Hoevaak ben jij door je SatNav de verkeerde weg ingestuurd?

Ernie4you

Die hard MF'er
12 jul 2009
409
0
Oudeschoot/Heerenveen
SatNav=satelliet navigatie
Sinds enige tijd heb ik een TomTom Rider, en ik verbaas me erover dat ik anno 2010 nog steeds de verkeerde weg ingestuurd wordt. Ik bedoel: hun kaartsoftware heeft toch al bijna 10 jaar ontwikkeling doorgemaakt, zou je zeggen....

Zo ben ik al een doodlopende weg ingestuurd (in Hattem)
(nou, niet helemaal. Het was straat, 10 meter fietspad, straat... hetgeen TomTom als een doorgaande weg zag).
Werd ik over een onverharde weg gestuurd (in Germanie. na een keer fout gereden te zijn)
En nu blijkt dat de Oude Meppelerweg/Meppelerstraatweg hier in Zwolle, door TomTom, als 1 doorgaande weg wordt gezien. Terwijl dat echt heel duidelijk niet zo is. (google-maps "weet" het beter...)

Niet dramatich, ik kom er wel uit en ik moet er eigenlijk wel om lachen... maar toch verbaasd het mij.

Hoeveel fouten zijn jullie al tegengekomen met je satelliet-navigatie?


full

(Oude Meppelerweg en Meppelerstraatweg volgens Googlemaps)
 
Wanneer heb je voor het laatst een up date gedaan?
Mijne (TomTom live)geeft wel eens rotondes aan die er nog niet liggen.
Garmin Nuvi 550 geeft wel eens fliters aan die er niet staan.
Garmin heeft een up date nodig, maar daar wil ik mee wachten tot het voorjaar.

Maar over het algemeen weinig tot geen fouten.
 
Laatst bewerkt:
dit gebeurt bij Garmins ook regelmatig.
had em laatst op auto gezet , wilde Truus me het bos insturen in France.
kon je net met een moutainbike doorheen.
of in grote steden dwars door het centrum sturen terwijl je vooraf gecheckt hebt of de route over de ringweg gaat.
dingen zijn net vrouwen , snap er geen donder meer van :')
en wordt steeds erger naarmate je ouder wordt :+
 
Vanmorgen wou ik naar de Neeltje Lokersehaghe (in Utrecht).
Helaas is daar nu nog een berg zand van 5m hoog en 100m lang voor de A2.
Nieuwste garmin kaart de wegen zijn er nog niet maar staan wel op de kaart.
Anders om gaat het ook er staan ook wegen niet op die er al jaren zijn.

Maar een papieren kaart is ook niet up to date.
Heb er dus weinig last van en als je eens verkeerd rijd zie je weer eens wat anders en je komt altijd makkelijk thuis zonder op een kaart te hoeven turen.
Voor mij is het zeker voor de motor de uitvinding van de eeuw.

Pieter
 
Hoeveel fouten zijn jullie al tegengekomen met je satelliet-navigatie?
Regelmatig met de Zumo, maar ik heb ook kaart materiaal van 2009. Die nieuwbouwwijken ed interesseert me niet... hoogstens dat de nieuwe rotondes er niet op staan.

Maar ik doe daar niet dramatisch over.... ding is meer voor de gebieden waar ik naar toe wil en ik sla ook af en toe bewust andere wegen in en daardoor wijk ik af van de geprogrammeerde route....... en ik rij niet zo veel meer......geen tijd/geen zin.
 
Ach ik ben zovaak al door de zee of een weiland ofzo gereden op dat ding, je went eraan.
 
De partijen die de kaarten maken zijn vooral afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aanleveren. En de ene keer geeft een gemeente bijvoorbeeld op dat een weg op een bepaalde datum gereed is terwijl er jaren vertraging inzit. En andersom komt ook voor, de weg is al gereed en nog steeds niet doorgegeven.

Hetzelfde gaat mis met wijzigingen van inrijverboden, éénrichtingsverkeer, etc.

En zeker in afgelegen gebieden zie je dat onverharde wegen vaak als verhard worden weergegeven omdat daar een verschil in inzicht bestaat. Wat wij onverhard noemen, vinden ze in bijvoorbeeld Zweden gewoon een verharde weg, er wordt immers af en toe een laag split overheen gegooid en weer geegaliseerd.

En in Duitsland kun je er bijvoorbeeld donder op zeggen dat bijna elke weg van de kleinste categorie in Garmin kaartmateriaal gewoon afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer terwijl dat volgens het kaartmateriaal in 9 van de 10 gevallen niet zo is.
 
Vroeger een keer gehad dat de tomtom me een weg in stuurde en opeens uit het niets zei 'keer nu om'

Toen ik nog klein was gingen we op vakantie met tomtom, alleen zaten er 2 versies van kaarten in, een oude versie van Duitsland en een nieuwere van Nederland. Wat er in resulteerde dat hij ons in Duitsland de afrit af liet gaan, en er weer op richting Nederland, en in nederland weer het zelfde richting duitsland :') na een keer of 3 dit rondje te hebben gereden kwam mn ma er achter :+

En ik toetste in Frankrijk een route naar een supermache in, hij zei wel dat er onverhard in zou zitten maar dat leek me wel leuk. Hij stuurde me toen over een weg met 2 diepe sporen bij die wielen die zo diep waren dat de bodemplaat de grond raakte, en uiteindelijk was de 'weg' niet meer dan een soort weiland :P
 
De partijen die de kaarten maken zijn vooral afhankelijk van de informatie die de lokale wegbeheerders aanleveren. En de ene keer geeft een gemeente bijvoorbeeld op dat een weg op een bepaalde datum gereed is terwijl er jaren vertraging inzit. En andersom komt ook voor, de weg is al gereed en nog steeds niet doorgegeven.
Hetzelfde gaat mis met wijzigingen van inrijverboden, éénrichtingsverkeer, etc.
En zeker in afgelegen gebieden zie je dat onverharde wegen vaak als verhard worden weergegeven omdat daar een verschil in inzicht bestaat. Wat wij onverhard noemen, vinden ze in bijvoorbeeld Zweden gewoon een verharde weg, er wordt immers af en toe een laag split overheen gegooid en weer geegaliseerd.
En in Duitsland kun je er bijvoorbeeld donder op zeggen dat bijna elke weg van de kleinste categorie in Garmin kaartmateriaal gewoon afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer terwijl dat volgens het kaartmateriaal in 9 van de 10 gevallen niet zo is.

Klopt. Ik denk inderdaad dat dáár het grootste probleem zit. Daarnaast is kaartmateriaal, zelfs op het moment dat het in je satnav wordt geplaatst, al lang niet meer actueel. En natuurlijk maakt de satnav zélf ook wel eens een foutje.

Met name in de Ardennen ben ik meermaals op een ... ahem.... interessante weg uitgekomen terwijl m'n Garmin dat toch écht als verhard aangaf. In Frankrijk kwam ik op een doodlopende weg in de bergen terecht, na meerdere bordjes "Annecy" te hebben genegeerd omdat de Garmin het toch goed móest hebben en ik strak op de aanagegeven route zat.....
Na omgedraaid te hebben zag ik opeens dat de hele route niet meer werd aangegeven, die vond ik pas kilometers verder weer terug en liep totaal anders. Vreemd, al heb ik dat ook al enkele keren meegemaakt.
 
En nu meteen de moeilijke vraag: hoe vaak heb je zelf de verkeerde route of waypoint in je SatNav gezet waardoor je naar de meeste idiote wegen wordt gestuurd? :)

Ik zag vandaag nog iemand met de auto proberen om een afgesloten weg in te rijden, puur en alleen omdat het kastje op zijn dashboard dat zegt. Blijkbaar zag hij de grote gele borden met de omleidingen niet.... Ik rij zelf zonder GPS rond op de motor en heb inmiddels al genoeg GPS-rijders de juiste weg gewezen omdat het ding uitvalt/onzin uitkraamt/ uitgaat van verouderde info.

GPS is een goed hulpmiddel maar uiteindelijk doe je navigeren nog altijd zelf.
 
de kaarten van de diverse navigatie systemen zijn niet up to date.
bv de garmin kaarten voor 2011 zijn niet bekent met de 5jaar oude gewijzigde wegen bij mij om de hoek. de zoelenkerkstraat bestaat dan nog steeds, terwijl dit nu een binnentuin is.
simonskerkestraat loopt nu recht door naar de clauskinderweg wat voorheen niet zo was.


waarom dit nog steeds niet gecorrigeerd is weet ik niet. garmin zal daar wel een mooi antwoord op hebben.
 
waarom dit nog steeds niet gecorrigeerd is weet ik niet. garmin zal daar wel een mooi antwoord op hebben.

Ik denk dat Mike het antwoord al gaf. In een aantal gevallen wordt dit gewoon niet doorgegeven.
 
En nu meteen de moeilijke vraag: hoe vaak heb je zelf de verkeerde route of waypoint in je SatNav gezet waardoor je naar de meeste idiote wegen wordt gestuurd? :)

Heeeeus niet! Eh... nouja, een keertje met vrienden op vakantie gegaan zonder echt een doel. We wilden naar 'het zuiden'. Indertijd had ik een tomtom meegenomen waarvan ik een paar dagen van te voren de routes naar Barcelona en Milaan had bekeken.

Toen we wegreden was de route nog ingesteld naar ofwel Barcelona danwel Milaan, ik wist niet welke en aangezien we toch van plan waren om onderweg diverse dagen te kamperen, maakte het eigenlijk ook niet uit. Ons eerste doel was toch ergens in Frankrijk.

Toen we het eerste bordje met 'u verlaat nu Nederland' tegen kwamen, verwachtten we dus in België te zijn aanbeland... eh... "Willkommen in Deutschland". Ow... -O-

Hij stond dus nog op Milaan en ging via Duitsland, was niet gepland, maar ach... weer een land extra dat we op onze reis konden afstrepen. :P

Uiteindelijk de TomTom toch maar ingesteld op een plaatsje in Frankrijk. "Keer om indien mogelijk..."

In Frankrijk zelf wilden we na een avondje stappen met de auto terug naar de camping. Het is nooit leuk om om 4 uur 's nachts de melding te krijgen: "sla rechtsaf en neem de veerpont."

Tegenwoordig heb ik een telefoon met googlemaps en google navigation. Ik moet zeggen dat het veel fijner werkt dan m'n (verouderde) tomtom. De functie vreet alleen wel batterijen (HTC Desire), maar zou het iedereen aan kunnen raden (in ieder geval in de auto, geen idee of er houders sterk genoeg zijn om 'm op de motor mee te kunnen nemen).
 
[me="Roy "R""]is oldskool...[/me]

Ik werk nog steeds het liefst met kaarten. "De jeugd van tegenwoordig" kan nog geen kaart lezen! Ik ben chauffeur en heb dus serieus collega's die de planning opbellen als de navi uitvalt |(
Ik gebruik alleen navi in de truck en die heeft me al wel zo vaak onlogisch, verkeerd en simpelweg onmogelijke afslagen voorgesteld.
Op de motor zet ik een route in Google.Maps uit, en schrijf daar wat steekwoorden van op een memo en plak die met plakband om mijn arm. Werkt hartstikke goed!
 
[me="Roy "R""]is oldskool...[/me]

Ik werk nog steeds het liefst met kaarten. "De jeugd van tegenwoordig" kan nog geen kaart lezen! Ik ben chauffeur en heb dus serieus collega's die de planning opbellen als de navi uitvalt |(
Ik gebruik alleen navi in de truck en die heeft me al wel zo vaak onlogisch, verkeerd en simpelweg onmogelijke afslagen voorgesteld.
Op de motor zet ik een route in Google.Maps uit, en schrijf daar wat steekwoorden van op een memo en plak die met plakband om mijn arm. Werkt hartstikke goed!


haha das bij de meeste dingen zo hoor :P Wij hadden hier laatst een stagiere die rijdens een internetstoring een telefoonnummer moest opzoeken, maar het begrip telefoongids was haar compleet vreemd :P 'maar... hoe moet dat dan???' lol
 
[me="Roy "R""]is oldskool...[/me]

Ik werk nog steeds het liefst met kaarten. "De jeugd van tegenwoordig" kan nog geen kaart lezen! Ik ben chauffeur en heb dus serieus collega's die de planning opbellen als de navi uitvalt |(
Ik gebruik alleen navi in de truck en die heeft me al wel zo vaak onlogisch, verkeerd en simpelweg onmogelijke afslagen voorgesteld.
Op de motor zet ik een route in Google.Maps uit, en schrijf daar wat steekwoorden van op een memo en plak die met plakband om mijn arm. Werkt hartstikke goed!

Tja......
Zo zijn er nog altijd mensen die niet kunnen geloven dat de aarde rond is....... :+
 
Ik rij als we naar de eifel gaan ook altijd met navigatie systeem een garmin 550, en moet zeggen onderhand iedere rit maakt hij wel een fout, of dat het gewijzigd is in plaats van een kruising een rotonde!
Maar zelf gewoon goed opletten je weet het maar nooit ben er wel onderhand aan gewend :+ *D
 
Ach, zoals JanB al zei; je komt op de meest interessante wegen uit als je op je navi vertrouwd.

Ik gebruik het ding nu ongeveer al 3 jaar op de motor, waarbij ik er zelf waypoints in zet en de kaart ernaast hou.
Het is ideaal als leidraad, maar niet om klakkeloos achteraan te fietsen.
 
Tja......
Zo zijn er nog altijd mensen die niet kunnen geloven dat de aarde rond is....... :+

Wat zeg je me nou!? :+

Ach, zoals JanB al zei; je komt op de meest interessante wegen uit als je op je navi vertrouwd.

Ik gebruik het ding nu ongeveer al 3 jaar op de motor, waarbij ik er zelf waypoints in zet en de kaart ernaast hou.
Het is ideaal als leidraad, maar niet om klakkeloos achteraan te fietsen.

:^
 
Laatst bewerkt:
[me="Roy "R""]is oldskool...[/me]

Ik werk nog steeds het liefst met kaarten. "De jeugd van tegenwoordig" kan nog geen kaart lezen! Ik ben chauffeur en heb dus serieus collega's die de planning opbellen als de navi uitvalt |(

Werk in de logistiek en deze klassieker is al eens gebeurd. Vanuit Noord-Limburg naar Mönchengladbach is hooguit 40 km. Werd een chauffeur naar toe gestuurd om te laden. Na 2,5 uur belt dat magazijn op waar die vent blijft. Krijgt de planning hem aan de lijn :"
"ik kon Gladbach niet vinden dus nu rij ik maar alvast naar München" |(
 
Werk in de logistiek en deze klassieker is al eens gebeurd. Vanuit Noord-Limburg naar Mönchengladbach is hooguit 40 km. Werd een chauffeur naar toe gestuurd om te laden. Na 2,5 uur belt dat magazijn op waar die vent blijft. Krijgt de planning hem aan de lijn :"
"ik kon Gladbach niet vinden dus nu rij ik maar alvast naar München" |(

Ken hem erger... die stond in München en belde dat ie Gladbach niet kon vinden :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan