roestendoenze
MF veteraan
Dus massa brandstof versus omgezette energie? Maar dan zonder te kijken naar welk deel van die energie ook echt wordt omgezet in afgelegde kilometers?Eenheden specifiek vermogen: g/kWh of kg/MJ, in plaats van km/l.
Ik weet het theoretisch niet helemaal hoor.
Maar volgens mij met 8500rpm in de eerste versnelling en constante snelheid levert mijn blokje in potentie veel meer koppel dan ik nodig heb. Zeker weten zelfs want als ik dan het gas open draai ga ik redelijk vlot versnellen.
Alleen zal ik dus mijn gas schuiven een heel eind dicht moeten houden wil ik op 8500rpm blijven hangen.
Bij 4250rpm heb ik maar de helft van de slagen. Maar wel de schuiven een stuk verder omhoog. Dus per slag zuig ik meer peut naar binnen. Het koppel wat aan het achterwiel komt zal identiek zijn, er vanuit gaande dat ik op dezelfde plek met dezelfde snelheid ga.
Als je elektrisch gaat rijden, met een verbrandingsmotor als range extender. Dan kun je voor die generator wel bij dat optimale toerental gaan zitten. Met een constante ideale tegenwerking van het dynamo. Dat is dan ook gelijk de reden waarom je dan meer kilometers uit je liter benzine kunt halen.