Hoeveel cc is het zuinigst op de snelweg?

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Nu de max snelheid op de snelwegen overdag naar 100 is gegaan wordt een 250cc misschien weer interessant als woon-werk motor. Ik moet voor mijn werk veel km's afleggen en doe alles op de motor.

Ik las dat een cbf125 1 op 45 kan rijden maar op de snelweg al snel 1 op 25 verbuikt omdat je hem dan redelijk in de touren moet jagen. Is dit ook zo bij een 250cc of kun je daarmee nog 1 op 35 halen bij 100 km/h?

Ik zit te twijfelen tussen een 250cc of een zwaardere motor.
 
Neem gewoon een 1250
ik doe alles alleen met de motor
 
Neem gewoon een 1250
ik doe alles alleen met de motor

Ieder heeft weer andere wensen. Ik wil echt gewoon een zuinig woonwerk motortje. Als een 250cc zuiniger is ga ik gewoon in die range zoeken. Ik ben ook niet zo groot dus ik zit ook prima op de meeste kleine motortjes.
 
Ik heb een Honda Dylan gehad. Bij veel stadsgebruik was het verbruik 25 km/l. Buiten de stad 33 km/l. Topsnelheid ruim 120 op de teller. Bij wind tegen een viaduct op de snelweg 60 op de teller.
 
Mijn 1200 cc motor is er qua verbruik niet op vooruit gegaan nu ik maar 100 mag rijden. Sportief binnendoor is nu zuiniger dan constant 100 rijden op de snelweg. :')
 
Mag ik vragen hoeveel km je over de snelweg wilt gaan rijden dagelijks? Met een 150 cc vind ik dat 30 km enkele reis dan wel de limiet is.
Ik heb een SH150 gehad die reed ongeveer 1 op 37 gemiddeld en mijn huidige Xmax 300 ongeveer 1 op 30.
 
Zijn motorscooters wel te vergelijken met een "normale" motor?

Het verschilt per dag hoeveel km ik moet rijden maar ik denk dat ieder voor zichzelf maar moet bepalen wat wel en niet comfortabel is. Ik doe nu alles op een RSV mille zonder problemen. Die zou je ook niet echt aanraden als woonwerk motor.
 
Heb zelf de nodige woon/werk kilometers gemaakt met verschillende motorfietsen en motorscooters.
Wat ik merkte was dat hoe lichter de fiets in cc’s des te vermoeiender de snelwegritten waren.
Ik praat dan over minimaal 50 kilometer enkele reis.
Een 125cc is echt te licht, te klein en moet je flink hoog in toeren houden wat op den lange duur ook niet prettig is voor het blokje.
Minimaal 250 tot 300cc vond ik wel prettig en dan ook wat het brandstofverbruik betrof.
Rij nu zelf met een 500cc 2 cilinder en die doet makkelijk 1 op 28 met constant 100 op de snelweg.
Heb het ook gereden met een BMW 1200cc boxer en die reed zalig maar doet toch echt meer in verbruik en de onderhoudskosten benne flink prijzig.
Dacht ooit lekker goedkoop uit te zijn met een 250cc motorscooter maar die onderhoudsbeurten waren duur.
Beetje beurt met de nodige onderdelenwissel koste al gauw dik 800 euro.
Ik vond dat voor wat ik ervoor kreeg behoorlijk uit proportie.
 
Op mijn '99 SV650S haalde ik ongeveer 1 op 25/30 op de snelweg. Dat was met carburateur.

De tweede generatie (vanaf 2003 als ik me goed herinner) is met injectie dus zal vast wel ietsje zuiniger kunnen met een woon-werk rijstijl...
 
Of een Yamaha MT 07? Ik reed daar zonder problemen 1 op 27 mee. Verbaasde mij echt hoe zuinig die reed. En buiten dat op zondag nog n leuke fiets om een blokkie om mee te gaan!
Sluit ik mij bij aan, had zelf de Tracer 700 en vond hem inderdaad erg zuinig.
 
verbruik heeft niet heel veel met de cilinderinhoud te maken (binnen grenzen) zeker niet op de snelweg, maar veel meer met aerodynamica.
een kleine motor die uitgeknepen wordt om voldoende snelheid te maken gaat plotseling een stuk meer gebruiken als een wat grotere motor die het op zijn sloffen doet. en voor de aerodynamica op mijn 1200GS rij ik een stuk zuiniger (van ongeveer 19km/l naar 22km/l) als er een grote toprol tussen mij en topkoffer in zit die het gat mooi opvult.
 
Een 'minder zuinige' motor kan zuiniger zijn met wind tegen dan 'de meest zuinige'. Dus uiteindelijk gaat het om het beste compromis bij jouw rijstijl, soort routes, gemiddelde snelheid en postuur. Gasstand kan een hoop zeggen: Bij 130km/h + wordt mijn 1100cc zuiniger dan mijn 550cc.
 
Op mijn '99 SV650S haalde ik ongeveer 1 op 25/30 op de snelweg. Dat was met carburateur.

De tweede generatie (vanaf 2003 als ik me goed herinner) is met injectie dus zal vast wel ietsje zuiniger kunnen met een woon-werk rijstijl...
Ligt er maar net aan wat je onder woon/werk rijstijl verstaat...
Ik rij met mijn motor ook woon/werk, maar hij is toch echt zuiniger tijdens funritjes!
 
Mijn 1200 GS gebruikt 4,3 L per 100 km. Dus je hoeft niet perse heel licht te gaan. Ik denk met zo’n 125 dat het blok zo op is. Royal Enfields bouwt zijn motoren op een levensduur van 40 k km (350 C).Dat rij ik dus in 1,5 jaar weg...
 
De eerste vraag is of je met zo'n 125cc-bromfiets wel op de snelweg wil zijn en of je daar thuis hoort.
Volgens de wet mag je daar wel rijden, maar mensen met het volle verstand die wagen zich daar niet! :X
We gaan straks nog lachen (of is het huilen) als mensen met RBW B wordt toegestaan om een 125 te rijden!

Het is natuurlijk niet alleen het brandstofverbruik.
Je zou zo'n lichte brommerd kunnen kopen, die als je plat op de tank, wind mee, berg af en zon in de rug met moeite 100 haalt.
Zo'n motortje wordt continu tot z'n max belast. Dat is in het algemeen minder voor de levensduur van het blokje.
Vaak zijn lichte fietsen ook niet gebouwd voor 200.000km. Met 50.000km zijn ze vaak al flink sleets. (als ze 't al halen)

Ook met een zwaardere motor is het wel prettig en veilig dat je op een normale manier kan inhalen.
Niet dat je met je opgevoerde brommer tot aan de neus van de truck komt, maar dan uiteindelijk toch terug moet omdat je onvoldoende power hebt om er gewoon langs te gaan. Heel veilig kan ik dit niet noemen.

Zo'n brommertje is leuk voor binnenwegen, niet te lange afstanden en niet te ver van huis!
Maar of het leuk rijden is met zo'n snerpend gillend blokje die steeds 10.000rpm moet draaien om bij te blijven dat verwacht ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag van het weekend op TV motorTV en daar hadden ze een duke 390 adventure die in praktijk ook 1:26 rijdt.
 
M'n NC700S rijdt 1:28 a 1:30. En dat is met ca. 60 van de 80 dagelijkse woon-werk kilometers over de snelweg met cruise-tempo 110-120 km/u. Gewoon relaxed, 3500-4000 rpm, met af en toe ff wat meer om mee te komen met het verkeer.

Met funritjes en bochtenweggetjes maakt 'ie het nog steeds niet bijzonder bont, 1:25 is het meeste verbruik wat ik voor mekaar heb gekregen. Dat was voornamelijk 80-weggetjes en bochtjes met aanzienlijk meer in z'n toeren jagen -voor zover als dat kan met de redline op 6500 rpm-.

Dus ja, zuinig is 'ie wel, en hij rijdt nog makkelijk mee op de snelweg ook. Bijna alsof 'ie ervoor gemaakt is.
 
Ik heb een CB500x voor woonwerk, 70% snelweg, 20% N-wegen en 10% door de stad. Totaal ongeveer 50 km enkele reis. 1 op 32 lukt zeker en ik heb niet het gevoel de motor uit te knijpen. Ik heb een tijdje op een ninja 250 gereden (wel in de 130 rijd nog), die vond ik op de snelweg veel minder comfortabel. Had erg het idee de motor op zn max te rijden en voelde ook veel onrustiger, gemiddelde verbruik lag rond de 1 op 25 (gecombineerd). Comfort is voor iedereen persoonlijk, maar voor mij is de CB echt een hele verbetering, en dus nog zuiniger ook!

EDIT: CB haalt rond de 375 km op een tank, wat ik zelf erg fijn vind. Om de dag bij het tankstation ging mij snel vervelen.
 
Zijn motorscooters wel te vergelijken met een "normale" motor?

Het verschilt per dag hoeveel km ik moet rijden maar ik denk dat ieder voor zichzelf maar moet bepalen wat wel en niet comfortabel is. Ik doe nu alles op een RSV mille zonder problemen. Die zou je ook niet echt aanraden als woonwerk motor.

Ik rij zelf op een Vespa GTS 300 motorscooter en die rijdt ongeveer 1 op 31. Qua comfort vind ik het prima. Volgensmij is de eerder benoemde Xmax nog comfortabeler om op te rijden.
 
Hoe interessant is die vraag eigenlijk? Je wilt een laag verbruik omdat je dat kosten scheelt. Maar een 125 zal eerder onderhoud nodig hebben dan een 1250 (ok, dat zijn dan meteen extremen). Mijn 300'tje doet 1:20-1:25. Mijn 1200 doet 1:18.

Op dit moment hebben we een benzineprijs van ~1,45. Stel, je doet 20K per jaar, dan is dat op mijn 1200 zo'n 1.111,11 liter, dus 1611 euro per jaar / 134 euro per maand.
Op mijn 300 is het dan, als ik zuinig doe, 800L dus zo'n 1160 per jaar / 97 euro per maand.

Ja, kun je leuke dingen van doen... maar per maand is het verschil nou ook weer niet schrikbarend. Nu liggen mijn 300 en 1200 qua onderhoudskosten dicht bij elkaar (ok, de 1200 is momenteel duurder vanwege wat nodige reparaties :X), beide eens per 12K oliewissel / kleppencheck. Dus qua centen is de 300 hier in het voordeel. Ik denk dat een 125 wel iets vaker olie/kleppencheck/etc moet. Daar gaat je besparing...

De NC700 van Bart_T loopt nóg zuiniger, maar het verschil wordt dan ook weer nóg kleiner. Uitgaande van 1:30 (moet je denk ik nog steeds rustig rijden) is hij bij 20K per jaar 966 euro kwijt / effe ruim 80 euro per maand. Die machine zou qua onderhoud ook niet heel duur zijn.

Voor de goede orde; ik heb de 300 niet omdat 'ie zo lekker zuinig is (want dat is 'ie op de snelweg gewoon niet, 1:25 haal je niet bij 130km/u). Wel zal ik 'm meer voor woon-werk gebruiken dan de 1200 omdat dat nou eenmaal rationeel gezien de meest logische keuze is. Maar enorm is het verschil dus niet.
 
Op dit moment hebben we een benzineprijs van ~1,45.
Stel, je doet 20K per jaar, dan is dat op mijn 1200 zo'n 1.111,11 liter, dus 1611 euro per jaar / 134 euro per maand.
Op mijn 300 is het dan, als ik zuinig doe, 800L dus zo'n 1160 per jaar / 97 euro per maand.
Zoals ik lees scheelt het een slordige €450 pj. Maar dat verlies je wrs weer door meer onderhoudskosten.

Waar je veel meer op kan 'verdienen' dat is om het onderhoud zelf te doen en onderdelen te kopen bij 'leuke adresjes'.
Als ik op MP een interessant onderdeel van de FZ te koop zie dan stap ik in. Zelf ophalen en maak dan gelijk een leuke rit!
Voor losse onderdelen heb ik daarom een halve FZ in de schuur liggen. Maar er gaat niet veel (meer) stuk.
Mijn FZ750 met 10-15k/jr haalt aan onderhoudskosten daarom mss niet eens €300.
Het per km duurste verbruiksdeel is eens in de 1,5 jr een nieuw achterbandje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan