Hoelang kunnen we nog motorrijden?

- Percentage groene energie is ca 10% (er zijn hogere getallen, maar dat zijn piekwaarden)
- Energievraag zal vermoedelijk hoger liggen in de toekomst (sommigen zeggen 2x) (warmtepompen, E-auto's)
- Dus groene bronnen moeten ca factor x20 uitgebreid worden
- Soms waait het niet / schijnt de zon niet (vaak 's nachts), dus backup met inefficiënte snel schakelende gas-centrales (gas?!)
- Waterstof! maar.. heeft omzettingsrendement van ca 50%, dus molens / panelen factor x40

Nucleair anyone? Nette manier om van fossiel af te komen. Want dat is op zich een goed idee IMHO
 
Maar ook het uitsterven van diersoorten gebeurde reeds lang voordat de eerste mensachtige een feit was denk ik. Maar goed, niks duurt eeuwig, wij niet en op een gegeven moment zal de aarde ook wel afkoelen en veranderen in een koude steenklomp. Het zij zo, ik heb er vrede mee...
 
- Energievraag zal vermoedelijk hoger liggen in de toekomst (sommigen zeggen 2x) (warmtepompen, E-auto's)
Waarom zou de energievraag hoger zijn door warmtepompen en elektrische auto’s ?

Er komt een verschuiving van veel fossiel naar weinig elektrisch.
De elektrische energievraag wordt hoger, het totaal verbruik wordt juist een heel stuk lager.
 
Dat is geen "kutstelling" maar realiteit.

Jij denkt toch zeker niet dat er meer goedkope olie en gas uit de grond gaat komen als je maar boe gaat roepen.
Mijn stelling is, of je het nu leuk vindt of niet olie en gas gaan een keer op.

Ook de laatste restjes zullen steeds duurder worden omdat het steeds moeilijker wordt om het uit de grond te krijgen.
Wil je dan dat de overheid daar subsidie op gaat geven? In dit land is de staatsschuld al bizar hoog omdat de meerderheid leeft van subsidies, uitkeringen en toeslagen. Wie gaat dat dan betalen. Natuurlijk doen we gewoon weer de BTW omhoog bijv. en dan kan je subsidie krijgen op dinosap. Uiteindelijk subsidie die betaald is uit je eigen zak. Dus doe niet zo naïef zo ken ik je niet.
Nederland betaald al ruim 7 miljard per jaar aan de olie industrie om maar olie te blijven leveren. Veel meer dan dat er uitgegeven wordt aan subsidies voor transities waar men wel over klaagt.

Dat het nu aan de grote klok gehangen wordt is om mensen tijdig een keuze te kunnen laten maken.
Dat er bijv. aan autofabrikanten een verplichting wordt opgelegd om elektrische auto's te maken is om ervoor te zorgen dat er ook een over 10-20 jaar een tweedehands markt is die er niet zou zijn als we gewoon zouden wachten tot de olie op is.

In de tussentijd zal door het schaarser worden van fossiele brandstoffen de prijs hiervan gaan stijgen.
Vergeet dat je daarvoor subsidie zal krijgen de huidige subsidie op fossiel zal eerder afnemen en belastingen toenemen.
Dit om overstappers te kunnen helpen.


Beste man , begrijp mij nu is dat t niet om mij gaat , ik red me echt wel .ik roep geen boe !
waar t mij om gaat ,zijn de mensen die nu nog maar net hun hypotheekje kunnen opbrengen
en er nog net een auto bij kunnen hebben ,die hark jij onvoorwaardelijk onder tafel .
en dan kun je lullen wat je wil maar die gaan t ook echt niet redden met een subsidie.
Als je nu net of net niet kunt rondkomen word t dan wel bizonder lastig voor die groep
of ligt dat ook aan hun eigen denk je :?
Er gaan gewoon een boel mensen t niet redden ben ik bang voor.
En t zal wel moeten ,want t wordt er idd hoe dan ook doorgedrukt .
Dat snap ik ook wel !
 
Het verschil is dat het er niet doorgedrukt wordt het gaat gewoon komen.

Ook mensen die net rond kunnen komen hebben keuzes te maken.

Tevens in de woningmarkt zie je steeds het volgende, ga ik een woning van 100 jaar oud kopen met label G en een mooie keuken of koop ik een hok in een fenix locatie met nul op de meter en een standaard keuken. De prijs is hetzelfde.
Degene die nu nog de 100 jaar oude woning kopen moeten over 10-20 jaar natuurlijk niet gaan janken dat hun huis niet meer betaalbaar te verwarmen is.
Dat is in de kern de boodschap die er nu aan iedereen wordt afgegeven. Heel veel hebben hier echter maling aan en vinden dat ze nu recht hebben op de mooie keuken en de overheid moet maar bijspringen als over 10-20 jaar hun huis niet normaal te verwarmen is.

Het is net zoiets als zomergroenten in de zomer en wintergroenten in de winter. Natuurlijk kan het ook anders om maar waarom moet de maatschappij daar voor opdraaien. :?
Dus als t aan jou ligt dat kunnen de electrische buldozers uitrukken ,en alles wat niet energie neutraal (of bijna) aan de vlakte schuiven.
Dat zou dan de ideale situatie zijn . wel jammer van al die mooie ouwe gebouwen ,maar dat geeft niet ,alles voor de gekte !
 
Dus als t aan jou ligt dat kunnen de electrische buldozers uitrukken ,en alles wat niet energie neutraal (of bijna) aan de vlakte schuiven.
Dat zou dan de ideale situatie zijn . wel jammer van al die mooie ouwe gebouwen ,maar dat geeft niet ,alles voor de gekte !
Leuk dat je dit zegt, wat je nu ziet is dat woningen kleiner worden, want isoleren tegen de oude muur kan gewoon. Een hele gevel slopen en isoleren kan ook en vrij rap zelfs (je kunt geloof ik ook subsidie krijgen voor dit soort verduurzaming).
Wat ik zag in Enschede, is een oude textiel fabriek, 'opgeknapt' en constructie technisch niet veranderd. Er in worden hokjes gemaakt waar bedrijven inzitten. Zeg een paar goed geïsoleerde wandjes en een verwarmingsinstallatie voornamelijk daarin. Het is niet perfect, maar de oude charme blijft en hoeft niet(direct) gesloopt te worden. Hergebruik, niet ideaal(de hal verwarmen is vast niet goedkoop), maar ook niet alles hoeft naar de grond.

En voor de transitie, ik blijf bij een energie crisis, maar momenteel krijgt iedereen €308,54(excl BTW) vermindering energiebelasting vanuit de overheid. Gas wordt duurder en dat kan zeker leiden tot een scheve situatie, immers gasaansluitingen zitten in huur en koop woningen van alle lagen. Maar ik geloof dat de overheid hier wel rekening mee gaat houden, immers anders gaan meer mensen de kosten niet meer kunnen betalen.

Maar de regelgeving richting bedrijven, verplicht elektrische auto's vanaf 2020 etc, zorgt voor betaalbare zesdehandjes in 2030, evenzo voor de warmtepompen, nu nog reteduur, maar die zullen ook in prijs dalen; concurrentie. Dus iedereen kan straks over en weet niet anders meer.

De vraag is hoe we dit gaan voelen in de portomonnee en het dagelijks leven, maar NL is een welvarend land en gelukkig redelijk links.

En alles platgooien, bouwen kost ook fiks veel energie (beton) enne, nieuwe discussie.. stiks...

En dat van de huizenmarkt en verduurzaming zoals hierboven... > energiecrisis. De huizenmarkt is te gek. Nu een huis kopen met energielabel G en pas over 10 jaar kunnen isoleren is op het randje leven en risico's nemen die je misschien had kunnen voorspellen, immers de gasprijs stijgt al jaren. De huizenmarkt gaat nu over vraag en aanbod en absurde prijzen voor inëfficiënte woningen, daar staat wel tegenover dat bouwen ook duurder wordt, immers daar is ook meer vraag na op dit moment.
 
Laatst bewerkt:
Om je pensioen verhaal aan te halen.
Zoals jij het stelt.
Als men destijds mondjesmaat de premies had verhoogt was het probleem niet geweest.
Daarnaast als er geen 32 miljard gulden uit het ABP was geroofd door de regering voor prestige projecten zoals de Betuwelijn hadden ze nu ruim op de dekkingsgraad gezeten en hadden ze daar niet hoeven te korten.
Daarnaast zijn de rendementen nog steeds ruim voldoende, mijn broer is belegger en die zegt ook dat ze ruime rendementen halen met de pensioengelden, de pot groeit namelijk nog steeds ieder jaar, alleen de rekenmodule is verkeerd. Hierop worden mensen gekort.
 
Sorry, maar dat is onzin.
De stroom valt zelden uit in een hele wijk, deze wordt uitgeschakeld vanwege werkzaamheden aan het net binnen die wijk.
Toen bij ons de ingaande kabel naast de voordeur brak zaten wij zonder stroom. Nadat we gebeld hadden kwam een electriciën, en die kon al meteen vertellen waar de breuk zat (15 cm buiten de buitenmuur). Hij belde een ploeg gravers.
Voordat ze ook maar 1 spade in de grond staken ging de stroom er in de hele wijk vanaf, zonder ook maar 1 waarschuwing vooraf.
Na een half uurtje graven lag de kabel bloot, en stopten ze met werken. Bijna een 1 uur wachten verder kwam er een andere ploeg die de kabel repareerde. Toen het gat dichtgooien, en pas daarna ging de stroom er weer op. De hele wijk zat dus ca. 3 uur zonder stroom terwijl dat ook mettwee keer een kwartiertje mogelijk was geweest.

Deze storingen zijn bij ons in de regio (Waterland) verreweg de grootste oorzaak van de stroomstoringen. Simpelweg door bodemdaling.
Daar heeft de capaciteit van het netwerk helemaal niets mee te maken. Als we nu van de ene dag op de andere de capaciteit konden verdubbelen bij dezelfde vraag zou dat nog geen 5% in het aantal storingen schelen..... Wat niet wil zeggen dat we geen uitbreiding nodig hebben trouwens....

Hier in de regio Nijmegen moeten het DC van Lidl en van der Valk al regelmatig bijspringen op het netwerk om de nieuwbouwwijk te voorzien van stroom. Anders kunnen de mensen als de thuis komen en willen koken of de auto willen laden het vergeten.

https://www.volkskrant.nl/economie/...dl-en-van-der-valk-schieten-te-hulp~b9a67e9a/
 
Er had al lang een extra kabel moeten worden gelegd om meer stroom naar het gebied te leiden, een kabel van 10 kilometer lengte, maar netbeheerder Liander wil dat niet.

Dus de netbeheerder die wel grof geld krijgt voor vastrecht etc. belazerd de boel gewoon.
Nieuwe wijk en geen extra capaciteit aanleggen.

Netbeheerders ga je schamen.
Maar we kunnen nu wel de energie transitie de schuld geven, dat is wel weer fijn.
 
Stukje uit de tekst:

Het is niet helemaal eerlijk om alleen met een beschuldigende vinger te wijzen naar de bedrijven. 90 procent van de CO2-uitstoot komt niet rechtstreeks van hen, maar van de gebruikers van hun producten. Automobilisten die benzine tanken bij Shell bijvoorbeeld.
 
Klopt, maar van die 90% is maar een heel klein deel particulier.

Veel uitstoot komt van bedrijven die onder de grootste jongens zitten.

Kijk ook even naar de landen waar die bedrijven zitten... Nederland is bij lange na niet de grootste afnemer.
 
Ik heb het hele stuk gelezen, anders post ik het hier ook niet.

Dat 90% van de klanten af komt is natuurlijk om de burger te laten denken dat het allemaal onze schuld is.

De burger is niet de grootste afnemer, ja onder aan de streep wellicht. Dit gaat niet alleen over brandstoffen hè.


Je moet het probleem bij de bron aanpakken.

Als je drugscriminaliteit wilt aanpakken heeft het ook geen zin om kleine drugs gebruikers op te pakken, je moet de grote jongens, de producenten pakken.

En nogmaals, kijk ook even in welke landen de meeste "schadelijke" bedrijven gevestigd zitten...

Nee, wij in Nederland gaan het verschil maken..
 
auto en motorfietsen lossen het probleem ECHT niet op hoor ,
ik zal Nooit in zon elektrische haardroger rijden .
Maar ombouw naar waterstof is nog acceptable voor mij .
denk je nou echt dat we morgen EV auto's hebben da de planeet omkeert en de tempraturen zullen dalen ?
Mooi niet .
Zo lang als ik leef rijdt ik 2 takt en oldtimers . desnoods verhuis uit dit kleine landje .
 
We het hele stuk lezen.
Ze vervuilen niet zelf maar 90% van de vervuiling komt omdat de klanten hun producten oproken....

Klant is de grootste vervuiler
Het is niet helemaal eerlijk om alleen met een beschuldigende vinger te wijzen naar de bedrijven. 90 procent van de CO2-uitstoot komt niet rechtstreeks van hen, maar van de gebruikers van hun producten. Automobilisten die benzine tanken bij Shell bijvoorbeeld.

En wat is het probleem dan? Onze atmosfeer is een redelijk gesloten systeem...kwestie van communicerende vaten...i rest my case...
 
Dit zijn grotendeels (of allemaal ?) energieleveranciers die al dan niet rechtstreeks leveren aan consumenten.

Rechtstreeks kan zijn de brandstof die je tankt, het gas dat je stookt, de elektriciteit die je verbruikt.
Indirect kan het zijn voor bedrijven die jouw goederen maken, de spullen die jij bestelt uit China, de vliegreis die je boekt, de auto die je koopt. Alles moet gemaakt en vervoerd worden en alles kost energie.

Die bedrijven doen dat niet zomaar, ze doen dat omdat er vraag naar is door consumenten zoals wij. Geen vraag, geen levering, geen produktie, geen uitstoot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan