Hoeveel Cilinders rijd je, en waarom?

Azgi

MF'er
16 mei 2012
224
255
Oudenbosch
Beste Motor-Forummers,

Op Google word ik doodgegooid met theorie theorie theorie maar weinig praktische beleving en ervaring van de rijders.

Ik ben benieuwd of mensen met een reden voor een bepaald aantal cilinders hebben gekozen (eventueel in combi met de inhoud ervan).
Dus:

Hoeveel Cilinders heeft je motor?
-
Waarom heb je hiervoor gekozen?
-
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
-
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
-


Ikzelf zal aftrappen, want op moment van schrijven heb ik precies 3 dagen een 1-Cilinder in bezit dus doe net of ik weet waar ik over praat.. *O*


Hoeveel Cilinders heeft je motor?
- Eentje maar :], KTM 690 SM
Waarom heb je hiervoor gekozen?
- Omdat het geluid uit een 1 Cilinder motor heerlijk klinkt, omdat ik de motor erg mooi vind.
- Omdat de top relatief laag is zodat ik niet verleid hoef te worden
- Omdat hij lekker actief rijd qua gasrespons en acceleratie, heel leuk speelgoed.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- Geluid, funfactor van de machine
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
- Dat ik met ritjes op de snelweg een drilboor tegen mijn *^&%$# voel dreunen :X

Let's Go :)
 
Okido, al weet ik niet precies wat iemand aan de navolgende informatie gaat hebben... :+

Hoeveel Cilinders heeft je motor?
- Respectievelijk (zie onderschrift) 3, 2 en 2
Waarom heb je hiervoor gekozen?
- De Triumph koos ik omdat ik het ding gewoon verschrikkelijk leuk vind, om naar te kijken, in de woonkamer, hoofdzakelijk.
- De KTM koos ik omdat het ding voldoende praktisch is, en verder is-ie gewoon knotsgek: ik ken geen motor die v.w.b. de combinatie van eigenschappen echt vergelijkbaar is :9
- De BMW RT is werkpaard, verving recent een 6-cilinder GT, en koos ik omwille van ergonomie, comfort, wendbaarheid en de relatief gunstige rijkosten :Z. Stiekum is het de fijnste motor die ik in de afgelopen 30+ jaar gehad heb, maar dat zal ik natuurlijk nooit toegeven...
- Geen van de motoren koos ik specifiek omwille van het aantal cilinders, maar dat ze cilinders hebben vind ik wel praktisch.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- De aanwezigheid van cilinders maakt dat die dingen kunnen rijden, en dat is mooi.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
- Niets
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
- Drie, (yamaha mt09sp)

Waarom heb je hiervoor gekozen?
- Van een 4 cylinder kreeg ik hoofdpijn, met name in de hogere toeren.
- Een 2 cylinder, niet te krijgen was, in wat ik zocht, voor mijn nieuwe motor.
(Licht wendbaar, hoog fun gehalte, en verhouding pk en massa)

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- Geluid, is met de cp3 techniek, wel grappig, ivm een akra euro3 uitlaat.
-Het koppel is op een erg breed toerenbereik, het rijd dus erg soepel.

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
- Het uiterlijk, ik ben Honda man, dus of 2 of 4, maar niet 3.
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
-1,2 of vier, afhankelijk van welke motor je bedoelt

Waarom heb je hiervoor gekozen?
-Omdat het ding zonder niet vooruit te branden is

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- dat er evenveel cilinders zijn als zuigers en dat ze ook allemaal ontsteken

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
dat er ook benzine in moet. die zooi is duur.

Pff... Wat moet een mens nou weer met zo'n enquete… 🙄 -O-
 
Laatst bewerkt:
verdoken enquete ?
Gezien de geschiedenis van TS geloof ik wel dat het oprechte interesse is.

Momenteel 3 in de garage:
GS500
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Dit heb ik als dagelijkse motor gehad toen ik net begon. 4 cilinders hadden te veel vermogen, 1 cilinders trillen te veel op de snelweg.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Lekker makkelijk rijden, leuk geluidje.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Niets eigenlijk. Prima in dit geval. Alleen zijn de grotere en krachtigere 2 cilinders een heel stuk zeldzamer.

XT600
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
1
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Licht qua gewicht
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Allerfijnste is wel de enorme bult aan power die onderin de toeren er al is. Vooral voor offroaden is dat ideaal.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Topvermogen mist nogal. Bij 100 op de snelweg vind ik het wel mooi geweest. Helemaal omdat het dan enorm trilt.

(ZZR600, Thundercat, )GPX750R
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
4
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Sportieve motoren vind ik wel wat hebben. Vooral als ze oud zijn en comfortabel.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Topvermogen. Het gevoel wat het geeft als het bovenin nog even een stapje harder en lomper gaat trekken.
Verschillende manieren waarop de motor reageert (vooral de GPX). Hoge toeren is het een behoorlijk fel ding wat echt graag van zn plek wil, maar met 3-4k rpm toeren is goed te doen en dat geeft een heel rustige manier van rijden.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Niets. Hoewel; er zijn maar weinig echt kleine 4 cilinders. Dat lijkt me wel eens leuk.


Voor mijn volgende straatmotor wordt het waarschijnlijk weer een 4 cilinder. Naked bike. Stukje rechterop dan wat ik nu heb.
 
Hoeveel cylinders heeft je motor
2 ktm superduke r se

Waarom heb ik hier voor gekozen?
Omdat ik geen motor kan met meer fun karakter
En ik vind niets zo mooi als een brullende 2 cylinder
Plus dat ik dit met stip de allermooiste duperduke vind.
De kleurstelling en de extra accescoires maken het helemaal af

Wat vind ik het fijnst aan een 2 cylinder ?
De rake klappen,ik vind een 4 cylinder te braaf klinken


wat vind ik jammer aan een 2 cylinder?
Ik vind er niks jammer aan,ik heb er lang voor moeten sparen en dat doe ik niet voor een motor waar ik niets aan vind
 
verdoken enquete ?
kan, maar de antwoorden zijn wel wat uitgebreider dan de poll's in andere topics ;)

dat gezegd hebbende, doe ik ook maar mee:

Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2
Waarom heb je hiervoor gekozen?
heb eerst een V4 gehad, maar die zoop te veel.
daarbij dragen die blokken ook aanzienlijk bij aan het gewicht van de motorfiets.
de tweede was een vier in lijn, en beviel me eigenlijk erg goed.
maar had maar uiterst zelden de mogelijkheid er alles uit te halen.
nadien door omstandigheden bij een tweecilinder uitgekomen, en die bevalt me tot dusver het best.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
genoeg koppel bij het optrekken, en tegelijkertijd ook zuinig
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
rond de 7000 toeren trilt het blok nogal.
dit is op langere ritten nogal funest voor handen en voeten (worden dan gaandeweg gevoelloos) tenzij ik dan harder dan 100
ga rijden zodat de toerental wijzer richting de 8a9000 toeren wijst, en houd het getril ook min of meer vanzelf op.

Gr.
Lonewulf
 
-4 cylinders zowel in lijn als in V-vorm en ook nog een 1 cylinder
-Tja.. er zaten er 4 op dus weinig keus dan en die ene voor de fun.
-4 in lijn vind ik het mooist lopen, als een turbine zeg maar, de v4 heeft meer koppel onderin en klinkt rauwer.
-Geen
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
1
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Tsja, ding had er nou eenmaal 1, nog nooit een Monkey twin gezien
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
't is niet dat ik specifiek voorkeur heb, hoewel, een V-twin klinkt en loopt wel heel mooi, maar goed, da pas nie
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Dat het slechts 125cc is, maar dat geeft niet, ligt een 140cc klaar, alleen ff de tijd vinden om hem eronder te knopen
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
1,2 en 4.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Dat heeft de fabrikant gedaan. :+
Elke motor heeft zo zijn voordelen, daarom alle drie. :P
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Eenvoud, laag verbruik en licht gewicht bij de ééncilinder.
Koppel van de tweecilinder, rijdt machtig zonder altijd maximaal gas te hoeven geven.
Racegevoel en vermogen van de viercilinder.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Het heeft ieder zijn eigen toepassing, karakter en leuke kanten.

DSC_2170.jpg
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
4 stuks
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Het heerlijke 'jank' geluid hoog in toeren. Het geluid van een 1 of 2 cilinder doet mij vaak denken aan een opgefokte brommobiel :+
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Loopt erg soepel. Toerenbereik.
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
'Weinig' koppel onderin. Boven de 8k komt er pas leven in de brouwerij, maar bij hoge toerentallen kom je ook uit op 'hoge' snelheden die in Nederland niet mogen..
 
V-twin, 1290 Superduke R.

Klinkt als naderend onweer, veel bruikbaar koppel onderin en wheelie machine in iedere versnelling.

Mijn ouwe R1 wilde vooral knalhard door de versnellingen jagen en alhoewel dat erg leuk is, brengt het je heel snel in de problemen met de autoriteiten. De rijbeleving van de SDR is gevoelsmatig wat kalmer terwijl absolute hooligan gekkigheid een paar graden polsdraaiing verwijderd is.

Dat het geen V4 is, want dat geluid. Holy hell dat geluid.
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2

Waarom heb je hiervoor gekozen?
Koppel onderin vooral.

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Lager/doffer geluid dan een 4 cilinder maar niet asociaal zoals een 1 cilinder met het mindere vermogen, begon ooit op een Hornet namelijk.

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Minder vermogen, maar goed zoveel heb ik er persoonlijk niet nodig.
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
Vfr: 4
Transalp: 2


Waarom heb je hiervoor gekozen?
Vfr: Geluid
Transalp: omdat ik een vtwin supermoto wou bouwen

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Vfr: het geluid
Transalp: het geluid

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Vfr: kleppen stellen is een hel, motorvlok is praktisch onmogelijk om te bereiken zonder alles eraf te halen, onderhoud is duur
Transalp: het gewicht
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
1
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Tsja, ding had er nou eenmaal 1, nog nooit een Monkey twin gezien
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
't is niet dat ik specifiek voorkeur heb, hoewel, een V-twin klinkt en loopt wel heel mooi, maar goed, da pas nie
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Dat het slechts 125cc is, maar dat geeft niet, ligt een 140cc klaar, alleen ff de tijd vinden om hem eronder te knopen
Nou ... Ik zag een filmpje van een Honda

Helaas geen monkey maar wel een "twin"


Edit deze past ook wel onder een monkey
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2 in lijn.
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Die had hij al toen ik hem kocht.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Snelheid zonder drama, laag verbruik.
Veel trekkracht, zonder natte scheten geluid van een 1 cilinder, gejank van een viercilinder of geratel van een V-twin.

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Dat het er geen 3 zijn.
Erg directe gasaanname, met name bij lage toerentallen.
270 graden krukas, waardoor hij niet soepel loopt, maar pulseert als een V-twin.
 
Laatst bewerkt:
En nu op een 2 cylinder.
Waarom? Omdat de viercylinder een geblokkeerde versnellingsbak heeft door intern afgebroken stukje plastic...
De 2 pitter was erg gunstig qua prijs en ik wil een motor voor de deur hebben staan die het doet, vind ik..lol
Is tot dusver erg wennen maar denk dat het wel goed komt.
 
Offroad: 1 of 2
OBW; 2 of 3
Racen 3 of 4
Terrasjes: 2 (zie HD)
Autobahn: 4 of 6
Amsterdamse grachtengordel: 12V
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
- 6 (omdat het kan)

Waarom heb je hiervoor gekozen?
- De BMW K1600GT (eigenlijk 1649 cc) is een exclusief werkpaard, verkoos ik boven de illustere RT-killer, de Triumph Trophy 1200SE. Koos haar omwille van de aerodynamica, ergonomie en comfort, wendbaarheid en het relatief gunstige verbruik van 1:21 (om DucBMW te citeren).
Complete onzin, maar vanwege dat stil lopende motorblok, zo soepel en met souplesse. Maar daarnaast ook bruut als je haar de sporen geeft.
En het geluid, die mooie diepe brom uit die bombastische uitlaten, die 740 paardenhoefjes die staan te trappelen en wachten om losgelaten te worden (maar we denken aan de buren).
- Met de RT kon ik geen vriendjes mee worden, te veel gekwispel en je kwam volledig doorgeschud thuis als een pan dampende en gekookte aardappelen.

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- Dat het zo stil loopt, dat je er een muntje op zijn kant op kunt zetten, de motor starten zonder dat het muntje eraf valt.


Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
- Niets
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Omdat BMW maar 2 cilinders in een RT zet
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Dat er een RT omheengebouwd is
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Helemaal niets
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
4 in lijn
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Ik houd van dat jankende geluid en veel vermogen in de hoge toeren.
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Het geluid en PK's bovenin
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Meer bougies kopen bij een beurt :P
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
2
Waarom heb je hiervoor gekozen?
Omdat BMW maar 2 cilinders in een RT zet
Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
Dat er een RT omheengebouwd is
Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
Helemaal niets
Ging het om twee cilinders dan, had je ook een ander model kunnen kiezen ;-)
 
Hoeveel Cilinders heeft je motor?
- 1, 660cc

Waarom heb je hiervoor gekozen?
- Heb hem gekregen

Wat vind je het fijnst/leukst aan de hoeveelheid cilinders?
- Erg stabiele power over het gehele toerengebied.
- Het vele schakelen
- Het geluid

Wat vind je minder/jammer aan de hoeveelheid cilinders?
- Het trillen, voornamelijk laag in toeren.
- Het gebrek aan topsnelheid.
- Lastig starten, aanduwen kan niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan