Hoera, ik heb een KTM Duke 200 gekocht

Keeshaven

Rookie
15 jun 2016
27
1
Rotterdam
Hoera, ik heb een KTM Duke 200 gekocht.

Ja, dat is even een uitroep. Maar dat voel ik ook zo. Wat een ding is het. Ik noem het een speeltje van de bovenste plank. In mijn herinnering kan ik niet terug vinden dat ik zoveel plezier heb gehad, met alleen het rijden al. Zo heerlijk smeuïg door de stad rijden of relax en vlot de snelweg op rijden bij een dotje gas er op (je houdt de auto`s makkelijk achter je). Voor mij is het een topding. Ik hoef niet zo`n zware motor. Dat is allemaal gewicht voor mij. Daar kan ik niet mee “spelen”. Oké, het is niet een motor om “effe” naar San Remo te rijden (1400km). Maar daar heb ik een BMW 650 voor (Daar zit je rechtop, achter een scherm en hij haalt 170. Maar daar word je niet blij van om in één keer naartoe te scheuren (Ik heb het diverse malen gedaan. En terug)). Nee, dan dit ding. Heerlijk licht en je voelt je als in je jeugd op de brommer. Maar nu met power onder je kont, die je nog kan beheersen. Een enkele keer effe hoog in zijn toeren te jagen. Maar ook heerlijk in zijn 4 rondtokkelen (In zijn 6e kan ook). Het is te gek. MAAR… Hij is niet voor mij. Ik heb `m voor m`n dochter gekocht en die is er eens zo blij mee.

Ik heb er een Givi-bagagerek en een origineel KTM-slot op gekocht, dat er origineel op past in een originele houder (kost een paar centen, maar dan zit je niet steeds te tobben met dat onhandige grote slot. En het is een plaatje).

Verder heb ik met enige moeite het elektrische schema kunnen vinden (ik ben m’n hele leven elektricien geweest, vandaar de interesse). Ik weet nu waar de loze aansluitingen voor een accessoire zitten. T.w. 2 draden achter de koplamp met de kleuren geel/rood en blauw/geel (aarde). Die 2 draden krijgen spanning als het contact aan gezet wordt.

Ook ben ik tegen gekomen dat je na ongeveer 200 km rijden weer moet tanken. Dan geeft hij Low Fuel aan en de aanwijsbalkjes op het scherm zijn weg, maar je krijgt er niet meer dan ± 5,5 liter in. Hoe dat zit, moet nog bekeken worden.

Wel, ondertussen zijn we erachter hoe het zit met dat slechts 5,5 liter in die tank. Je moet gewoon de motor rechtop houden als je tankt (en niet op de jiffy laten staan). En dan krijg je er nog 5 liter benzine meer in.

Dat is dan weer mooi, want dan komen we nog 200 km verder. Want zolang dat hij in ons bezit is, verbruikt hij ± 1 : 40. En dat is met een volle tank à 11L toch zo`n 400 km. En voor de goede orde: er wordt niet mee gescheurd en ook niet zachtjes mee gereden. Gewoon met het verkeer mee en ± 100 km/u op de rijksweg (gewoon zoals een meisje kan doen).

Verder heb ik nog een opmerking:
Bij de aflevering kreeg ik een plastic zakje met wat spulletjes erin: een 25cm lang plastic plaatje, wat boutjes, een reflector en nog wat ringetjes.
Welnu, bij de 1000km beurt heb ik even gevraagd waar dat spul allemaal voor was. Het antwoord was dat het plastic plaatje achter je kentekenplaat
vastgeschroefd wordt, op je achterspatbord en zo het spatbord iets verlengt zodat geenszins enige modder verder op kan spatten (en op je rug terecht kan komen, zoals bij wielrenners).

EN HET BELANGRIJKSTE, onderaan dat plaatje zitten 2 gaatjes waar precies dat reflector(plaatje) in past. En juist dat plaatje, daar gaat het om.
Dat plaatje is namelijk op iedere motorfiets verplicht. Dat is volgens Europese wetgeving besloten, voor de veiligheid van de motorrijder. En als je dus tegen een agent aanloopt die van de hoed en de rand weet, dan heb je een prent. (van misschien wel € 75).

DUS, ik heb gewoon dat plaatje gemonteerd. Ik hoef niet fier rond te rijden zonder reflectieplaatje. Ik ben mezelf. En krijg zo geen gezeur met de politie.

Een ander punt is, (een wat minder punt) is dat je geen middenbok hebt. Je kan `m niet effe lekker op de middenstandaard zetten om je ketting te smeren of andere dergelijke dingen. Maar ja, dat alleen met een jiffy uitgevoerde motor, vanuit de fabriek, geeft ook een beetje een stoer uiterlijk. Maar desalniettemin, wil je ergens goed bij kunnen (wiel, etc), dan zul je toch een paddock aan moeten schaffen. Oké, gemakkelijk is het wel, maar het is ook wel weer een sta in de weg (als je geen schuur of slechts iets van 2m x 1,8m hebt).

En dan, hoe krijg je hem erop, als je tenger bent en slechts 65kg weegt?
Nee, het leven zit niet altijd mee (maar goed, oefening baart kunst).

Anderzijds is er ook wel iets op te merken over het rijden op de snelweg. Gezien het feit dat het een “naked” bike is, heb je weinig bescherming tegen wind en regen. En dan bedoel ik niet de lichamelijke gesteldheid, maar de tegenwind die je ervaart als je boven de 90 km per uur gaat rijden. En natuurlijk het windgeruis dat je oren bereikt (dus altijd oordoppen in op de grote weg).

Een alternatief is: koop een RD-model. Daar zit een stroomlijn op, waardoor je makkelijker aan de maximale snelheid à 137 komt (bij 10.000 tpm).
Wil je nog sneller, dan kan dat, door een VTW 15 te monteren en het toerentallimiet op 10.500 te programmeren. Dan rijdt hij die 200 max. 150km p\u.

Maar goed, we hadden het over het naakte model. Er is een windscherm te vinden dat geënt is op het KTM Duke-model. Maar persoonlijk kan ik er niet over juichen. Doch er zijn alternatieven. Niet zo veel, maar ze zijn er. Zelf heb ik er al de nodige via het internet gezien, maar zoiets moet je in de praktijk zien. Als ook, je moet er iets aan hebben, als het om een “windvanger” gaat (denk aan hoogte en de breedte en vind je het staan?). Nee, het is niet makkelijk.

En mocht je iets vinden naar je gading, maar dan blijkt de bevestiging niet uit te komen of is onvoldoende. Er zijn losse windschermbevestigingsets te koop. Dus het kan altijd.

En verder: Boven de koplamp zitten 4 bevestigingsschroeven voor het kleine standaardschermpje. Die kan je goed gebruiken om een ander scherm als eerste (onderaan) aan te bevestigen. Natuurlijk past het niet. Dat verhaal ken ik al. Op mijn BMW heb ik ook m`n scherm aangepast. Ik heb de onderkant scharnierend gemaakt met een caravanscharniertje op rubberringen. En hogerop 2 muurankerstrippen gebruikt en gebogen in een U. En het geheel zit verend vast en het kostte zeer weinig. En ik zit redelijk uit de wind.

Ik ga wel met mijn dochter op zoek naar iets van onze gading.

Een volgende punt dat ik gevonden heb: De elektrische schema`s van zowel de 125, 200 en de 390 Duke`s zijn gelijk. Althans, ik heb geen verschillen gevonden. En daar heb ik wat vragen en wetenswaardigheid over. Doch dat komt in een ander artikel.

Hoewel er weinig verschillen zijn tussen de 3 types (los van de motorblokken) is de ketting-/tandwieloverdracht wel iets verschillend.
Ik ga er vanuit dat KTM dat in den treuren heeft uitgevogeld.
De 125cc heeft een tandwielverhouding van 14 x 45. De 200cc heeft een verhouding van 14 x 43. En de 390 heeft een verhouding van 15 x 45.

In deze hebben de 125 en de 200 dezelfde interne versnellingsverhoudingen. Bij de 390 is het anders.

Verder heb ik veel wetenswaardigheden gevonden op sites uit India. Logisch, tenslotte wordt die KTM 200-serie hoofdzakelijk voor dat land gemaakt.

Ook wordt er natuurlijk het e.e.a. over de maximale snelheid geschreven. Wel, laat je niet beet nemen. Als je een 125 hebt, krijg je er nooit meer dan 1 Pk in door de mapping te veranderen. Harder rijdend krijg je hem alleen door het VTW van 14T naar 15T te veranderen. Of het achtertandwiel te verkleinen. (1 tand is 2 à 3 km sneller). En dan nog: je moet dan ook nog de toerentalbegrenzer van 10.000 op 10.500 zetten. Anders haalt hij het nog niet.

Dit bovenstaande geldt ook voor een KTM 200.

En niet te vergeten: Hoe zwaar ben je zelf en hoeveel tegenwind heb je.
En ja, als je een RD-uitvoering hebt, dan gaat het beter, want dan speelt de stroomlijn een flinke rol. Maar… je wordt altijd begrensd door het toerentallimiet.

En bedenk dat een 125 bij 10.000 tpm de zuiger 15 meter per seconde aflegt.
En bedenk dat een 200 bij 10.000 tpm de zuiger 16 meter per seconde aflegt.
[Voor zover ik weet, is het maximale 23 m\sec, dan klap het uit elkaar. Maar daar zijn we nog een stukje vanaf.]

En ja, een ieder begrijpt dat het niet slim is om urenlang 10.000 toeren te draaien. Dat kan problemen geven. Het hoeft niet, maar het kan wel.
Zelf heb ik uren 7500 toeren gereden, dat ± 100 km/u inhoudt. Dan ben je nog ver van de grens en voor je zelf qua wind is het te doen.

Doch helaas is er ook een wat mindere mededeling, zo ik begrepen heb. De 200 uitvoering wordt kennelijk niet meer naar Nederland gestuurd. Het zal wel een zakelijke beslissing zijn, d`r worden er kennelijk te weinig van verkocht. Jammer dat zo`n gaaf ding verloren gaat voor de Nederlandse markt.

Maar wij hebben er een.

Tot zover mijn 1e briefje, U allen gegroet.
Keeshaven
 
Overigens, bij deze wil ik je heel veel plezier wensen, met de door je beeldend, en uitvoerig beschreven KTM 200, nogmaals, heel veel plezier toegewenst!

Een Ex-KTM rijder, maar nog steeds liefhebber.

:+
 
Enig idee hoeveel tijd je had kunnen rijden :?
Ik ga het in ieder geval niet lezen... 8-) :]
 
Kijk, da 's nou eens een binnenkomertje van formaat. Veel beter dan: Ik heb een motor gekocht, wat moet ik ermee? :]



Goed verhaal!

Er mist wel iets, namelijk de foto van de dochter ;)

Met en op de KTM!

Welkom op M-F met zijn/haar soms wat aparte maar goed bedoelde humor. *O*
 
Laatst bewerkt:
Hihi wat een verhaal.
Wel lekker onderbouwd ;)

Ben ook wel benieuwd naar een leuke foto van beide, wij mannen blijven visueel ingestelde wezens he :P
 
Hallo reactionisten,

Ik zal kijken of ik er een fotootje in kan krijgen.

Van onze KTM Duke 200 is onzinnig. Die staan er genoeg op internet.

Maar een van mijn laatste actie`s voor m`n dochter, wil ik wel proberen.

jYLLAOp.jpg

4EqH4cb.jpg


Een origineel KTM slot met bevestiging houder. Ik vind het meer dan top. Kost een zootje euro`s, maar dan hebbie ook wat.

En ja, van haar een foto hier plaatsen, is effe te prive. We zijn toch geen Glossie blad.
En, een foto is zo geplaatst, maar `m weer van internet afhalen is een heidens werk. En daar wil ik niet aan beginnen.

Ik kom wel met technische dingen \ foto`s omtrent de Duke.

Tot zover mijn reactie.

Ps. Ze vond het slot helemaal top, toen ze gisteren avond laat thuis kwam van d`r werk en effe ging kijken bij d`r motortje.
Kijk, dat is plezier van twee kanten.

U allen weer gegroet. Keeshaven
 
Leuk verslag, wees maar heel zuinig op haar...en ook op je (zeldzame) KTM :9

Nog plannen om je 650 om te ruilen voor een 800 :]
 
Gaaf ding hoor en jullie zijn er helemaal mee in de nopjes zo te horen.

Die U sloten zijn te makkelijk te openen naar mijn mening.

En wat je dochter betreft tuurlijk heb je gelijk.
We vragen ook geen pinup foto's he haha.
Gewoon een blij gezicht bij "haar" motort je.

Dat jullie er maar veel plezier mee mogen beleven.
 
Dat reflectorplaatje aan de achterzijde maakt ook niks meer uit als die verschrikkelijk lelijke stellage met taartschep er nog op zit _O- :+. Leuk motortje verder hoor! :]
 
Hé Kees, ik heb je er zondag net zo enthousiast over gehoord toen we naast de motor stonden. Het is in ieder geval een mooie aanwinst in de parkeergarage, zo staan er hopelijk straks meer motoren dan auto's!

Ik zal je dochter vast nog wel een keer tegen komen ;)
 
Hé Kees, ik heb je er zondag net zo enthousiast over gehoord toen we naast de motor stonden. Het is in ieder geval een mooie aanwinst in de parkeergarage, zo staan er hopelijk straks meer motoren dan auto's!

Ik zal je dochter vast nog wel een keer tegen komen ;)
Vertel :+
 
Goedenavond waarde beunhazen en literair onderlegde heren,

Bij dezen een bericht van de dochter. Doet mij deugd om te lezen dat jullie het verhaal waardeerden. Wellicht in de nabije toekomst een foto van mijzelf en het oranje beest, maar daar heb ik geen haast mee.

Wanneer er vragen zijn, stel ik, maar waarschijnlijk mijn vader die hier op het forum. Ik zie al dat er prettig op wordt gereageerd.

Fijne avond :}
 
Heeeeerlijke fiets die duke!!

Ik heb zelf ook de duke200 gehad, geweldige tijd mee gehad. Zelfs wanneer je zwaarder gereden hebt/mag rijden is het nog steeds zo leuk om daarmee te spelen.

Had hem er graag naast gehouden maar dat was helaas geen optie..

Heel veel plezier met de duke!
 
Een ander punt is, (een wat minder punt) is dat je geen middenbok hebt. Je kan `m niet effe lekker op de middenstandaard zetten om je ketting te smeren of andere dergelijke dingen. Maar ja, dat alleen met een jiffy uitgevoerde motor, vanuit de fabriek, geeft ook een beetje een stoer uiterlijk. Maar desalniettemin, wil je ergens goed bij kunnen (wiel, etc), dan zul je toch een paddock aan moeten schaffen. Oké, gemakkelijk is het wel, maar het is ook wel weer een sta in de weg (als je geen schuur of slechts iets van 2m x 1,8m hebt).
Geef haar voor sinterklaas of verjaardag een liftstick. ;)
Ik heb hem zelf pas twee maanden, maar had hem wel twintig jaar eerder willen hebben. _O-
En ik woon in Schiedam, dus bij twijfel kom je maar een bakkie doen.
(liefst met de KTM, die wil ik wel een keer zien en als het mag zitten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan