Wieke Tingel Bartje
Die hard MF'er
beugel heb ik bij Wim motors gehaald, het merk is R&G.
Vandaag ook van onze leverancier (Fabory) goudkleurige aluminium boutjes gekregen,
dit omdat ik hem al een half jaar aan zijn kop zeur voor gekleurde bouten.
Heb ook geanodiseerde bouten voor de motorblok,
maar op de een of andere manier vertrouw ik het niet,
de originele bouten voelen een stuk robuuster aan dan die geanodiseerde aluminium boutjes , iemand ervaring mee of die sterk genoeg is....???
[afbeelding]
Cwalker.... 1 woord..... valdoppen
Shelleke : als technieker is dat toch iets wat je zou moeten weten, op je boutjes moet ergens een cijfertje staan, dat is een iso code : standaard bouten zijn 8.8
Staalkwaliteit
Op de boutkop is met een ISO code aangegeven wat de staalkwaliteit is, bijv. 8.8 of 12.9. Hierbij is het getal vóór de punt de 1% van de treksterkte in N/mm2. Het getal achter de punt is het tienvoudige van de verhouding tussen treksterkte en vloeispanning.
Bijv. 12.9:
Berekening treksterkte (met getal vóór de punt):
Berekening vloeispanning (met getal achter de punt):
Ge hebt nog chance dat uwen baas niet meeleest
Als je alles begrijpt, begrijp je nu ook waarom je soms een momentsleutel nodig hebt, LOL
Treksterkte
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De treksterkte van een materiaal is een maatstaf om de mechanische eigenschappen van een materiaal te classificeren. Praktisch is de vloeigrens (soms ook de 0,2%-rekgrens of Rp 0,2) van veel meer belang. Immers, als het materiaal tot de treksterkte komt, is het reeds sterk plastisch vervormd.
De treksterkte is de maximale mechanische spanning die een materiaal bereikt als het plastisch vervormd wordt. Voor de meeste staalsoorten vindt dit plaats vóór het vloeien van het materiaal (= vloeigrens), en na de proportionaliteitsgrens (grens waarbij de Wet van Hooke geldig is).
Als het materiaal deze spanning langdurig opgelegd krijgt, dan zal er breuk optreden. Grafisch is dit duidelijk te zien in het zogenaamde spanning-rekdiagram. De treksterkte geeft op deze manier ook aan waar insnoering begint, tenzij het materiaal zo bros is dat er geen insnoering plaatsvindt. Dan breekt het materiaal zodra de spanning gelijk is aan de treksterkte.
De eenheid van treksterkte is MPa (of psi) en kan variëren van 10 MPa en minder voor sommige polymeren tot meer dan 5000 Mpa voor koolstofvezels.
Vloeigrens
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De vloeigrens (Rp 0,2) is een materiaalconstante van staal, die het punt in een spanning-rekdiagram beschrijft waarop het materiaal "begint te vloeien", ofwel het punt waarop er plastische vervorming begint op te treden. Door het geven van een warmtebehandeling kan de vloeigrens, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de elasticiteitsmodulus van het materiaal sterk veranderd worden.
Bij staal is er echt sprake van een zichtbaar vloeigebied, bij andere materialen is het moment waarop plastische vervorming begint op te treden minder goed te zien in het spanning-rekdiagram. Het verschijnsel wordt bij andere materialen officieel dan ook geen "vloeigrens", maar rekgrens genoemd.
Afhankelijk van of we met een ductiel of bros materiaal zitten, toont de vloeigrens een ander gelaat