkele maanden een stad zo groot als Assen aan mensen te importeren. 76.000 mensen in 8 maanden tijd en dit is al enkele jaren gaande. Maakt niet uit welk maatregel we nemen in het milieu, met een bevolkingsgroei als deze, is het dweilen met de kraan open. Dan nog niet te spreken over dat het milieu niet bij landsgrenzen stopt. +- 37% van stikstof waait vanuit Duitsland naar Nederland en nog een groter percentage fijnstof.

Daarbij is de overheid al jaren tegen de scheen van boeren aan het schoppen. Eerder probeerde de media 'vlees' als slecht te bestempelen door een onderzoek totaal uit zijn verband te trekken met de boodschap dat vleesproductie veel water kost. Dit trok niet echt de aandacht of sloeg niet echt aan bij de burger/media/politiek. Nu is het ineens de stikstof het probleem en worden alle toeters en bellen uit de kast getrokken.

Mijn theorie, is wel enorm speculeren, maar vind het soms wel eens interessant om vanuit een ander perspectief bepaalde zaken te belichtend. Zelf klinkt het mij plausibel dat de overheid/politiek de boeren het moeilijk willen maken omdat zij veel land bezitten. Als de boeren failliet raken of uitgekocht worden dan komt er een hoop grond vrij wat 'goedkoop/goedkoper' opgekocht kan worden door project ontwikkelaars. De huizenprijzen zijn in heel Europa enorm gestegen met Nederland op nummer 1. Er valt hier veel geld te winnen. En met het importeren van mensen is er een enorm woningtekort. Met de brexit in aantoch is de verwachting dat Amsterdam de hub van Europa zal worden en veel werkzoekende zal trekken. Daarnaast lijkt in heel Europa hetzelfde verhaal af te spelen op demografisch niveau. Destabiliseren van het land door nationale cultuur en saamhorigheid te doorbreken door enorme import van andere culturen en het langzaam uitwassen van nationale tradities/gewoontes/leefgebieden = meer instabiliteit/individualisme/onbegrip onder burger = meer macht voor de politiek.

die 76000 zijn natuurlijk wel allemaal hardwerkende geschoolde mensen die hier een positieve en nuttige bijdrage aan de maatschappij komen brengen. :Y
en heurzelf de broek kunnen ophouden.....

oftewel

vanaf 0.38 sec een flits van Henk Schepers (schepers motoren/assen) wie kent hem nog? krabt nog steeds door in zijn eentje...
 
Dat is wel handig ja, wil je net vertrekken, is je accu leeg getrokken omdat de buurvrouw d'r speeltje aan het opladen is...
Je zou je echt eens moeten inlezen voordat je dit soort commentaar levert.

Bijna alle problemen die mensen hier opperen zijn gebaseerd op onwetendheid.



En over waterstof hebben we het al vaker gehad. Dat is een heel dure ingewikkelde manier om op aardgas te rijden.

Waterstof heeft heel veel nadelen en één voordeel, namelijk dat je onderweg snel zou kunnen tanken.
Probleem dat Ad van Wijk, de door Shell gesponsorde waterstofpromotor er niet bij vertelt is dat dit alleen geldt voor het eerste voertuig.
Als je na iemand komt die net getankt heeft kan het zomaar 40 minuten duren voor je kunt tanken omdat de compressor de zaak nog niet op druk heeft, 700 bar.
Daarom hebben ze in Californië de druk teruggeschroefd tot 350 bar, dan duurt het minder lang en kun je met een peperdure Toyota Mirai wel 240 km rijden... Daar zit de lange rit naar en van het waterstof tankstation bij in.

En wie nu nog voorstelt om waterstof in de huidige verbrandingsmotoren op te stoken moet echt eens gaan rekenen.
 
Zo er wordt ff meer als 100 miljoen in het noorden van Nederland uitgegeven om wat extra kabel capaciteit beschikbaar te krijgen.
Mij benieuwen wie dit uiteindelijk betaalt.
Denk dat ik het antwoord wel weet
 
Terug
Bovenaan Onderaan