# Hoeveel Belgen zijn hier eigenlijk? (Wieke Tingels 22)

Status
Niet open voor verdere reacties.
beugel heb ik bij Wim motors gehaald, het merk is R&G.
Vandaag ook van onze leverancier (Fabory) goudkleurige aluminium boutjes gekregen,
dit omdat ik hem al een half jaar aan zijn kop zeur voor gekleurde bouten.
Heb ook geanodiseerde bouten voor de motorblok,
maar op de een of andere manier vertrouw ik het niet,
de originele bouten voelen een stuk robuuster aan dan die geanodiseerde aluminium boutjes , iemand ervaring mee of die sterk genoeg is....???
[afbeelding]

Cwalker.... 1 woord..... valdoppen O-)

Shelleke : als technieker is dat toch iets wat je zou moeten weten, op je boutjes moet ergens een cijfertje staan, dat is een iso code : standaard bouten zijn 8.8
Staalkwaliteit
Op de boutkop is met een ISO code aangegeven wat de staalkwaliteit is, bijv. 8.8 of 12.9. Hierbij is het getal vóór de punt de 1% van de treksterkte in N/mm2. Het getal achter de punt is het tienvoudige van de verhouding tussen treksterkte en vloeispanning.

Bijv. 12.9:

Berekening treksterkte (met getal vóór de punt):
84e9b5c3f10b57db9d3b112c5a8ccc35.png


Berekening vloeispanning (met getal achter de punt):
add59c49349fa23bf1df65c40b0a578b.png

2c2a9c273074e25156192cfc0d99e51d.png



Ge hebt nog chance dat uwen baas niet meeleest 8-)
Als je alles begrijpt, begrijp je nu ook waarom je soms een momentsleutel nodig hebt, LOL


Treksterkte
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De treksterkte van een materiaal is een maatstaf om de mechanische eigenschappen van een materiaal te classificeren. Praktisch is de vloeigrens (soms ook de 0,2%-rekgrens of Rp 0,2) van veel meer belang. Immers, als het materiaal tot de treksterkte komt, is het reeds sterk plastisch vervormd.

De treksterkte is de maximale mechanische spanning die een materiaal bereikt als het plastisch vervormd wordt. Voor de meeste staalsoorten vindt dit plaats vóór het vloeien van het materiaal (= vloeigrens), en na de proportionaliteitsgrens (grens waarbij de Wet van Hooke geldig is).

Als het materiaal deze spanning langdurig opgelegd krijgt, dan zal er breuk optreden. Grafisch is dit duidelijk te zien in het zogenaamde spanning-rekdiagram. De treksterkte geeft op deze manier ook aan waar insnoering begint, tenzij het materiaal zo bros is dat er geen insnoering plaatsvindt. Dan breekt het materiaal zodra de spanning gelijk is aan de treksterkte.

De eenheid van treksterkte is MPa (of psi) en kan variëren van 10 MPa en minder voor sommige polymeren tot meer dan 5000 Mpa voor koolstofvezels.


Vloeigrens
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De vloeigrens (Rp 0,2) is een materiaalconstante van staal, die het punt in een spanning-rekdiagram beschrijft waarop het materiaal "begint te vloeien", ofwel het punt waarop er plastische vervorming begint op te treden. Door het geven van een warmtebehandeling kan de vloeigrens, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de elasticiteitsmodulus van het materiaal sterk veranderd worden.

Bij staal is er echt sprake van een zichtbaar vloeigebied, bij andere materialen is het moment waarop plastische vervorming begint op te treden minder goed te zien in het spanning-rekdiagram. Het verschijnsel wordt bij andere materialen officieel dan ook geen "vloeigrens", maar rekgrens genoemd.

Afhankelijk van of we met een ductiel of bros materiaal zitten, toont de vloeigrens een ander gelaat
 
een heel lang wiskundig verhaal |(


je hebt in principe wel gelijk, maar de originele bouten zijn geen aluminium boutjes,
en deze hebben natuurlijk een hogere trekspanning als deze aluminium,
maar zou deze aluminium boutjes nou voldoende trekkracht hebben,
zodat door de druk in het blok de boutjes niet knappen.... :?
Ik zie op hier op motor-forum dat sommige ook gewoon deze boutjes erin gedraaid hebben,
maar weeral de vraag: hoe zit het met de trekkracht....???

ps: net gekeken op deze boutjes, maar geen letters/cijfers te zien |(

ga je trouwens mee aanstaande zondag naar Evil kim's koffiemeeting :?
 
effe een vraag,

Heb op m'n R1 een Acumen gear-indicator zitten, deze heeft het vorige week zondag begeven (net zoals mijn pols). Heb hem zelf nie gemonteerd, stond erop toen ik de moto kocht. Is da zelf terug aan de praat te krijgen of gewoon afblijven of laten vervangen of eraf smijten (laatste optie is voor mij minst goede want ik was da toestelleke gewoon geworden).

Iemand raad hiermee?
 
effe een vraag,

Heb op m'n R1 een Acumen gear-indicator zitten, deze heeft het vorige week zondag begeven (net zoals mijn pols). Heb hem zelf nie gemonteerd, stond erop toen ik de moto kocht. Is da zelf terug aan de praat te krijgen of gewoon afblijven of laten vervangen of eraf smijten (laatste optie is voor mij minst goede want ik was da toestelleke gewoon geworden).

Iemand raad hiermee?
zijt ge zeker dat het niet aan die yamaha ligt ipv aan die gear-indicator? :+

een nuttig antwoord heb ik hier jammer genoeg niet op :N
 
effe een vraag,

Heb op m'n R1 een Acumen gear-indicator zitten, deze heeft het vorige week zondag begeven (net zoals mijn pols). Heb hem zelf nie gemonteerd, stond erop toen ik de moto kocht. Is da zelf terug aan de praat te krijgen of gewoon afblijven of laten vervangen of eraf smijten (laatste optie is voor mij minst goede want ik was da toestelleke gewoon geworden).

Iemand raad hiermee?


misschien een keer overschakelen :+

(ook ik heb geen zinnig antwoord) :N
 
effe een vraag,

Heb op m'n R1 een Acumen gear-indicator zitten, deze heeft het vorige week zondag begeven (net zoals mijn pols). Heb hem zelf nie gemonteerd, stond erop toen ik de moto kocht. Is da zelf terug aan de praat te krijgen of gewoon afblijven of laten vervangen of eraf smijten (laatste optie is voor mij minst goede want ik was da toestelleke gewoon geworden).

Iemand raad hiermee?
ik zal de gebruiksaanwijzing zondag meebrengen ;)
 
Ik weet het. Eens je de kaap van de dertig jaar gepasseerd bent begint het snel te gaan.


als je dan toch voor een toermotor gaat kijken, probeer dan ook eens de Varadero
[afbeelding]
Ik vond die eigenlijk ook wel lekker zitten,
maar de VFR zit toch een pak comfortabeler, en is nog sportief van uiterlijk ook :Y
Ik weet niet hoe het komt maar de modellen van Honda hebben me nooit niet echt aangesproken. Het zullen best wel goede motoren zijn (de verkoopscijfers liegen er niet om) maar mij hebben ze nooit aangesproken.


@ Monsterman: ga hier ook op rijden:

[afbeelding]

Rijdt zeker even goed, en ziet er stukken beter uit!
De Triumph Tiger vanaf model 2007 is zeker niet lelijk, maar daar vragen ze nog rond de 10.000€ voor en dat wil ik er niet aan geven. Het zou de bedoeling zijn dat ik niets/niet veel moet bijleggen bovenop wat ik voor mijn gsxr krijg.


dit kan u misschien ook iets wijzer maken in u zoektocht monsterman...

klik

Dat topic had ik al eens gelezen, net zoals de vele andere topics die over hetzelfde onderwerp gaan.
 
Effe komen posen met men nieuwste fotos *O*
dat bovenlichaam moet nogaltijd meer naar buiten raken eh B|


croix9.jpg



croix12.jpg



croix19.jpg


croix26.jpg


croix21.jpg


croix13.jpg


croix18.jpg


croix17.jpg
 
Laatst bewerkt:
Effe komen posen met men nieuwste fotos *O*
dat bovenlichaam moet nogaltijd meer naar buiten raken eh B|


[afbeelding]


foto's zien er goed uit Sjiriki,
maak je niet te druk om je bovenlijf,
de snelheid op Croix ligt niet erg hoog,
dit is meer een technisch circuit.
Bij veel hogere bochtensnelheid kan je ook meer buitenom gaan hangen.
Ik vind je er aardig opzitten,
don't force it, or you will break it :X

goedemorgen wieke tingels :Z :W
 
Een man van 85 wilt nog eens seks hebben met zijn 80-jarige vrouw.



'Stop' zegt ze 'zonder condoom geen seks!'


'Maar waarom niet?' vraagt de man,
'op jouw leeftijd kan je toch geen kinderen meer krijgen'

Zij: 'nee' zegt ze,
'maar wel salmonella van oude eieren'

_O-
 
Een man van 85 wilt nog eens seks hebben met zijn 80-jarige vrouw.



'Stop' zegt ze 'zonder condoom geen seks!'


'Maar waarom niet?' vraagt de man,
'op jouw leeftijd kan je toch geen kinderen meer krijgen'

Zij: 'nee' zegt ze,
'maar wel salmonella van oude eieren'

_O-


zo'n mop op dit uur? :z :?

goeiemorgen btw

de laatste se dan 3 dagen thuis *O* *O*
 
het is dat ik het eigenlijk heel druk heb op mijn werk :9
maar even wat fotootjes van de 4-cilinder van Aprilia

full


full


zoals Kim al zei zien ze er erg kort uit,
maar de looks zijn er wel :Y
 
Sheldon schreef



het is dat ik het eigenlijk heel druk heb op mijn werk :9
maar even wat fotootjes van de 4-cilinder van Aprilia


Tis dat ik er maar ff na kan kijken wegens de drukte op men werk .... maar dat ding ziet er meesterlijk uit :} :}




juist die spiegels zijn twijfelachtig , beetje futura achtig vind ik
 
Laatst bewerkt:

Thnx Lem en de rest voor de reacties, 'k ga er vanavond een beetje aan prullen en we zien dan wel.
Zondag is voor mij nog altijd twijfelachtig, pijn is er nog altijd (wel al minder), 'k ga zolang mogelijk wachten om terug op de moto te kruipen.

Kan ik misschien tot aan de Opel garage geraken, iedereen dag zeggen en terug afbollen
 
Laatst bewerkt:
het is dat ik het eigenlijk heel druk heb op mijn werk :9
maar even wat fotootjes van de 4-cilinder van Aprilia

[afbeelding]

[afbeelding]

zoals Kim al zei zien ze er erg kort uit,
maar de looks zijn er wel :Y





Er zijn er hier enkele die het niet graag zullen horen maar deze "bike" ziet er prachtig uit, misschien omdat hij in mijn ogen wel een honda look heeft (lijkt voor mij wel een futuristische SP1/SP2), Juist de uitlaat vind ik een beetje te groot...
 
Er zijn er hier enkele die het niet graag zullen horen maar deze "bike" ziet er prachtig uit, misschien omdat hij in mijn ogen wel een honda look heeft (lijkt voor mij wel een futuristische SP1/SP2), Juist de uitlaat vind ik een beetje te groot...

Om het op zijn Hollands te zeggen, "vind hem ook best lekker" *D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan