Hoeveel cc is het zuinigst op de snelweg?

Cilinderinhoud heeft er weinig mee te maken.
Injectie doet al een boel. Tamme nokkenas en timing nog meer.

Een moderne 1200 is zuiniger dan een pre historische 600.

Gewoon per model bekijken. Paar verschillende op je lijstje zetten en de verbruikscijfers er bij zetten.
 
Ik denk ergens tussen de 300 en 500cc. En bij die cilinder inhoud kom je als middenweg voor nog wat souplesse en niet te idioot veel toeren snel uit op een twee cilinder.

Dan moet je ook wel braaf bij 100 stoppen met accelereren. Als je regelmatig een deel vd route harder gaat kun je beter naar 600 of meer cc en dan met een stroomlijn.
CBR600 ...

... of uiteraard de Hayabusa. :P
 
Cilinderinhoud heeft er weinig mee te maken.
Injectie doet al een boel. Tamme nokkenas en timing nog meer.

Een moderne 1200 is zuiniger dan een pre historische 600.

Gewoon per model bekijken. Paar verschillende op je lijstje zetten en de verbruikscijfers er bij zetten.
Ja dat ook. :Y
Alleen bij verder vergelijkbare motoren kun je nog een beetje wat zeggen aan de hand van de kubieke centimeters.
 
Cilinderinhoud heeft er weinig mee te maken.
Injectie doet al een boel. Tamme nokkenas en timing nog meer.

Een moderne 1200 is zuiniger dan een pre historische 600.

Gewoon per model bekijken. Paar verschillende op je lijstje zetten en de verbruikscijfers er bij zetten.
Nou heb je wel een beetje gelijk, maar niet helemaal.

In de begindagen van de injectie zopen die motoren als moeders. Waar carburateurmotoren gezellig rond de 1:20 pruttelden, kwamen injectiefietsen met waarden rond de helft. Daar is veel verbeterd, maar zomaar zeggen dat 't beter is gaat net effe te ver.

Daarnaast is cilinderinhoud weldegelijk een factor. Teveel 'onnodige' cc's en het motortje "werkt voornamelijk als pomp", zoals een geleerde me destijds wist te vertellen. Zit wat in... als je gemaakt bent voor boel pk's en er worden maar een paar gevraagd, doet de rest van 't blok niks anders dan ronddraaien. Da's weer wrijving en interne weerstand (zoals compressie) die overwonnen moet worden en dus is het blok daar naar verhouding nog drukker mee dan de voortbeweging.

Uiteindelijk kom je, om écht zuinig te rijden, uit bij een zo klein mogelijk blokje en zo functioneel mogelijke aerodynamica. Zoiets als dit:
0031.jpg


Dat is nog steeds maar een 125cc'tje, maar gaat wel richting de 1:100.



En ook dat is nog kinderspel: Update: Green Team Twente gaat voor 1000 km/L tijdens zuinigheidswedstrijd
 
Laatst bewerkt:
Als je er met de Super Cub genoeg geduld voor hebt is dit een prima mogelijkheid.
Max 60mph is ca 96kmh. Er wordt gezegd 1:67 (?) Prima mee te rijden, maar wegblijven op de snelweg!
 
NC750X, met... "vierkante" pannier (windvangers). bij 100Km/u op de snelweg verbruik:
~4.*L/100Km. (* = afhankelijk van meer of minder wind tegen).

Met een "toer gang" van ~80Km/u binnendoor zit ik op ~3.6l/100Km....
daarbij is mijn rijstijl wel, z.s.m. vMax... dus ik trek vlot op.... wat, als ik erg korte stukjes maar rij een (erg) hoog verbruik oplevert....

Let ik heel erg op op langzaam optrekken en zuinig rijden, dan kan ik ~2.8L/100Km rijden op een tank...
 
Daarnaast is cilinderinhoud weldegelijk een factor. Teveel 'onnodige' cc's en het motortje "werkt voornamelijk als pomp", zoals een geleerde me destijds wist te vertellen. Zit wat in... als je gemaakt bent voor boel pk's en er worden maar een paar gevraagd, doet de rest van 't blok niks anders dan ronddraaien. Da's weer wrijving en interne weerstand (zoals compressie) die overwonnen moet worden en dus is het blok daar naar verhouding nog drukker mee dan de voortbeweging.
tot op een hoogte in het filmpje zie je een prius (1.5 4 cilinder met hybride techniek en een lage CW waarde) het opnemen tegen M3 (4L V8) maar omdat de prius maximaal belast wordt en de M3 het op zijn sloffen doet gebruikt de M3 duidelijk minder brandstof
 
tot op een hoogte in het filmpje zie je een prius (1.5 4 cilinder met hybride techniek en een lage CW waarde) het opnemen tegen M3 (4L V8) maar omdat de prius maximaal belast wordt en de M3 het op zijn sloffen doet gebruikt de M3 duidelijk minder brandstof
Doe het dan ook even andersom, voor de volledigheid. Top Gear is niet altijd even onpartijdig gebleken in het verleden 😉
 
Het gaat er om dat zuinige voertuigen buiten hun bedachte werkgebied onzuinig kunnen zijn.

Dit was eigenlijk de vraag.


Er komt uiteraard veel meer bij kijken dan alleen de benzine. Zo ga ik bijvoorbeeld voor een oudere motor omdat die minder duur is kwa verzekering, (tweedehands) onderdelen en afschrijving en minder diefstalgevoelig is bij carpoolen, door de pekel mag, etc. Ik wilde de zoektocht wat minder breed maken door op een bepaalde motorinhoud te mikken die voor de snelweg over het algemeen het meest zuinig is.
Maar alle overige tips zijn ook handig.

Als ik de reacties zo lees is een >500cc (over het algemeen) toch nog zuiniger op de snelweg dan een 250cc of 300cc ookal is de max. snelheid meestal 100. Dat is nuttige info en ik had het eigenlijk andersom verwacht.
 
Als ik de reacties zo lees is een >500cc toch nog zuiniger op de snelweg dan een 250cc of 300cc ookal is de max. snelheid meestal 100. Dat is nuttige info en ik had het eigenlijk andersom verwacht.
Nee, dat is alleen bij die Honda's 700 en 750 twin. Dat is een gehalveerde automotor, speciaal gebouwd om te forenzen met laag verbruik.
 
Ooit in een ver verleden deden we als HTS Autotechniek in (toen nog) Apeldoorn een zuinigheidstest met een gemodificeerd Honda 50cc 4-takt brommerblok..
Rondjes rijden met een halve liter brandstof en uitzoeken wanneer en met welke snelheid het ding het zuinigst was.
Op die manier een verbruik van 1 : 229,4...met een gemiddelde snelheid van 21 km/u.

Belast een motorblok op max koppel; dan is elk blok zuinig..
 
Ooit in een ver verleden deden we als HTS Autotechniek in (toen nog) Apeldoorn een zuinigheidstest met een gemodificeerd Honda 50cc 4-takt brommerblok..
Rondjes rijden met een halve liter brandstof en uitzoeken wanneer en met welke snelheid het ding het zuinigst was.
Op die manier een verbruik van 1 : 229,4...met een gemiddelde snelheid van 21 km/u.

Belast een motorblok op max koppel; dan is elk blok zuinig..
Tegenwoordig kun je dat op je verbruiksmeter zien.
 
Nee, dat is alleen bij die Honda's 700 en 750 twin. Dat is een gehalveerde automotor, speciaal gebouwd om te forenzen met laag verbruik.
Nouja, als ik met m'n 300'tje max 100 ga rijden dan haal ik de 1:25 met gemak. Misschien nog wel beter ook. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daar ook meer van had verwacht. Ik had vooral het verschil met m'n 17-jaar oude 1200 toch wel groter verwacht.
 
Ook ik stem mt07 vanwege de 1op27 en ook nog leuk rijdend.


Als je de aanschafprijs mee gaat rekenen kun je aardig wat benzine verstoken voordat een elektrische motor goedkoper is hoor;)

Als je tweede hands koopt niet. De aanschafprijs is nog wat anders dan de kosten. De afschrijving behoort tot de kosten, niet de aanschafprijs. Daarbij is het onderhoud heel veel goedkoper.
 
Op mijn '99 SV650S haalde ik ongeveer 1 op 25/30 op de snelweg. Dat was met carburateur.

De tweede generatie (vanaf 2003 als ik me goed herinner) is met injectie dus zal vast wel ietsje zuiniger kunnen met een woon-werk rijstijl...

Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dat red ik zelfs niet als ik per tank 100km met de motor loop.
Ik heb 12k kilometer (fun) op een '99 SV650S gereden
en 54k kilometer op een '99 SV650N (woon-werk) en heb gemiddeld 1 op 20 gereden.
Ik heb nu zo'n 6k kilometer op een injectie '04 SV650N gereden (woon-werk) en ik zit ongeveer op 1 op 18.
Veel zuiniger dan dat ga ik hem echt niet krijgen.
 
Als een motorblok, whatever inhoud, bij een bepaald snelheid bereden wordt in het toerental van maximaal koppel, is elk blok zuinig.
Dan kan een 750 ineens zuiniger zijn dan een 400..
Dit is natuurlijk gelul. Zie hieronder een paar mooie koppelkrommes. De Ducati Panigale V4R is een heel extreem voorbeeld, maar jouw bewering hierboven is ook extreem, dus dat mag.

Max koppel vind je bij 12300 rpm, die is nooit van z'n leven zuinig bij dat toerental, ongeacht de snelheid. De enige manier om die motor zuinig te krijgen is door hem op een aanhanger ter zetten. Waarschijnlijk rijdt ie in de eerste versnelling al ruim boven de 100 km/h bij dat toerental.

72A3W7IWMCYNWSQAEE7W7RMGIM.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is natuurlijk gelul. Zie hieronder een paar mooie koppelkrommes. De Ducati Panigale V4R is natuurlijk een heel extreem voorbeeld, maar jouw bewering hierboven is ook extreem, dus dat mag.

Max koppel vind je bij 12300 rpm, die is nooit van z'n leven zuinig bij dat toerental, ongeacht de snelheid. De enige manier om die motor zuinig te krijgen is door hem op een aanhanger ter zetten. Waarschijnlijk rijdt ie in de eerste versnelling al ruim 100 km/h.

Bekijk bijlage 1503223
Die fout blijft maar opduiken. Het specifiek brandstofverbruik is wel het laagste bij het toerental van het maximum koppel.
 
Correct. Dat komt omdat de VE (Volumetric Efficiency) bij dat toerental het grootst is. De vulling is optimaal.
 
Die fout blijft maar opduiken. Het specifiek brandstofverbruik is wel het laagste bij het toerental van het maximum koppel.
Specifiek betekent dan in een test opstelling met continu belasting?

Als ik ga rijden heb ik altijd nog kwadratisch last van luchtweerstand.
En daardoor bij lagere snelheid veel minder belasting van de motor.

Dat de motor het meest efficiënt de energie kan omzetten wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook waar is. In z'n vrij voor het stoplicht ga je ook niet naar 8000rpm om de motor zo zuinig mogelijk stationair te laten draaien. Tenminste, ik niet.

023-02.png

Ik heb een computertje die mijn actuele verbruik aangeeft. Ik kan best een experimentje doen bij verschillende vaste snelheden en toerentallen. Alleen is mijn koppel kromme niet bijster interessant. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan