Hoeveel ah voor motor batterij?

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Mijn Honda cb 500 four bevat standaard een 12v 12 ah batterij met volgende afmetingen.
Lengte 136 mm / breedte 82 mm / hoogte 162 mm
Nu ik die omgebouwd heb naar cafe racer wil ik de batterij op een andere (kleinere) plaats monteren maar daarvoor
is de batterij te groot. Als ik opzoeking doe voor een kleiner type zakt ook het aantal ah van de batterij.
Mijn vraag is nu tot hoeveel ah mag ik maximaal zakken zodat de batterij nog kracht genoeg heeft om mijn motor te starten.
Dank u.
 
Niet veel minder... 10, net aan... Het is niet direct het Ah dat niet toereikend gaat worden maar de inwendige weerstand van de accu. Kleinere accutjes kunnen minder startstroom leveren. Kan je geen 2 stuks 7Ah accus kwijt?
 
Gewoon een Lipo kopen die op de foto onder de guzzi blok staat kan het 750cc blok meerdere keren starten en is klein en licht slechts 800gram
img_20181014_124152.jpg
 
batterijtje er even bij gepakt is 115mm lang 70mm breed en 110mm hoog over de polen

14 amp en kan bij -18 graden (CCA) 245 amp kortstondig leveren als het voor een Guzzi goed is zal het zeker je honda aan slingeren
de Guzzi hebben startmotoren die uit een vrachtwagen lijken te komen
 
Niet veel minder... 10, net aan... Het is niet direct het Ah dat niet toereikend gaat worden maar de inwendige weerstand van de accu. Kleinere accutjes kunnen minder startstroom leveren. Kan je geen 2 stuks 7Ah accus kwijt?
Hoe kom je aan die 10?

Ik draai nog niet zo lang mee, maar op elke accu die ik in handen heb gehad staat het CCA vermeld: de stroom die een accu kortstondig kan leveren. Daar kun je dus op vergelijken. De CB 500 Four is een oudere fiets, ik kan me voorstellen dat als je er een moderne accu met kleinere capaciteit in zet dat de stroom die die moderne accu kortstondig kan leveren voldoende is om te starten.
 
Hoe kom je aan die 10?
Dat is een interpretatie. Een gok, gebaseerd op ervaring. Wetende hoe accu's zich gedragen onder langere zware belasting is mijn idee dat je niet veel lager moet gaan zitten dan 10 Ah, met een loodaccu, wil je bij koud weer bijvoorbeeld ook nog iets langer kunnen starten...
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ah is niet de waarde waar je naar moet kijken dat geeft alleen maar aan hoeveel energie er in de accu opgeslagen kan worden en hoe lang je dus kan starten met een volle accu.
waar je op moet vergelijken is de CCA (cold cranking amps) en dan zal je zien dat er best mogelijkheden zijn die een zelfde CCA kunnen leveren alleen minder lang. en als de motor altijd goed start kan dat prima. moet je een tijdje doorstarten omdat de carbs leeg zijn na de winter of vette bougies of een verzopen motor of zo dan ben je natuurlijk wel veel sneller aan een externe hulpaccu toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Hoe kom je aan die 10?

Ik draai nog niet zo lang mee, maar op elke accu die ik in handen heb gehad staat het CCA vermeld: de stroom die een accu kortstondig kan leveren. Daar kun je dus op vergelijken. De CB 500 Four is een oudere fiets, ik kan me voorstellen dat als je er een moderne accu met kleinere capaciteit in zet dat de stroom die die moderne accu kortstondig kan leveren voldoende is om te starten.

Klopt ,ik start een ZXR 400 met een 7 Ah lithium accu.
Geen probleem 🤗en die heeft nog eens een hogere compressie verhouding dan deze Honda
YLP07 Aliant YLP07 Lithium accu - Accudienst.nl

Deze
 
Nou ja, CCA is hoeveel het ding aan lompe startstroom kan leveren en de Ah gaat over de diepte van z'n reserves. Meer Ah is meestal tevens hogere CCA, dus meer groter is beter. Ik begrijp ook nooit zo goed waarom je een zo klein mogelijke accu wilt, tenzij het om de looks gaat en je geen ruimte hebt. Zoals hier.

Dan pak je het kleinste ding dat de boel rond krijgt, een koude winterdag is dan misschien niet zo relevant. En omdat de reserves te klein zijn zul je hem eerder moeten vervangen, omdat ie met capaciteitsverlies niet sterk genoeg meer is. Maar ja, dat is aan TS toch?
 
Ik heb in mijn CB350f jaren lang een 4AH (!) accuutje gehad (gesloten hobby accu). Die zat erin toen ik de CB kocht (we praten 10-15 jaar geleden).
Daar startte ze prima op. Zelfs meerdere pogingen achter elkaar (de carbs stonden toen bagger afgesteld).
Als na tig startpogingen (de carbs stonden echt slecht :')) de prik eruit was, ging ik verder op de kickstart.

Hetzelfde accuutje gebruik ik nu nog om lampjes te testen en storingen te zoeken e.d.., mijn Guzzi wilde er afgelopen weekend niet op starten...
 
Stug ding dan... ik heb zojuist een 19Ah accu naar het grofvuil gebracht omdat ie de boxer nét niet goed genoeg meer rondslingert. En dan slaat dat ding dus niet aan B|


Edit: uhm de accu was het probleem niet, start nog niet :+
 
Laatst bewerkt:
Stug ding dan... ik heb zojuist een 19Ah accu naar het grofvuil gebracht omdat ie de boxer nét niet goed genoeg meer rondslingert. En dan slaat dat ding dus niet aan B|

Ik heb me daar ook altijd behoorlijk over verbaasd. Maar goed, jaren 70 Hondaatjes hebben iets minder stroom nodig om alle systemen te laten functioneren dat zo'n rijdende computer.
 
Stug ding dan... ik heb zojuist een 19Ah accu naar het grofvuil gebracht omdat ie de boxer nét niet goed genoeg meer rondslingert. En dan slaat dat ding dus niet aan B|


Edit: uhm de accu was het probleem niet, start nog niet :+
maak je startmotor een keer schoon dat is na al die jaren wel een keer nodig. die dingen vervuilen en gaan dan steeds meer stroom vragen voor minder prestaties. likje nieuw vet op de bendix en je kent hem niet meer terug.
en anders ben je toe aan dikkere kabels naar de startmotor die zijn nogal onder bemeten tegenwoordig bij BMW
 
Terug
Bovenaan Onderaan